سکه و طلا کاهشی شد

۱۳۹۸/۱۱/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۳۰۸۶
سکه و طلا کاهشی شد

گروه بانک و بیمه|

روز جمعه 18 بهمن ماه 98 در بازارهای جهانی نرخ اونس طلا 1568 دلار معامله شد  و در بازار آزاد و معاملات نقدی نیز قیمت دلار به 13670 تومان رسیده و براین اساس، بازار سکه و طلا نیز در وضعیت با ثبات نسبی و با کاهش قیمت همراه است و در یک هفته اخیر به دنبال کاهش اونس جهانی، قیمت طلا و سکه روند کاهشی داشته است.  

به گزارش «تعادل»، سامانه سنا نیز نرخ میانگین معامله شده ارز برای روز چهارشنبه 16 بهمن 98  را برای دلار

13 هزار و 366 تومان، یورو 14 هزار و 906 تومان، پوند انگلیس 17 هزار و 294 تومان، درهم امارات 3 هزار و 658 تومان و لیر ترکیه 2 هزار و 334 تومان و یوآن چین را یک هزار و 953 تومان اعلام  کرد.در بازار طلا و سکه نیز، روز پنجشنبه مظنه یک مثقال طلای آب شده 17 عیار 2 میلیون و 200 هزار تومان، هر گرم طلا 18 عیار 507 هزار و 800 تومان، سکه طرح جدید 4 میلیون و 980 هزار تومان، طرح قدیم 4 میلیون و 960 هزار تومان، نیم سکه 2 میلیون 540 هزار تومان، ربع سکه یک میلیون و 53 هزار تومان و سکه گرمی نیز 930 هزار تومان معامله شد.در بازار ارز رسمی نیز بانک مرکزی نرخ ۴۷ ارز را برای روز پنجشنبه اعلام کرد که بر اساس آن نرخ ۱۷ ارز مانند یورو و پوند کاهش و قیمت ۱۶ واحد پولی دیگر افزایش یافت؛ نرخ دلار و ۱۳ ارز دیگر نیز ثابت ماند بر اساس اعلام بانک مرکزی هر دلار آمریکا برای روز «پنجشنبه هفدهم بهمن ماه ۹۸» ۴۲ هزار ریال قیمت خورد. هر پوند انگلیس ۵۴ هزار و ۵۳۸ ریال و هر یورو نیز ۴۶ هزار و ۱۸۸ ریال ارزش‌گذاری شد.

   سکه و طلا کاهشی شد

همچنین طبق اعلام نایب رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران، به دنبال افزایش ارزش دلار، قیمت اونس جهانی کاهش یافته است. از سوی دیگر افزایش قیمت ارز در بازار داخلی بعد از چند روز ثبات سبب پوشش کاهش اونس جهانی شد اما در مجموع روند سکه و طلا کاهشی بوده است.محمد کشتی آرای در گفت‌وگو با ایسنا، در رابطه با وضعیت بازار سکه و طلا در هفته‌ اخیر اظهار کرد: با بالا رفتن ارزش دلار به‌ویژه در برابر یوآن چین (که به دلیل ویروس کرونا در  این مدت به شدت کاهش یافته است) سبب کاهش قیمت اونس جهانی شده است. به‌طوری‌که که طبق آخرین معاملات صورت گرفته در روز گذشته (پنجشنبه)، مشخص شده حدود ٢٧ دلار قیمت اونس جهانی در طول یک هفته اخیر کاهش داشته است. این درحالی است که در بازار داخلی بعد از چند روز ثابت بودن قیمت ارز، در روزهای پایانی هفته قیمت آن افزایش پیدا کرد. بنابراین کاهش ٢٧ دلاری اونس جهانی از یک سو و افزایش قیمت ارز از سوی دیگر، سبب همپوشانی این دو شد. اما در مجموع در طول یک هفته گذشته، روند قیمت سکه و طلا در بازار داخلی کاهشی بوده است.

