اپلیکیشن صرافان رونمایی شد

۱۳۹۸/۱۰/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۰۵۶۳
اپلیکیشن صرافان رونمایی شد

رییس شورای عالی کانون صرافان ایرانیان با اشاره به رونمایی از نسخه آزمایشی اپ صرافان گفت: یکی از خدمات این اپلیکیشن، امتیازدهی به صرافان و رتبه‌بندی است. دستیابی به تابلو نرخ صرافی‌ها به صورت آنلاین برای نرخ یابی و یافتن نزدیک‌ترین صرافی، معرفی صرافان مجاز (صرافیاب)، جست‌وجوی شعب بانک‌های کشور (بانکیاب)، اطلاع‌رسانی اخبار مرتبط حوزه ارزی، ارایه خدمات آموزشی مرتبط با حوزه ارز و انتشار آخرین بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌های صادره از مراجع ذی‌ربط در حوزه ارز از دیگر مزیت‌های این نرم افزار است.

به گزارش «تعادل»، کانون صرافان ایرانیان در هفته جاری طی اطلاعیه‌ای از فعالیت اپلیکیشن رسمی خود با مجوز بانک مرکزی خبر داد. در همین راستا، کامران سلطانی زاده، رییس شورای عالی این کانون درباره این اپلیکیشن اظهار داشت: کانون صرافان به صورت آزمایشی جهت دریافت نظرات و پیشنهادات مردم و فعالان این بازار، از این اپلیکیشن به صورت آزمایشی رونمایی کرد.

وی افزود: رونمایی رسمی از این برنامه در اواخر دی ماه با دعوت از مدیران و فعالان این حوزه برگزار خواهد شد. رییس شورای عالی کانون صرافان ایران با تاکید بر اینکه علاقه‌مندان می‌توانند به سایت کانون صرافان مراجعه و با مشاهده فیلم آموزشی چگونگی دانلود این اپلیکیشن، از نسخه آزمایشی این برنامه استفاده کنند، گفت: مزیت این برنامه برای مشتریان و صرافان به گونه‌ای است که مردم به صورت مستقیم و بدون نامه‌نگاری و صرف وقت می‌توانند شکایت خود از صرافان را به کانون صرافان اعلام کنند. همچنین در سراسر کشور مشتریان می‌توانند با توجه به خدمات دریافتی به صرافان امتیاز دهند و برای دستیابی به یکی از اهداف بانک مرکزی که رتبه‌بندی صرافان است، از نظرات مردم نیز استفاده شود.

سلطانی‌زاده ادامه داد: درباره دیگر خدمات این برنامه می‌توان به دستیابی به تابلو نرخ صرافی‌ها به صورت آنلاین برای نرخ یابی و یافتن نزدیک‌ترین صرافی اشاره کرد. علاوه بر این به معرفی صرافان مجاز (صرافیاب)، جست‌وجوی شعب بانک‌های کشور (بانکیاب)، اطلاع‌رسانی اخبار مرتبط حوزه ارزی، ارایه خدمات آموزشی مرتبط با حوزه ارز و انتشار آخرین بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌های صادره از مراجع ذی‌ربط در حوزه ارز نیز اشاره کرد.

وی با اشاره به اینکه تمامی مجوزهای لازم از بانک مرکزی دریافت شده و به نوعی تحت نظر و تایید این بانک نسخه آزمایشی آن آماده ارایه خدمت به مشتریان و صرافان شده است. وی در پایان تاکید کرد: فعالیت این اپ فعلا در مراحل آزمایشی قبل رونمایی خواهد بود و از هموطنان و فعالین حوزه ارزی و اقتصادی برای ارایه پیشنهادات خود جهت بهتر شدن این اپلیکیشن و دانلود آن دعوت به عمل ‌می‌آید.

     آخرین مهلت رفع تعهد ارزی

تمامی صادرکنندگان سال۹۷ که تاکنون موفق به رفع تعهد ارزی نشده‌اند، حداکثر تا پایان دی‌۹۸ فرصت خواهند داشت «برای آخرین بار» جهت بهره‌مندی از معافیت‌های مالیاتی نسبت به رفع تعهد ارزی اقدام کنند.

