دلالی سکه و سایر دارایی‌ها کاهش یافته است

۱۳۹۸/۱۰/۰۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۰۲۱۶
دلالی سکه و سایر دارایی‌ها کاهش یافته است

گروه بانک و بیمه|

روز شنبه 7 دی ماه 98 در بازارهای جهانی نرخ اونس طلا 1511 دلار اعلام شد و قیمت دلار در بازار آزاد نیز به 13170 تومان رسید و قیمت خرید هر دلار در تابلوی صرافی‌های بانکی بدون تغییر نسبت به هفته گذشته ۱۲ هزار و 870 تومان و فروش آن نیز ۱۲ هزار و 970 تومان درج شد. نرخ خرید هر یورو نیز ۱۴ هزار و ۱۵۰ تومان و نرخ فروش آن ۱۴ هزار و ۲۵۰ تومان درج شد. همچنین در سامانه سنا نرخ لحظه‌ای قیمت خرید دلار به 12 هزار و 870 تومان و قیمت فروش آن 12 هزار و 970 تومان اعلام شد. نرخ لحظه‌ای هر یورو به قیمت 14 هزار و 150 تومان خریداری و به قیمت 14 هزار و 250 تومان به فروش رسیده است. سامانه سنا نیز نرخ میانگین ارز برای روز پنجشنبه 5 دی 98 را برای دلار 12 هزار و 990 تومان، یورو 14 هزار و 302 تومان، پوند انگلیس 16 هزار و 722 تومان، درهم امارات 3 هزار و 582 تومان، لیر ترکیه 2 هزار و 287 تومان و یوآن چین یک هزار و 934 تومان اعلام کرد. روز شنبه با اعلام اونس طلای جهانی به قیمت 1511 دلار و دلار آزاد به قیمت 12 هزار و 170 تومان در بازار آزاد، طلا و سکه به ثبات قیمتی خود ادامه دادند. بر این اساس مظنه یک مثقال طلای آب شده 17 عیار 2 میلیون و 35 هزار تومان، هر گرم طلا 18 عیار 469 هزار و 800 تومان، سکه طرح جدید 4 میلیون و 595 هزار تومان، طرح قدیم 4 میلیون و 590 هزار تومان، نیم سکه 2 میلیون و 370 هزار تومان، ربع سکه یک میلیون و 460 هزار تومان و سکه گرمی نیز 920 هزار تومان معامله شد نزدیک شدن قیمت سکه طلای طرح قدیم و جدید، از سوی برخی کارشناسان، به معنای صفر شدن حباب قیمت سکه و حتی به معنی کاهش قیمت زیر نرخ واقعی ارزش طلای سکه ارزیابی می‌شود، براین اساس، دلالی سکه و طلا و ارز به کمترین میزان خود رسیده و سفته بازی و خرید وفروش آن از کمترین حاشیه سود برخوردار است.

برخی صاحب‌نظران معتقدند که برخی افراد اقدام به فروش سکه‌های خود کرده‌اند تا برای تامین نقدینگی و مایحتاج خود ریال کسب کنند و کمتر کسی به دنبال خرید وفروش سکه برای حفظ ارزش پول یا کسب سود است. در نتیجه حباب منفی یا صفر در مورد برخی دارایی‌ها از جمله سکه طلا ایجاد شده و از نظر برخی کارشناسان، این موضوع می‌تواند به سمت سایر دارایی‌ها مانند خودرو و مسکن نیز منتقل شود. به عبارت دیگر، خرید و فروش مسکن و خودرو و ارز و... با هدف کسب سود نخواهد بود و نوعی رکود نسبی در خرید و فروش مسکن و سایر دارایی‌ها ایجاد می‌کند و افزایش قیمت از محل سفته بازی و دلالی را به کمترین میزان خود خواهد رساند. به عبارت دیگر، دلالی سکه و سایر دارایی‌ها کاهش یافته است و خرید و فروش سکه و ارز، مسکن و خودرو نسبت به سال‌های قبل و از جمله سال 97 کاهش قابل توجهی داشته است.در بازار ارز رسمی نیز بانک مرکزی نرخ ۴۷ ارز را اعلام کرد که بر اساس آن نرخ ۲۳ ارز مانند یورو و پوند افزایش و قیمت ۱۴ واحد پولی دیگر کاهش یافت؛ نرخ دلار و ۹ ارز دیگر نیز ثابت ماند. بر اساس اعلام بانک مرکزی هر دلار امریکا برای روز «شنبه هفتم دی ماه ۹۸» ۴۲ هزار ریال قیمت خورد. پوند ۵۴ هزار و ۹۱۱ ریال و هر یورو ۴۶ هزار و ۹۳۴ ریال ارزش‌گذاری شد.

