بازار طلا و سکه تحت تاثیر قیمت جهانی و سال نو میلادی

۱۳۹۸/۱۰/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۰۰۵۳
بازار طلا و سکه تحت تاثیر قیمت جهانی و سال نو میلادی

گروه بانک و بیمه|

روز چهارشنبه 4 دی ماه 98 در بازارهای جهانی نرخ اونس طلا با افزایش 8 دلاری نسبت به روز سه‌شنبه 1500 دلار اعلام شد و قیمت دلار در بازار آزاد نیز به 13180 تومان و قیمت خرید هر دلار در تابلوی صرافی‌های بانکی با کاهش 10 تومانی ۱۲ هزار و 870 تومان و فروش آن نیز ۱۲ هزار و 970 تومان درج شد. نرخ خرید هر یورو نیز ۱۴ هزار و ۱۵۰ تومان و نرخ فروش آن ۱۴ هزار و ۲۵۰ تومان شد با توجه به این قیمت‌گذاری صرافی‌ها، دلار هنوز وارد کانال ۱۳ هزار تومانی نشده، اما در مرز آن قرار دارد. همچنین بانک‌ها هر دلار امریکا را با قیمت ۱۲ هزار و ۷۱۱ تومان و هر یورو را ۱۴ هزار و ۳۵ تومان می‌خرند.

به گزارش «تعادل»، در سامانه سنا نرخ لحظه‌ای قیمت خرید دلار به 12 هزار و 870 تومان و قیمت فروش آن 12 هزار و 970 تومان اعلام شد. همچنین نرخ لحظه‌ای هر یورو به قیمت 14 هزار و 150 تومان خریداری و به قیمت 14 هزار و 250 تومان به فروش رسیده است. سامانه سنا نیز نرخ میانگین ارز برای روز سه‌شنبه سوم دی 98 را برای دلار 12 هزار و 916 تومان، یورو 14هزار و 208 تومان، پوند انگلیس 16هزار و 564تومان، درهم امارات 3 هزار و 532 تومان، لیر ترکیه 2هزار و 269تومان و یوآن چین یک هزار و 863تومان اعلام کرد.

روز چهار شنبه با اعلام اونس طلای جهانی به قیمت 1500 دلار و دلار آزاد به قیمت 13 هزار و 180تومان در بازار آزاد، طلا و سکه با افزایش قیمت مواجه شدند بر این اساس مظنه یک مثقال طلای آب شده 17عیار 2میلیون و 27 هزار تومان، هر گرم طلا 18عیار 468هزار تومان، سکه طرح جدید 4 میلیون و 575هزار تومان، طرح قدیم 4 میلیون و 550 هزار تومان، نیم سکه 2 میلیون و 330 هزار تومان، ربع سکه یک میلیون و 440هزار تومان و سکه گرمی نیز 910 هزار تومان معامله شد

در بازار ارز رسمی نیز بانک مرکزی نرخ ۴۷ ارز را اعلام کرد که بر اساس آن نرخ ۱۰ ارز مانند یورو کاهش و قیمت ۲۵ واحد پولی دیگر مانند پوند افزایش یافت؛ نرخ دلار و ۱۱ ارز دیگر نیز ثابت ماند. بر اساس اعلام بانک مرکزی هر دلار امریکا برای روز «چهارشنبه چهارم دی ماه ۹۸» ۴۲ هزار ریال قیمت خورد. پوند انگلیس ۵۴ هزار و ۴۱۱ ریال و هر یورو ۴۶ هزار و ۵۶۷ریال ارزش‌گذاری شد.

   تغییرات قیمتی دلار مقطعی است

همچنین عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس اعلام کرد: تغییرات قیمت ارز مقطعی بوده و در نهایت آرامش بر بازار حاکم خواهد شد.

عزت‌الله یوسفیان ملا در گفت‌وگو با ایبِنا با اشاره به نوسانات قیمت ارز در هفته‌های اخیر گفت: اصلاح نرخ بنزین شوک قیمتی به بازار ارز وارد کرد اما در نتیجه سیاست‌گذاری‌های مشخص و برنامه مداری بانک مرکزی نوسانات موقتی بود.

نماینده مردم آمل و لاریجان در مجلس، با بیان اینکه ارزیابی من این است که تغییرات قیمتی در دلار مقطعی بوده و به صورت مقطعی نرخ‌ها را تکان داده است، افزود: وقتی آرامش در بازار برقرار شود ثبات قیمتی نیز حتمی است. این نماینده مردم در مجلس دهم، با تاکید بر اینکه افزایش قیمت ارز اگر مبنای اقتصادی داشته باشد قابل تامل است، تصریح کرد: اکنون افزایش قیمت‌ها بر مبنای صادرات و واردات نبوده و ورود ارز نیز کم نشده از این رو می‌توان امیدوار به روند نزولی نرخ‌ها بود.

