آغاز 2020 با بالاترین نرخ طلا

۱۳۹۸/۱۰/۱۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۰۴۹۰
آغاز 2020 با بالاترین نرخ طلا

 رشد 245 دلاری نرخ اونس جهانی در یک سال اخیر

گروه بانک و بیمه|حسین بداغی|

بازار طلای جهانی سال 2019 را با افزایش بیش از 245 دلاری نرخ اونس جهانی پشت سر گذاشت و قیمت طلا از هر اونس 1278 دلار در 31 دسامبر 2018 یعنی آخرین روز سال گذشته به 1523 دلار در آخرین روز 2019 رسید. کارشناسان این رشد را یکی از بالاترین رشد قیمت‌های طلا در سال‌های اخیر ارزیابی کرده و معتقدند که بازار طلا تحت تاثیر تحولات اقتصاد جهان، جنگ تجاری امریکا و چین، تحولات روزهای اخیر عراق و حمله به مقر امریکایی‌ها همچنین حمله امریکا به چند مرکز نظامی در عراق قرار گرفته و پیش بینی می‌شود که سال 2020 میلادی نیز قیمت طلا همچنان روند افزایشی داشته باشد و برخی کارشناسان نیز از قیمت 2000 دلار برای طلا در یک سال آینده سخن گفته‌اند. به گزارش «تعادل»، روز سه‌شنبه 10 دی ماه 98 در بازارهای جهانی نرخ اونس طلا با افزایش 10 دلاری نسبت به روز دوشنبه 1523 دلار اعلام شد و قیمت دلار در بازار آزاد نیز به 13290 تومان رسید همچنین در صرافی‌ها قیمت‌ها تغییری نسبت به روز دوشنبه نداشتند و براین اساس قیمت خرید هر دلار در تابلوی صرافی‌های بانکی ۱۲ هزار و 850 تومان و فروش آن نیز ۱۲ هزار و 950 تومان درج شد. نرخ خرید هر یورو نیز ۱۴ هزار و ۱۵۰ تومان و نرخ فروش آن ۱۴ هزار و ۲۵۰ تومان درج شد. بانک‌ها نیز هر دلار امریکا را ۱۲ هزار و ۶۵۷ تومان و هر یورو را ۱۳ هزار و ۹۵۰ تومان خریداری کردند بر همین اساس نرخ ارز مسافرتی هم در بانک‌ها نسبت به روز دوشنبه تغییر چندانی نکرده و هر یوروی مسافرتی با قیمت حدودی ۱۴ هزار و ۴۰۰ تومان فروخته شد.به گزارش «تعادل»، در سامانه سنا نرخ لحظه‌ای قیمت خرید دلار به 12 هزار و 850 تومان و قیمت فروش آن

12 هزار و 950 تومان اعلام شد. همچنین نرخ لحظه‌ای هر یورو به قیمت 14 هزار و 150 تومان خریداری و به قیمت

14 هزار و 250 تومان به فروش رسیده است. سامانه سنا نیز نرخ میانگین ارز برای روز دوشنبه 9 دی 98 را برای دلار 12 هزار و 915 تومان، یورو 14 هزار و 260 تومان، پوند انگلیس 16 هزار و 638 تومان، درهم امارات 3 هزار و 533 تومان، لیر ترکیه 2 هزار و 262 تومان و یوآن چین یک هزار و 942 تومان اعلام کرد.روز سه‌شنبه با اعلام اونس طلای جهانی به قیمت 1523 دلار و دلار آزاد به قیمت 13 هزار و 280 تومان و طلا با افزایش قیمت مواجه شدند بر این اساس مظنه یک مثقال طلای آب شده

17 عیار 2 میلیون و 67 هزار تومان، هر گرم طلا 18 عیار 477 هزار و 200 تومان، سکه طرح جدید 4 میلیون و 675 هزار تومان، طرح قدیم 4 میلیون و 645 هزار تومان، نیم سکه 2 میلیون و 380 هزار تومان، ربع سکه یک میلیون و 470 هزار تومان و سکه گرمی نیز 910 هزار تومان معامله شددر بازار ارز رسمی نیز بانک مرکزی نرخ ۴۷ ارز را اعلام کرد که بر اساس آن نرخ ۲۷ ارز مانند یورو و پوند افزایش و قیمت

۸ واحد پولی دیگر کاهش یافت؛ نرخ دلار و ۱۱ ارز دیگر نیز ثابت ماند. بر اساس اعلام بانک مرکزی هر دلار امریکا برای روز «سه شنبه ۱۰ دی ماه ۹» ۴۲ هزار ریال قیمت خورد. پوند انگلیس ۵۵ هزار و ۱۰۸ ریال و هر یورو نیز ۴۷ هزار و ۵۵ ریال ارزش‌گذاری شد.

