کاهش نرخ ارز در صرافی‌ها

۱۳۹۸/۱۱/۰۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۱۹۴۷
کاهش نرخ ارز در صرافی‌ها

گروه بانک و بیمه |

روز دوشنبه 30 دی‌ماه 98 در بازارهای جهانی نرخ اونس طلا با سه دلار افزایش نسبت به آخرین روز کاری هفته پیش به 1560 دلار رسید. در بازار آزاد نیز قیمت دلار به 13520 تومان افزایش یافت و در نتیجه قیمت انواع سکه و طلا نیز به‌طور نسبی بالا رفت. بهای خرید هر دلار در در تابلوی صرافی‌های بانکی با 50 تومان کاهش نسبت به روز یکشنبه ۱۲ هزار و 850 تومان و فروش 12 هزار و 950 تومان درج شد همچنین نرخ خرید هر یورو نیز ۱۴ هزار و 350 تومان و نرخ فروش آن ۱۴ هزار و 450 تومان شد.

به گزارش «تعادل»، در سامانه سنا نیز نرخ لحظه‌ای قیمت خرید دلار 12 هزار و 850 تومان و قیمت فروش آن 12 هزار و 950 تومان اعلام شد همچنین نرخ لحظه‌ای هر یورو 14 هزار و 350 تومان خریداری و به قیمت 14 هزار و 450 تومان به فروش رسیده است سامانه سنا نیز نرخ میانگین ارز برای روز یکشنبه 29 دی 98 را برای دلار 12 هزار و 959 تومان، یورو 14 هزار و 547 تومان، پوند انگلیس 17 هزار و 105 تومان، درهم امارات 3 هزار و 639 تومان، لیر ترکیه 2 هزار و 321 تومان و یوآن چین یک هزار و 931 تومان اعلام کرد.

با اعلام اونس طلای جهانی به قیمت 1660 دلار و دلار آزاد به نرخ 13 هزار و 520 تومان در بازار آزاد، نرخ طلا و سکه با افزایش قیمت مواجه شد بر این اساس مظنه یک مثقال طلای آب شده 17 عیار 2 میلیون و 146 هزار تومان، هر گرم طلا 18 عیار 495 هزار و 400 تومان، سکه طرح جدید 4 میلیون و 895 هزار تومان، طرح قدیم 4میلیون و 850 هزار تومان نیم سکه 2 میلیون 470 هزار تومان ربع سکه یک میلیون و 470 هزار تومان و سکه گرمی نیز 930 هزار تومان معامله شد.

در بازار ارز رسمی نیز بانک مرکزی نرخ ۴۷ ارز را اعلام کرد که بر اساس آن نرخ ۱۸ ارز مانند یورو افزایش و قیمت ۱۵واحد پولی دیگر مانند پوند کاهش یافت؛ نرخ دلار و ۱۳ ارز دیگر نیز ثابت ماند. بر اساس اعلام بانک مرکزی هر دلار امریکا برای روز «دوشنبه ۳۰ دی ماه ۹۸» ۴۲ هزار ریال قیمت خورد. هر پوند انگلیس با ۵۳ ۵۴ هزار و ۶۱۴ریال و هر یورو نیز ۴۶ هزار و ۶۰۱ ریال ارزش‌گذاری شد.

    دلار راکد ماند

از سوی دیگر، شاخص دلار در نخستین دور از معاملات هفتگی تقریبا ثابت ماند.

به گزارش سی‌ان‌ان، روند صعودی اخیر دلار به دنبال آشکار شدن نشانه‌هایی از عدم تمایل بانک مرکزی امریکا برای کاهش بیشتر نرخ بهره متوقف شد. در حوزه تجاری نیز پس از هفده ماه جنگ تجاری سرانجام دو اقتصاد بزرگ جهان به توافقی اولیه بر سر آتش‌بس رسیدند و نخست وزیر چین با سفر به واشنگتن به همراه دونالد ترامپ، رییس‌جمهور امریکا فاز نخست توافق را امضا کرد.

انتظار می‌رود که رشد اقتصادی هر دو کشور تحت تاثیر این آتش‌بس موقت افزایش پیدا کند. چین پذیرفته است در ازای برداشته شدن تعرفه اضافی روی محصولات وارداتی این کشور از امریکا، خرید بیشتری از امریکا داشته باشد تا کسری تراز حساب تجاری دو کشور به نفع امریکا کاهش پیدا کند.

