ثبات نسبی در بازار ارز و طلا

۱۳۹۸/۱۰/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۱۶۷۴
ثبات نسبی در بازار ارز و طلا

گروه بانک و بیمه|

روز جمعه 27 دی‌ماه 98 در بازارهای جهانی نرخ اونس طلا به 1555 دلار افزایش یافت و در بازار آزاد و معاملات نقدی نیز قیمت دلار در روز جمعه به 13530 تومان رسید که نسبت به هفته گذشته تقریبا با ثبات بوده است. صرافی‌ها نیز روز پنجشنبه نرخ فروش دلار را 13100 و نرخ خرید دلار را 13 هزار تومان اعلام کردند. این صرافی‌ها همچنین نرخ فروش یورو را 14700 و نرخ خرید یورو را 14600 تومان معامله کردند. به گزارش تعادل، سامانه سنا نیز نرخ میانگین ارز برای روز چهارشنبه 25 دی 98 را برای دلار 13 هزار و 80 تومان، یورو 14 هزار و 664 تومان، پوند انگلیس 17 هزار و 159 تومان، درهم امارات 3 هزار و 644 تومان، لیر ترکیه 2 هزار و 340 تومان و یوآن چین یک هزار و 963 تومان اعلام کرد.با اعلام اونس طلای جهانی به قیمت 1555 دلار و دلار آزاد به نرخ 13 هزار و 530 تومان در بازار آزاد، نرخ طلا و سکه تغییر چندانی نکرد بر این اساس مظنه یک مثقال طلای آب شده 17 عیار 2 میلیون و 147 هزار تومان، هر گرم طلا 18 عیار 495 هزار و 600 تومان، سکه طرح جدید 4 میلیون و 905 هزار تومان، طرح قدیم 4 میلیون و 860 هزار تومان نیم سکه 2 میلیون 470 هزار تومان ربع سکه یک میلیون و 460 هزار تومان و سکه گرمی نیز 930 هزار تومان معامله شد. در بازار ارز رسمی، بانک مرکزی نرخ ۴۷ ارز را برای روز پنجشنبه اعلام کرد که بر اساس آن نرخ ۲۳ ارز مانند یورو و پوند افزایش و قیمت ۱۱ واحد پولی دیگر کاهش یافت؛ نرخ دلار و ۱۲ ارز دیگر نیز ثابت ماند. بر اساس اعلام بانک مرکزی هر دلار امریکا برای روز «پنجشنبه ۲۶ دی ماه ۹۸» ۴۲ هزار ریال قیمت خورد. هر پوند انگلیس با ۸۴ ریال ۵۴ هزار و ۸۰۷ ریال و هر یورو نیز ۴۶ هزار و ۸۴۵ ریال ارزش‌گذاری شد.

    قیمت طلا نزول کرد

از سوی دیگر، قیمت طلا در معاملات روز پنجشنبه بازار جهانی تحت تاثیر خوش‌بینی سرمایه‌گذاران به فاز اول توافق تجاری امریکا و چین که ریسک‌پذیری را تقویت کرد، اندکی کاهش یافت.به گزارش ایسنا، هر اونس طلا برای تحویل فوری در معاملات روز جاری بازار سنگاپور ۰.۲ درصد افزایش پیدا کرد و به ۱۵۵۲ دلار و ۲۲ سنت رسید. در بازار معاملات آتی امریکا، هر اونس طلا ۰.۱ درصد کاهش یافت و به ۱۵۵۲ دلار و ۶۰ سنت رسید. سند فاز اول توافق تجاری امریکا و چین روز چهارشنبه میان دونالد ترامپ، رییس‌جمهور امریکا و لیو هی، معاون نخست‌وزیر چین در کاخ سفید امضا شد و موقتا به مناقشه ۱۸ ماهه میان دو کشور که بازارهای جهانی را متلاطم کرده بود، پایان داد. اعلام خبر این توافق در اواسط دسامبر باعث صعود دارایی‌های پرریسک شده بود.آجی کدیا، مدیر شرکت مشاوره کدیا در بمبئی در این باره گفت: قیمت طلا در معاملات روز جاری اندکی کاهش پیدا کرده است زیرا بازارها با امضای سند فاز اول توافق تجاری امریکا و چین اندکی آسودگی خاطر پیدا کرده‌اند. عامل دیگری که باعث کاهش قیمت طلا شد، صعود بازارهای سهام جهان بود که از امضای این توافق دلگرم شده‌اند. با این‌همه تحلیلگران می‌گویند این توافق به مسائل اقتصادی ساختاری که باعث بروز این جنگ شده بود، نپرداخته است و تعرفه‌های امریکا روی واردات کالاهای چینی کاملا حذف نشده‌اند و دستیابی چین به اهداف تعیین شده برای خرید کالاهای امریکایی بسیار دشوار است.طلا که در شرایط ابهامات اقتصادی و سیاسی به پناهگاه مطمئن برای سرمایه‌گذاران تبدیل می‌شود، سال میلادی گذشته تحت تاثیر مناقشه تجاری امریکا و چین ۱۸ درصد رشد داشت.استفن اینس، استراتژیست بازار در شرکت «اکسی تریدر» در یادداشتی نوشت: این توافق دورنمای سیاست پولی بانک مرکزی امریکا را تغییر نخواهد داد و تنها عاملی که باعث خواهد شد جروم پاول، رییس بانک مرکزی امریکا نرخ‌های بهره را کاهش دهد، ضعف اقتصادی خواهد بود.بر اساس گزارش رویترز، بانک مرکزی امریکا روز چهارشنبه ابراز اطمینان کرد که نرخ‌های بهره در سطح فعلی از رشد پایدار و تقویت تورم حمایت خواهند کرد.طلا به کاهش نرخ‌های بهره امریکا فوق‌العاده حساس است. زیرا نرخ‌های بهره پایین‌تر هزینه نگهداری طلا که سوددهی ندارد را کمتر کرده و جذابیت سرمایه‌گذاری در این فلز ارزشمند را تقویت می‌کنند. در بازار سایر فلزات ارزشمند، هر اونس پالادیم برای تحویل فوری با ۰.۳ درصد افزایش، به رکورد ۲۲۷۰ دلار صعود کرد. هر اونس نقره برای تحویل فوری با ۰.۶ درصد کاهش، به ۱۷ دلار و ۸۸ سنت رسید. هر اونس پلاتین برای تحویل فوری با ۰.۶ درصد کاهش، به ۱۰۱۳ دلار و ۸۲ سنت رسید.