صمد کریمی رییس اداره صادرات بانک مرکزی در نامه‌ای به معاون توسعه صادرات سازمان توسعه تجارت، مدیرکل دفتر مقررات صادرات و واردات وزارت صمت، رییس اتاق اصناف، دبیرکل اتاق بازرگانی ایران، دبیرکل اتاق تعاون و رییس کنفدراسیون صادرات نوشته بود: با اشاره به موضوعات مطروحه در هشتاد و نهمین نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی در تاریخ ۱۵ مهرماه ۱۳۹۸ پیرامون «تمدید مهلت برگشت ارز صادرکنندگان سال ۹۷ به منظور بهره‌مندی از معافیت‌های مالیاتی سال مزبور» نظر به توافقات انجام یافته با نمایندگان سازمان امور مالیاتی کشور و به منظور مساعدت با صادرکنندگان به استحضار می‌رساند تمامی صادرکنندگان سال ۱۳۹۷ تا پایان دی ماه سال جاری فرصت خواهند داشت برای آخرین بار جهت بهره‌مندی از معافیت‌های مالیاتی سال یاد شده نسبت به رفع تعهد ارزی و بازگشت ارز حاصل از صادرات متعلقه اقدام کنند.در این نامه اضافه شده: در پایان مهلت یاد شده اطلاعات بازگشت ارز حاصل از صادرات این دسته از صادرکنندگان به سازمان امور مالیاتی کشور توسط بانک مرکزی ارسال خواهد شد.براساس نامه ارسال شده، اطلاعات بازگشت ارز حاصل از صادرات صادرکنندگان تا پایان آبان‌ماه سال جاری به سازمان امور مالیاتی کشور ارسال شده است.

همچنین سعید عباسپور مدیرکل دفتر مقررات صادرات و واردات وزارت صنعت، معدن و تجارت در نامه‌ای به مدیران سازمان‌های صمت ۳۱ استان و جنوب کرمان نوشته است: براساس نامه مورخ دهم آذرماه ۱۳۹۸ بانک مرکزی، «کلیه صادرکنندگان کالا در سال ۱۳۹۷ که تاکنون موفق به رفع تعهد ارزی نشده‌اند حداکثر تا پایان دی‌ماه سال جاری (۱۳۹۸) فرصت خواهند داشت برای آخرین بار جهت بهره‌مندی از معافیت‌های مالیاتی سال یاد شده نسبت به رفع تعهد ارزی و بازگشت ارز حاصل از صادرات متعلقه اقدام کنند.»

     نرخ‌ها در بازار

بازار طلای جهانی سال 2020 را با افزایش بیش از 245 دلاری نرخ اونس جهانی در سال 2019 پشت سر گذاشت و قیمت طلا از هر اونس 1278 دلار در 31 دسامبر 2018 یعنی آخرین روز سال گذشته به 1517 دلار در اولین روز 2020 رسید. کارشناسان این رشد را یکی از بالاترین رشد قیمت‌های طلا در سال‌های اخیر ارزیابی کرده و معتقدند که بازار طلا تحت تاثیر تحولات اقتصاد جهان، جنگ تجاری امریکا و چین، تحولات روزهای اخیر عراق و حمله به مقر امریکایی‌ها و همچنین حمله امریکا به چند مرکز نظامی در عراق، قرار گرفته و پیش بینی می‌شود که سال 2020 میلادی نیز قیمت طلا همچنان روند افزایشی داشته باشد و برخی کارشناسان نیز از قیمت 2000 دلار برای طلا در یک سال آینده سخن گفته‌اند.

به گزارش «تعادل»، روز چهار شنبه 11 دی ماه 98 در بازارهای جهانی نرخ اونس 1517 دلار اعلام شد و قیمت دلار در بازار آزاد نیز به 13260 تومان رسید که هر دو شاخص با کاهش مواجه شده و در نتیجه قیمت طلا و سکه اندکی کاهش داشته است. صرافی‌های مجاز بانک مرکزی روز (چهارشنبه) هر دلار امریکا را ۱۲ هزار و ۸۵۰ تومان می‌خرند و ۱۲ هزار و ۹۵۰ تومان می‌فروشند.قیمت خرید و فروش دلار در صرافی‌ها نسبت به روز گذشته تغییری نکرده است.همچنین این صرافی‌ها قیمت یورو را ثابت نگه داشتند و قیمت خرید و فروش هر یورو را ۱۴ هزار و ۱۵۰ تومان و ۱۴ هزار و ۲۵۰ تومان اعلام کرده‌اند.بانک‌ها نیز هر دلار امریکا را ۱۲ هزار و ۶۴۳ تومان و هر یورو را ۱۳ هزار و ۹۲۹ تومان می‌خرند. بر همین اساس نرخ ارز مسافرتی هم در بانک‌ها تغییر چندانی نکرده و هر یوروی مسافرتی با قیمت حدودی ۱۴ هزار و ۴۰۰ تومان به متقاضیان فروخته می‌شود و این در حالی است که قیمت ارز مسافرتی مدت‌هاست که از قیمت بازار آزاد بالاتر است.

