ثبات نرخ ارز صرافی‌ها برای سومین روز متوالی

۱۳۹۸/۱۰/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۹۹۷۱
ثبات نرخ ارز صرافی‌ها برای سومین روز متوالی

گروه بانک و بیمه|

روز سه‌شنبه 3 دی ماه 98 در بازارهای جهانی نرخ اونس طلا با ادامه روند افزایش قیمت 1492 دلار اعلام شد و قیمت دلار در بازار آزاد نیز به 13200 تومان افزایش یافت. همچنین برای سومین روز متوالی نرخ دلار و یورو در صرافی‌های مجاز بانکی ثابت ماند و قیمت خرید هر دلار در تابلوی صرافی‌های بانکی ۱۲ هزار و ۸۸۰ تومان و فروش ۱۲ هزار و ۹۸۰ تومان درج شد. نرخ خرید هر یورو نیز ۱۴ هزار و ۱۵۰ تومان و نرخ فروش آن ۱۴ هزار و ۲۵۰ تومان در صرافی‌ها معامله می‌شود. در سامانه سنا نرخ لحظه‌ای قیمت خرید دلار به 12 هزار و 880 تومان و قیمت فروش آن به 12 هزار و 980 تومان و نرخ لحظه‌ای خرید هر یورو به قیمت 14 هزار و 150 تومان و فروش آن به قیمت 14 هزار و 250 تومان رسیده است.

به گزارش «تعادل»، بانک‌ها نیز هر دلار امریکا را با قیمت ۱۲ هزار و ۷۱۸ تومان و هر یورو را ۱۴ هزار و ۴۲ تومان می‌خرند. ارز مسافرتی نیز در بانک‌ها هنوز گران‌تر از قیمت ارز در صرافی‌هاست؛ به‌طوری‌که قیمت هر یوروی مسافرتی با احتساب کارمزد بانک و بانک مرکزی به حدود ۱۴ هزار و ۴۰۰ تومان می‌رسد.

سامانه سنا نیز نرخ میانگین ارز برای روز دوشنبه دوم دی 98 را برای دلار 12 هزار و 940 تومان، یورو 14 هزار و 240 تومان، پوند انگلیس 16 هزار و 639 تومان، درهم امارات 3 هزار و 535 تومان، لیر ترکیه 2 هزار و 268 تومان و یوآن چین یک هزار و 930 تومان اعلام کرد.

در بازار طلا و سکه روز سه‌شنبه 3 دی 98 نیز با اعلام اونس طلای جهانی به قیمت 1492 دلار و دلار آزاد به قیمت 13 هزار و 250 تومان در بازار آزاد، نرخ طلا و سکه با افزایش قیمت مواجه شدند به عقیده تحلیلگران بالا رفتن قیمت جهانی اونس طلا باعث افزایش قیمت طلا و سکه در داخل کشور شده است، بر این اساس مظنه یک مثقال طلای آب شده 17 عیار 2 میلیون و 14 هزار تومان، هر گرم طلا 18 عیار 464 هزار و 900 تومان، سکه طرح جدید 4 میلیون و 560 هزار تومان، طرح قدیم 4 میلیون و 540 هزار تومان، نیم سکه 2 میلیون و 350 هزار تومان، ربع سکه یک میلیون و 450 هزار تومان و سکه گرمی نیز 910 هزار تومان معامله شد.

در بازار ارز رسمی نیز بانک مرکزی نرخ ۴۷ ارز را اعلام کرد که بر اساس آن نرخ ۲۳ ارز مانند یورو افزایش و قیمت ۱۴ واحد پولی دیگر مانند پوند کاهش یافت؛ نرخ دلار و ۹ ارز دیگر نیز ثابت ماند. بر اساس اعلام بانک مرکزی هر دلار امریکا برای روز «سه‌شنبه سوم دی ماه ۹۸» ۴۲ هزار ریال قیمت خورد. پوند انگلیس ۵۴ هزار و ۳۶۱ ریال و هر یورو نیز ۴۶ هزار و ۵۷۱ ریال ارزش‌گذاری شد.

    ثبات قیمتی در بازار ارز نزدیک است

همچنین عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به سیاست‌های مناسب بانک مرکزی در بازار ارز بیان داشت: تحقق برنامه ثبات قیمتی نزدیک است.

