اثر افزایش اونس جهانی بر قیمت طلا

۱۳۹۸/۱۰/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۰۳۱۵
اثر افزایش اونس جهانی بر قیمت طلا

گروه بانک و بیمه|

روز یکشنبه 8 دی‌ماه 98 در بازارهای جهانی نرخ اونس طلا بدون تغییر 1511 دلار اعلام شد و قیمت دلار در بازار آزاد نیز به 13190 تومان رسید قیمت خرید هر دلار در تابلوی صرافی‌های بانکی ۱۲ هزار و 850 تومان و فروش آن نیز ۱۲ هزار و 950 تومان درج شد. نرخ خرید هر یورو نیز ۱۴ هزار و ۱۵۰ تومان و نرخ فروش آن ۱۴ هزار و ۲۵۰ تومان درج شد.

در سامانه سنا نرخ لحظه‌ای قیمت خرید دلار به 12 هزار و 850 تومان و قیمت فروش آن 12 هزار و 950 تومان اعلام شد. همچنین نرخ لحظه‌ای هر یورو به قیمت 14 هزار و 150 تومان خریداری و به قیمت 14 هزار و 250 تومان به فروش رسیده است. سامانه سنا نیز نرخ میانگین ارز برای روز شنبه 7 دی 98 را برای دلار 12 هزار و 918 تومان، یورو 14 هزار و 288 تومان، پوند انگلیس 16 هزار و 536 تومان، درهم امارات 3 هزار و 581 تومان، لیر ترکیه 2 هزار و 271 تومان و یوآن چین یک هزار و 920 تومان اعلام کرد.

روز یکشنبه با اعلام اونس طلای جهانی به قیمت 1511 دلار و دلار آزاد به قیمت 13 هزار و 190 تومان در بازار آزاد، طلا و سکه به ثبات قیمتی خود ادامه دادند بر این اساس مظنه یک مثقال طلای آب شده 17 عیار 2 میلیون و 38 هزار تومان، هر گرم طلا 18 عیار 470 هزار و 500 تومان، سکه طرح جدید 4 میلیون و 615 هزار تومان، طرح قدیم 4 میلیون و 590 هزار تومان، نیم سکه 2 میلیون و 380 هزار تومان، ربع سکه یک میلیون و 470 هزار تومان و سکه گرمی نیز 920 هزار تومان معامله شد.در بازار ارز رسمی نیز بانک مرکزی نرخ ۴۷ ارز را اعلام کرد که بر اساس آن نرخ تمام ارزها ثابت ماند. بر اساس اعلام بانک مرکزی هر دلار امریکا برای روز «یکشنبه هشتم دی ماه ۹۸» ۴۲ هزار ریال قیمت خورد. پوند انگلیس ۵۴ هزار و ۹۱۱ ریال و هر یورو ۴۶ هزار و ۹۳۴ ریال ارزش‌گذاری شد.

  توسعه برنامه رمز ارز

از سوی دیگر، ‌لیست بانک‌های مرکزی که در حال توسعه برنامه رمز ارز اختصاصی خود هستند در حال افزایش است.به گزارش پایگاه خبری کریپتو نیوزفلش در گزارشی با بیان این مقدمه، نوشت: ترکیه احتمالا کشوری است که سال آینده و زودتر از سایر رقبا ارز دیجیتال با پشتوانه بانک مرکزی (CBDC) منتشر خواهد کرد؛ اما احتمالا چین با ورود خود به این عرصه، فضای بازی را عوض خواهد کرد.

نخستین کشوری که ارز دیجیتال با پشتوانه بانک مرکزی را وارد بازار کرد ونزوئلا بود و اکنون رقابت برای انتشار سریع‌تر این ارزها در سراسر دنیا در جریان است. براساس لیستی که در زیر آمده است، همه بانک‌هایی که در لیست حضور دارند در مرحله توسعه، تست یا پیش‌راه‌اندازی رمزارز مبتنی بر پشتیبانی بانک مرکزی هستند.

بانک مرکزی تونس، بانک مردم چین، بانک مرکزی کشورهای غرب آفریقا، بانک مرکزی سوئد، بانک مرکزی ونزوئلا، بانک مرکزی اروگوئه، بانک مرکزی جمهوری ترکیه، بانک مرکزی ایران، بانک مرکزی اروپا، بانک ملی کامبوج، بانک جزایر مارشال، بانک مرکزی باهاما؛ رمز ارز “پترو “ یکی از رمزارزهای مبتنی بر پشتیبانی بانک مرکزی است که در ماه‌های گذشته توجه زیادی را به خود جلب کرد. ارز دیجیتال ونزوئلا بیش از دو سال است که در حال توسعه است و به نظر می‌رسد دولت به دنبال ترویچ استفاده از آن در میان جمعیت ونزوئلاست.این پروژه در روسیه، ترکیه، اروگوئه، امارات، عربستان و ایران هم دنبال می‌شود. با این‌ حال به نظر می‌رسد ظهور یوان دیجیتال مهم‌ترین رقیب در بازار ارزهای دیجیتال کنونی خواهد بود.

