رشد 21 درصدی میانگین نرخ دلار در 9 ماه 98 نسبت به مشابه 97

۱۳۹۸/۱۱/۲۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۳۲۶۰
رشد 21 درصدی میانگین نرخ دلار در 9 ماه 98 نسبت به مشابه 97

پیش‌بینی رونق بازار طلا در ماه پایانی سال

گروه بانک و بیمه|

روز یکشنبه 20 بهمن ماه 98 در بازارهای جهانی نرخ اونس طلا با توجه به تعطیلات آخر هفته 1571 دلار ثابت ماند و در بازار آزاد و معاملات نقدی نیز قیمت دلار به 13920 تومان افزایش یافت و به مرز 14 هزار تومان نزدیک می‌شود و در نتیجه قیمت طلا و سکه نیز نسبت به هفته قبل افزایش یافته است.

به گزارش «تعادل»، هر چند که رییس کل بانک مرکزی معتقد است که نرخ دلار را نباید به موضوع FATF و پایان مهلت ایران برای پیوستن به آن مرتبط کرد، اما کارشناسان بازار ارز معتقدند که تحت تاثیر پایان گرفتن مهلت FATF برای پیوستن ایران به گروه اقدام مالی و تصویب لوایح چهارگانه، نظام بانکی و پولی ایران با محدودیت‌های جدیدی مواجه خواهد شد و این موضوع روی نرخ ارز اثر گذاشته و در روزهای اخیر روند صعودی به خود گرفته است.

رییس کل بانک مرکزی معتقد است که این روزها سفته‌بازان و رانت‌جویان بازار ارز نتیجه جلسه آتی FATF را بدون اطلاع از پیچیدگی‌های روند آن، عدم تمدید تعلیق قلمداد کرده و در خصوص تأثیر آن بر نرخ ارز، تبلیغات زیادی در کانال‌های تبلیغاتی خود راه انداخته‌اند. در شرایط فعلی که اغلب بانک‌های خارجی به دلیل تشدید تحریم‌های امریکا، همکاری لازم با بانک‌های ایران را ندارند و تبادلات ارزی ما از طریق مکانیسم‌های بانکی جایگزین و غیرقابل تحریم انجام می‌شود، تصمیم آتی FATF اعم از عدم تمدید یا عدم آن نمی‌تواند تأثیر قابل توجهی بر شرایط ارزی کشورمان داشته باشد و عمده خبرسازی‌ها در این خصوص با انگیزه سودجویی و نوسان‌گیری در بازار ارز انجام می‌گیرد. دستاویز قرار دادن موضوع FATF برای اثرگذاری در نرخ ارز از طریق سفته‌بازان و فضای مجازی با واقعیات بازار و روند تأمین ارز در تجارت خارجی کشور و چشم‌انداز گشایش کانال‌های جدید همخوانی ندارد ضمن اینکه بانک مرکزی نظارت بر جریان پول و مبارزه با پولشویی را نیز در کنار مدیریت ارز با قوت ادامه خواهد داد. مردم مراقبت نمایند که با شگرد جدید سودجویان، این‌بار تحت عنوان «تأثیر FATF» دارایی‌های آنها در بازار ارز در معرض ریسک قرار نگیرد.

  ثبات نرخ ارز در صرافی‌ها

روز یکشنبه نرخ دلار و یورودر صرافی‌های مجاز بانکی ثابت ماند و بر این اساس بهای خرید هر دلار در تابلوی صرافی‌های بانکی 13 هزار و 200 تومان و فروش دلار 13 هزار و 500 تومان درج شد نرخ خرید هر یورو نیز ۱۴ هزار و 700 تومان و نرخ فروش آن 15 هزار معامله شد.

