افزایش نرخ اونس جهانی طلا به 1546 دلار

۱۳۹۸/۱۰/۱۴ - ۰۰:۱۶:۱۹
کد خبر: ۱۶۰۶۵۷
افزایش نرخ اونس جهانی طلا به 1546 دلار

خبر شهادت سردار سلیمانی بازار جهانی طلا را به هم ریخت

گروه بانک و بیمه | محسن شمشیری|

بازار طلای جهانی بعد از حمله بامداد جمعه امریکا به سردار قاسم سلیمانی و گروه همراه ایشان در بغداد و واکنش‌های جهانی و اظهارنظرهای مختلف مسوولان ایرانی و کشورهای مختلف، با افزایش قیمت مواجه شد و نرخ اونس جهانی به 1546 دلار افزایش یافت. بازار ارز ایران نیز روز جمعه 13 دی 98 با افزایش قیمت همراه شد و نرخ دلار روز جمعه 13 دی 98، در بازار آزاد و معاملات نقدی بین 14120 تا 14200 تومان در نوسان بود.

به گزارش «تعادل»، به دنبال افزایش قیمت دلار به کانال 14 هزار تومان و اونس جهانی به 1546 دلار، قیمت طلا و سکه نیز در بازار روز جمعه افزایش یافت و مظنه هر مثقال طلای آب‌شده 17 عیار به 2 میلیون و 200 هزار تومان و هر گرم طلای 18 عیار به 498 هزار تومان رسید و در مرز 500 هزار تومان قرار گرفت. از سوی دیگر، قیمت هر سکه طرح جدید به 4 میلیون و 850 هزار تومان و سکه طرح قدیم به 4 میلیون 830 هزار تومان رسید.

اما عده‌ای از فعالان بازار ارز و طلا معتقدند که این افزایش نرخ‌ها موقتی است و به دنبال واکنش به حمله امریکا صورت گرفته و احتمالا بازار ارز و طلا در روزهای آینده با کاهش مواجه خواهد شد زیرا اتفاق بنیادی در عرضه و تقاضای طلا و ارز صورت نگرفته و این واکنش‌ها به دلیل جو روانی بازار و واکنش لحظه‌ای در روز تعطیل در ایران انجام شده و در روزهای آینده می‌توان شاهد کنترل قیمت‌ها و کاهش نرخ دلار و طلا بود.

بازار طلا سال 2020 را با افزایش بیش از 245 دلاری نرخ اونس جهانی در سال 2019 پشت سر گذاشت و قیمت طلا از هر اونس 1278 دلار در 31 دسامبر 2018 یعنی آخرین روز سال 2018 به 1546 دلار در سومین روز 2020 رسیده است. کارشناسان این رشد را یکی از بالاترین رشد قیمت‌های طلا در سال‌های اخیر ارزیابی کرده و معتقدند که بازار طلا تحت تاثیر تحولات اقتصاد جهان، جنگ تجاری امریکا و چین، تحولات روزهای اخیر عراق و حمله به مقر امریکایی‌ها و همچنین حمله امریکا به چند مرکز نظامی در عراق، قرار گرفته و پیش‌بینی می‌شود که سال 2020 میلادی نیز قیمت طلا همچنان روند افزایشی داشته باشد و برخی کارشناسان نیز از قیمت 2000 دلار برای طلا در یک سال آینده سخن گفته‌اند.

   سقوط ارزش دلار

به پایین‌ترین سطح ۲.۵ ماه اخیر

قیمت طلا در بازارهای جهانی روز جمعه و در پی انتشار خبر شهادت سردار قاسم سلیمانی بالا رفت. همچنین ارزش دلار در بازارهای جهانی به پایین‌ترین سطح خود در ۲.۵ ماه اخیر رسید و درپی این اتفاق ارزش ین ژاپن به بالاترین سطح دو ماه اخیر خود رسیده است. فرانک سوییس نیز که جزو دیگر ارزهای امن جهان محسوب می‌شود با رسیدن به سطح ۱.۰۸ در برابر دلار، در بالاترین ارزش چهار ماه اخیر خود دادوستد می‌شود.