نایب رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران ادامه داد: در اوایل هفته سکه در محدوده پنج میلیون تومان بوده و اواخر هفته به چهار میلیون و ٩۶٠ هزار تومان رسید. می‌توان گفت که در طول این هفته به طور متوسط حدود ۶٠ هزار تومان  کاهشی قیمت سکه را داشته‌ایم. اگر همپوشانی یاد شده وجود نداشت و قیمت ارز نیز کاهشی بود، مسلما کاهش بیشتری در قیمت سکه و طلا را شاهد بودیم اما در مجموع روند کاهشی بوده و برخلاف هفته پیش از آن که به سبب ایام فاطمیه کاهش دادوستدها را داشتیم؛ در این هفته دادوستدها در سطح عادی خود بوده و تقاضای کاذبی هم ایجاد نشده و تقاضا متناسب با عرضه صورت گرفته است.وی در رابطه با تغییرات طلا نیز گفت: در اوایل هفته هر گرم طلای ١٨ عیار تا ۵١۴ هزار تومان افزایش داشت اما در پایان هفته باتوجه به همان روند کاهش قیمت اونس جهانی، با حدود ١٠ هزار تومان کاهش در محدوده ۵٠۴ هزار تومان قیمت آن قرار گرفت. نکته قابل توجه این قیمت‌ها این است که به هیچ عنوان حبابی روی سکه و طلا درحال حاضر وجود ندارد و قیمت‌ها کاملا شفاف و متناسب با اونس جهانی و شاخص اقتصادی هستند. کشتی آرای در پایان اعلام کرد: قیمت اونس جهانی در حال حاضر ١۵۵۵ دلار است و همانطور که اشاره شد به نسبت ابتدای هفته که ١۵٨٢ دلار بوده، ٢٧ دلار کاهش داشته است.

    بلاتکلیفی خریداران سکه‌ پیش‌فروش‌شده

از سوی دیگر، برخی از ثبت‌نام کنندگان سکه‌های پیش‌فروش شده، پس از گذشت بیش از یک سال همچنان بلاتکلیف هستند و بین دستگاه‌های ذی‌ربط پاس‌کاری می‌شوند؛ آنها می‌گویند در حالی از تحویل سکه‌های ثبت‌نام شده به افراد زیر۱۸سال خودداری می‌شود که در مرحله اول پیش‌فروش، خبری از این محدودیت‌ها نبود.

به گزارش ایرنا، اگرچه در زمان ثبت‌نام مرحله نخست

پیش‌فروش سکه محدودیت‌هایی مانند محدودیت سنی اعلام نشده بود، اما در زمان تحویل سکه، به یکباره خریداران با موانع و محدودیت هایی مواجه شدند که پیش از این خبری از آنها نبود.بر این اساس، در موعد تحویل سکه‌های پیش‌فروش شده، بانک ملی از تحویل سکه‌ها به برخی افراد خودداری کرد که علت آن، بخشنامه بانک مرکزی اعلام شد.بر این اساس، شماری از افرادی که برای فرزندان خردسال و یا زیر ۱۸ سال خود در طرح پیش فروش سکه ثبت‌نام کرده بودند، با پاسخ منفی مواجه شدند. این در حالی بود که پول آن را نیز واریز کرده بودند.

پس از تلاطم شدید بازار ارز که رشد شدید قیمت سکه و طلا را به دنبال داشت، طرح‌هایی برای مدیریت نقدینگی و تنظیم بازار ارز همچنین ایجاد تعادل در عرضه و تقاضای سکه بهار آزادی، به اجرا گذاشته شد که از جمله آنها می‌توان به حراج سکه طلا از طریق بانک کارگشایی و اجرای طرح پیش‌فروش سکه بهار آزادی اشاره کرد. بر این اساس، طرح پیش فروش سکه بانک مرکزی با عاملیت بانک ملی از ۱۷ بهمن ۹۶ با اخذ ۱۰ میلیون ریال برای هر قطعه سکه از مشتریان آغاز شد که تا بهار ۹۷ نیز تداوم یافت.سررسید تحویل سکه‌ها با اختیار خریداران در

۶ ماهه و یک‌ساله در نظر گرفته شده و بهای سکه‌ها نیز در روز تحویل به نرخ روز با تخفیف ۹ درصد برای پیش خریدهای یکساله و چهار درصد برای پیش خریدهای ۶ ماهه تعیین شد. در نهایت پس از پایان مراحل مختلف ثبت‌نام، در مجموع حدود هفت میلیون و ۶۰۰ هزار نام‌نویسی برای خرید سکه‌ها انجام شد.«مهدی زاده» درباره ثبت‌نام کنندگان سکه‌های پیش‌فروش گفت: در زمان ثبت‌نام برای فرزند