در سامانه سنا نیز نرخ لحظه‌ای قیمت خرید دلار 13 هزار و 200 تومان و قیمت فروش آن 13 هزار و 500 تومان اعلام شد. همچنین نرخ لحظه‌ای خرید هر یورو 14 هزار و 700 تومان و فروش آن 15 هزار تومان معامله شد. از سوی دیگر، سامانه سنا نیز نرخ میانگین معامله شده ارز برای روز شنبه 19 بهمن 98 را برای دلار 13 هزار و 448 تومان، یورو 14 هزار و 908 تومان، پوند انگلیس 17 هزار و 427 تومان، درهم امارات 3 هزار و 685 تومان، لیر ترکیه 2 هزار و 330 تومان و یوآن چین را یک هزار و 931 تومان اعلام کرد.

در بازار طلا و سکه نیز، با اعلام اونس طلای جهانی به قیمت 1571 دلار و دلار به نرخ 13 هزار و 920 تومان در بازار آزاد، نرخ طلا و سکه با افزایش قیمت مواجه شد. مظنه یک مثقال طلای آب شده 17 عیار

2 میلیون و 239 هزار تومان، هر گرم طلای 18 عیار 516 هزار و 800 تومان، سکه طرح جدید 5 میلیون و 80 هزار تومان، طرح قدیم 5 میلیون و 50 هزار تومان، نیم سکه 2 میلیون و 570 هزار تومان، ربع سکه یک میلیون و 560 هزار تومان و سکه گرمی نیز 930 هزار تومان معامله شد. در بازار ارز رسمی نیز بانک مرکزی نرخ ۴۷ ارز را اعلام کرد که بر اساس آن نرخ تمام ارزها ثابت ماند. بر اساس اعلام بانک مرکزی هر دلار امریکا برای روز  یکشنبه بیست بهمن ماه ۹۸ معادل ۴۲ هزار ریال قیمت خورد. همچنین هر پوند انگلیس ۵۴ هزار و ۱۵۰ ریال و هر یورو نیز ۴۵ هزار و ۹۷۲ ریال ارزش‌گذاری شد.

  بازار طلا به کدام سمت می‌رود؟

از سوی دیگر، بازار طلا و سکه به‌طور سنتی از گزینه‌های نخست خانواده‌های ایرانی برای سرمایه‌گذاری به شمار می‌رود که معمولا با نزدیک شدن به ایام عید، رونق می‌گیرد؛ رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران نیز پیش‌بینی کرد که قیمت‌ها در روزهای پایانی سال رشد داشته باشد.

«ابراهیم محمدولی» در گفت‌وگو با ایرنا درباره چشم‌انداز بازار طلا در روزهای پایانی امسال افزود: بهای اونس طلا به نظر می‌رسد تحت تاثیر تحولات جهانی به ویژه خاورمیانه نوسان‌های مثبت یا منفی داشته باشد که بیشتر افزایشی ارزیابی می‌شود و موجب رشد تدریجی قیمت‌ها خواهد شد.

رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران درباره چشم‌انداز بازار طلا در روزهای پایانی امسال (۴۰ روز باقیمانده تا نوروز) گفت: تجربه سال‌های گذشته نشان داده است که وضعیت بازار بهتر شده و رونق می‌گیرد.

محمدولی با بیان اینکه بازار طلا در ماه‌های گذشته دچار رکود شده بود، اضافه کرد: نوسان‌های شدید قیمت ارز و به تبع آن رشد قیمت‌ها از دلایل رکود بازار طلاست.وی اضافه کرد: انتظار می‌رود در روزهای باقیمانده تا پایان سال، شاهد نوسان‌های بازار ارز نباشیم تا بازار طلا به ثبات و تعادل رسیده و دچار هیجان نشود. پیش بینی می‌شود که تا پایان امسال، بازار طلا، ثبات و تعادل خود را حفظ کرده و قیمت‌ها اندکی رشد کند و بعید است افزایش شدید قیمت‌ها را مشاهده کنیم.

رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران با اشاره به تحولات قیمت‌ها در بازار طلا گفت: قیمت سکه و طلا در معاملات ابتدای این هفته، تحت تاثیر رشد قیمت اونس در بازارهای جهانی، روند افزایشی داشته است.

محمدولی تصریح کرد: قیمت اونس طلا در بازارهای جهانی، در حال حاضر نسبت به روز پنجشنبه (هفته گذشته) رشد حدود هفت دلاری را تجربه کرده و از یک‌هزار و ۵۶۴ دلار به یک هزار و ۵۷۱ دلار رسید.

وی اضافه کرد: بهای هر مثقال طلای ۱۸ عیار نیز از دو میلیون و ۲۰۰ هزار تومان در روز پنجشنبه به دو میلیون و ۲۱۶ هزار تومان در روز شنبه افزایش یافت. بهای هرگرم طلای ۱۸ عیار نیز از ۵۰۷ هزار تومان به ۵۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان رسیده است.

رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران گفت: قیمت سکه تمام بهار آزادی نیز از چهار میلیون و ۹۷۷ هزار تومان در روز پنجشنبه به پنج میلیون و ۱۵ هزار تومان در روز شنبه افزایش یافت. قیمت نیم سکه نیز از

۲ میلیون و۵۵۰ هزار تومان به دو میلیون و۵۵۶ هزار تومان رشد کرد.وی درباره حباب سکه نیز گفت: با توجه به قیمت‌های جهانی و نرخ دلار، میزان حباب سکه به ۳۰ تا ۴۰ هزار تومان رسیده که طبیعی است.

رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران درباره وضعیت تقاضا در بازار طلا گفت: اکنون میزان خرید طلای ساخته شده (مصنوعات) توسط مردم افزایش یافته و خرید طلای آب‌شده کاهش یافته است.

محمدولی افزود: پارسال مردم بیشتر سراغ طلای آب‌شده رفتند که بیشتر آنها اطلاعات و دانش کافی درباره طلا نداشتند.

به گفته رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران، نداشتن اطلاعات کافی برخی از خریداران، مشکلاتی برای آنها ایجاد کرد و تخلفاتی رخ داد که باعث شد استقبال مردم از طلای آب‌شده کاهش یابد.

محمدولی به خریداران طلا توصیه کرد: تجربه سال‌های طولانی فعالیت در بازار طلا نشان می‌دهد که خریداران طلای ساخته شده در دراز مدت، سود خوبی را کسب می‌کنند به همین دلیل بهتر است که مردم به جای طلای آب شده، اقدام به خرید مصنوعات طلا کنند.

   رشد 21 درصدی میانگین نرخ دلار در 9 ماه 98

از سوی دیگر، براساس گزارش ماهانه اقتصادی آذر ماه 98، در 9 ماه اول سال 1398 متوسط قیمت فروش یک دلار امریکا در بازار آزاد شهر تهران 125570 ریال بوده که نسبت به دوره مشابه سال 97

معادل 21.8 درصد افزایش یافته است. همچنین متوسط قیمت یک یورو 140890 ریال بود که نسبت به دوره مشابه سال 1397 معادل 16.8 درصد افزایش یافته است. به عبارت دیگر، با وجود کاهش نوسان‌های نرخ ارز در سال 98 نسبت به سال 97، و ثبات نسبی آن با قیمت حدود 11 تا 13 هزار تومان، میانگین قیمت دلار 21.8 درصد بالاتر از میانگین نرخ دلار در سال 97 با قیمت بین 5 تا 19 هزار تومان بوده است و فشار هزینه‌ای حاصل از آن بر تولید، واردات، مصرف و مخارج شرکت‌ها و خانوارها نزدیک به 22 درصد بیشتر از 9 ماه اول سال 97 بوده است. متوسط قیمت فروش یک دلار امریکا و یک یورو در بازار آزاد شهر تهران در آذرماه 1398 متوسط قیمت فروش یک دلار امریکا در بازار آزاد شهر تهران 12 هزار و 755 تومان بود که در مقایسه با ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب 10.8 درصد و 14.9 درصد افزایش داشت حداقل و حداکثر نرخ فروش یک دلار امریکا در ماه مذکور به ترتیب 11 هزار و 838 تومان و 13 هزار و 810 تومان بوده است. در آذرماه 1398 متوسط قیمت فروش یک یورو در بازار آزاد شهر تهران 13 هزار و 987 تومان بود که در مقایسه با ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب 9.9 درصد

