تاثیر کرونا بر افزایش قیمت جهانی طلا

۱۳۹۸/۱۱/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۳۱۶۹
تاثیر کرونا بر افزایش قیمت جهانی طلا

گروه بانک و بیمه|

روز شنبه 19 بهمن ماه 98 در بازارهای جهانی اونس طلا 1571 دلار معامله شد که با افزایش نسبت به هفته گذشته همراه شده است. در بازار آزاد و معاملات نقدی نیز قیمت دلار به 13750 تومان رسید که با افزایش نسبی نسبت به هفته گذشته همراه شده و برخی کارشناسان معتقدند که با نزدیک شدن به مهلت fatf، انتظار می‌رود که بازار ارز با تحولاتی مواجه شود. همچنین روز شنبه قیمت خرید و فروش طلا به دنبال افزایش نرخ اونس جهانی و نرخ دلار افزایش یافت.به گزارش تعادل، بهای خرید هر دلار در تابلوی صرافی‌های بانکی 13 هزار و 200 تومان و فروش 13 هزار و 500 تومان درج شدو نرخ خرید هر یورو نیز ۱۴ هزار و 700 تومان و نرخ فروش آن 15 هزار معامله شد. در سامانه سنا نیز نرخ لحظه‌ای قیمت خرید دلار 13 هزار و 200 تومان و قیمت فروش آن 13 هزار و 500 تومان اعلام شد. همچنین نرخ لحظه‌ای خرید هر یورو 14 هزار و 700 تومان و فروش آن 15 هزار تومان معامله شد. از سوی دیگر، سامانه سنا نیز نرخ میانگین معامله شده ارز برای روز پنجشنبه 17 بهمن 98 را برای دلار 13 هزار و 475 تومان، یورو 14 هزار و 948 تومان، پوند انگلیس 17 هزار و 423 تومان، درهم امارات 3 هزار و 674 تومان، لیر ترکیه 2 هزار و 353 تومان و یوآن چین را یک هزار و 934 تومان اعلام کرد.در بازار طلا و سکه نیز، با اعلام اونس طلای جهانی به قیمت 1571 دلار و دلار به نرخ 13 هزار و 750 تومان در بازار آزاد، نرخ طلا و سکه با افزاییش قیمت مواجه شد. مظنه یک مثقال طلای آب شده 17 عیار 2 میلیون و 214 هزار تومان، هر گرم طلای 18 عیار 511 هزار و 100 تومان، سکه طرح جدید 5 میلیون و 20 هزار تومان، طرح قدیم 4 میلیون و 990 هزار تومان، نیم سکه 2 میلیون و 550 هزار تومان، ربع سکه یک میلیون و 540 هزار تومان و سکه گرمی نیز 930 هزار تومان معامله شد.در بازار ارز رسمی نیز بانک مرکزی نرخ ۴۷ ارز را اعلام کرد که بر اساس آن نرخ ۲۹ ارز مانند یورو و پوند کاهش و قیمت ۱۲ واحد پولی دیگر افزایش یافت؛ نرخ دلار و ۵ ارز دیگر نیز ثابت ماند. بر اساس اعلام بانک مرکزی هر دلار امریکا برای روز «شنبه نوزدهم بهمن ماه ۹۸» ۴۲ هزار ریال قیمت خورد. همچنین هر پوند انگلیس ۵۴ هزار و ۱۵۰ ریال و هر یورو نیز  ۴۵ هزار و ۹۷۲ ریال ارزش‌گذاری شد.