۱۰ ساله خود اعلام نکردند که سکه به آنها تحویل نخواهد شد ما نیز برای چند سکه، ثبت‌نام کرده و پول آن را نیز پرداخت کردیم. اما زمانی که در موعد اعلام شده برای دریافت سکه‌ها مراجعه کردیم به ما گفتند که به دستور بانک مرکزی به افراد زیر ۱۸ سال سکه تحویل داده نمی‌شود این خریدار سکه اضافه کرد: حتی مسوولان شعبه بانک به ما گفتند که پول شما را هم نمی‌توانیم پس بدهیم. تکلیف ما مشخص نیست، پیگیری‌ها به نتیجه نرسیده و به نظر می‌رسد، دستگاه‌ها و نهادهای مرتبط، این موضوع را به یکدیگر پاس‌کاری می‌کنند و پاسخگو نیستند.هم اکنون بانوان زیر ۱۸ سال می‌تواند ده‌ها و صدها سکه را به اسم «مهریه» دریافت کنند، اما همین افراد به دلیل محدودیت سنی نمی‌توانند سکه‌های خود را از بانک تحویل بگیرند. پیگیری ها نشان می‌دهد، این ممنوعیت همچنان ادامه دارد و بانک ملی به علت ابلاغ بانک مرکزی، از تحویل سکه‌های ثبت‌نامی به افراد زیر ۱۸ سال منع شده‌ است و این دسته از ثبت‌نام کنندگان همچنان بلاتکلیف هستند.

   افزایش بهای طلا در بازار‌های جهانی

از سوی دیگر شیوع گسترده ویروس مرگبار کرونا همچنین بر بهای طلا تأثیر گذاشته است. بر این اساس، بهای طلا با ۰.۱ درصد افزایش به ۱۵۶۸.۷۶ دلار رسید.روزنامه نیویورک تایمز اواخر روز پنجشنبه اعلام کرد که دست کم ۶۳۶ نفر بر اثر ابتلا به ویروس کرونا در چین جان خود را از دست داده اند و تعداد افراد مبتلا شده به این ویروس هم از مرز ۳۱۱۰۰ نفر گذشته است. قیمت طلا در معاملات روز پنجشنبه بازار جهانی تحت تاثیر آمار اقتصادی مثبت آمریکا که ارزش دلار را تقویت کرد، با کاهش روبه‌رو شد.به گزارش ایسنا، هر اونس طلا برای تحویل فوری در معاملات روز جاری بازار سنگاپور ۰.۲ درصد کاهش یافت و به ۱۵۵۳ دلار و ۱۲ سنت رسید. در بازار معاملات آتی آمریکا، هر اونس طلا با ۰.۴ درصد کاهش، در ۱۵۵۶ دلار و ۸۰ سنت ایستاد.

   شاخص دلار در کانال جدید

در خبری دیگر، شاخص دلار در معاملات روز پنجشنبه از ۹۸ واحد نیز عبور کرد. به گزارش رویترز، دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا از استیضاح در مجلس سنا به لطف اکثریت نمایندگان جمهوری خواه در این مجلس نجات یافت و اکنون می تواند با آسودگی خاطر بیشتری به کارزار انتخابات ریاست جمهوری بپردازد که قرار است در ماه نوامبر برگزار شود.هم‌چنین نگرانی ها از شیوع بیشتر ویروس کرونا در سطح جهان به دنبال انتشار اخباری از ابداع واکسن مقابله با این ویروس در چین، ژاپن و انگلیس؛ تا حد زیادی کاهش یافته است. بانک مرکزی چین نیز برای جلوگیری از ریزش بیش‌تر بازارها به تزریق بیش از ۲۴۰ میلیارد دلار نقدینگی اقدام کرده که این اقدام اندکی در تقویت ارزش یوآن موثر بوده است. پیش‌تر شکست محدوده مقاومتی مهم هفت یوآنی در برابر هر دلار موجب نگرانی از ریزش شدید بازارهای مالی در چین شده بود. از سوی دیگر پس از سه سال بحث و جدال، انگلیس سرانجام در آخرین روز از ماه ژانویه ۲۰۲۰ اتحادیه اروپا را ترک گفت تا بدین سان به نخستین کشور در تاریخ این اتحادیه تبدیل شود که از آن خارج می‌شود. انتظار می‌رود

پیامدهای برگزیت به تدریج روی اقتصاد انگلیس و کشورهای اروپایی آشکار شود، هر چند که انتظار نمی‌رود بانک مرکزی اروپا دست کم در کوتاه مدت تغییر زیادی در سیاست‌های پولی خود ایجاد کند. هنوز مشخص نیست که با توجه به روند خروج شرکت‌های بزرگ بین‌المللی از انگلیس به دنبال برگزیت، رشد اقتصادی این کشور چگونه خواهد بود. پیش‌تر مدیر بانک آمریکایی "جی پی مورگان" از انتقال مقر اروپایی این بانک از لندن به پاریس خبر داده بود. تاکنون صدها شرکت، بانک، صندوق سرمایه‌گذاری و موسسات بیمه ای برای ادامه فعالیت خود در انگلیس طبق شرایط جدید از دولت درخواست مجوز فعالیت کرده‌اند.در معاملات بازارهای ارزی جهانی، همچنین هر دلار با ۰.۴۵ درصد افزایش به ۱۰۹.۸۶۵۱  ین رسید. در برابر همتای استرالیایی، هر دلار آمریکا به ازای ۱.۴۸۱۳ دلار مبادله شد. هم‌چنین نرخ برابری دلار معادل ۶.۹۷۳۴ یوآن چین اعلام شد.