و 8.4 درصد افزایش داشت. حداقل و حداکثر نرخ فروش یک یورو در ماه مذکور به ترتیب 13 هزار تومان

و 14 هزار و 946 تومان بوده است. در 9 ماه اول سال 1398 متوسط قیمت فروش یک دلار امریکا و یک یورو در بازار آزاد شهر تهران به ترتیب 12 هزار و 557 تومان و 14 هزار و 89 تومان بود که نسبت به دوره مشابه سال 1397 دلار امریکا 21.8 درصد و یورو 16.8 درصد افزایش یافت

   رشد 36 درصدی قیمت سکه

همچنین متوسط قیمت فروش یک سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم در بازار آزاد شهر تهران در ۹ ماه اول سال جاری ۴ میلیون و ۳۰۳ هزار و ۱۰۰ و طرح جدید ۴ میلیون و ۴۰۹ هزار و ۷۰۰ تومان بود که نسبت به دوره مشابه سال ۹۷ به ترتیب ۳۶.۹ درصد

و ۳۲.۳ درصد افزایش یافت.قیمت سکه طرح جدید در آذر ماه سال جاری نسبت به آذر ۹۷ معادل

۱۹ درصد و در ۹ ماهه ۹۸ نسبت به ۹ ماهه ۹۷ معادل ۳۲ درصد افزایش یافت.

براساس آمار بانک مرکزی، متوسط قیمت فروش یک سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم در بازار آزاد شهر تهران در آذر ماه سال جاری ۴ میلیون و ۳۷۵ هزار و ۹۰۰ تومان بود که در مقایسه با ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب ۹.۵ درصد و ۲۲.۶ درصد افزایش نشان می‌دهد. همچنین حداقل و حداکثر نرخ فروش سکه مذکور در ماه یاد شده به ترتیب ۴ میلیون و ۸۵ هزار تومان و ۴ میلیون و ۶۸۵ هزار تومان بوده است.

متوسط قیمت فروش یک سکه تمام بهار آزادی طرح جدید در آذر ماه ١٣٩٨ در بازار آزاد شهر تهران

۴ میلیون و ۴۵۰ هزار و ۸۰۰ تومان بود که در مقایسه با ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب ۱۰.۵ درصد و ۱۹ درصد نشان می‌دهد. همچنین حداقل و حداکثر نرخ فروش سکه مذکور در ماه یاد شده به ترتیب

۳ میلیون و ۱۳۰ هزار تومان و ۴ میلیون و ۷۶۱ هزار و ۷۰۰ تومان بوده است.

متوسط قیمت سکه طرح جدید در آبان ماه ۴ میلیون و ۲۷ هزار و ۴۰۰ تومان، مهر ماه ۴ میلیون و ۹ هزار و ۶۰۰ تومان، شهریور ماه ۴ میلیون و ۹۴ هزار و ۹۰۰ تومان، مرداد ماه ۴ میلیون و ۲۰۳ هزار و ۲۰۰ تومان، تیرماه ۴ میلیون و ۴۷۰ هزار و ۱۰۰ تومان، خرداد ماه ۴ میلیون و ۶۶۳ هزار و ۸۰۰ تومان، اردیبهشت ماه ۵ میلیون و ۷ هزار و ۴۰۰ تومان و در فروردین ماه

۴ میلیون و ۷۹۸ هزار و ۸۰۰ تومان بوده است.