    امیدواری بازار طلا به افزایش قیمت‌ها

از سوی دیگر، در نظرسنجی هفتگی کیتکونیوز کارشناسان وال‌استریت با اشاره به انتظار برای خرید طلا به عنوان دارایی مطمئن، به افزایش قیمت طلا در معاملات هفته جاری خوش‌بین بودند.به گزارش ایسنا، بازار سهام در هفته گذشته صعودهای متعددی را تجربه کرد و طلا با کاسته شدن از نگرانی‌های سرمایه‌گذاران نسبت به صدمات اپیدمی کرونا بر اقتصاد جهانی، کاهش پیدا کرد. با این حال این بحران هنوز رفع نشده و سازمان جهانی بهداشت شمار تلفات ویروس کرونا در چین را ۶۳۷ نفر اعلام کرده است در حالی که بیش از ۳۱ هزار مورد ابتلا به این ویروس گزارش شده است. اوله هانسن، مدیر استراتژی کالا در شرکت ساکسو بانک گفت: تاثیر این ویروس را نمی‌توان نادیده گرفت. وی که به افزایش قیمت طلا خوش‌بین بود، گفت: تاثیر کامل هر گونه کندی اقتصادی در چین و خارج از آن هنوز به‌طور کامل در بازارها به حساب نیامده است.در نظرسنجی کیتکونیوز از کارشناسان وال‌استریت، ۱۲ نفر شرکت کردند که هشت نفر معادل ۶۷ درصد افزایش قیمت و یک نفر معادل هشت درصد کاهش قیمت طلا را پیش بینی کردند و سه نفر معادل ۲۵ درصد نظری نداشتند.در این بین، ۹۶۶ نفر در نظرسنجی آنلاین کیتکونیوز از سرمایه‌گذاران شرکت کردند که ۵۷۰ نفر معادل ۶۰ درصد افزایش و ۲۳۲ نفر معادل ۲۴ درصد کاهش قیمت را پیش بینی کردند در حالی که ۱۶۴ نفر معادل ۱۷ درصد نظری نداشتند.در نظرسنجی هفته گذشته ۸۲ درصد کارشناسان وال‌استریت و ۶۹ درصد سرمایه‌گذاران به افزایش قیمت طلا رای داده بودند. بهای معاملات آتی طلا در بازار امریکا روز جمعه سه دلار و ۴۰ سنت معادل ۰.۲ درصد افزایش پیدا کرد و در ۱۵۷۳ دلار و ۴۰ سنت بسته شد اما برای کل هفته حدود ۰.۹ درصد کاهش ثبت کرد.دانیل پاویلونیس، کارگزار ارشد کالا در شرکت «آر‌جی‌او فیوچرز» در این باره به کیتکونیوز گفت: به نظر می‌رسد طلا می‌خواهد به رکورد بالای اخیرش بازگردد. اگر اپیدمی ویروس کرونا همچنان نگران‌کننده باشد، طلا همچنان خریدار خواهد داشت.به گفته فیلیپ فلاین، تحلیلگر گروه پرایس فیوچرز، به نظر می‌رسد طلا پس از اینکه به پایین محدوده معاملات اخیرش سقوط کرد، درصدد بهبود دوباره است. طلا اوایل هفته گذشته با این امید که ویروس کرونا ممکن است به سرعت مهار شود، کاهش پیدا کرده بود اما اخبار اخیر نشان می‌دهد که این طور نیست.فیلیپ استرایبل، استراتژیست ارشد بازار در شرکت «بلو لاین فیوچرز» اظهار کرد: من نه تنها به دلیل شیوع ویروس کرونا بلکه با توجه به رشد نرخ بیکاری امریکا، به افزایش قیمت طلا خوش‌بین هستم. مشاغل غیرکشاورزی امریکا در ماه میلادی گذشته ۲۲۵ هزار مورد افزایش یافت اما نرخ بیکاری از ۳.۵ به ۳.۶ درصد رشد کرد زیرا افراد بیشتری در جست‌وجوی شغل، وارد بازار کار شدند.چارلی ندوس، استراتژیست ارشد بازار در گروه لاسال فیوچرز گفت: به نظر می‌رسد فعالان بازار به بازبینی نزولی آمار مشاغل امریکا توجه بیشتری معطوف کردند. در حالی که مشاغل غیرکشاورزی امریکا ماه میلادی گذشته رشد چشمگیری پیدا کرد اما آمار سال ۲۰۱۹ به میزان نیم میلیون شغل بازبینی نزولی شد. وی در ادامه پیش بینی کرد طلا در محدوده ۱۵۶۰ دلار حمایت خواهد شد.

    ادامه صعود دلار

همچنین دلار در آخرین دور از معاملات هفتگی نیز پیشروی کرد. به گزارش رویترز، دونالد ترامپ، رییس‌جمهور امریکا از استیضاح در مجلس سنا به لطف اکثریت نمایندگان جمهوری‌خواه در این مجلس نجات یافت و اکنون می‌تواند با آسودگی خاطر بیشتری به کارزار انتخابات ریاست‌جمهوری بپردازد که قرار است در ماه نوامبر برگزار شود.