در سامانه سنا نرخ لحظه‌ای قیمت خرید دلار به 12 هزار و 850 تومان و قیمت فروش آن 12 هزار و 950 تومان اعلام شد. همچنین نرخ لحظه‌ای هر یورو به قیمت 14 هزار و 150 تومان خریداری و به قیمت 14 هزار و 250 تومان به فروش رسیده است. سامانه سنا نیز نرخ میانگین ارز برای روز

سه‌شنبه 10 دی 98 را برای دلار 12 هزار و 892 تومان، یورو 14 هزار و 243 تومان، پوند انگلیس 16 هزار و 637 تومان، درهم امارات 3 هزار و 541 تومان، لیر ترکیه 2 هزار و 278 تومان و یوآن چین یک هزار و 897 تومان اعلام کرد.

     بی‌توجهی دلار و یورو به افزایش قیمت طلا

افزایش جهانی قیمت طلا، اثر خود را بر بازار داخلی گذاشت؛ به‌طوری‌که با وجود تغییر نکردن نرخ ارز در بازار، قیمت انواع طلا و سکه با رشد روبه‌رو شد.

روز چهارشنبه با اعلام اونس طلای جهانی به قیمت 1517 دلار و دلار آزاد به قیمت 13 هزار و 260 تومان در بازار آزاد، مظنه یک مثقال طلای آب شده 17 عیار 2 میلیون و 55 هزار تومان، هر گرم طلای 18 عیار 474 هزار و 500 تومان، سکه طرح جدید 4 میلیون و 650 هزار تومان، طرح قدیم 4 میلیون و 635 هزار تومان، نیم سکه 2 میلیون و 380 هزار تومان، ربع سکه یک میلیون و 470 هزار تومان و سکه گرمی نیز 910 هزار تومان معامله شدبنا بر اعلام اتحادیه طلا و جواهر تهران، قیمت نیم‌سکه هم ۵۰ هزار تومان افزایش یافته و دو میلیون و ۴۰۰ هزار تومان فروخته می‌شود. قیمت ربع سکه هم با افزایش ۴۵ هزار تومانی به یک میلیون و ۴۵۰ هزار تومان رسیده است. در این میان سکه یک گرمی بدون تغییر قیمت ۹۱۰ هزار تومان معامله می‌شود.هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز در طلافروشی‌ها با افزایش ۸۰۰۰ تومانی ۴۷۷ هزار و ۱۶۷ تومان عرضه می‌شود. همچنین در بازارهای جهانی، آخرین قیمت هر اونس طلای جهانی با ۹ دلار افزایش به ۱۵۲۰ دلار رسیده است.

     سهم 62 درصدی دلار از ذخایر ارزی

 از سوی دیگر، سهم دلار از ذخایر ارزی در جهان به بالاترین سطح یک سال اخیر رسید.

به گزارش رویترز، بانک‌های مرکزی جهان در حال تقویت استفاده از دلار و یوان هستند؛ به گونه‌ای که طبق اعلام صندوق بین‌المللی پول، سهم دلار از ذخایر ارزی جهانی در سه ماهه سوم به بالاترین سطح یک سال اخیر و سهم یوان از این ذخایر به بالاترین سطح یک دهه اخیر رسیده است.