   استخراج طلا با امکانات ناچیز در پی رشد قیمت

رشد سریع قیمت طلا از سال ۲۰۰۰ باعث شده است میلیون‌ها نفر در آفریقا، آمریکای جنوبی و نقاط دیگر با استفاده از امکانات ابتدایی به حفاری برای استخراج طلا بپردازند.به گزارش ایسنا، حفاری دستی طلا قرن‌هاست که انجام شده و طلا برای جوامع پولی فراهم کرده است که به طریق دیگر قادر به دسترسی به آن نبودند. اکنون حدود ۱۵ تا ۲۰ میلیون نفر به معدنکاری دستی مشغول هستند و میلیون‌ها نفر از این طریق امرار معاش می‌کنند. افراد زیادی تلاش می‌کنند این تجارت رو به رشد را به اقتصاد رسمی وارد کنند اما طبق اعلام گروه‌هایی مانند سازمان ملل متحد و سازمان توسعه و همکاری اقتصادی (OECD)، معدنکاری دستی زباله‌های سمی تولید کرده و باعث سوء استفاده از کارگران، جنایات سازمان یافته و فحشا شده است. معدنکاری دستی اغلب به شکل مستقل انجام می‌شود و افراد گاهی به صاحبان زمین برای دسترسی به محل مورد نظر پول پرداخت می‌کنند یا بخشی از سنگ‌هایی که استخراج می‌کنند را به آنها می دهند.

بسیاری با بیل و کلنگ کار کرده و هر چه حفر می‌کنند را بر پشتشان حمل می‌کنند. سایرین از دستگاه‌های حفاری و سنگ شکن استفاده می‌کنند. اغلب این معدنکاران از جیوه برای استخراج طلا استفاده کرده و آن را به تکه‌های نیم خالص تبدیل می‌کنند تا به معامله‌گران بفروشند. مصرف طلا همسو با رشد اقتصادی سریع در چین که میلیون‌ها خریدار جدید را وارد بازار کرده و بحران اقتصادی ۲۰۰۸ که سرمایه گذاران را متقاضی طلا به عنوان دارایی مطمئن کرد، افزایش پیدا کرده است. این امر قیمت هر اونس طلا را از کمتر از ۳۰۰ دلار در سال ۲۰۰۰ به بیش از ۱۵۰۰ دلار در حال حاضر بالا برده و معدنکاری طلا را برای بسیاری از افراد در کشورهایی که جمعیتشان به سرعت رو به رشد است بسیار جذاب‌تر از زراعت کرده است. ارزیابی تولید حاصل از معدنکاری دستی دشوار است اما شرکت مشاوره متالز فوکوس برآورد کرده که سالانه حدود ۵۶۰ تن طلا به ارزش ۲۷ میلیون دلار از این طریق تولید می‌شود. معادن مکانیزه در سراسر جهان حدود ۲۹۰۰ تن طلا در سال تولید می‌کنند. معدنکاری دستی باعث انتشار مواد سمی و آلوده شدن سیستم‌های آبی می‌شود. معادن غیررسمی اغلب دچار ریزش می‌شوند و کودکان اغلب در این محل‌ها برای رفتن به تونل‌های باریک مورد بهره کشی قرار می‌گیرند.

چنین فعالیت غیرقانونی اقتصاد سایه را تغذیه کرده و باعث می‌شود دولت از دریافت درآمدهای مالیاتی محروم شود. سالانه طلایی به ارزش میلیاردها دلار از آفریقا قاچاق

می‌شود.قاچاقچیان مواد مخدر و گروه‌های مسلح از طلا برای پولشویی یا خرید سلاح استفاده می‌کنند. مصرف‌کنندگان در غرب خواهان استفاده از محصولاتی هستند که منبع تولید آنها مشخص باشد بنابراین بسیاری از بانک‌ها، جواهرفروشی‌ها و شرکت‌های پالایش طلا مراقب عدم استفاده از طلای حاصل از معدنکاری دستی هستند و معمولا از کسانی طلا خریداری می‌کنند که تضمین کنند با معدنکاران به خوبی رفتار شده و منبع طلا هم قابل رهگیری است اما میزانی که به این شکل تولید می‌شود اندک است.بر اساس گزارش رویترز، مشتری طلایی که با معدنکاری دستی استخراج می‌شود خریدارانی در نقاطی مانند خاورمیانه و هند هستند که به منبع تولید اهمیت چندانی نمی‌دهند.

 

ارسال نظر