اونس جهانی طلا به بالای 1500 دلار رسید

۱۳۹۸/۱۰/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۰۱۳۸
اونس جهانی طلا به بالای 1500 دلار رسید

گروه بانک و بیمه|

روز جمعه 6 دی ماه 98 در بازارهای جهانی نرخ اونس طلا 1508 دلار اعلام شد و قیمت دلار در بازار آزاد نیز به 13190 رسید.به گزارش «تعادل»، در سامانه سنا نیز نرخ میانگین ارز برای روز پنجشنبه پنجم دی 98 را برای دلار 12 هزار و 955 تومان، یورو 14 هزار و 253 تومان، پوند انگلیس 16 هزار و 532 تومان، درهم امارات 3 هزار و 558 تومان، لیر ترکیه 2 هزار و 269 تومان و یوآن چین یک هزار و 898 تومان اعلام کرد.روز جمعه با اعلام اونس طلای جهانی به قیمت 1508 دلار و دلار آزاد به قیمت 13 هزار و 190 تومان در بازار آزاد، طلا و سکه با افزایش اندک قیمت مواجه شدند بر این اساس مظنه یک مثقال طلای آب شده 17 عیار 2 میلیون و 36 هزار تومان، هر گرم طلا 18 عیار 470 هزار و 100 تومان، سکه طرح جدید 4 میلیون و 610 هزار تومان، طرح قدیم 4 میلیون و 580 هزار تومان، نیم سکه 2 میلیون و 370 هزار تومان، ربع سکه یک میلیون و 460 هزار تومان و سکه گرمی نیز 920 هزار تومان معامله شد.در بازار ارز رسمی نیز بانک مرکزی برای روز پنج شنبه 5 دی نرخ ۴۷ ارز را اعلام کرد که بر اساس آن نرخ ۲۶ ارز مانند یورو و پوند افزایش و قیمت ۷ واحد پولی دیگر کاهش یافت؛ نرخ دلار و ۱۳ ارز دیگر نیز ثابت ماند. بر اساس اعلام بانک مرکزی هر دلار امریکا برای روز «پنجشنبه پنجم دی ماه ۹۸» ۴۲ هزار ریال قیمت خورد. هر پوند انگلیس ۵۴ هزار و ۵۴۸ ریال و هر یورو نیز ۴۶ هزار و ۵۸۰ ریال ارزش‌گذاری شد.

 سکه ارزان می‌شود

از سوی دیگر، نایب رییس اتحادیه فروشندگان و سازندگان طلا و جواهر تهران اعلام کرد: سکه ارزان می‌شود. محمد کشتی آرای گفت قیمت طلای جهانی در روزهای پایانی سال میلادی با نوسان و افزایش مواجه شده است. وی افزود در هفته‌ای که گذشت هر اونس طلا در بازار جهانی حدود ۲۵ دلار افزایش قیمت داشت که متقابلا تاثیر افزایشی بر قیمت سکه و طلا در بازار داخلی داشت.کشتی آرای اظهار داشت: سکه روز شنبه هفته جاری ۴ میلیون و ۵۳۰ هزار تومان بود و در پایان هفته با حدود ۲۰۰ هزار تومان افزایش به ۴ میلیون و ۷۳۰ هزار تومان رسید.

  افت قیمت دلار در بازارهای جهانی

در خبری دیگر، در واپسین روزهای سال ۲۰۱۹ تمایل برای خرید دلار کاهش زیادی داشته است.به گزارش رویترز، پس از مدت‌ها کش و قوس بر سر مسائل تجاری به نظر می‌رسد که دو اقتصاد نخست جهان به یک توافق جامع تجاری با یکدیگر نزدیک شده‌اند. پس از آنکه چین و امریکا دست از افزایش متقابل تعرفه بر روی بخشی از کالاهای وارداتی یکدیگر برداشتند، اکنون دونالد ترامپ، رییس‌جمهور امریکا گفته است که به‌زودی به همراه ژی جین پینگ، رییس‌جمهور چین فاز نخست توافق تجاری را امضا خواهد کرد. استیون منوچین، وزیر

