اخبار

۱۳۹۸/۱۰/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۹۹۷۳

بیمه مرکزی دستگاه برتر در شاخص‌های اختصاصی

وزیر امور اقتصادی و دارایی از تلاش‌های رییس کل بیمه مرکزی در حوزه جهاد اقتصادی و دستیابی به عنوان «دستگاه برتر در بعد شاخص‌های اختصاصی» قدردانی کرد.  به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل بیمه مرکزی، دکتر فرهاد دژپسند با صدور نامه‌ای از مساعدت‌های بی‌دریغ «غلامرضا سلیمانی» رییس کل بیمه مرکزی برای اجرای کامل جزو «ب» بخشنامه جشنواره شهید رجایی تقدیر کرد.  در این نامه آمده است: با عنایت به همت و مساعی ارزنده جنابعالی و همکاران محترم تان در آن سازمان در خصوص نتایج عملکرد سال 1397 بر اساس ارزیابی سازمان اداری و استخدامی کشور به عنوان «دستگاه برتر در بعد شاخص‌های اختصاصی» در سطح وزارت امور اقتصادی و دارایی و دستگاه‌های تابعه برگزیده شده‌اید که به این وسیله مراتب تشکر و قدردانی خود را از مدیران، کارشناسان و کارکنان پرتلاش آن مجموعه اعلام می‌نمایم. گفتنی است هر ساله در جشنواره شهید رجایی از فعالیت‌های‌ دستگاه‌های اجرایی کشور پس از ارزیابی عملکرد دستگاه‌ها، برنامه‌های آتی و ارزیابی سیاست‌ها و اولویت‌های آنان قدردانی می‌شود.

شرایط اعطای تسهیلات میان‌مدت به بانک‌ها

مجلس در طرح جدیدی که برای بانکداری اسلامی ایران ارایه کرده و کلیات آن به تصویب رسیده، شرایط اعطای تسهیلات میان‌مدت به بانک‌ها را شرح داده است. به گزارش ایسنا، بر اساس این طرح، چنانچه بانکی به دلیل مواجه شدن با مشکل جدی نقدینگی متقاضی استفاده از منابع بانک مرکزی بیشتر از حد مجاز مشخص‌شده از طریق تامین کسری نقدینگی کوتاه‌مدت بانک‌ها باشد، رییس سازمان نظارت بر موسسات اعتباری که قرار است به عنوان سازمانی مستقل در بانک مرکزی تشکیل شود، موظف است بلافاصله تشکیل جلسه فوق‌العاده هیات عالی بانک مرکزی را از رییس‌کل درخواست کند. پس از آن، جلسه فوق‌العاده هیات عالی باید بلافاصله تشکیل شده و گزارش و پیشنهادهای بانک مرکزی و سازمان را در خصوص متقاضی مورد رسیدگی قرار دهد. هیات عالی پس از شنیدن گزارش می‌تواند با درخواست بانک مرکزی مبنی بر استفاده از منابع این بانک در قالب اعطای تسهیلات از طرق مورد تایید شورای فقهی موافقت یا از سازمان بخواهد فرآیند بازسازی یا گریز را در مورد آن آغاز کند. بر اساس این طرح، نرخ سود تسهیلات موضوع این ماده توسط هیات عالی تعیین می‌شود و اعطای تسهیلات نیز منوط به اخذ یک یا چند مورد از وثایق مشخص شده است. از جمله وثایق مورد تایید می‌توان به ارزهای معتبر خارجی، اوراق بهادار که توسط دولت منتشر یا تضمین شده است، قبض انبار اسناد مالکیت کالاها یا مواد اولیه یا سایر اجناس که در برابر خطر نابودی و ضرر بیمه شده باشند، سپرده‌های موجود در بانک مرکزی یا دارایی‌های آنها نزد نهادهای مورد قبول این بانک، سکه و شمش‌های استاندارد ساخته شده از طلا و دیگر فلزات گرانبها که بانک مرکزی مجاز به خرید و فروش آنها باشد، اشاره کرد. بر اساس آنچه در این طرح پیش‌بینی شده، سررسید تسهیلات موضوع این ماده ۹۰ روز است و هیات عالی می‌تواند تسهیلات مذکور را با رای موافق دو سوم اعضا تمدید کند. در عین حال باید توجه داشت که مانده بدهی قطعی بانک‌ها به بانک مرکزی در پایان خرداد ۱۳۹۷ مشمول احکام این ماده نیست.

جزییات نامه‌نگاری جدید ارزی بانک مرکزی

مدیرکل نظارت ارز بانک مرکزی در نامه‌ای به وزارت صنعت، معدن و تجارت، از نامه‌نگاری وزیر صنعت با این بانک به منظور تغییر ارز مورد نیاز برای واردات تلفن همراه خبر داد. امیرحسین شکوهی گفت: با توجه به تغییر گروه کالایی گوشی تلفن همراه به گروه کالایی ٢٣، تامین ارز این کالا مطابق نامه وزیر صنعت، از محل ارز سامانه نیما، صادرات یا سپرده واردکننده بنا به درخواست متقاضی به کلیه ارزها امکان‌پذیر است.هرگونه اعمال محدودیت به منظور جلوگیری از واردات برند خاص یا کنترل حداکثر ارزش مورد انتظار کالا، در زمان ثبت سفارش کنترل و اعمال شود.تمامی درخواست‌های مرتبط با ثبت سفارش‌های معتبر که به این بانک ارسال می‌گردند، جهت تخصیص و تامین ارز صرفا مطابق با قواعد مربوط به گروه کالایی ٢٣ مورد بررسی قرار می‌گیرد.

اهمیت توانگری مالی بیمه‌ها

یک کارشناس صنعت بیمه معتقد است که ضریب توانگری مالی شرکت‌های بیمه فاکتور مهمی است، اما شرکت‌های بزرگ در زمان مناقصه و عقد قرارداد به فاکتورهای مهم‌تری از جمله توانایی بیمه در رشته مربوط، آنالیز ریسک و امثال آن توجه می‌کنند؛ در صورتی که بیمه‌گذاران کوچک بیشتر به دنبال قیمت پایین‌تر هستند. علیرضا آقاجانی منجیلی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: فرمول توانگری مالی بیمه‌ها را شرکت بیمه مرکزی تعیین می‌کند و این‌طور نیست که شرکت‌های بیمه هر کدام جداگانه برای خود توانگری مالی را محاسبه کنند. وی افزود: توانگری مالی اهمیت زیادی دارد؛ از این نظر که در صورت بروز خسارت سنگین، شرکت بیمه تا چه اندازه قادر است که خسارت بیمه‌گذار را جبران کند؛ به این ترتیب این ضریب برای بیمه‌گذاران نیز اهمیت زیادی پیدا می‌کند.

 

ارسال نظر