یوسفیان ملا با بیان اینکه افزایش قیمت ارز بر اثر اصلاح قیمت بنزین به زودی متوقف می‌شود، گفت: با توجه به اینکه صادرات بنزین بدون محدودیت در حال انجام است به‌طور حتم با افزایش ورود ارز به کشور عرضه بر تقاضا پیشی گرفته و نرخ‌ها روند نزولی پیدا می‌کنند. وی با تاکید بر اینکه مردم نباید به حرف‌های بیهوده در حوزه ارز توجه کنند، افزود: تجربه نشان داده که سرمایه‌گذاری در این حوزه ضررهای بسیاری برای افراد به همراه خواهد داشت.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس همچنین با اشاره به افزایش قیمت طلا به تناسب رشد قیمت ارز در بازار گفت: قیمت ارز و طلا به هم وابسته‌اند و با کاهش نرخ ارز طلا و سکه نیز روند نزولی را تجربه خواهند کرد.

   بازار طلا و سکه تحت تاثیر قیمت جهانی است

از سوی دیگر، رییس کمیسیون طلا و جواهر اتاق اصناف ایران معتقد است: شرایط کنونی بازار طلا و سکه تحت تاثیر افزایش قیمت جهانی طلاست که در پایان هر سال میلادی بروز می‌کند و پیشینه هم نشان می‌دهد در این دوران قیمت هر اونس طلا در بازارهای جهانی افزایش داشته و ناشی از تسویه حساب‌های فیزیکی طلا در شرکت‌ها و موسسات مالی خارجی است.

محمد کشتی آرای افزود: رشد قیمت ارز هم در افزایش قیمت سکه و طلا نقش دارد و در یک هفته گذشته روند رشد قیمت ارز تداوم یافت و روز (سه‌شنبه) هر دلار در بازار ۱۳ هزار و ۳۰۰ تومان به فروش رسید و اکنون هیچ تقاضای جدیدی وارد بازار نشده بنابراین نمی‌توان گفت قیمت‌ها حباب دارد.

کشتی آرای توضیح داد: روند رشد قیمت هر اونس طلای جهانی تا آغاز سال میلادی جدید ادامه پیدا می‌کند، اما وضعیت بازار ارز نامشخص است و سیاست‌های بانک مرکزی در این باره تغییر دارد، بنابراین نمی‌توان میزان و تداوم اثربخشی افزایشی بازار ارز بر بازار سکه را پیش بینی کرد.

به گفته وی، تحولاتی مثل تصویب لوایح FATF می‌تواند زمینه تغییر قیمت را فراهم کند، اما باز هم نمی‌توان به پیش بینی دقیقی از این مساله رسید.پیش بینی شده بود که سفر رییس‌جمهوری به توکیو اثر مثبت بر بازار ارز بگذارد، اما قیمت ارز از زمان سفر رییس‌جمهوری هیچ تغییری نکرد و روند رشد را ادامه داد.

   دلار سر جای خود ماند

در خبری دیگر، شاخص دلار بار دیگر با ثبات نسبی به کار خود خاتمه داد. پس از مدت‌ها کش و قوس بر سر مسائل تجاری به نظر می‌رسد که دو اقتصاد نخست جهان به یک توافق جامع تجاری با یکدیگر نزدیک شده‌اند. پس از آنکه چین و امریکا دست از افزایش متقابل تعرفه روی بخشی از کالاهای وارداتی یکدیگر برداشتند، اکنون دونالد ترامپ، رییس‌جمهور امریکا گفته که به زودی به همراه ژی جین پینگ، رییس‌جمهور چین فاز نخست توافق تجاری را امضا خواهد کرد.

استیون منوچین، وزیر خزانه داری امریکا نیز با تمجید از کاهش تنش‌ها گفته است که فاز نخست توافق تجاری به نفع اقتصاد امریکا، چین و همه جهان خواهد بود. به گزارش رویترز، اقتصاد امریکا در سه ماهه سوم امسال ۲.۱ درصد رشد کرد تا طولانی‌ترین دوره رشد متوالی مثبت اقتصاد امریکا ادامه یابد. از سوی دیگر با تصویب طرح استیضاح در مجلس نمایندگان، اکنون دونالد ترامپ به سومین رییس‌جمهور تاریخ این کشور تبدیل می‌شود که باید در سنا حضور یابد. بند نخست قطعنامه استیضاح با ۲۳۰ رای مثبت در برابر ۱۹۷ رای منفی و بند دوم با ۲۲۹ رای مثبت و ۱۹۸ رای منفی به تصویب نمایندگان کنگره رسید و در صورتی که دوسوم سناتورها نیز به استیضاح رای دهند، ترامپ عزل خواهد شد.

رای‌گیری در این خصوص احتمالا در ماه ژانویه برگزار خواهد شد. با توجه به اکثریت جمهوری‌خواهان در مجلس سنا خیلی بعید به نظر می‌رسد که آرای لازم برای برکناری ترامپ حاصل شود شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، تنها با ۰.۰۲ درصد افزایش در مقایسه با روز قبل و در سطح ۹۷.۲۵۵ واحد بسته شد. نرخ برابری هر فرانک سوییس معادل ۱.۰۱۹۷ دلار اعلام شد.