  وضعیت بازار طلا

همچنین رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران با اشاره به تاثیر تعطیلات سال نو میلادی بر بازار طلای کشور گفت: اکنون طلای آب‌شده جذابیت خود را از دست داده و در مقابل، به علت صفر شدن حباب سکه، تقاضا برای خرید سکه افزایش یافته است.

روز سه‌شنبه آخرین روز سال ۲۰۱۹ میلادی است و بر این اساس بازارهای جهانی از چندی پیش به پیشواز تعطیلات سال نو میلادی رفته‌اند. بازار طلا از جمله بازارهایی محسوب می‌شود که همواره تحت تاثیر تحولات سال نو میلادی قرار دارد و همواره با رشد قیمت‌ همراه است و با توجه به پیوستگی قیمت طلا در ایران، هر گونه نوسان قیمت در اونس طلا، باعث نوسان قیمت سکه و طلا در داخل کشور می‌شود.

«ابراهیم محمدولی» درگفت‌وگو با ایرنا، درباره چرایی رشد قیمت اونس و به تبع آن طلا گفت: نزدیک شدن به زمان سال نو میلادی و تعطیلات مربوطه از عوامل تاثیرگذار بر قیمت‌ها در بازار طلا و سکه است.

محمدولی افزود: افزایش قیمت اونس طلا در بازارهای جهانی بر نرخ طلا در بازارهای داخلی موثر است و به همین دلیل بهای طلا و سکه در کشور افزایش یافت. بسیاری از سایت‌های اعلام قیمت اونس و شاخص‌های اقتصادی در زمان سال نو میلادی تعطیل می‌شوند و دسترسی به قیمت را دشوار می‌کنند که این موضوع در ایجاد جو روانی رشد قیمت‌ها تاثیر دارد.

به اعتقاد رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران، تداوم جنگ تجاری امریکا و چین نیز در این ارتباط موثر بوده و باعث افزایش تقاضا برای طلا و به تبع آن رشد قیمت این فلز قیمتی شده است. اونس طلا در بازارهای جهانی هفته گذشته نوسان زیادی را تجربه کرد و روند افزایشی داشت به‌طوری که از حدود یک‌هزار و ۴۹۷ به یکهزار و ۵۱۱ دلار رشد کرد. برخی عوامل داخلی نیز در رشد قیمت‌ها موثر بوده‌اند که البته بیشتر باعث تردید در دادوستدها و رکود شده‌اند.رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران درباره قیمت سکه و طلا نیز گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد با توجه به نرخ اونس طلا در بازارهای جهانی، اکنون میزان حباب سکه به صفر رسیده و واقعی شده است. روز گذشته (دوشنبه) قیمت طلا و سکه برای سکه تمام بهار آزادی رقم چهار میلیون و ۵۸۰ هزار تومان، نیم سکه دو میلیون و ۳۵۰ هزار تومان و ربع سکه هم به یک میلیون

و ۴۵۰ هزار تومان رسید.وی گفت: هر گرم طلا ۱۸ عیار نیز ۴۶۸ هزار تومان فروخته شد و هر مثقال طلا نیز دو میلیون و ۳۰ هزار تومان به فروش رسید.

رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران با بیان اینکه بازار طلا اکنون دچار رکود شده، تصریح کرد: نوسان‌های بازار طلا در هفته‌های گذشته باعث تردید خریداران و رکود در بازار طلا شده است. تجربه دوره‌های گذشته نیز نشان می‌دهد که هر زمان نوسان در بازار طلا زیاد شده، میزان معاملات بازار کاهش یافته و رکود حاکم شده است.به گفته وی، کاهش استقبال مردم از طلای آب‌شده ناشی از مشکلاتی است که برای برخی خریداران طلای آب‌شده ایجاد شد و میزان تقاضا برای این نوع طلا با هدف سرمایه‌گذاری کاهش یافته است. اکنون به دلیل از بین رفتن حباب سکه و واقعی شدن قیمت آن، میزان تقاضا برای سکه رشد کرده است.میزان تقاضا برای خرید طلای آب‌شده اکنون به ۱۵ تا ۲۰ درصد کاهش یافته، در حالی که در دوره‌ای حتی به ۶۰ تا ۷۰ درصد از مجموع معاملات بازار طلا رسید.

  «طلا» هم رکورد ۱۰ ساله را شکست

در خبری دیگر، قیمت طلا در معاملات روز سه‌شنبه بازار جهانی به بالاترین حد در بیش از سه ماه گذشته صعود کرد و در مسیر ثبت بزرگ‌ترین رشد سالانه حدود یک دهه اخیر قرار گرفت.