سید کاظم دلخوش در گفت‌وگو با ایبِنا با اشاره به عوامل موثر در تلاطم قیمتی در بازار ارز گفت: نزدیک شدن به ایام کریسمس و سال نو میلادی، تشدید تحریم‌ها و همچنین اصلاح قیمت سوخت از جمله مولفه‌هایی است که نرخ ارز را دستخوش تغییر کرده است.

نماینده مردم صومعه سرا در مجلس، با بیان اینکه دولت به ویژه بانک مرکزی باید در راستای کنترل نرخ ارز تلاش کنند، افزود: خوشبختانه سیاست‌های منسجمی در راستای تنظیم بازار ارز در پیش گرفته شده و ثبات قیمتی نزدیک است.

دلخوش با تاکید بر اینکه همیشه عده‌ای سودجو در پی ایجاد تنش قیمتی در بازار هستند، تصریح کرد: اگر زمان‌شناسی و تدابیر مناسب بانک مرکزی نباشد به‌طور قطع قیمت‌ها افزایش می‌یابد.

دلخوش با اشاره به کاهش ارزش پول ملی در ماه‌های اخیر افزود: دولت و بانک مرکزی باید راهکارهایی را برای تقویت ارزش پول ملی در پیش بگیرند، در غیر این صورت تلاش‌ها برای بهبود وضعیت اقتصادی بی‌حاصل خواهد بود.

وی در پاسخ به این سوال که تداوم ارایه ارز دولتی به صلاح است یا خیر، گفت: باید به سمت ارز تک نرخی حرکت کنیم و بدانیم که اکنون هزینه تامین ارز برای دولت در حدود ۵ هزار تومان است، از این‌رو ارایه ارز ۴۲۰۰ تومانی به صلاح نیست.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس یادآور شد: نهایت قیمت ارز ۲ تا ۳ هزار تومان است و اکنون درگیر حباب قیمتی شده؛ بنابراین باید با اتخاذ تدابیر مناسب نرخ ارز را به کانال واقعی آن هدایت کنیم.

     رشد قیمت طلا شتاب گرفت

از سوی دیگر، قیمت طلا در نتیجه انتشار آمار اقتصادی نه چندان مطلوب در امریکا و نگرانی‌ها پیرامون توافق تجاری موقتی امریکا و چین که تقاضا برای خرید این فلز ارزشمند را تقویت کرد، در معاملات روز سه‌شنبه بازار جهانی به بالاترین حد در یک ماه و نیم اخیر صعود کرد.

به گزارش ایسنا، هر اونس طلا برای تحویل فوری در معاملات روز جاری بازار سنگاپور ۰.۳ درصد افزایش داشت و به ۱۴۸۹ دلار و ۵۲ سنت رسید. در بازار معاملات آتی امریکا، هر اونس طلا با ۰.۳ درصد افزایش، به ۱۴۹۲ دلار و ۸۰ سنت رسید.

آماری که روز دوشنبه منتشر شد، نشان داد سفارش‌های جدید برای کالاهای ساخت امریکا در نوامبر رشد چندانی نداشت و صادرات آنها کاهش پیدا کرد که نشان می‌دهد سرمایه‌گذاری تجاری عامل بازدارنده رشد اقتصادی در سه ماهه چهارم امسال خواهد بود.

به گفته استفن اینس، استراتژیست ارشد بازار در شرکت “اکسی تریدر “، آمار اقتصادی ضعیف‌تر امریکا منتشر شده و همچنان نگرانی‌هایی نسبت به سطح فعلی تعرفه‌های واردات وجود دارد که اقتصاد این کشور را متاثر خواهد کرد. عامل دیگری که به نگرانی‌ها اضافه کرد، رشد منفی غیرمنتظره اقتصاد کانادا بود که نخستین رشد منفی ماهانه از فوریه و ناشی از اعتصاب خودروسازی امریکا بود.

قیمت طلا که در شرایط بی‌ثباتی اقتصادی و سیاسی به پناهگاه مطمئن سرمایه تبدیل می‌شود با ۱۶ درصد رشد، امسال در مسیر ثبت بزرگ‌ترین رشد سالانه از سال ۲۰۱۰ قرار دارد که عمدتا به دلیل جنگ تجاری ۱۷ ماهه امریکا و چین و تاثیر منفی آن بر رشد اقتصاد جهانی بوده است.