در مجموع ۶.۷۵ تریلیون دلار از ذخایر ارز ی بانک‌های مرکزی در جهان بر حسب دلار بوده که این رقم معادل ۶۱.۷۸ درصد کل ذخایر بوده است.هر چند سهم دلار از ذخایر ارزی در سه ماهه سوم در مقایسه با سه ماهه قبل ۰.۲۹ درصد افزایش داشته است اما این رقم کماکان کمتر از سهم ۶۱.۹۳ درصدی سه ماهه سوم سال ۲۰۱۸ محسوب می‌شود.بانک‌های مرکزی در جهان به منظور حمایت از ارزش پول ملی خود و همچنین پرداخت بدهی‌های خارجی، دارای ذخیره متنوعی از ارزهای خارجی هستند.هر چند که دلار کماکان اصلی‌ترین ارز جهانی در ترکیب ذخایر ارزی باقی مانده اما تلاش برخی کشورها برای فاصله گرفتن از دلار در ماه‌های اخیر شدت گرفته است.از سوی دیگر سهم یورو از ذخایر ارزی در جهان به پایین‌ترین سطح دو سال اخیر خود رسیده و در سطح ۲۰.۰۷ درصد قرار گرفته است.ین ژاپن نیز ۵.۶ درصد از ذخایر ارزی در جهان را تصاحب کرده که بزرگ‌ترین سهم ارز ژاپنی از ذخایر ارزی جهان در طول ۱۹ سال اخیر محسوب می‌شود.بزرگ‌ترین جهش در ذخایر ارزی مربوط به یوان بوده است که اکنون ۲.۰۱ درصد از ترکیب ذخایر ارزی جهانی را شامل می‌شود. از زمان پذیرفته شدن یوان به عنوان ارز جهانی در سال ۲۰۱۶، سهم یوان از ذخایر ارزی بانک‌های مرکزی هیچ‌گاه به این میزان نبوده است.

     افت سنگین دلار پس از تحولات عراق

 به دنبال حمله به سفارت امریکا در عراق، دلار با ریزش سنگین مواجه شد. به گزارش رویترز، فضای معاملات ارز در نخستین ساعات آغاز سال نو تحت تاثیر ریسک‌های ژئوپلتیک قرار گرفت. در خاورمیانه، مردم عراق که به کشته شدن اعضای حشد شعبی در حمله هوایی امریکا معترض بودند، به ساختمان سفارت امریکا در بغداد حمله کرده و درهای ورودی این ساختمان را به آتش کشیدند.

از سوی دیگر کره شمالی نیز اعلام کرده است که دیگر به محدودیت آزمایش موشک‌های بالستیک پایبند نخواهد بود و امریکا را متهم به شکست مذاکرات صلح کرده است. روابط امریکا با اروپا نیز بر سر مسائل تجاری کماکان متشنج است و پس از تحریم پروژه انتقال گاز روسیه به آلمان توسط امریکا، تنش‌ها بین متحدان دو سوی اقیانوس اطلس شدت گرفته و آلمان از کشورهای عضو اتحادیه اروپا خواسته است با هم یک سپر دفاعی در برابر تحریم‌ها تشکیل دهند. از سوی دیگر نیز فرانسه امریکا را تهدید کرده است که در صورت عملی شدن افزایش تعرفه‌ها، پرونده را به سازمان تجارت جهانی خواهد بود.

در حال حاضر تنها خبر امیدوارکننده برای معاملعه گران، احتمال امضای فاز نخست توافق تجاری بین امریکا و چین خواهد بود که به گفته ترامپ برای روز پانزدهم ژانویه برنامه‌ریزی شده است. با این حال آن طور که رویترز گزارش داده است، چین برخلاف اظهارات ترامپ مبنی بر امضای فاز نخست توافق توسط روسای جمهور دو کشور، نخست وزیر خود را راهی واشنگتن خواهد کرد.

شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات امروز با ریزش سنگین ۰.۲۷ درصدی نسبت به روز قبل و در سطح ۹۶.۱۵۰ واحد بسته شد. نرخ برابری هر فرانک سویس معادل ۱.۰۲۹۱ دلار اعلام شد.در آخرین دور از معاملات، پوند با افزایش ۰۰.۲ درصدی نسبت به روز قبل خود و به ازای ۱.۳۲۵۵ دلار مبادله شد. یورو اما پس از هفت نوبت متوالی صعود نزولی شد و به ۱.۱۱۸۷ دلار رسید. همچنین هر دلار امریکا به ۱.۲۹۷۴ دلار کانادا کاهش یافت. در برابر همتای سنگاپوری، هر دلار به ازای ۱.۳۴۷۳ دلار سنگاپور مبادله شد. اورسلا فون در لین، رییس کمیسیون اروپا با تغییر موضعی آشکار گفته است که اتحادیه اروپا شاید مهلت زمانی مذاکرات با انگلیس را تمدید کند.

