کاهش نرخ طلا و ارز در هفته نخست بهمن 98

۱۳۹۸/۱۱/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۲۲۹۳
کاهش نرخ طلا و ارز در هفته نخست بهمن 98

روز شنبه 5 بهمن ماه 98 در بازارهای جهانی نرخ اونس طلا با 10 دلار افزایش نسبت به روز جمعه به 1572 دلار رسید و در بازار آزاد نیز قیمت دلار به 13550 تومان رسید. همچنین بهای خرید هر دلار در تابلوی صرافی‌های بانکی 13 هزار و 150 تومان و فروش 13 هزار و 350 تومان درج شد . نرخ خرید هر یورو نیز ۱۴ هزار و 650 تومان و نرخ فروش آن ۱۴ هزار و 850 تومان بود.

به گزارش «تعادل»، در سامانه سنا نیز نرخ لحظه‌ای قیمت خرید دلار 13 هزار و 150 تومان و قیمت فروش آن 13 هزار و 350 تومان اعلام شد و فاصله خرید و فروش به 200 تومان رسیده است. همچنین نرخ لحظه‌ای هر یورو 14 هزار و 650 تومان خریداری و به قیمت 14 هزار و 850 تومان به فروش رسیده است. سامانه سنا نیز نرخ میانگین ارز برای روز پنجشنبه 3 بهمن 98 را برای دلار 13 هزار و 68 تومان، یورو 14 هزار و 588 تومان، پوند انگلیس 17 هزار

و 276 تومان، درهم امارات 3 هزار و 598 تومان، لیر ترکیه 2 هزار و 335 تومان و یوآن چین یک هزار و 968 تومان اعلام کرد.

در بازار طلا و سکه نیز، با اعلام اونس طلای جهانی به قیمت 1572 دلار و دلار آزاد به نرخ 13 هزار و 550 تومان در بازار آزاد، نرخ طلا و سکه با افزایش قیمت مواجه شد بر این اساس مظنه یک مثقال طلای آب شده 17 عیار 2 میلیون و 171 هزار تومان، هر گرم طلا 18 عیار 501 هزار و 100 تومان، سکه طرح جدید

4 میلیون و 910 هزار تومان، طرح قدیم 4 میلیون و 880 هزار تومان، نیم سکه 2 میلیون 470 هزار تومان، ربع سکه یک میلیون و 470 هزار تومان و سکه گرمی نیز 920 هزار تومان معامله شد.

در بازار ارز رسمی نیز بانک مرکزی نرخ ۴۷ ارز را اعلام کرد که بر اساس آن نرخ ۲۶ ارز از جمله یورو و پوند کاهش و قیمت ۱۳ واحد پولی دیگر افزایش یافت؛ نرخ دلار و ۷ ارز دیگر نیز ثابت ماند. بر اساس اعلام بانک مرکزی هر دلار امریکا برای روز «شنبه پنجم بهمن ماه ۹۸» ۴۲ هزار ریال قیمت خورد. همچنین هر پوند انگلیس ۵۴ هزار و ۹۲۹ ریال و هر یورو نیز ۴۶ هزار و ۳۱۰ ریال ارزش‌گذاری شد.

به گزارش ایرنا، دلار در هفته گذشته، تا مرز 13 هزار تومان پیش رفت و دوباره به کانال ۱۲ هزار تومانی بازگشت اما در نهایت در هفته جاری و 5 بهمن ماه به قیمت ۱۳ هزار و 35۰ تومان و کانال 13 هزار تومان وارد شد. به این ترتیب دلار با وجود آنکه نسبت به هفته پایانی دی ماه، ۴۰ تومان ارزان شده بود اما بار دیگر وارد کانال 13 هزار تومانی شده و روز شنبه با قیمت 13350 تومان در صرافی‌ها معامله شد.

یورو نیز که در اواسط هفته قبل به قیمت ۱۴ هزار

و ۴۰۰ تومان عقب گرد کرده بود، در نهایت در مرز

۱۴ هزار و ۵۹۵ تومانی به کار خود پایان داد. به این ترتیب یورو نسبت به هفته پایانی دی ماه، ۲۰۵ تومان ارزان شده بود اما روز شنبه 14850 تومان معامله شد.

همچنین در آخرین روز معاملات هفته، لاری گرجستان ۴ هزار و ۷۰۵ تومان، درهم امارات۳ هزار و ۷۲۱ تومان، لیر ترکیه ۲ هزار و ۲۹۴ تومان، دلار کانادا ۱۰ هزار و ۳۴۱ تومان، دلار استرالیا ۹ هزار

و ۳۳۷ تومان، فرانک سوییس ۱۴ هزار و ۲۳۳ تومان، درام ارمنستان ۲۸ تومان و منات آذربایجان ۶ هزار و ۶۸۰ تومان داد و ستد شدند.

