اخبار

۱۳۹۸/۱۱/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۳۳۴۵

بانک‌ها مجاز به تملک واحدهای صنعتی نیستند

معاون اقتصادی وزیر کشور گفت: از ۱۶۳ واحد تولیدی در تملک بانک‌ها در البرز بالغ بر ۸۴ واحد احیا شده است و اکنون از ۷۹ مورد واحد صنعتی باقی مانده در تملک بانک‌ها ۶۶ مورد در اشتهارد و ۱۱ مورد در نظرآباد است. وی با بیان اینکه شبکه بانکی مجاز به تملک واحدهای صنعتی نیستند و اگر این کار را انجام می‌دهند حق تعطیلی واحد صنعتی را ندارند، گفت: ۸۷ هزار طرح نیمه تمام عمرانی در کشور وجود دارد که ۸۱ هزار مورد آن استانی است. همچنین دبیر ستاد ملی تسهیل و رفع موانع تولید کشور گفت: ۲هزار و ۴٠٠ واحد اقتصادی در ایران توسط بانک‌ها تملک شده‌اند که ضروری است تکلیف این واحدها مشخص شود. میثم زالی، افزود: بانک‌ها در همه استان‌های کشور مکلف شده‌اند تا واحدهای اقتصادی را که تملک کرده‌اند، تعیین تکلیف کرده و از تملک واحدهای جدید نیز ممانعت به عمل آورند.  دبیر ستاد ملی تسهیل و رفع موانع تولید کشور ادامه داد: شعبات مرکزی بانک‌ها مکلف شده‌اند تا تفویض اختیارات به واحدهای استانی صورت گیرد و مشکلات آنها در استان‌ها برطرف شود و اگر این تفویض اختیارات انجام نشود، بانک‌ها باید نسبت به اجرایی کردن مصوبات کارگروه رفع موانع تولید استانی اقدام کنند.

مسوولیت ما هدایت منابع  به سمت طرح‌های زیربنایی

مدیرعامل بانک صادرات ایران گفت: حضور عظیم مردم در راهپیمایی روز ۲۲ بهمن، مسوولیت نظام بانکی را برای ارایه خدمات بهتر و گره‌گشایی از کار مردم و اقتصاد کشور به‌ویژه در شرایط سخت تحریم‌های ظالمانه و محدودیت‌های بین‌المللی سخت‌تر می‌کند و در این زمینه بانک صادرات ایران در راستای رونق و توسعه اقتصادی کشور تلاش دارد تا منابع مالی را به سمت طرح‌های زیربنایی و تقویت زیرساخت‌ها هدایت کند. حجت‌اله صیدی افزود: بانک صادرات ایران به عنوان یک بانک مردمی، با تامین مالی طرح‌های کوچک و بزرگ، علاوه بر تامین مالی در راستای رونق اقتصادی و توسعه کشور، تلاش دارد تا منابع خود را به سمت طرح‌های زیر‌بنایی و زیرساخت‌ها هدایت کند. وی با اشاره به حضور گسترده مردم در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی، خاطرنشان کرد: خوشحال هستیم که در چنین روزی حضور مردم را همچنان قدرتمند در صحنه مشاهده می‌کنیم و وفاداری آنها به انقلاب، نظام و شعار «استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی» را شاهد هستیم. مدیرعامل بانک صادرات ایران تاکید کرد: بانک صادرات ایران با اراده قوی برای گره‌گشایی از مشکلات اقتصادی کشور و مردم کمر همت بسته و در کنار مردم و تولید ایستاده است.

عدم تمایل بانک جهانی به اعطای وام جدید به چین

رییس بانک جهانی گفت این بانک برنامه‌ای برای اعطای وام به چین به منظور مقابله با کرونا ندارد. به گزارش رویترز، در شرایطی که شمار قربانیان ویروس کرونا از ۱۰۰۰ نفر نیز عبور کرده و سازمان بهداشت جهانی نیز در سطح جهان اعلام وضعیت اضطراری کرده است، رییس بانک جهانی از آمادگی این بانک برای همکاری با چین خبر داد اما افزود که این بانک تمایلی برای اعطای وام و کمک مالی به چین ندارد. دیوید مالپاس با بیان اینکه امیدوار است چینی‌ها به راهی سریع برای مقابله با ویروس کرونا برسند افزود  که بانک جهانی آماده کمک‌های فنی بهداشتی به چین است. از ۴۷۰ میلیارد دلاری که بانک جهانی اکنون به کشورهای مختلف وام داده است، چین با سهم ۱۴.۸ میلیارد دلاری یکی از بزرگ‌ترین وام‌گیرندگان از این بانک محسوب می‌شود. این کشور همچنین پس از امریکا و ژاپن سومین سهامدار بزرگ جهانی محسوب می‌شود. به گفته مالپاس، چینی‌ها دارای ذخایر ارزی بسیار بزرگی هستند بنابراین نیازی به دریافت کمک از بانک جهانی ندارند. طبق اعلام بانک مرکزی چین تا پایان ماه ژانویه این کشور ۳.۱۵ تریلیون دلار ذخایر طلا و ارز داشته است. طبق اعلام منابع آگاه به رویترز، بیش از ۳۰۰ شرکت بزرگ در چین از منابع مختلف درخواست وام برای مدیریت شرایط فعلی کرده‌اند که ارزش آنها در مجموع به بیش از هشت میلیارد دلار می‌رسد. بانک مرکزی چین در روزهای گذشته اقدام به تزریق نقدینگی سنگینی به بازارها کرده است اما انتظار می‌رود رشد اقتصادی چین دست کم در سه ماهه نخست سال تحت تاثیر ویروس کرونا به حدود پنج درصد کاهش پیدا کند. رییس بانک جهانی در بخش دیگری از سخنانش گفت که شیوع ویروس جدید قطعا باعث کاهش محسوس رشد اقتصادی چین خواهد شد اما میزان این کاهش کاملا بستگی به اقدامات بعدی مقامات این کشور خواهد داشت. از زمان روی کار آمدن مالپاس، بانک جهانی موضع سختگیرانه‌تری در اعطای وام به چین اتخاذ کرده است. در سال ۲۰۲۰ این بانک تاکنون تنها با اعطای ۱۵۰ میلیون دلار وام جدید به چین موافقت کرده که آن هم قرار است صرف تامین مالی یک پروژه محرومیت‌زدایی در حاشیه رودخانه یانگ تسه شود.

 

ارسال نظر