   کشش قیمت طلا به کرونا

از سوی دیگر، اکنون که رشد موارد جدید ابتلا به ویروس کرونا آهسته شد، بازار طلا روی آثار زیانبار این اپیدمی روی اقتصاد تمرکز کرده و تقاضا برای خرید این فلز ارزشمند همچنان قوی مانده است.

به گزارش ایسنا، طلا روز جمعه بازارها را غافلگیر کرد زیرا معامله‌گران از فرصتی که با پایین رفتن قیمت‌ها پیش آمده بود استفاده کرده و به خرید پرداختند و در نتیجه قیمت طلا تا پایان معاملات روز جمعه بیش از سه دلار افزایش یافت و در ۱۵۷۳ دلار و ۴۰ سنت بسته شد اما برای کل هفته حدود یک درصد کاهش نشان داد.مهم‌ترین خبر هفته گذشته جز تحولات مربوط به اپیدمی ویروس کرونا، گزارش اشتغال امریکا بود که نشان داد اقتصاد این کشور در ژانویه ۲۲۵ هزار شغل جدید ایجاد کرده و نرخ بیکاری به ۳.۶ درصد رشد کرده است.پل اشورث، اقتصاددان شرکت «کپیتال اکونومیکس» در این باره گفت: تمامی اخبار مثبت بودند و رشد ژانویه بالاتر از حد انتظارات بود و تا حدودی شاید به هوا مربوط بود. این پنجمین ژانویه گرمی است که در رکوردها ثبت شده است. انتظار می‌رود اقتصاد امریکا بر مبنای سالانه حدود دو درصد رشد کند و رشدش در نیمه دوم سال شتاب پیدا کند.به گفته کارولین بین، اقتصاددان ارشد کالا در شرکت «کپیتال اکونومیکس»، اخبار ویروس کرونا همچنان بازار طلا را تحت تاثیر خود نگه خواهد داشت. هر خبری که از ویروس منتشر شود، مسیر قیمت طلا تعیین خواهد کرد. در چند روز گذشته شمار موارد ابتلا کاهش پیدا کرده و احتمالا شیوع این ویروس می‌تواند سریعا تحت کنترل قرار گیرد. اگر چنین باشد طلا با کاهش قیمت روبرو خواهد شد.تحلیلگران می‌گویند به نظر می‌رسد ترس از ویروس کرونا به پیک خود رسیده و اکنون توجهات به پیامدهای اقتصادی آن معطوف شده است. اما تا زمانی که ابهام وجود دارد، قیمت طلا پشتیبانی خواهد شد. همچنان ابهامات فراوانی در خصوص این ویروس و تاثیر اقتصادی آن وجود دارد و این امر از بالا ماندن قیمت طلا حمایت می‌کند.

  خیز بیت‌کوین برای ۱۰ هزار دلار

همچنین مطابق نشانه‌های یک الگوی فنی، روند صعودی قیمت بیت کوین محتمل و به سمت بالاتر از ۱۰ هزار دلار در حرکت بوده و براساس تحلیل‌ها رابطه طلا و بیت کوین در چهار سال اخیر به بالاترین سطح خود رسیده است.

  لیر در پایین‌ترین سطح ۸ ماه اخیر

درخبری دیگر، کانال مقاومتی مهم شش لیر در آخرین روز از معاملات هفتگی ترکیه شکسته شد.

 به گزارش اهوال، با وجود تلاش‌های گسترده بانک مرکزی و دیگر بانک‌های دولتی ترکیه برای شکسته نشدن کانال شش لیر، نرخ دلار در آخرین دور از معاملات هفتگی بورس استانبول به ۶.۰۴۸۲ لیر رسید که این نرخ، کمترین نرخ برابری ثبت شده برای لیر از ماه مه‌ سال گذشته تاکنون است.

شکسته شدن این کانال مقاومتی مهم باعث ایجاد نگرانی در بین معامله گران از ریزش‌های بیشتر لیر شده است.

 

ارسال نظر