تحولات انگلیس نشان می‌دهد که احتمالا موضع لندن در برابر بروکسل به دنبال پیروزی تاریخی محافظه‌کاران در انتخابات سخت‌تر خواهد شد و انگلیس خواهان گرفتن امتیازات بیشتری از اتحادیه اروپا در خصوص توافقات تجاری، بانکی و گمرکی خواهد شد. مجلس جدید انگلیس با اکثریت قاطع آرا به لایحه دولت برای ترک اتحادیه اروپا تا ۳۱ ژانویه سال‌ آینده رای مثبت داد تا برگزیت یک گام بزرگ به سرانجام خود نزدیک شود. با این حال برخی مسوولان اروپایی نسبت به طولانی شدن دوران گذار در صورت تغییر موضع انگلیس هشدار داده‌اند.در معاملات بازارهای ارزی جهانی، همچنین هر دلار با ۰.۱۲ درصد افزایش به ۱۰۹.۵۱۲۷ ین رسید. در برابر همتای استرالیایی، هر دلار امریکا به ازای ۱.۴۲۰۲ دلار مبادله شد. همچنین نرخ برابری دلار معادل ۶.۹۶۸۶ یوان چین اعلام شد.

     رمزارز «مونرو» قابل ردیابی نیست!

 از سوی دیگر، یوروپل به تازگی از غیرممکن بودن ردیابی رمزارز مونرو (Monero) خبر داده است. به گزارش ایسنا، ارزهای دیجیتال رمزنگاری شده که به اختصار رمزارز نامیده می‌شوند، در سال‌های اخیر از محبوبیت و استقبال بی‌نظیری از سوی کاربران برخوردار شده‌اند به گونه‌ای که تبدیل به یکی از محبوب‌ترین و پرمبادله‌ترین ارزهای جهان شده‌اند.حالا به تازگی اخبار و گزارش‌های منتشر شده در وب سایت bitcoinist نشان می‌دهد که رمزارز مونرو به عنوان یکی از محبوب‌ترین و پرطرفدارترین ارزهای دیجیتال رمزنگاری شده در جهان تقریبا غیرقابل ردیابی است و حتی با بررسی IP و ردگیری‌های دقیق نیز این کار امکان پذیر نخواهد بود.کارشناسان و تحلیلگران فعال در حوزه ارزهای دیجیتال بر این باورند که مقامات اتحادیه اروپا درصدد محدودسازی استفاده از رمزارزهای غیرقابل ردیابی هستند و به همین دلیل نیز یوروپل با تحقیقات خود سعی دارد این مسیر را برای قانون گذاران اروپایی تسهیل کند.

فناوری ارزهای دیجیتالی رمز پایه همچون بیت‌کوین یک پول رمزنگاری شده است، این امکان را به کاربران می‌دهد که بدون نیاز به هیچ بانکی مبادلات مالی خود را انجام دهند و همچنین هویت طرفین معامله نیز ناشناس باقی می‌ماند. ارزهای دیجیتالی رمزنگاری شده باید توسط سخت‌افزارهای قدرتمندی که معمولاً کارت گرافیک موجود در

ابر رایانه‌هاست، استخراج یا به اصطلاح ماینینگ شوند.گفته می‌شود ارزهای دیجیتالی رمز پایه غیرقابل هک هستند و باید به‌صورت ناشناس و با استفاده از سخت‌افزارهای قدرتمندی از پلتفرم‌های مخصوص استخراج این نوع ارزهای مجازی، استخراج یا به اصطلاح ماینینگ شوند.بسیاری از کشورهای جهان در ابتدا در تلاش بودند تا رمزارزهای بی‌افسار را کنترل کرده و معاملات آن را تا حد امکان محدود کنند، چراکه آنها بر این باورند بیت کوین به تجارت‌های غیرقانونی و غیرمجاز همچون تجارت اسلحه، تجهیزات تروریستی، قاچاق دارو و مواد مخدر دامن‌زده و به علت آنکه مقامات قضایی و پلیس نمی‌توانند طرفین معامله را شناسایی و ردگیری کنند، باعث سهولت استفاده از آن می‌شود. این در حالی است که برخی دیگر از کشورها با وضع قوانین دقیق و درست، استفاده از این ارزهای دیجیتالی رمزنگاری شده را مجاز اعلام کرده‌اند.

 

ارسال نظر