از سوی دیگر در خاورمیانه اگر چه از شدت تنش‌ها به میزان قابل توجهی کاسته شده اما برخی ریسک‌ها هنوز به قوت خود باقی مانده‌اند. ژاپن اعلام کرده است که قصد دارد ناو نظامی به منطقه برای محافظت از کشتی‌های تجاری خود اعزام کند و کره جنوبی نیز از رایزنی با طرف‌ها برای بررسی اقدام مشابه خبر داده است. در لیبی نیز به دنبال تشدید منازعات داخلی، تولیدات نفتی تا حد بسیار زیادی کاهش یافته است.

کریس وستون، استراتژیست ارزی در موسسه «پپر استون» گفت: معامله گران تشنه شنیدن اخبار خوب از نقاط مختلف هستند و فکر می‌کنم که بدون یک خبر خوب دیگر، شاهد صعود بزرگی برای دلار نخواهیم بود.

شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات امروز با افزایش ۰.۰۰۱ درصدی نسبت به روز قبل و در سطح ۹۷.۳۵۵ واحد بسته شد. نرخ برابری هر فرانک سوییس معادل ۱.۰۳۲۷ دلار اعلام شد.

روابط امریکا با اروپا نیز سر مسائل تجاری کماکان متشنج است و پس از تحریم پروژه انتقال گاز روسیه به آلمان توسط امریکا، تنش‌ها بین متحدان دو سوی اقیانوس اطلس شدت گرفته و آلمان از کشورهای عضو اتحادیه اروپا خواسته است با هم یک سپر دفاعی در برابر تحریم‌ها تشکیل دهند. از سوی دیگر نیز فرانسه، امریکا را تهدید کرده که در صورت عملی شدن افزایش تعرفه‌ها، پرونده را به سازمان تجارت جهانی خواهد برد. برونو لو مر، وزیر دارایی فرانسه با غیرمنطقی خواندن مواضع امریکا خواهان بازگشت به میز مذاکره شده است.

جولیان امانوئل، استراتژیست ارشد ارزی در موسسه «بی‌تی‌جی» گفت: نگاه معامله‌گران اکنون به خاورمیانه و چین دوخته شده است. در خصوص چین اطمینان خاطر بیشتری وجود دارد و احتمالا به دنبال امضای فاز نخست توافق تجاری، رشد اقتصادی این کشور تقویت خواهد شد. در آخرین دور از معاملات، پوند با ریزش ۰.۰۴ درصدی نسبت به روز قبل خود و به ازای ۱.۲۹۹۲ دلار مبادله شد. یورو با وجود صعود ۰.۰۲ درصدی، در محدوده کانال ۱.۱۰ باقی ماند و به ۱.۱۰۹۸ دلار رسید. همچنین هر دلار امریکا در سطح ۱.۳۰۶۳ دلار کانادا باقی ماند. در برابر همتای سنگاپوری، هر دلار به ازای ۱.۳۴۶۷ دلار سنگاپور مبادله شد.

تحولات انگلیس نشان می‌دهد که باید منتظر اتخاذ موضع سرسختانه‌تر از طرف لندن در برابر بروکسل به دنبال پیروزی تاریخی محافظه‌کاران در انتخابات بود. احتمالا انگلیس خواهان گرفتن امتیازات بیشتری از اتحادیه اروپا در خصوص توافقات تجاری، بانکی و گمرکی خواهد شد. مجلس جدید انگلیس با اکثریت قاطع آرا به لایحه دولت برای ترک اتحادیه اروپا تا ۳۱ ژانویه سال‌ آینده رای مثبت داد تا برگزیت یک گام بزرگ به سرانجام خود نزدیک شود. با این حال برخی از مسوولان اروپایی نسبت به طولانی شدن دوران گذار در صورت تغییر موضع انگلیس هشدار داده‌اند. ساجد جاوید، وزیر دارایی انگلیس وعده داده است که به زودی رشد اقتصادی انگلیس دو برابر خواهد شد.

اورسلا فون در لین، رییس کمیسیون اروپا با تغییر موضعی آشکار گفته است که اتحادیه اروپا شاید مهلت زمانی مذاکرات با انگلیس را تمدید کند. موضع‌گیری جدید مقامات مالی و دارایی انگلیسی نیز نشان می‌دهد که بودجه سال ۲۰۲۰ متمرکز بر تقویت زیرساخت‌ها و افزایش هزینه‌های دولتی در بخش‌های آموزشی و درمانی خواهد بود که به معنای در نظر گرفتن یک دوره گذار طولانی برای برگزیت خواهد بود.

