اخبار

۱۳۹۸/۱۱/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۳۶۸۹

عدم رعایت استانداردهای جهانی در بانک‌ها

این اقتصاددان گفت: متاسفانه این نگاه که بانک‌ها یک بنگاه اقتصادی هستند و دولت نمی‌تواند قواعد کار را به آنها دیکته کند و تنها باید استاندارد‌های مشخص در این بخش را  مشخص و آنها را ملزم به رعایت آن کند.

هادی حق‌شناس اقتصاد دان با بیان اینکه بانک‌ها در شرایط نامساعد اقتصادی به سر می‌برند، گفت: متاسفانه این نگاه که بانک‌ها یک بنگاه اقتصادی هستند و دولت نمی‌تواند قواعد کار را به آنها دیکته کند و تنها باید استاندارد‌های مشخص در این بخش را مشخص و آنها را ملزم به رعایت آن کند. او ادامه داد: به عنوان مثال دولت با استناد به استاندارد‌های جهانی می‌تواند نسبت ذخیره قانونی به تسهیلات را مشخص کند، اما هیچگاه اجازه ندارد که بانکی را ملزم به مشارکت در یک پروژه خاص اقتصادی یا خرید یک کالا بدون در نظر گرفتن مزایا و معایب آن کند.

این اقتصاددان با اشاره به تسهیلات تکلیفی که بانک‌ها در بسیاری از مواقع ناچار به پرداخت آن هستند، گفت: بر اساس استاندارد‌های جهانی بانک‌ها مجاز هستند که ۸۰ درصد حجم سپرده‌های خود را وام پرداخت کنند، اما این رقم در اقتصاد ایران به بالای ۱۰۰ درصد رسیده و حتی در دوره‌ای ۱۴۰ درصد اعلام شده بود.

او همچنین با اشاره به سخنان رییس‌جمهوری در رابطه با بهبود شاخص‌های اقتصادی گفت: درآمد‌های نفتی در طول یک سال گذشته به قدری کاهش پیدا کرده که هر چقدر وضعیت کشاورزی، صنعت و خدمات بهتر شود، بازهم مردم تاثیر بهبود وضعیت در این بخش‌ها را در زندگی خود متوجه نمی‌شوند.

این اقتصاد‌دان که معتفقد است ترک اعتیاد به نفت به همین راحتی‌ها در اقتصاد ایران رخ نمی‌دهد، گفت: برای اینکه اقتصادمان دیگر به نفت وابسته نباشد به سال‌ها زمان نیاز داریم. نمی‌توان انتظار داشت وابستگی که سال‌هاست به وجود آمده ظرف مدت یکی، دو سال از بین برود.

چالش قوانین بانکداری غیرمتمرکز

یک کارشناس بانکداری الکترونیک می‌گوید: مهم‌ترین چالش برای ایجاد بانکداری غیرمتمرکز و معماری باز در نظام بانکی، شکستن سد قوانین بروکراتیک است.

به گزارش ایبِنا، حامد قنادپور در خصوص جایگاه فناوری‌های نوین مانند بلاک‌چین، هوش مصنوعی، کلان‌داده‌ها، رایانش ابری و... در تحول دیجیتال، اظهار داشت: تحول دیجیتال ۲ نکته مهم دارد که اولی ایجاد تجربه جدید برای مشتریان و دیگری تحول در الگوهای کسب‌وکار است.

وی با بیان اینکه فناوری‌های نوین زیربنای تغییر و حرکت به سمت تحول دیجیتال هستند، افزود: بلاک‌چین، هوش مصنوعی و فناوری‌های دیگر به‌طور کل می‌توانند زیربنای تغییر باشند و در حقیقت نیروی پیش‌برنده تحول دیجیتال هستند ولی تحول دیجیتال الزاما در اختیار داشتن این فناوری‌ها نیست.

این کارشناس بانکداری الکترونیک ادامه داد: در طول سال‌های گذشته زنجیره ارزش در صنعت مالی و نظام بانکی به بلوغ رسیده و تثبیت شده است؛ بانک‌ها و موسسات نیز براین اساس اقدام به ارایه خدمات کرده‌اند. با وجود تغییرات جدی و عجیب در فضای کسب و کار مالی، صدای درهم‌شکستن ساختارهای سنتی در این کسب‌وکار به گوش می‌رسد.

وی پیامد تحول دیجیتال را تحت تاثیر قرار گرفتن تمامی اکوسیستم مالی از جمله مشتریان، رگولاتور و موسسات مالی عنوان و اظهار داشت: تغییرات بنیادین در اکوسیستم مالی نیز نتیجه ناگزیر فشار فناوری‌های دیجیتال و کشش تقاضای مشتریان به عنوان ۲ عامل پیشران نوآوری است.

قنادپور در خصوص کاهش هزینه بانک‌ها با استفاده از فناوری‌های نوین در تحول دیجیتالی، تصریح کرد: ساختار سنتی به بانک‌ها اجازه نمی‌دهد تا به‌طور مستقیم روی فناوری‌های نوین سرمایه‌گذاری کنند و دلیلی هم برای این موضوع وجود ندارد. در حال حاضر روندها به سوی شکل گرفتن پلتفرم‌هاست و بانک‌ها نباید مستقیماً به سمت تملک در این فناوری‌ها بروند.

وی توضیح داد منطقی نیست که بانک‌ها بخواهند روی بلاک‌چین یا فناوری‌های نوین دیگر به‌طور مستقیم سرمایه‌گذاری کنند بلکه آنها باید به سمت راه‌اندازی پلتفرم‎هایی بروند که در حوزه‌های فناوری کار می‌کنند و خودشان فقط بانکداری کنند.

این کارشناس بانکداری الکترونیک در خصوص چابک‌سازی ساختار بانک‌ها با استفاده از معماری باز و بانکداری غیرمتمرکز، گفت: معماری باز دارای فرصت‌ها و طبیعتا چالش‌هایی است و مدل‌های جدید تولید و توزیع درآمد با استفاده از آن توسعه پیدا می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: با استفاده از معماری باز، باید کانال‌های امن برای اتصال به سیستم‌های مشتریان و محافظت از حریم شخصی آنها ایجاد ‌شود که البته موضوعاتی چالشی هستند. از سوی دیگر مدل‌های جامع حاکمیتی باید توسعه پیدا کند ومسوولیت‌ها و تعهدات بانک‌ها و اشخاص ثالث روشن شود.

وی با بیان اینکه باید راهکارهایی برای ایجاد اعتماد در بین مشتریان ایجاد شود، تصریح کرد: یکی از مهم‌ترین چالش‌ها برای بانکداری غیرمتمرکز و معماری باز، شکستن سد قوانین بروکراتیک و مسائل فرهنگی است زیرا این مسائل مقاومت برابر تغییر را ایجاد می‌کنند.

قنادپور اجرای معماری باز را عاملی برای چابک شدن ساختار بانک‌ها عنوان کرد و افزود: اساسا قرار است با اجرای معماری باز، یکسری از خدماتی که تا قبل از این درون شعبه ارایه می‌شد، توسط شخص ثالث انجام شود.

 

ارسال نظر