   رویای لیبرا بر باد رفت؟

وزیر دارایی سوییس گفت پروژه ارز دیجیتالی لیبرا به شکل فعلی، شکست خورده است. به گزارش ایسنا، اویلی ماور، وزیر دارایی سوییس در مصاحبه با شبکه «اس ار اف» این کشور گفت: پروژه ارز دیجیتالی فیس‌بوک موسوم به لیبرا در شکل فعلی خود شکست خورده است و نیاز است تا برای کسب تاییدیه‌های لازم، کارهای جدیدی انجام شود. فکر نمی‌کنم لیبرا با شکل فعلی خود شانسی داشته باشد چرا که بانک‌های مرکزی در جهان قبول نخواهند کرد که پشتوانه ارزی لیبرا، ارزهای مورد صدور آنها باشد.

برنامه‌ریزی‌ها برای راه انداری ارز دیجیتالی فیس‌بوک که مقر اصلی توسعه آن در شهر ژنو سوییس قرار دارد باعث ایجاد نگرانی‌هایی در بین مقامات مالی و بانکی جهان به دلیل مسائل امنیتی و نظارتی شده است .

مقامات فیس‌بوک از جمله دیوید مارکوس، مدیر پروژه لیبرا در فیس‌بوک گفته‌اند که سنگ اندازی‌های اخیر بر سر راه عرضه لیبرا باعث تاخیر در راه‌اندازی رسمی این ارز خواهند شد و احتمالا هدف راه‌اندازی لیبرا تا ژوئن محقق نخواهد شد.طبق اعلام فیس‌بوک ارز دیجیتالی لیبرا به جای متکی بودن روی یک ارز، بر سبدی از ارزهای جهانی متکی خواهد بود. با این حال هنوز هیچ کدام از بانک‌های مرکزی در جهان با استفاده از ارزهای خود به عنوانه پشتوانه لیبرا موافقت نکرده‌اند.پیش‌تر برونو لو مر، وزیر دارایی فرانسه ضمن مخالفت با راه‌اندازی ارز لیبرا گفته بود که این کشور مخالف استفاده از ارزهای دیجیتالی نیست بلکه می‌خواهد از توسعه یک ارز دیجیتالی واحد در چارچوب قوانین اروپایی حمایت کند. وی افزود که پاسخ به نیاز ارز دیجیتالی نیرومند نباید به دستان یک شرکت خصوصی چند ملیتی سپرده شود.

همچنین برخی از مقامات امریکایی خواسته‌اند که به جای فیس‌بوک، بانک مرکزی امریکا متولی عرضه ارز دیجیتال رسمی در این کشور شود. لائل برینارد، از مدیران ارشد فدرال رزرو در همین رابطه گفت: به عنوان بانک مرکزی امریکا در حال تجزیه و تحلیل هزینه و منافع ارزهای دیجیتالی مرکزی هستیم و به یادگیری از تجربیات دیگران ادامه می‌دهیم.

   پایان خوش ۲۰۱۹ برای بانک‌های ترکیه

بخش بانکی ترکیه سال ۲۰۱۹ را بهتر از پیش‌بینی‌های قبلی به پایان خواهد رساند. به گزارش ایبِنا، با بهبود شاخص‌های اقتصاد کلان مثل رشد اقتصادی، تورم و بیکاری، مدیران بانک‌های دولتی و خصوصی از بهبود وضعیت بانک‌ها نسبت به برآوردهای پیشین خبر می‌دهند. همچنین مدیران بخش بانکی معتقدند بخش بانکی ترکیه همچنان در سال ۲۰۲۰ نیز به بهبود شاخص‌های اقتصادی این کشور کمک خواهد کرد.

عبدی سردر استان صالح، مدیرعامل واکیف‌بانک معتقد است سال آینده میلادی برای اقتصاد ترکیه سال تحول است. وی با اشاره به اینکه بی‌ثباتی در بازارهای جهانی در کوتاه‌مدت ریسک‌هایی را ایجاد خواهد کرد، تاکید کرد توسعه امور در میان‌مدت و درازمدت به نفع کشورهای درحال توسعه است. مدیران بانکی انتظار دارند تورم ترکیه در نیمه اول سال ۲۰۲۰ درسطح ۱۱ تا ۱۲ درصد باشد.

 

ارسال نظر