به گزارش ایسنا، هر اونس طلا برای تحویل فوری در معاملات روز جاری بازار سنگاپور به ۱۵۲۵ دلار و ۲۰ سنت رسید که بالاترین حد از ۲۵ سپتامبر بود و آخرین بار با ۰.۶ درصد افزایش به ۱۵۲۴ دلار و ۴۴ سنت رسید.

در بازار معاملات آتی امریکا، هر اونس طلا با ۰.۶ درصد افزایش، به ۱۵۲۷ دلار و ۶۰ سنت رسید. قیمت طلا در سال ۲۰۱۹ عمدتا به دلیل جنگ تجاری ۱۷ ماهه امریکا و چین و تاثیر منفی آن بر رشد اقتصاد جهانی که بانک‌های مرکزی بزرگ جهان را به تسهیل سیاست پولی واداشت، حدود ۱۹ درصد رشد کرده است.به گفته مارگارت یانگ، تحلیلگر بازار در شرکت «سی‌ام سی مارکتس»، یکی از عوامل اصلی رشد قیمت طلا، ضعیف شدن ارزش دلار بود و قیمت‌ها در آخرین روز که تقاضا برای خرید ارزان شکل گرفته، افزایش پیدا کرده است. با این حال روند صعودی طلا محدود شده زیرا سیکل کاهش نرخ‌های بهره به پایان رسیده و احتمال کاهش نرخ‌های بهره در سال ۲۰۲۰ دیده نمی‌شود.عامل دیگری که از رشد قیمت طلا پشتیبانی کرد، افت بازارهای سهام آسیا بود زیرا سرمایه‌گذاران به سودگیری از رونق اخیر معاملات پرداختند. در بازار سایر فلزات ارزشمند، هر اونس پالادیوم برای تحویل فوری ۰.۳ درصد رشد کرد و به ۱۹۱۳ دلار و دو سنت رسید. این فلز ارزشمند امسال تحت تاثیر کمبود عرضه و تقاضای بالا، ۵۱ درصد رشد قیمت داشته که بزرگ‌ترین رشد قیمت از سال ۲۰۱۷ و چهارمین رشد قیمت سالانه پالادیوم خواهد بود.

   طلا به 2000 دلار خواهد رسید؟

همچنین انتظار می‌رود سال 2020 مانند سال‌های قبل، سالی سرشار از عدم اطمینان و تنش باشد. اما سوال این است که وقتی جنگ تجارت جهانی، برگزیت تهدیدهای رکود اقتصادی سرانجام پایان یابند، چه دارایی‌هایی برنده محسوب خواهند شد. زمان، زمان رقابت پیشنهادات تجاری است. پس گزارش ویژه ما را در خصوص عوامل موثر بر تصمیمات سرمایه‌گذاری در سال 2020 را از دست ندهید.به گزارش خبرگزاری کیتکو، یک تحلیلگر می‌گوید که طلا آماده است تا با شروع سال جدید میلادی حباب ذهنی 1.500 دلار در هر اونس را بشکند و اگر سال 2019 را معیار قرار دهیم، به روند رشد خود در آینده نیز ادامه خواهد داد.رزاق زاده، تحلیلگر تکنیکال سیتی ایندکس، در بخشی از پیش‌بینی جسورانه خود اعلام کرد که انتظار دارد طلا در سال 2020 به رکوردی تاریخی دست یابد و هر اونس با 2.000 دلار معامله شود.

   افت اندک دلار

از سوی دیگر، با پایین آمدن حجم معاملات، ارزش دلار اندکی افت کرد.پس از مدت‌ها کش و قوس بر سر مسائل تجاری به نظر می‌رسد که دو اقتصاد نخست جهان به یک توافق جامع تجاری با یکدیگر نزدیک شده‌اند.

به گزارش رویترز، پس از آنکه چین و امریکا دست از افزایش متقابل تعرفه بر بخشی از کالاهای وارداتی یکدیگر برداشتند، اکنون دونالد ترامپ، رییس‌جمهور امریکا گفته است که به زودی به همراه ژی جین پینگ، رییس‌جمهور چین فاز نخست توافق تجاری را امضا خواهد کرد. استیون منوچین، وزیر خزانه‌داری امریکا نیز با تمجید از کاهش تنش‌ها گفته است که فاز نخست توافق تجاری به نفع اقتصاد امریکا، چین و همه جهان خواهد بود. اقتصاد امریکا در سه ماهه سوم امسال ۲.۱ درصد رشد کرد تا طولانی‌ترین دوره رشد متوالی مثبت اقتصاد امریکا ادامه یابد.

 

 

ارسال نظر