اخبار

۱۳۹۸/۱۱/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۲۹۲۶

بررسی تقسیط بدهی واحدهای تولیدی

مصوبه ستاد تسهیل در خصوص پرداخت ۵ درصد اصل و سود بدهی و یکسال تنفس و تقسیط حداکثر ۵ ساله بقیه بدهی واحد تولیدی به بانک، در جلسه شورای پول و اعتبار بررسی می‌شود.

به گزارش ایبِنا، میثم زالی، دبیر ستاد تسهیل و رفع موانع تولید گفت: نگاه بانک مرکزی و دولت به این مصوبه برای حل مشکل واحدهای تولیدی و بانک‌ها مثبت است و با تصویب و ابلاغ این مصوبه هم واحدهای تولید بدهکار سود می‌برند و هم بانک‌ها می‌توانند به مطالباتشان برسند.

وی با اشاره به پیگیری ستاد برای افزایش ضمانت اجرایی مصوبات ستاد تسهیل گفت: بانک‌ها و دستگاه‌های اجرایی مثل سازمان امور مالیاتی و تامین اجتماعی همکاری خوبی با ستاد دارند. وی گفت: مصوبه شامل آن دسته واحدهای تولیدی است که تسهیلاتی دریافت کرده‌اند و هزینه تولید شده که ۹۰ درصد تولیدکنندگان اینگونه‌اند و هم به بانک‌ها و به بدهکاران عمده کمک می‌کنیم تا بتوانند بدهی‌شان را بپردازند و مطالباتشان را به تدریج وصول کنند.

زالی افزود: با ایفای تعهدات به بانک‌ها قطعا بانک‌ها با اختیاراتی که دارند نیز جرایم دیر کرد آنها را خواهند بخشید. دبیر ستاد تسهیل و رفع موانع تولید نیز با ابراز امیدواری در خصوص اصلاح سریع‌تر قانون مالیات بر ارزش افزوده گفت: ۶۰ درصد مالیات کشور را تولید می‌دهد و در هیچ جای دنیا اینگونه نیست و این موضوعی است که هزینه سربار تولید را بالا می‌برد و اصلاح قانون مالیات بر ارزش افزوده از مطالبات بحق تولیدکنندگان است.

مالیات سود سپرده‌ موجب فرار سرمایه نمی‌شود

محمداسماعیل سعیدی عضو کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه برای جبران کسری بودجه کشور باید به سمت افزایش درآمدهای مالیاتی حرکت کنیم، گفت: به اعتقاد بنده باید از 2500 هزار میلیارد تومان سپرده و نقدینگی موجود در کشور که بخش اعظم آن به صورت سپرده نزد بانک‌ها هستند، مالیات گرفته شود. با این مالیات، مشکل درآمدی دولت هم حل خواهد شد. در واقع باید به سراغ یقه سفیدهایی برویم که تاکنون مالیات نمی‌پرداختند و عملکردشان صرفا موجب شکاف طبقاتی در کشور می‌شد.وی ادامه داد: شوک‌های اقتصادی هم موجب ثروتمندتر شدن این افراد مرفه جامعه می‌شود و طبقات متوسط و پایین را فقیرتر می‌کند. لذا باید این مسائل حل شود در غیر این صورت، مساله کسری بودجه و مالیات، قابل حل نیست.

سعیدی درخصوص دریافت مالیات از سود سپرده‌های بانکی گفت: دریافت مالیات از سود سپرده‌های بانکی موضوعی مغفول در کشور است. با دریافت مالیات از سود سپرده‌های بانکی منابع مالی زیادی در کشور حاصل می‌شود.

وی تصریح کرد: اخذ مالیات از سپرده‌های بانکی برخلاف نظر عده‌ای از کارشناسان، موجب فرار سرمایه از کشور نخواهد شد. در تمام کشورهای دنیا از سپرده‌های بانکی مالیات گرفته می‌شود.

بازار باز ارز جز جمع‌آوری نقدینگی تاثیری ندارد

یک کارشناس اقتصاد گفت: شاید عملیات بازار باز برای این خوب باشد که دولت بخواهد نقدینگی را از بازار جمع کند، اما تاثیر دیگری نخواهد داشت.

غلامرضا میری در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص عملیات بازار باز ارز، اظهار کرد: ارز باید تک‌نرخی شود تا فساد، تبعیض و رانت از بین برود. با هر صادرکننده، تاجر و بازرگانی به جز افرادی که از رانت استفاده می‌کنند صحبت کنید، دنبال این هستند که ارز تک‌نرخی شود.

وی بیان کرد: اگر منظور بانک مرکزی از بازار باز این است که تک‌نرخی یا خوداظهاری بوده و بازار تعیین‌کننده باشد، بسیار خوب است، اما اینکه قرار باشد ارز از بخشی هدایت شود که بالا و پایین برود و با آن بازی کنند، به اقتصاد کشور و اقتصاد افراد دست‌اندرکاری که سرمایه‌گذاری کردند، لطمه وارد می‌کند. اکنون بسیاری از افراد کار خود را رها کردند و این برای آنها شغل شده که ارز بخرند، در بازار کمبود ایجاد کرده و بعد وارد بازار کنند. اگر ارز را تک‌نرخی کنیم، می‌تواند کارآیی زیادی داشته باشد.

میری خاطرنشان کرد: اگر منظور از بازار باز ارز خرید اوراق باشد، برای کسانی که سفته‌بازی و دلال‌بازی می‌کنند و قصد دارند دلار بخرند، اوراق می‌خرند، گرچه باز هم نمی‌تواند تاثیری داشته باشد، زیرا دلار تابع مسائلی است که اوراق تابع آن مسائل نخواهد بود. این کار تاثیری بر بازار، تورم و کاهش تنش‌ها و مسائل مربوط به دلار ندارد.

وی افزود: ما برای واردات خود به دلار و ارز نیاز داریم، اما اوراق مصرف داخلی دارد. برای کسانی که پول دارند و ممکن است بخواهند به جای اینکه پول خود را سپرده‌گذاری کنند، این اوراق را بخرند تا شاید سودی حاصل آنها شود، اما نمی‌تواند روی دلار یا تورم رو به رشد تاثیرگذار باشد.

وی با بیان اینکه زمینه‌ها برای اجرای عملیات بازار باز ارز فراهم نیست، عنوان کرد: شاید این عملیات برای این خوب باشد که دولت بخواهد نقدینگی را از بازار جمع کند، بنابراین چنین سیاستی را اعمال می‌کند تا نقدینگی را از بازار جمع کند، در نتیجه اوراق با سود مشخص می‌فروشد که برخی ممکن است استقبال کنند، زیرا به بانک اعتماد ندارند، اما تاثیر دیگری نخواهد داشت.

 

ارسال نظر