به گزارش «تعادل»، قیمت طلا برای تحویل در ماه فوریه با دو درصد افزایش روبه‌رو شده است. بازار طلای هند که از بازارهای مهم آسیایی محسوب می‌شود جزو نخستین بازارهایی بود که این افزایش قیمت را به ثبت رساند. قیمت طلا در بازار نقدی نیز با جهشی یک درصدی به ۱۵۴۳ دلار در هر انس رسیده است. کارشناسان می‌گویند تداوم تنش در منطقه خاورمیانه قیمت طلا را بازهم بالاتر خواهد برد.

در میان سایر فلزات ارزشمند، نقره با ۰.۵ درصد افزایش قیمت به ۱۸.۱۱ دلار رد رهر اونس رسید. پلاتین ۰.۳ درصد رشد قیمت داشت و پالادیوم هم با جهش ۰.۳ درصدی قیمت به ۱۹۶۴ دلار در هر اونس رسیده است.

 درپی حمله تروریستی نیروهای امریکا که به شهادت سردار قاسم سلیمانی در عراق انجامید، ارزش دلار در بازارهای جهانی به پایین‌ترین سطح خود در ۲.۵ ماه اخیر رسید.

به گزارش ایبنا، با افزایش تنش‌ها در خاورمیانه، ارزهای امنی مانند ین ژاپن به بالاترین ارزش خود در ماه‌های اخیر رسیدند. پیش‌تر قیمت نفت و طلا در بازارهای جهانی پس از انتشار خبر شهادت سردار قاسم سلیمانی در عراق با جهش مواجه شده بود.پنتاگون تایید کرده است که عملیات تروریسی که به شهادت سردار سلیمانی منجر شد با اطلاع و تایید شخص رییس‌جمهور امریکا صورت گرفته است. ارزش دلار در بازارهای جهانی به پایین‌ترین سطح خود در ۲.۵ ماه اخیر رسید.درپی این اتفاق ارزش ین ژاپن به بالاترین سطح دو ماه اخیر خود رسیده است. فرانک سوییس نیز که جزو دیگر ارزهای امن جهان محسوب می‌شود با رسیدن به سطح ۱.۰۸ در برابر دلار، در بالاترین ارزش چهار ماه اخیر خود دادوستد می‌شود.

   تثبیت قیمت دلار در مرز ۱۳ هزار تومان

 روز پنجشنبه 12 دی 98 نیز بهای دلار و یورو در صرافی‌های بانکی ثابت ماند و به بهای ۱۲ هزار و ۹۵۰ تومان به فروش رسید. بر این اساس، بهای خرید هر دلار در تابلوی صرافی‌های بانکی ۱۲ هزار و ۸۵۰ تومان و فروش ۱۲ هزار و ۹۵۰ تومان درج شد.نرخ خرید هر یورو نیز ۱۴ هزار و ۱۵۰ تومان و نرخ فروش آن ۱۴ هزار و ۲۵۰ تومان شد.

میانگین بهای هر یورو در روز معاملاتی گذشته در سامانه سنا ۱۴ هزار و ۳۳۱ تومان و هر دلار ۱۲ هزار و ۹۵۷ تومان بود. همچنین در سامانه نیما هر حواله یورو ۱۲ هزار و ۸۳۷ تومان فروخته شد، هر حواله دلار نیز ۱۱ هزار و ۸۳۴ تومان به فروش رسید. قیمت ارز پس از نوسان‌های شدید هفته‌های پایانی آذرماه، اکنون به ثبات رسیده است  و بهای دلار در روزهای گذشته در رقم ۱۲ هزار و ۹۵۰ تومان متوقف و ثابت مانده است.افزایش نظارت بانک مرکزی، کاهش جذابیت بازار برای دلالان و افزایش عرضه از دلایل اصلی تثبیت و آرامش بازار ارز به شمار می‌رود.

سامانه سنا نیز نرخ میانگین ارز برای روز چهار شنبه 11 دی 98 را برای دلار 12 هزار و 957 تومان، یورو 14 هزار و 331 تومان، پوند انگلیس 16 هزار و 691تومان، درهم امارات 3 هزار و 553 تومان، لیر ترکیه 2 هزار و 277 تومان و یوان چین یک هزار و 954 تومان اعلام کرد.

 نرخ ارز مسافرتی نیز در بانک‌ها نسبت به روز گذشته تغییر چندانی نکرده و هر یوروی مسافرتی با قیمت حدودی ۱۴ هزار و ۴۰۰ تومان به متقاضیان فروخته می‌شود و این در حالی است که قیمت ارز مسافرتی مدت‌هاست که از قیمت بازار آزاد بالاتر است.