خزانه‌داری امریکا نیز با تمجید از کاهش تنش‌ها گفته است که فاز نخست توافق تجاری به نفع اقتصاد امریکا، چین و همه جهان خواهد بود.اقتصاد امریکا در سه ماهه سوم امسال ۲.۱ درصد رشد کرد تا طولانی‌ترین دوره رشد متوالی مثبت اقتصاد امریکا ادامه یابد. از سوی دیگر با تصویب طرح استیضاح در مجلس نمایندگان، اکنون دونالد ترامپ به سومین رییس‌جمهور تاریخ این کشور تبدیل می‌شود که باید در سنا حضور یابد. بند نخست قطعنامه استیضاح با ۲۳۰ رای مثبت در برابر ۱۹۷ رای منفی و بند دوم با ۲۲۹ رای مثبت و ۱۹۸ رای منفی به تصویب نمایندگان کنگره رسید و در صورتی که دو سوم سناتورها نیز به استیضاح رای دهند، ترامپ عزل خواهد شد. رای‌گیری در این خصوص احتمالا در ماه ژانویه برگزار خواهد شد. با توجه به اکثریت جمهوری‌خواهان در مجلس سنا خیلی بعید به نظر می‌رسد که آرای لازم برای برکناری ترامپ حاصل شود.شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، با ۰.۰۲ درصد کاهش در مقایسه با روز قبل و در سطح ۹۷.۲۳ واحد بسته شد. نرخ برابری هر فرانک سوییس معادل ۱.۰۱۹۵ دلار اعلام شد.مارک شندلر، استراتژیست ارزی در موسسه «بانوک برن» گفت: به خاطر تعطیلات سال نو بسیاری از بازار‌ها تعطیل شده‌اند و آنها که باز هستند هم حجم معاملات پایینی دارند. با این حال دلار به نسبت در موقعیت بهتری از سایر ارزها قرار دارد.

از سوی دیگر به نظر می‌رسد که اروپا به جز برگزیت، اکنون باید نگران مساله دیگری باشد. رابرت لایت هایزر، وزیر بازرگانی امریکا گفته است که شاید این کشور تعرفه بر واردات محصولات اروپایی را افزایش دهد. در شرایطی که اقتصادهای اروپایی پیش از این نیز با بحران رشد اقتصادی مواجه شده و رشد اقتصادی کشورهای بزرگ مثل آلمان، انگلیس و ایتالیا در محدوده صفر درصد قرار گرفته است، یک جنگ تجاری آن هم در زمان برگزیت می‌تواند آخرین چیزی باشد که اروپایی‌ها خواستار آن هستند.

کوییچی کوبایاشی، استراتژیست ارزی در بانک «میتسوبیشی» گفت: بازار ارز در روزهای اخیر واکنش بسیار محدودی به وقایع جنگ تجاری داشته است و فکر می‌کنم این رویه تا آغاز سال بعد ادامه خواهد داشت.در آخرین دور از معاملات، پوند با افزایش ۰.۲ درصدی نسبت به روز قبل خود و به ازای ۱.۲۹۸۶ دلار مبادله شد. یورو ۰.۰۲ درصد صعود کرد و به ۱.۱۰۸۸ دلار رسید. همچنین هر دلار امریکا به ۱.۳۱۵۳ دلار کانادا افزایش یافت. در برابر همتای سنگاپوری، هر دلار به ازای ۱.۳۵۴۸ دلار سنگاپور مبادله شد.همچنین تحولات انگلیس نشان می‌دهد که احتمالا موضع لندن در برابر بروکسل به دنبال پیروزی تاریخی محافظه‌کاران در انتخابات سخت‌تر خواهد شد و انگلیس خواهان گرفتن امتیازات بیشتری از اتحادیه اروپا در خصوص توافقات تجاری، بانکی و گمرکی خواهد شد. مجلس جدید انگلیس با اکثریت قاطع آرا به لایحه دولت برای ترک اتحادیه اروپا تا سی و یکم ژانویه سال‌ آینده رای مثبت داد تا برگزیت یک گام بزرگ به سرانجام خود نزدیک شود.در معاملات بازارهای ارزی جهانی، همچنین هر دلار با ۰.۲ درصد افزایش به ۱۰۹.۵۴۷ ین رسید. در برابر همتای استرالیایی، هر دلار امریکا به ازای ۱.۴۴۳۳ دلار مبادله شد. همچنین نرخ برابری دلار معادل ۶.۹۹۶۸ یوآن چین اعلام شد.

   بالاترین افزایش هفتگی قیمت طلا

در ۴ ماه گذشته

از سوی دیگر، قیمت طلا در معاملات روز جمعه بازار جهانی تحت تاثیر خوش‌بینی سرمایه‌گذاران به توافق تجاری موقتی امریکا و چین، اندکی کاهش پیدا کرد اما در مسیر ثبت بزرگ‌ترین رشد هفتگی در بیش از چهار ماه گذشته قرار گرفت.به گزارش ایسنا، هر اونس طلا برای تحویل فوری در معاملات روز جاری بازار سنگاپور ۰.۱ درصد کاهش پیدا کرد و به ۱۵۰۹ دلار و ۵۶ سنت رسید. بهای معاملات این بازار روز پنج شنبه تا مرز ۱۵۱۲ دلار و ۳۰ سنت صعود کرده بود که بالاترین قیمت از چهارم نوامبر بود.هر اونس طلا برای تحویل فوری در مسیر ثبت دو درصد افزایش قیمت هفتگی قرار دارد که بزرگ‌ترین رشد قیمت هفتگی از اوایل آگوست تاکنون خواهد بود. در بازار معاملات آتی امریکا، هر اونس طلا ثابت بود و در ۱۵۱۴ دلار و ۴۰ سنت ایستاد.