مارک شندلر، استراتژیست ارزی در موسسه «بانوک‌برن» گفت: به خاطر تعطیلات سال نو بسیاری از بازار‌ها تعطیل شده‌اند و آنها که باز هستند هم حجم معاملات پایینی دارند. با این حال دلار به نسبت در موقعیت بهتری از سایر ارزها قرار دارد.

از سوی دیگر به نظر می‌رسد که اروپا به جز برگزیت  اکنون باید نگران مساله دیگری باشد. رابرت لایت هایزر، وزیر بازرگانی امریکا گفته است که شاید این کشور تعرفه بر واردات محصولات اروپایی را افزایش دهد. در شرایطی که اقتصادهای اروپایی پیش از این نیز با بحران رشد اقتصادی مواجه شده و رشد اقتصادی کشورهای بزرگ مثل آلمان، انگلیس و ایتالیا در محدوده صفر درصد قرار گرفته است، یک جنگ تجاری آن هم در زمان برگزیت می‌تواند آخرین چیزی باشد که اروپایی خواستار آن هستند.

ادوارد مویا، تحلیل‌گر ارشد بازار در موسسه «اواندا» گفت: با توجه به احتمال بالای ثابت نگه داشتن نرخ بهره در امریکا توسط فدرال رزرو در سال‌آینده، وضعیت دلار به میزان زیادی به تصمیمات اروپا بستگی خواهد داشت و با کاهش تنش‌های تجاری بین امریکا و چین و افزایش تولیدات در آلمان و فرانسه، احتمالا یورو سال خوبی را در پیش خواهد داشت.

در آخرین دور از معاملات، پوند با افزایش ۰.۲ درصدی نسبت به روز قبل خود و به ازای ۱.۲۹۵۳ دلار مبادله شد. یورو اما ۰.۱۲ درصد ریزش کرد و به ۱.۱۰۸۵ دلار رسید. همچنین هر دلار امریکا به ۱.۳۱۵۹ دلار کانادا افزایش یافت. در برابر همتای سنگاپوری، هر دلار به ازای ۱.۳۵۴۹ دلار سنگاپور مبادله شد. شندلر افزود: معامله گران نسبتا امیدوار هستند که سال ۲۰۲۰ شروع خوبی داشته باشد. باید منتظر ماند و دید چه پیش خواهد آمد.

همچنین تحولات انگلیس نشان می‌دهد که احتمالا موضع لندن در برابر بروکسل به دنبال پیروزی تاریخی محافظه‌کاران در انتخابات سخت‌تر خواهد شد و انگلیس خواهان گرفتن امتیازات بیشتری از اتحادیه اروپا در خصوص توافقات تجاری، بانکی و گمرکی خواهد شد. مجلس جدید انگلیس با اکثریت قاطع آرا به لایحه دولت برای ترک اتحادیه اروپا تا سی و یکم ژانویه سال‌ آینده رای مثبت داد تا برگزیت یک گام بزرگ به سرانجام خود نزدیک شود.

در معاملات بازارهای ارزی جهانی، همچنین هر دلار با ۰.۰۵ درصد کاهش به ۱۰۹.۳۶۴۶ ین رسید. در برابر همتای استرالیایی، هر دلار امریکا به ازای ۱.۴۴۴۸ دلار مبادله شد. همچنین نرخ برابری دلار معادل ۶.۹۹۷۲ یوآن چین اعلام شد.

   پیروزی بزرگ پولی ژاپن

همچنین، از ابتدای سال آینده میلادی ین ژاپن به عنوان سومین ارز جهانی و نخستین ارز آسیایی در اتحادیه تسویه پایاپای آسیا پذیرفته خواهد شد. تا پیش از این تنها دلار و یورو برای تسویه پولی بین کشورهای آسیایی مورد استفاده قرار می‌گرفت.

به گزارش بیزینس ریکوردر، مکانیزم تسویه آسیایی امکان تسویه تراکنش‌های بین کشورهای عضو را با مکانیزمی شبیه مکانیزم اتاق تسویه بین بانکی فراهم می‌کند. این اتحادیه با صدور دستورالعملی جدید با تایید خبر پذیرفته شدن ین در مبادلات اعلام کرده است که در فصل سیزدهم راهنمای جامع ارزی خود چگونگی امکان تسویه مبادلات با استفاده از ین را توضیح داده است.

پذیرفته شدن ین به عنوان سومین ارز مورد تایید تسویه تراکنش کشورهای آسیایی بیش از پیش به تقویت این ارز و افزایش سهم آن از سبد ارزی بانک‌های مرکزی کشورهای آسیایی خواهد انجامید. طبق اعلام صندوق بین‌المللی پول، تا پایان سه ماهه سوم امسال ین ژاپن پس از دلار، یورو و یوآن چهارمین ارز از نظر فراوانی در ذخایر ارزی بانک‌های مرکزی جهان بوده است.

 

ارسال نظر