    پیش‌بینی صندوق پوشش ریسک درباره طلا

همچنین، بزرگ‌ترین صندوق پوشش ریسک جهان معتقد است قیمت طلا به مسیر رو به رشد خود ادامه می‌دهد و ممکن است رکوردهای جدیدی را به ثبت برساند. گرگ ینسن، مدیرعامل صندوق پوشش ریسک بریج‌واتر که بزرگ‌ترین صندوق پوشش ریسک دنیا محسوب می‌شود، می‌گوید قیمت طلا ممکن است با رشدی ۳۰ درصدی، مرز ۲۰۰۰دلار برای هر اونس را رد کند. این پیش‌بینی بریج‌واتر در شرایطی مطرح شده که این صندوق پوشش ریسک می‌گوید سیاست‌های بانک‌های مرکزی در دنیا در راستای افزایش تورم است که امکان تحقق این برآورد را بیشتر می‌کند و از سوی دیگر، ابهامات سیاسی و ژئوپلیتیک نیز درحال افزایش است.ینسن به فایننشال‌تایمز گفته که به اعتقاد او، فدرال رزرو به‌ عنوان بانک مرکزی امریکا اجازه افزایش تورم را می‌دهد و در کنار این، سیاست هیچ‌کدام از بانک‌های مرکزی کشورهای توسعه‌یافته نیز در راستای کاهش نرخ بهره نیست.

    دلار جهانی در آستانه ورود به کانال جدید

از سوی دیگر، به دنبال امضای فاز نخست توافق تجاری، دلار در آستانه ورود به یک کانال جدید قرار گرفت.به گزارش رویترز، پس از هفده ماه جنگ تجاری، دو اقتصاد بزرگ جهان سر امضای فاز نخست توافق تجاری به یک جمع‌بندی واحد رسیدند و نخست وزیر چین با سفر به واشنگتن به همراه رییس‌جمهوری امریکا، فاز نخست توافق را امضا کرد که طبق آن، بخشی از تعرفه‌های اضافی امریکا روی محصولات وارداتی چینی در ازای تعهد این کشور به افزایش وارداتش از امریکا برداشته می‌شود.از سوی دیگر در منطقه خاورمیانه اگر چه از شدت تنش‌ها به میزان قابل توجهی کاسته شده است اما برخی ریسک‌ها هنوز به قوت خود باقی مانده‌اند. شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن در دیدار با محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی بر مصمم بودن کشورش به ارسال نیروی نظامی به خلیج فارس تاکید کرده و پارلمان ژاپن نیز با اختصاص بودجه برای تامین مالی این کار موافقت کرده است.واسیلی سربریاکوف، تحلیلگر بازار ارز در بانک یو بی‌اس گفت: معامله گران منتظر روشن شدن ابعاد توافق تجاری هستند و باید دید که در ادامه، چه مسیری برای حصول یک توافق جامع‌تر ترسیم خواهد شد. شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات امروز با افزایش ۰.۰۳ درصدی نسبت به روز قبل و در سطح ۹۶.۹۸۵ واحد بسته شد. نرخ برابری هر فرانک سویس معادل ۱.۰۳۶۳ دلار اعلام شد.

در آخرین دور از معاملات، پوند با صعود ۰.۰۱ درصدی نسبت به روز قبل خود و به ازای ۱.۳۰۴۲ دلار مبادله شد. یورو با رشد محسوس ۰.۲۶ درصدی به ۱.۱۱۲۷ دلار رسید. همچنین هر دلار امریکا به ۱.۳۰۶۰ دلار کانادا افزایش یافت. در برابر همتای سنگاپوری، هر دلار به ازای ۱.۳۴۷۷ دلار سنگاپور مبادله شد.

 

ارسال نظر