   نظر یک کارشناس

در مورد مداخله در امور ارزی

 علی رحمانی نخستین مدیرعامل شرکت بورس اوراق بهادار تهران گفت: بانک‌ مرکزی در اغلب کشورهای دنیا بازار ارز را به شیوه‌ای که موثر تشخیص می‌دهد، کنترل می‌کند تا در راستای تنظیم نرخ پول ملی و ارزهای ورودی به آن کشور تناسب واقعی را ایجاد کند و مانع از ریزش نرخ پول ملی آن کشور شود.

وی در گفت‌وگو با ایسنا افزود: بنابراین مداخله بانک‌های مرکزی جهان در امور ارزی، امری تعجب‌برانگیز نیست و حتی در زمره وظایف ذاتی بانک‌های مرکزی به عنوان نهاد ناظر بر بازار پولی و مالی است.

عضو موسس انجمن حسابرسان ایران افزود: بانک مرکزی ایران نیز در راستای حفظ ارزش پولی ملی و البته شرکت‌های ارزی، باید تمام تلاش خود را به کار گیرد تا ارزش ریال و این شرکت‌ها در سراشیبی سقوط قرار نگیرد.ارزش پول ملی توسط بانک‌های مرکزی در تمام نقاط دنیا مراقبت می‌شود و این مورد تنها مختص اقتصاد ایران نبوده و نباید تصور کرد که تنها بانک مرکزی ایران هنگام بحران‌ها عملیات مداخله‌ای انجام می‌دهد. رحمانی با اشاره به اینکه در تمام دنیا برای مراقبت از ارزش پول ملی، ابزارهای کنترلی این بازار توسط بانک مرکزی مورداستفاده قرار می‌گیرد، تأکید کرد: در نظام اقتصادی اغلب کشورها، ابزارهای مراقبت و محافظت از نرخ ارز، یعنی سه مولفه اساسی «ابزارهای کنترلی»، «بازار متشکل» و «نهادهای نظارتی» وجود داشته اما نظام اقتصادی ایران با کمبودهای ابزاری مواجه بوده و از این لحاظ با دنیا فاصله عمیقی دارد.

عضو هیات علمی دانشگاه الزهرا(س) اضافه کرد: نظام پولی- بانکی و در کل نظام اقتصادی ایران، دارای ابزارها و نهادهای کنترلی مثمر ثمر ارزی نبوده و حتی خود بازار ارز کشور نیز بازاری متشکل نیست.

وی در رابطه با تأثیر مداخله بانک مرکزی در نرخ ارز نیز گفت: مداخله بانک مرکزی با هدف ورود به کنترل نرخ ارز انجام‌شده تا نرخ نزولی یا صعودی بازار نسبت به نرخ واقعی ارز تنظیم شود. در واقع هدف این نوع مداخله صرفاً کنترل و تنظیم نرخ ارز در بازار است و اگر از انگیزه‌ای غیر از کنترل نرخ ارز برخوردار باشد موجب زیان اقتصاد و افت ارزش پول ملی کشور خواهد شد.

   وضعیت دلار در سال ۲۰۲۰

 از سوی دیگر، نشریه فوربس در گزارشی به بررسی وضعیت دلار در سال ۲۰۲۰ پرداخت. از اکتبر سال ۲۰۱۹ دلار در یک عقب‌نشینی محسوس از رکوردهای ثبت شده خود در تابستان و ابتدای پاییز فاصله گرفت. بخشی از این عقب‌نشینی مربوط به حوزه داخلی و برخی نیز مربوط به حوزه خارجی بوده است. مهم‌ترین اتفاق پولی سال ۲۰۱۹ متقاعد شدن بانک مرکزی امریکا به عقب‌نشینی از سیاست یک دهه اخیر و کاهش نرخ بهره برای سه مرتبه بود. اگر چه برخی از کارشناسان و مقامات از جمله دونالد ترامپ، رییس‌جمهور امریکا خواهان کاهش بیشتر نرخ بهره شده‌اند اما به نظر نمی‌رسد که در شرایط عادی، فدرال رزرو تغییری در سیاست‌های خود اعمال کند.

به گزارش ایسنا، تحولات بازارهای مالی احتمالا باعث خواهد شد طلا در موقعیت بهتری نسبت به دلار قرار گیرد. همچنین اگر چه انتظار می‌رود اقتصاد امریکا به رشد خود ادامه دهد و در حوزه مسائل تجاری نیز توافقاتی با شرکای بزرگ این کشور نظیر چین و کانادا به‌دست‌  آید اما این رشد احتمالا به قدری نیرومند نخواهد بود که بتواند باعث یک جهش بزرگ در دلار شود.