همچنین بازارهای ارز و طلا در اولین هفته بهمن ماه نسبت به آخرین هفته دی ماه تغییرات اندکی داشتند. سکه بهار آزادی طرح قدیم در آخرین روز معاملات هفته گذشته، ۴ میلیون و ۸۴۰ هزار تومان معامله شد. به این ترتیب سکه تمام بهار نیز ۲۰ هزار تومان نسبت به هفته پیش از آن ارزان شد. سکه امامی نیز به قیمت ۴ میلیون و ۹۲۰ هزار تومان رسید که ۱۱ هزار تومان گران‌تر از هفته قبل از آن بوده است. نیم سکه در اولین هفته بهمن ماه نسبت به آخرین هفته دی ماه، ۳۰ هزار تومان افزایش قیمت داشت و ۲ میلیون و ۴۹۰ هزار تومان شد. ربع سکه نیز با ۴۰ هزار تومان افزایش قیمت، به یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسید. اما کاهش قیمت سکه تمام بهار آزادی، نشان‌دهنده تقاضای بیشتر ربع سکه و نیم سکه است.

 روز طلایی دلار در بازارهای جهانی

از سوی دیگر، با نگرانی از شیوع ویروس جدید در شرق آسیا، تقاضا برای خرید دلار بالا رفته است. به گزارش رویترز، پس از آنکه انتشار یک بیماری ویروسی مسری جدید در چین جان چندین نفر را گرفت و گزارشاتی از ابتلا به این بیماری در برخی کشورهای همسایه چین نیز گزارش شد، دلار دست به پیشروی در برابر رقبای خود زد.

تارو ساساکی، مسوول بخش مطالعات ژاپن در بانک

«جی پی مورگان» گفت: نگرانی از شیوع ویروس جدید بیش از همه اقتصاد مالزی و هنگ کنگ را تحت تاثیر قرار خواهد داد که جزو مقاصد نخست گردشگران چینی هستند. با این حال اگر انتشار بیماری متوقف نشود، سنگاپور، تایلند، فیلیپین، ژاپن، کره جنوبی و همه شرق آسیا با کاهش درآمدهای گردشگری خود مواجه خواهند شد.

در اروپا نیز به نظر می‌رسد که با نزدیک شدن برگزیت به سرانجام خود و بازگشت رشد اقتصادی کشورهای اروپایی به محدوده معقول، بانک مرکزی اروپا سایتس پولی خود را تغییر زیادی نخواهد داد.

کریستین لاگارد، رییس بانک مرکزی اروپا گفته است که این بانک در سیاست‌گذاری پولی خود اتوماتیک‌وار عمل نخواهد کرد و داده‌ها و پیش‌بینی‌ها از وضعیت منطقه یورو هستند که مسیر حرکت بعدی را مشخص خواهند کرد.در حوزه برگزیت نیزپس از آنکه مجلس جدید انگلیس با اکثریت قاطع آرا به لایحه دولت برای ترک اتحادیه اروپا تا ۳۱ ژانویه سال‌ آینده رای مثبت داد و ملکه و نخست وزیر نیز لایحه نهایی را تایید کردند، برگزیت یک گام بزرگ به سرانجام خود نزدیک‌تر شد هر چند که هنوز برخی از مسوولان اروپایی نسبت به طولانی شدن دوران گذار در صورت تغییر موضع انگلیس هشدار داده‌اند.

هنوز مشخص نیست که با توجه به روند خروج شرکت‌های بزرگ بین‌المللی از انگلیس به دنبال برگزیت، رشد اقتصادی این کشور چگونه خواهد بود. پیش‌تر مدیر بانک امریکایی «جی پی مورگان»  از انتقال مقر اروپایی این بانک از لندن به پاریس خبر داده بود. تاکنون صدها شرکت، بانک، صندوق سرمایه‌گذاری و موسسات بیمه‌ای برای ادامه فعالیت خود در انگلیس طبق شرایط جدید از دولت درخواست مجوز فعالیت کرده‌اند.در آخرین دور از معاملات، پوند با افت ۰.۱ درصدی نسبت به روز قبل خود و به ازای ۱.۳۰۷۷ دلار مبادله شد. یورو ۰.۱۶ درصد عقب نشست تا در محدوده کانال ۱.۱۰ باقی بماند و به ۱.۱۰۲۶ دلار برسد. همچنین نرخ برابری هر دلار امریکا معادل ۱.۳۱۴۱ دلار کانادا اعلام شد. در برابر همتای سنگاپوری، هر دلار به ازای ۱.۳۵۱۳ دلار سنگاپور مبادله شد.