  امکان دلالی در بازار ارز دیگر وجود ندارد

همچنین عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با بیان اینکه مردم در شرایط فعلی نباید وارد بازار ارز شده و به خرید و فروش کاذب آن اقدام کنند، گفت: دیگر امکان دلالی وجود ندارد. محمدمهدی مفتح در گفت‌وگو با ایبِنا با بیان اینکه وضعیت فعلی بازار ارز بر ضرورت توجه مردم به توصیه‌های رییس کل بانک مرکزی تاکید دارد، گفت: مردم باید از خرید و فروش‌های کاذب ارز جلوگیری کرده و بدانند که بازار ارز جای مناسبی برای سرمایه‌گذاری نیست.

نماینده مردم تویسرکان در مجلس تصریح کرد: مردم باید از تجربه‌های اخیر در حوزه بازار استفاده کرده و دیگر در این حوزه سرمایه‌گذاری نکنند. وی با بیان اینکه رییس کل بانک مرکزی با صراحت در خصوص وجود حباب در قیمت ارز اظهارنظر کرده است، گفت: اکنون قیمت دلار بیش از آنچه شرایط اقتصادی ایجاب می‌کرده گران شده و از این‌رو کاهش نرخ آن حتمی است.

این نماینده مردم در مجلس دهم، با تاکید بر اینکه سازوکارهای در پیش گرفته شده از سوی بانک مرکزی نشان از تلاش برای کاهش قیمت ارز دارد، افزود: خوشبختانه مدیریت منسجم موجود در این حوزه نوید‌دهنده ساماندهی نهایی بازار ارز است. مفتح ادامه داد: با توجه به نظارت‌های مستمر بر بازار، دیگر امکان دلالی وجود نداشته و به‌طور حتم با ادامه این رویه ارز به قیمت واقعی خود نزدیک می‌شود.

طلا آماده یک شروع پرهیجان در اولین هفته سال نو از سوی دیگر، طلا در اکثر اوقات سال ۲۰۱۹ با رشد قیمتی که با وجود صعود بازارهای سهام داشت، موفق شد معامله‌گران را غافلگیر کند و تحلیلگران انتظار دارند روند رشد قیمت طلا در نخستین هفته سال میلادی جدید ادامه پیدا کند.

به گزارش ایسنا، طلا در آستانه سال نوی میلادی به بالای مرز ۱۵۰۰ دلار صعود کرد. هر اونس طلا برای تحویل فوری در معاملات روز جمعه بازار سنگاپور با ۰.۱ درصد افزایش، به ۱۵۱۳ دلار و ۳۶ سنت رسید و برای کل هفته بیش از دو درصد رشد نشان داد. هر اونس طلا در بازار معاملات آتی امریکا هم با ۰.۲ درصد افزایش، در ۱۵۱۸ دلار بسته شد.