بازارهای سهام آسیایی تحت تاثیر بهبود روابط تجاری میان امریکا و چین و قراردادی که قرار است به زودی میان دو کشور امضا شود به بالاترین حد در ۱۸ ماه گذشته صعود کردند.وزارت بازرگانی چین روز پنجشنبه اعلام کرد پکن و واشنگتن همچنان سرگرم تکمیل مقدمات ضروری هستند و ارتباط نزدیکی برای امضای قرارداد حفظ کرده‌اند.بر اساس گزارش رویترز، دونالد ترامپ، رییس‌جمهور امریکا، روز چهارشنبه به خبرنگاران گفته بود: وی و شی جین پینگ، رییس‌جمهور چین برای امضای فاز اول پیمان تجاری میان واشنگتن و پکن که ماه میلادی جاری مورد توافق قرار گرفت، یک مراسم امضا خواهند داشت و ما این توافق را سریع‌تر امضا خواهیم کرد زیرا می‌خواهیم آن را به انجام برسانیم. توافق قطعی است و در حال حاضر در دست ترجمه است.

قیمت طلا که در شرایط بی‌ثباتی اقتصادی و سیاسی به پناهگاه مطمئن سرمایه تبدیل می‌شود با حدود ۱۸ درصد رشد، امسال در مسیر ثبت بزرگ‌ترین رشد سالانه از سال ۲۰۱۰ قرار دارد که عمدتا به دلیل جنگ تجاری ۱۷ ماهه امریکا و چین و تاثیر منفی آن بر رشد اقتصاد جهانی بوده است.موجودی طلای «اس پی دی آر گلدتراست» که بزرگ‌ترین صندوق سرمایه‌گذاری تحت پشتوانه طلا در جهان است، روز پنجشنبه ۰.۴ درصد نسبت به

روز سه‌شنبه رشد کرد و به ۸۹۲.۳۷ تن رسید.

در بازار سایر فلزات ارزشمند، هر اونس نقره برای تحویل فوری ثابت بود و ۱۷ دلار و ۸۸ سنت معامله شد. هر اونس پلاتین برای تحویل فوری ۰.۲ درصد رشد کرد و به ۹۴۹ دلار و ۱۹ سنت رسید. هر دو فلز در مسیر ثبت بزرگ‌ترین رشد هفتگی از اواخر آگوست به این طرف قرار دارند. هر اونس پالادیم برای تحویل فوری با ۰.۱ درصد کاهش، در ۱۸۹۹ دلار و ۹۰ سنت ایستاد.قیمت طلا در آستانه تعطیلات سال نوی میلادی و انتظار سرمایه‌گذاران برای روشن شدن جزییات توافق تجاری موقتی امریکا و چین، در معاملات روز پنجشنبه بازار جهانی ثابت بود.

به گزارش رویترز، هر اونس طلا برای تحویل فوری در معاملات روز پنجشنبه بازار سنگاپور ثابت بود و در ۱۴۹۹ دلار و ۱۸ سنت ایستاد. بهای معاملات این بازار روز

سه‌شنبه برای مدت کوتاهی از مرز ۱۵۰۰ دلار عبور کرد که بالاترین قیمت از پنجم نوامبر بود. در بازار معاملات آتی امریکا، هر اونس طلا با ۰.۱ درصد کاهش، به ۱۵۰۳ دلار و ۱۰ سنت رسید.سرمایه‌گذاران منتظر تحولات بیشتر در خصوص فاز اول توافق تجاری میان امریکا و چین هستند. هنوز به‌طور صد درصد معلوم نیست که فاز اول توافق تجاری امضا خواهد شد یا خیر و پس از آن فاز دوم توافق مطرح می‌شود که به معنای نیاز احتمالی سرمایه‌گذاران به خرید طلا خواهد بود.بر اساس گزارش رویترز، دونالد ترامپ، رییس‌جمهور امریکا به خبرنگاران گفت: وی و شی جین پینگ، رییس‌جمهور چین برای امضای فاز اول پیمان تجاری میان واشنگتن و پکن که ماه میلادی جاری مورد توافق قرار گرفت، یک مراسم امضا خواهند داشت و این توافق را سریع‌تر امضا خواهند کرد. وی گفت: توافق قطعی است و در حال حاضر در دست ترجمه است.قیمت طلا که در شرایط بی‌ثباتی اقتصادی و سیاسی به پناهگاه مطمئن سرمایه تبدیل می‌شود با ۱۶ درصد رشد، امسال در مسیر ثبت بزرگ‌ترین رشد سالانه از سال ۲۰۱۰ قرار دارد که عمدتا به دلیل جنگ تجاری ۱۷ ماهه امریکا و چین و تاثیر منفی آن بر رشد اقتصاد جهانی بوده است.

 

ارسال نظر