همچنین نگرانی‌ها از شیوع بیشتر ویروس کرونا در سطح جهان به دنبال انتشار اخباری از ابداع واکسن مقابله با این ویروس در چین، ژاپن و انگلیس؛ تا حد زیادی کاهش یافته است. بانک مرکزی چین نیز برای جلوگیری از ریزش بیشتر بازارها به تزریق بیش از ۲۴۰ میلیارد دلار نقدینگی اقدام کرده که این اقدام اندکی در تقویت ارزش یوان موثر بوده است. پیش‌تر شکست محدوده مقاومتی مهم هفت یوانی در برابر هر دلار موجب نگرانی از ریزش شدید بازارهای مالی در چین شده بود.تحلیلگران بانک «جی‌پی مورگان» در گزارشی نوشتند: سرمایه‌گذاران خواهان رسیدن به یک ثبات در زمینه توقف شیوع ویروس هستند و تا زمانی که تعداد تلفات کم نشود، هراس معامله‌گران ادامه خواهد داشت.شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات امروز با صعود ۰.۲۱ درصدی نسبت به روز قبل و در سطح ۹۸.۵۹۳ واحد بسته شد. نرخ برابری هر فرانک سوییس معادل ۱.۰۲۲۵ دلار اعلام شد.

از سوی دیگر پس از سه سال بحث و جدال، انگلیس سرانجام در آخرین روز از ماه ژانویه ۲۰۲۰ اتحادیه اروپا را ترک گفت تا بدین سان به نخستین کشور در تاریخ این اتحادیه تبدیل شود که از آن خارج می‌شود. انتظار می‌رود پیامدهای برگزیت به تدریج روی اقتصاد انگلیس و کشورهای اروپایی آشکار شود، هر چند که انتظار نمی‌رود بانک مرکزی اروپا دست‌کم در کوتاه‌مدت تغییر زیادی در سیاست‌های پولی خود ایجاد کند.هنوز مشخص نیست که با توجه به روند خروج شرکت‌های بزرگ بین‌المللی از انگلیس به دنبال برگزیت، رشد اقتصادی این کشور چگونه خواهد بود. پیش‌تر مدیر بانک امریکایی «جی‌پی مورگان» از انتقال مقر اروپایی این بانک از لندن به پاریس خبر داده بود. تاکنون صدها شرکت، بانک، صندوق سرمایه‌گذاری و موسسات بیمه‌ای برای ادامه فعالیت خود در انگلیس طبق شرایط جدید از دولت درخواست مجوز فعالیت کرده‌اند.دولت انگلیس به رهبری بوریس جانسون اکنون کار بسیار سختی برای احیای رشد اقتصادی و همچنین رسیدن به توافق با اتحادیه اروپا بر سر چگونگی روابط دو طرف در آینده خواهد داشت. انتظار می‌رود که دست‌کم یک سال دوره گذار در نظر گرفته شود و روابط دو طرف به شکل کنونی باقی بماند. بوریس جانسون، نخست‌وزیر انگلیس خواستار داشتن روابطی مشابه کانادا با اتحادیه اروپا شده است. انگلیسی‌ها همچنین با برخی از شرکای بزرگ تجاری خود نظیر استرالیا مذاکراتی را برای پیمان تجارت آزاد آغاز کرده‌اند.در تازه‌ترین دور از معاملات، پوند با ریزش ۰.۳۸ درصدی نسبت به روز قبل خود و به ازای ۱.۲۸۹۱ دلار مبادله شد. یورو ۰.۳۳ درصد پایین رفت تا در نهایت کانال ۱.۱۰ شکسته شود و هر یورو به ۱.۰۹۴۵ دلار برسد. همچنین نرخ برابری هر دلار امریکا معادل ۱.۳۳۰۷ دلار کانادا اعلام شد. در برابر همتای سنگاپوری، هر دلار به ازای ۱.۳۸۹۴ دلار سنگاپور مبادله شد.

 

ارسال نظر