در سه ماهه پایانی سال ۲۰۱۹ عملکرد ضعیف‌تر دلار در مقایسه با فصول پیش باعث شد تا رشد شاخص دلار به تنها یک درصد برسد که در مقایسه با رشد ۳.۶۷درصدی سال قبل کاهش محسوسی داشته است. شاخص دلار، نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی متشکل از شش ارز را می‌سنجد.

انتظار می‌رود که دلار در سال‌ آینده نیز به رشد خود در برابر دیگرارزها ادامه دهد هر چند که احتمالا این رشد در محدوده ضعیفی باقی خواهد ماند و فرصت‌های بهتری برای سرمایه‌گذاری نظیر طلا و ین برای سرمایه‌گذاری وجود خواهد داشت.

در خصوص نرخ برابری دلار در برابر ارزهای اروپا نیز همه‌چیز بستگی به نتایج مذاکرات برگزیت دارد. باتوجه به احتمال مطرح شدن درخواست‌های جدید از طرف لندن از اتحادیه اروپا، این احتمال وجود دارد که دلار در برابر یورو و پوند در موقعیت مستحکم‌تری قرار بگیرد هر چند که در برابر فرانک سوییس نباید انتظار پیشروی زیادی را داشت.

   جای پای دلار محکم شد

 سهم دلار از ذخایر ارزی در جهان به بالاترین سطح یک سال اخیر رسید. به گزارش ایسنا رویترز، بانک‌های مرکزی جهان در حال تقویت استفاده از دلار و یوان هستند؛ به گونه‌ای که طبق اعلام صندوق بین‌المللی پول، سهم دلار از ذخایر ارزی جهانی در سه ماهه سوم به بالاترین سطح یک سال اخیر و سهم یوان از این ذخایر به بالاترین سطح یک دهه اخیر رسیده است.

در مجموع ۶.۷۵ تریلیون دلار از ذخایر ارز ی بانک‌های مرکزی در جهان بر حسب دلار بوده که این رقم معادل ۶۱.۷۸ درصد کل ذخایر بوده است. هر چند سهم دلار از ذخایر ارزی در سه ماهه سوم در مقایسه با سه ماهه قبل ۰.۲۹ درصد افزایش داشته است اما این رقم کماکان کمتر از سهم ۶۱.۹۳ درصدی سه ماهه سوم سال ۲۰۱۸ محسوب می‌شود.

بانک‌های مرکزی در جهان به منظور حمایت از ارزش پول ملی خود و همچنین پرداخت بدهی‌های خارجی، دارای ذخیره متنوعی از ارزهای خارجی هستند.

هر چند که دلار کماکان اصلی‌ترین ارز جهانی در ترکیب ذخایر ارزی باقی مانده اما تلاش برخی کشورها برای فاصله گرفتن از دلار در ماه‌های اخیر شدت گرفته است.

جاین دویل، جانشین مدیر موسسه  «تمپوس» گفت: فکر می‌کنم دلار کماکان در صدر ارزهای اصلی باقی بماند اما احتمالا شاهد کاهش تدریجی حاشیه امن این ارز در برابر دیگر ارزها خواهیم بود. در بلندمدت دلار رقابت سختی با یوان خواهد داشت. از سوی دیگر سهم یورو از ذخایر ارزی در جهان به پایین‌ترین سطح دو سال اخیر خود رسیده و در سطح ۲۰.۰۷ درصد قرار گرفته است.

ین ژاپن نیز ۵.۶ درصد از ذخایر ارزی در جهان را تصاحب کرده که بزرگ‌ترین سهم ارز ژاپنی از ذخایر ارزی جهان در طول ۱۹ سال اخیر محسوب می‌شود. بزرگ‌ترین جهش در ذخایر ارزی مربوط به یوان بوده است که اکنون ۲.۰۱ درصد از ترکیب ذخایر ارزی جهانی را شامل می‌شود. از زمان پذیرفته شدن یوان به عنوان ارز جهانی در سال ۲۰۱۶، سهم یوان از ذخایر ارزی بانک‌های مرکزی هیچ‌گاه بدین میزان نبوده است.

 

 

ارسال نظر