عملکرد هفته گذشته طلا بهترین عملکرد این فلز ارزشمند در چهار ماه گذشته بود. طلا از ابتدای سال ۲۰۱۹ تاکنون حدود ۱۸ درصد رشد قیمت داشته است که عمدتا به دلیل جنگ تجاری ۱۷ ماهه امریکا و چین و تاثیر منفی آن بر رشد اقتصاد جهانی بوده است. به گفته فیلیپ استرایبل، استراتژیست ارشد بازار در شرکت «آر جی او فیوچرز»، اواخر دسامبر از نظر تاریخی زمان مناسبی برای طلا است و قیمت‌ها معمولا در پایان سال و اوایل سال نو صعود می‌کنند. وی با اشاره به اینکه این فلز ارزشمند پتانسیل صعود بیشتر قیمت در نخستین هفته سال نوی میلادی را دارد، پیش‌بینی کرد طلا احتمالا تا مرز ۱۵۲۵ تا ۱۵۵۰ دلار پیشروی خواهد کرد. معامله‌گران با آغاز سال ۲۰۲۰ به اخبار سیاسی و تجاری به دقت چشم دوخته‌اند و امیدوارند که سال جدید پاسخ‌هایی را برای برخی از ابهامات جهانی عمده از جمله تعرفه‌های تجاری، انتخابات ریاست‌جمهوری امریکا، برگزیت و رشد اقتصاد جهانی فراهم کند. جیم ویکاف، تحلیلگر فنی ارشد کیتکو در این باره گفت: سرمایه‌گذاران در کوتاه‌مدت نسبت به مذاکرات تجاری امریکا و چین خوش‌بینی بیشتری دارند و در خصوص طلا، توجه خود را به بهبود اعتماد مصرفی معطوف کرده‌اند. تقاضای بهتر مصرف‌کننده، تاثیر منفی بازارهای سهام صعودی را برای طلا جبران می‌کند. بر مبنای فنی، طلا فضا برای افزایش بیشتر قیمت دارد. به گفته جورج گرو، مدیرکل شرکت مدیریت سرمایه «آر بی‌سی»، موقعیت طلا تا حدودی مثبت شده است زیرا سرمایه‌گذاران به دنبال حمایت از سرمایه در برابر ریسک‌های منفی در سال ۲۰۲۰ هستند. هنگامی که طلا به موانع معمولی واکنش نشان نمی‌دهد نشانه مثبتی برای قیمت این فلز است. طلا پناهگاه مطمئن در برابر ریسک‌های احتمالی است و سرمایه‌گذاران دلایل متعددی دارند که بخواهند طلا نگه دارند. اما روهیت ساوانت، مدیر تحقیقات گروه سی پی‌ام به کیتکونیوز گفت: با وجود تقاضایی که برای خرید طلا وجود دارد، بازار این فلز ارزشمند ممکن است با سودگیری روبرو شود. بر اساس گزارش کیتکونیوز، آمار اقتصادی که هفته جاری منتشر می‌شوند به دلیل جشن‌های تعطیلات محدود خواهند بود و مهم‌ترین خبر، جزییات نشست دسامبر کمیته بازار آزاد بانک مرکزی امریکا خواهد بود که روز پنج شنبه منتشر می‌شود.

  دلار یک پله عقب نشست

همچنین، شاخص دلار از ۹۷ واحد عقب نشست، پس از مدت‌ها کش و قوس بر سر مسائل تجاری به نظر می‌رسد که دو اقتصاد نخست جهان به یک توافق جامع تجاری با یکدیگر نزدیک شده‌اند. پس از آنکه چین و امریکا دست از افزایش متقابل تعرفه بر بخشی از کالاهای وارداتی یکدیگر برداشتند، اکنون دونالد ترامپ، رییس‌جمهور امریکا گفته است که به زودی به همراه ژی جین پینگ، رییس‌جمهور چین فاز نخست توافق تجاری را امضا خواهد کرد. استیون منوچین، وزیر خزانه‌داری امریکا نیز با تمجید از کاهش تنش‌ها گفته است که فاز نخست توافق تجاری به نفع اقتصاد امریکا، چین و همه جهان خواهد بود. اقتصاد امریکا در سه ماهه سوم امسال ۲.۱ درصد رشد کرد تا طولانی‌ترین دوره رشد متوالی مثبت اقتصاد امریکا ادامه یابد.

