ثبات در بازار ارز و طلا

۱۳۹۸/۱۱/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۲۱۲۰
ثبات در بازار ارز و طلا

روز چهارشنبه دوم بهمن ماه 98 در بازارهای جهانی نرخ اونس طلا بدون تغییر نسبت به روز سه‌شنبه به 1556 دلار رسید. در بازار آزاد نیز قیمت دلار به 13460 تومان رسید. بهای خرید هر دلار در تابلوی صرافی‌های بانکی بدون تغییر نسبت به روز سه‌شنبه ۱۲ هزار و 850 تومان و فروش 12 هزار و 950 تومان درج شد همچنین نرخ خرید هر یورو نیز ۱۴ هزار و 350 تومان و نرخ فروش آن ۱۴ هزار و 450 تومان شد، ارز مسافرتی نیز که تا سقف هزار یورو به مسافران کشورهای غیرهمسایه ارایه می‌شود با احتساب کارمزد بانک مرکزی و بانک‌ها حدود ۱۴ هزار و ۵۰۰ تومان در اختیار مسافران قرار می‌گیرد. به گزارش «تعادل»، در سامانه سنا نیز نرخ لحظه‌ای قیمت خرید دلار 12 هزار و 850 تومان و قیمت فروش آن 12 هزار و 950 تومان اعلام شد همچنین نرخ لحظه‌ای هر یورو 14 هزار و 350 تومان خریداری و به قیمت 14 هزار و 450 تومان به فروش رسیده است. سامانه سنا نیز نرخ میانگین ارز برای روز سه‌شنبه یکم بهمن 98 را برای دلار 12 هزار و 899 تومان، یورو 14 هزار و 490 تومان، پوند انگلیس 17 هزار و 169 تومان، درهم امارات 3 هزار و 601 تومان، لیر ترکیه 2 هزار و 340 تومان و یوآن چین یک هزار و 964 تومان اعلام کرد. با اعلام اونس طلای جهانی به قیمت 1556 دلار و دلار آزاد به نرخ 13 هزار و 460 تومان در بازار آزاد، نرخ طلا و سکه با کاهش قیمت مواجه شد بر این اساس مظنه یک مثقال طلای آب شده 17 عیار 2 میلیون و 141 هزار تومان، هر گرم طلای 18 عیار 494 هزار و 200 تومان، سکه طرح جدید 4 میلیون و 870 هزار تومان، طرح قدیم 4 میلیون و 840 هزار تومان، نیم‌سکه 2 میلیون 450 هزار تومان، ربع سکه یک میلیون و 440 هزار تومان و سکه گرمی نیز 930 هزار تومان معامله شد. در بازار ارز رسمی نیز بانک مرکزی نرخ ۴۷ ارز را اعلام کرد که بر‌اساس آن نرخ ۲۵ ارز مانند یورو کاهش و قیمت ۱۱ واحد پولی دیگر مانند پوند افزایش یافت؛ نرخ دلار و ۱۰ ارز دیگر نیز ثابت ماند. بر اساس اعلام بانک مرکزی هر دلار امریکا برای روز «چهارشنبه دوم بهمن ماه ۹۸» ۴۲ هزار ریال قیمت خورد. همچنین هر پوند انگلیس ۵۴ هزار و ۷۶۸ ریال و هر یورو نیز ۴۶ هزار و ۵۴۶ ریال ارزش‌گذاری شد.