اگر چه در حوزه تجاری نیز پس از ۱۷ ماه جنگ تجاری سرانجام دو اقتصاد بزرگ جهان به توافقی اولیه بر سر آتش‌بس رسیدند و نخست وزیر چین با سفر به واشنگتن به همراه دونالد ترامپ، رییس‌جمهور امریکا فاز نخست توافق را امضا کرد اما ممکن است رشد اقتصادی چین در صورت تشدید وضعیت فعلی مجددا کاهش پیدا کند.چین پذیرفته است تا در ازای برداشته شدن تعرفه اضافی روی محصولات وارداتی این کشور از امریکا، خرید بیشتری از امریکا داشته باشد تا کسری تراز حساب تجاری دو کشور به نفع امریکا کاهش پیدا کند.از سوی دیگر در منطقه خاورمیانه پس از تصمیم اعزام ناوهای نظامی به منطقه خلیج فارس، کره جنوبی نیز از اتخاذ تصمیم مشابهی خبر داده است. به جز ریسک‌های سیاسی، ریسک ارزی در منطقه کماکان به قوت خود باقی مانده است و لبنان و سوریه کماکان گرفتار بحران ارزی هستند. در لیبی نیز اختلافات داخلی شدیدا تولیدات نفتی را تحت تاثیر قرار داده است.شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات امروز با صعود ۰.۲۱ درصدی نسبت به روز قبل و در سطح ۹۷.۶۸۸ واحد بسته شد. نرخ برابری هر فرانک سوییس معادل ۱.۰۲۹۵ دلار اعلام شد.

روابط امریکا با اروپا نیز سر مسائل تجاری کماکان متشنج است و پس از تحریم پروژه انتقال گاز روسیه به آلمان توسط امریکا، تنش‌ها بین متحدان دو سوی اقیانوس اطلس شدت گرفته و آلمان از کشورهای عضو اتحادیه اروپا خواسته است با هم یک سپر دفاعی در برابر تحریم‌ها تشکیل دهند. از سوی دیگر نیز فرانسه امریکا را تهدید کرده که در صورت عملی شدن افزایش تعرفه‌ها، پرونده را به سازمان تجارت جهانی خواهد بود.

برونو لو مر، وزیر دارایی فرانسه با غیرمنطقی خواندن مواضع امریکا خواهان بازگشت به میز مذاکره شده است. طبق گفته یک منبع دیپلماتیک، ترامپ در گفت‌وگو با امانوئل مکرون، رییس‌جمهور فرانسه موافقت کرده است تا دو طرف فعلا تهدیدات متقابل تعرفه‌ای خود را عملی نکنند.

استفان اینس، استراتژیست بازارهای آسیایی در موسسه «اکسی تریدر» گفت: نرخ برابری ارزهای اروپایی در برابر دلار به رشد اقتصادی جهان حساسیت دارد و خوش‌بینی به حل و فصل اختلافات تجاری باعث تقویت موضع ارزهای اروپایی در برابر اسکناس سبز خواهد شد.در معاملات بازارهای ارزی جهانی، همچنین هر دلار با ۰.۱ درصد کاهش به ۱۰۹.۲۸۷۱ ین

 رسید. در برابر همتای استرالیایی، هر دلار امریکا به ازای ۱.۴۶۴۸ دلار مبادله شد. همچنین نرخ برابری دلار معادل ۶.۹۳۶۹ یوآن چین اعلام شد.

 تب ویروس کرونا به بازار طلا سرایت کرد

در خبری دیگر، به‌دنبال شیوع ویروس کرونا در چند روز گذشته و افزایش تقاضا برای دارایی‌های امن، شاخص دلار در هفته‌ای که گذشت با رشد

۰٫۲۸ درصدی مواجه شد و طلا به بالاترین سطح دو هفته گذشته رسید.

نظرسنجی هفتگی کیتکونیوز نشان داد در حالی که طلا تلاش می‌کند مسیر حرکت مشخصی پیدا کند، خوش‌بینی قابل توجهی در میان کارشناسان وال استریت و سرمایه‌گذاران نسبت به روند افزایشی قیمت این فلز ارزشمند در معاملات هفته جاری وجود دارد.

به گزارش ایسنا، ابهامات مالی که با شیوع سریع ویروس کرونا در چین به وجود آمده است، از تقاضا برای طلا به عنوان دارایی امن حمایت می‌کند.