به گزارش رویترز، معامله‌گران کماکان منتظر روشن شدن زمان برگزاری جلسه استیضاح ترامپ در مجلس سنا و همچنین سرانجام تهدیدات امریکا به افزایش تعرفه‌ها بر محصولات اروپایی هستند. پس از تحریم پروژه انتقال گاز روسیه به آلمان توسط امریکا، تنش‌ها بین متحدان دو سوی اقیانوس اطلس شدت گرفته و آلمان از کشورهای عضو اتحادیه اروپا خواسته است با هم یک سپر دفاعی در برابر تحریم‌ها تشکیل دهند. از سوی دیگر نیز فرانسه امریکا را تهدید کرده است که در صورت عملی شدن افزایش تعرفه‌ها، پرونده را به سازمان تجارت جهانی خواهد برد.  رابرت لایت هایزر، وزیر بازرگانی امریکا گفته است که شاید این کشور تعرفه بر واردات محصولات اروپایی را افزایش دهد. در شرایطی که اقتصادهای اروپایی پیش از این نیز با بحران رشد اقتصادی مواجه شده و رشد اقتصادی کشورهای بزرگ مثل آلمان، انگلیس و ایتالیا در محدوده صفر درصد قرار گرفته است، یک جنگ تجاری آن هم در زمان برگزیت می‌تواند آخرین چیزی باشد که اروپایی‌ها خواستار آن هستند.

شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، با ۰.۵ درصد کاهش در مقایسه با روز قبل و در سطح ۹۶.۶۳۲ واحد بسته شد. نرخ برابری هر فرانک سوییس معادل ۱.۰۲۵۶ دلار اعلام شد. تحلیل‌گران موسسه «اکشن اکونومیکس» در گزارشی نوشتند: بازارها بی‌صبرانه منتظر امضا شدن فاز نخست نخست توافق تجاری امریکا و چین هستند اما باقی ماندن ریسک‌های دیگر آنها را کماکان نسبت به رشد اقتصادی در سال‌آینده نگران کرده است. در آخرین دور از معاملات، پوند با افزایش ۰.۳ درصدی نسبت به روز قبل خود و به ازای ۱.۳۰۷۴ دلار مبادله شد. یورو ۰.۵۵ درصد صعود کرد و به ۱.۱۱۷۵ دلار رسید. همچنین هر دلار امریکا به ۱.۳۰۸۱ دلار کانادا کاهش یافت. در برابر همتای سنگاپوری، هر دلار به ازای ۱.۳۵۲ دلار سنگاپور مبادله شد. استفان اینس، استراتژیست بازارهای آسیایی در موسسه « اکسی تریدر » گفت: نرخ برابری ارزهای اروپایی در برابر دلار به رشد اقتصادی جهان حساسیت دارد و خوش‌بینی به حل و فصل اختلافات تجاری باعث تقویت موضع ارزهای اروپایی در برابر اسکناس سبز خواهد شد.

همچنین تحولات انگلیس نشان می‌دهد که احتمالا موضع لندن در برابر بروکسل به دنبال پیروزی تاریخی محافظه‌کاران در انتخابات سخت‌تر خواهد شد و انگلیس خواهان گرفتن امتیازات بیشتری از اتحادیه اروپا در خصوص توافقات تجاری، بانکی و گمرکی خواهد شد. مجلس جدید انگلیس با اکثریت قاطع آرا به لایحه دولت برای ترک اتحادیه اروپا تا ۳۱ ژانویه سال‌ آینده رای مثبت داد تا برگزیت یک گام بزرگ به سرانجام خود نزدیک شود.

 

ارسال نظر