      بازار طلا برعکس شد

همچنین قیمت طلا در معاملات روز چهارشنبه بازار جهانی تحت تاثیر رشد ارزش دلار و بازنگری سرمایه‌گذاران در ریسک شیوع بیماری جدید در چین بر رشد اقتصادی، کاهش پیدا کرد. به گزارش ایسنا، هر اونس طلا برای تحویل فوری در معاملات روز جاری بازار سنگاپور ۰.۴  درصد کاهش یافت و به ۱۵۵۱ دلار و ۱۳ سنت رسید. در بازار معاملات آتی امریکا، هر اونس طلا با ۰.۴ درصد کاهش، در ۱۵۵۱ دلار ایستاد. بازارهای سهام آسیایی با اقدامات چین در خصوص گسترش ویروس کرونای جدید که نگرانی‌ها نسبت به احتمال اپیدمی جهانی آن را اندکی تخفیف داد، از کاهش دست برداشته و اندکی بهبود پیدا کردند با این حال نگرانی‌ها نسبت به آسیب دیدن تقاضای داخلی و گردشگری به قوت خود باقی ماند.

عامل دیگری که قیمت طلا را با فشارهای کاهشی روبرو کرد، رشد ارزش دلار امریکا در برابر سبدی از ارزهای رقیب بود که این فلز ارزشمند را برای خریداران غیرامریکایی گران‌تر کرد.

به گفته استفن اینس، استراتژیست ارشد بازار در شرکت «اکسی تریدر»، با جو مثبتی که در بازار سهام وجود دارد، طلا برای رشد قیمت به مانع برخورد کرده است. صندوق‌های پوشش ریسک در حاشیه مانده‌اند و تقاضای فیزیکی برای خرید طلا در آستانه تعطیلات سال نوی چینی ضعیف است. بر اساس گزارش رویترز، چین تا چند روز دیگر به استقبال سال نوی چینی خواهد رفت که فرصت مناسبی برای خرید طلا به شمار می‌رود اما سرمایه‌گذاران نگران تهدید گسترش بیماری با سفر صدها میلیون چینی در طول تعطیلات سال نو هستند. شمار تلفات بیماری جدید در چین تا روز چهارشنبه به ۹ نفر افزایش پیدا کرده و ۴۴۰ مورد ابتلا تایید شده است. مقامات چینی با جلوگیری از اجتماعات عمومی در استان هوبی، تلاش کردند شیوع این بیماری را کنترل کنند. در بازار سایر فلزات ارزشمند، هر اونس پالادیوم برای تحویل فوری با ۰.۶ درصد افزایش، به ۲۴۱۵ دلار و ۲۵ سنت رسید. هر اونس نقره برای تحویل فوری ۰.۲ درصد رشد کرد و به ۱۷ دلار و ۷۳ سنت رسید. هر اونس پلاتین برای تحویل فوری با ۰.۲ درصد کاهش، ۹۹۷ دلار و ۳۰ سنت معامله شد.

      یورو و پوند قافیه را به دلار باختند!

از سوی دیگر، دلار موفق شد در برابر ارزهای اروپایی پیشروی محسوسی داشته باشد. به گزارش رویترز، پس از آنکه انتشار یک بیماری ویروسی مسری جدید در چین جان چندین نفر را گرفت و گزارشاتی از ابتلا به این بیماری در برخی کشورهای همسایه چین نیز گزارش شد، دلار دست به پیشروی در برابر رقبای خود زد. تارو ساساکی، مسوول بخش مطالعات ژاپن در بانک «جی پی مورگان» گفت: نگرانی از شیوع ویروس جدید بیش از همه اقتصاد مالزی و هنگ کنگ را تحت تاثیر قرار خواهد داد که جزو مقاصد نخست گردشگران چینی هستند. با این حال اگر انتشار بیماری متوقف نشود، سنگاپور، تایلند، فیلیپین، ژاپن، کره جنوبی و همه شرق آسیا با کاهش درآمدهای گردشگری خود مواجه خواهند شد. در معاملات بازارهای ارزی جهانی، همچنین هر دلار با ۰.۱ درصد افزایش به ۱۱۰.۰۳۷۵ ین رسید. در برابر همتای استرالیایی، هر دلار امریکا به ازای ۱.۴۶۱۸ دلار مبادله شد. همچنین نرخ برابری دلار معادل ۶.۹۰۵۴ یوان چین اعلام شد.

 

ارسال نظر