بسیاری از اقتصاددانان نگران گسترش شیوع این بیماری در سراسر چین و کندی رشد اقتصادی این کشور هستند که اقتصاد جهانی را هم متاثر خواهد کرد. به گفته کریستینا هوپر، استراتژیست ارشد سرمایه‌گذاری در شرکت اینوسکو، طلا معمولا در برابر ریسک‌های ژئوپولیتیکی و ریسک‌های غیرقابل کنترل افزایش پیدا می‌کند.

در نظرسنجی کیتکونیوز از کارشناسان وال استریت، ۱۸ نفر شرکت کردند که ۱۰ نفر معادل ۵۹ درصد افزایش قیمت و دو نفر معادل ۱۲ درصد کاهش قیمت طلا را پیش بینی کردند و پنج نفر معادل ۱۹ درصد نظری نداشتند.

در این بین، ۷۸۹ نفر در نظرسنجی آنلاین کیتکونیوز از سرمایه‌گذاران شرکت کردند که ۵۲۵ نفر معادل ۶۷ درصد افزایش و ۱۴۵ نفر معادل ۱۸ درصد کاهش قیمت را پیش بینی کردند در حالی که ۱۱۹ نفر معادل ۱۵ درصد نظری نداشتند.

در نظرسنجی هفته گذشته اکثریت کارشناسان

وال‌استریت و سرمایه‌گذاران به افزایش قیمت طلا رای داده بودند. بهای معاملات آتی طلا در بازار امریکا روز جمعه شش دلار و ۵۰ سنت معادل ۰.۴ درصد افزایش پیدا کرد و در ۱۵۷۱ دلار و ۹۰ سنت بسته شد و برای کل هفته حدود ۰.۴ درصد افزایش نشان داد.

در حالی که ویروس کرونا، نگرانی اصلی است که باعث ابهامات بازار شده است اما تحلیلگران خاطرنشان کرده‌اند که به نظر می‌رسد هیچ پایانی برای عواملی که روی احساسات سرمایه‌گذاران تاثیر می‌گذارند، وجود ندارد.

آدریان دی، مدیرعامل شرکت مدیریت دارایی

آدریان‌دی به کیتکونیوز گفت: نسبت به روند افزایشی طلا خوش‌بین است زیرا همه عوامل به نفع افزایش قیمت این فلز زرد است. استیضاح ترامپ، بازارهای پرنوسان سهام، دورنمای نامعلوم سیاست پولی بانک‌های مرکزی همه برای رشد قیمت طلا مثبت هستند. نه تنها ابهامات بازار زمینه را برای افزایش قیمت طلا فراهم کرده است بلکه بازار کف قیمت بالاتری پیدا کرده زیرا انتظار نمی‌رود بانک مرکزی امریکا در نشست جاری خود، موضع سیاست پولی خود را تغییر دهد.

به گفته چارلی ندوس، استراتژیست ارشد بازار در گروه لاسال فیوچرز، بانک مرکزی امریکا سیاست پولی خود را تغییر نخواهد داد که ممکن است ارزش دلار را تحت فشار کاهشی قرار دهد. ساختار اخیر نرخ‌های بهره از قیمت طلا پشتیبانی می‌کند. تحلیلگران بر این باورند که قیمت طلا همچنان به اخبار پیرامون شیوع بیماری کرونا واکنش نشان خواهد کرد.

همچنین دومین مورد ابتلا به ویروس کرونا در حالی در امریکا تایید شد که همزمان با تشدید شیوع این ویروس در چین، سهام وال استریت سقوط کرد و قیمت جهانی طلا به بالاترین سطح دو هفته‌ای رسید.به گزارش سی‌ان‌بی‌سی، دومین مورد ابتلا به ویروس کرونا در حالی در امریکا تایید شد که همزمان با تشدید شیوع این ویروس در چین، سهام وال‌استریت سقوط کرد و قیمت جهانی طلا به بالاترین سطح دو هفته‌ای رسید.در بازار فلزات گران‌بها قیمت طلا به عنوان سرمایه امن جهش کرد. همچنین قیمت خرید نقدی هر اونس طلا، اسپات‌گلد، ۰.۷۶ درصد جهش کرد و به ۱۵۷۴ دلار رسید. این بالاترین سطح قیمت طلا از ۸ ژانویه تاکنون است.قیمت پیش‌خرید هر اونس طلای امریکا ۰.۶۵ درصد جهش کرد و به ۱۵۷۲.۶ دلار. رسید.

 بارت ملک، رییس استراتژی کالا در شرکت اوراق تی‌دی، می‌گوید: کل بازارهای جهانی به وضعیت فرار از ریسک تغییر کرده‌اند.

 

ارسال نظر