در معاملات بازارهای ارزی جهانی، همچنین هر دلار با ۰.۰۵ درصد کاهش به ۱۱۰.۱۷۴۶ ین رسید. در برابر همتای استرالیایی، هر دلار امریکا به ازای ۱.۴۵۲۲ دلار مبادله شد. همچنین نرخ برابری دلار معادل ۶.۸۴۳۷ یوآن چین اعلام شد.

    طلا از صعود بازماند

همچنین قیمت طلا در معاملات روز دوشنبه بازار جهانی تحت تاثیر آمار اقتصادی مطلوب امریکا که ریسک‌پذیری سرمایه‌گذاران را تقویت کرد، از صعود بازماند. به گزارش ایسنا، هر اونس طلا برای تحویل فوری در معاملات روز جاری بازار سنگاپور ۰.۱ درصد رشد کرد و به ۱۵۵۸ دلار و ۴۶ سنت رسید. در بازار معاملات آتی امریکا، هر اونس طلا با ۰.۱ درصد کاهش، به ۱۵۵۸ دلار و ۴۰ سنت رسید.

دانیل هاینس، تحلیلگر گروه بانکی ANZ در این باره نوشت: سرمایه‌گذاران به عوامل بلندمدت مانند نرخ‌های بهره پایین، سیاست تسهیل پولی بانک‌های مرکزی برای کمک به رشد اقتصادی و ضعف دلار متمرکز شده‌اند.

طلا از پایین ماندن نرخ‌های بهره حمایت شده است، زیرا انتظار می‌رود بانک مرکزی امریکا در نخستین نشست سیاست پولی امسال خود نرخ‌های بهره را تغییر ندهد.

بانک مرکزی امریکا سال میلادی گذشته نرخ‌های بهره را سه دور افزایش داد و نهایتا در دسامبر تصمیم گرفت نرخ‌های بهره را فعلا تغییر ندهد. نرخ‌های بهره پایین‌تر تقاضا برای خرید طلا که دارایی بدون بازدهی است را تقویت می‌کند.

حجم معاملات در روز دوشنبه اندک بود زیرا بازارهای امریکا به مناسبت تعطیلات بسته بودند و از سوی دیگر سال نوی چینی اواخر هفته جاری آغاز می‌شود. استفن اینس، استراتژیست بازار در شرکت «اکسی تریدر»  اظهار کرد: ما عامل فصلی را داریم که باعث شده است قیمت طلا در بازه محدودی بماند.

بر اساس گزارش رویترز، بازارهای سهام آسیا روند صعودی بازارهای جهانی را ادامه دادند و نزدیک به بالاترین حد در ۲۰ ماه گذشته ایستادند. به گفته وانگ تائو، تحلیلگر فنی رویترز، هر اونس طلا ممکن است مقاومت در سطح ۱۵۶۴ دلار را امتحان کند.

موجودی طلا در «اس‌پی‌دی‌آر گلدتراست» که بزرگ‌ترین صندوق سرمایه‌گذاری تحت پشتوانه طلا در جهان است، روز جمعه ۲.۲۰ درصد رشد کرد و به ۸۹۸.۸۲ تن رسید که بالاترین میزان از ۱۱ نوامبر بود.

در بازار سایر فلزات ارزشمند، هر اونس پالادیوم برای تحویل فوری با ۰.۸ درصد افزایش، به ۲۵۰۰ دلار رسید. این فلز روز جمعه تا مرز ۲۵۳۷ دلار و 6 سنت صعود کرده بود. هر اونس نقره برای تحویل فوری با ۰.۱ درصد افزایش، ۱۸ دلار و دو سنت معامله شد. هر اونس پلاتین برای تحویل فوری با ۰.۵ درصد افزایش، به ۱۰۲۳ دلار و ۲۲ سنت رسید.

    عبور بیت‌کوین از مرز ۹ هزار دلار

آخر هفته‌ها معمولا روز شانس بیت‌کوین نیست اما دیروز و با عبور از مرز قیمتی ۹۰۰۰ دلار رکورد جدیدی را در سال ۲۰۲۰ ثبت کرد.

بیت‌کوین برخلاف روند سال ۲۰۱۹ طی 10 روز گذشته نه تنها از نرخ ۸۰۰۰ بلکه از ۹۰۰۰ دلار هم رد شد، هرچند در ساعت بعد با افت نسبی به کانال ۸ هزار برگشت. در واقع قیمت این رمزارز در سال ۲۰۲۰ حدود ۲ هزار دلار بیشتر شده که به معنی رشد ۲۸ درصدی است.

 

ارسال نظر