در بخش تجاری، سرمایه‌گذاران منتظر تحولات بیشتر در خصوص فاز اول توافق تجاری میان امریکا و چین هستند. هنوز به‌طور ۱۰۰ درصد معلوم نیست که فاز اول توافق تجاری امضا خواهد شد یا خیر و پس از آن فاز دوم توافق مطرح می‌شود که به معنای نیاز احتمالی سرمایه‌گذاران به خرید طلا خواهد بود.

بر اساس گزارش رویترز، با وجود اینکه پکن و واشنگتن اقداماتی را برای کاهش تنش‌ها در پیش گرفته‌اند اما آنها روی مسائلی شامل اعتراضات ضد دولتی در هنگ‌کنگ و برخورد با اقلیت‌ها در چین اختلاف نظر دارند. بازارهای سهام آسیایی و امریکایی در آستانه تعطیلات سال نو بین صعود و سقوط در نوسان بودند. انتظار می‌رود در آستانه تعطیلات کریسمس معاملات در بسیاری از بازارهای مالی کاهش پیدا کند.

در بازار سایر فلزات ارزشمند، هر اونس پالادیم برای تحویل فوری با ۰.۱ درصد کاهش، به ۱۸۷۴ دلار و ۴۸ سنت رسید. هر اونس نقره برای تحویل فوری ۰.۷ درصد افزایش یافت و به ۱۷ دلار و ۵۴ سنت رسید. هر اونس پلاتین برای تحویل فوری ثابت بود و به ۹۳۵ دلار و ۹۹ سنت رسید.

    دلار تمایلی به صعود ندارد

در خبری دیگر، با وجود فراهم بودن شرایط اولیه، شاخص دلار نتوانست تکان چندانی به خود بدهد. به گزارش رویترز، شاخص‌های کلان اقتصادی از وضعیت امریکا در بخش‌های مختلف نظیر مسکن، رشد اقتصادی و نرخ بیکاری نشان می‌دهد که با وجود کاهش شتاب رشد اقتصادی در بخش‌های مختلف، وضعیت اقتصادی به صورت کلی در سطح مطلوبی قرار دارد و این مساله همان‌طور که بسیاری از مدیران بانک مرکزی امریکا نیز بدان اشاره کرده‌اند احتمالا به این معنا خواهد بود که نرخ بهره در آینده نزدیک بیش از سطح فعلی کاهش پیدا نخواهد کرد.

اقتصاد امریکا در سه ماهه سوم امسال ۲.۱ درصد رشد کرد تا طولانی‌ترین دوره رشد متوالی مثبت اقتصاد امریکا ادامه یابد. از سوی دیگر با تصویب طرح استیضاح در مجلس نمایندگان، اکنون دونالد ترامپ به سومین رییس‌جمهور تاریخ این کشور تبدیل می‌شود که باید در سنا حضور یابد. بند نخست قطعنامه استیضاح با ۲۳۰ رای مثبت در برابر ۱۹۷ رای منفی و بند دوم با ۲۲۹ رای مثبت و ۱۹۸ رای منفی به تصویب نمایندگان کنگره رسید و در صورتی که دو سوم سناتورها نیز به استیضاح رای دهند، ترامپ عزل خواهد شد.

رای‌گیری در این خصوص احتمالا در ماه ژانویه برگزار خواهد شد. کارشناسان اقتصادی بانک ملی نیوزیلند در یادداشتی نوشتند: تقریبا غیرممکن است که سناتورهای جمهوری‌خواه با دست خود به عزل هم حزبی خود از ریاست‌جمهوری رای دهند.

شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، تنها با ۰.۰۳ درصد افزایش در مقایسه با روز قبل و در سطح ۹۷.۲۸۵ واحد بسته شد. نرخ برابری هر فرانک سوییس معادل ۱.۰۱۷۸ دلار اعلام شد.

شاون اوزبورن، استراتژیست ارزی در بانک «اسکوشیا» گفت: دلار از هفته پیش نتوانسته است روند صعودی تند خود را از سر بگیرد و پیش‌بینی هم نمی‌کنم که دست کم در کوتاه‌مدت اتفاق خاصی برای شاخص دلار بیفتد. از سوی دیگر به نظر می‌رسد که اروپا جز برگزیت، اکنون باید نگران مساله دیگری باشد. رابرت لایت هایزر، وزیر بازرگانی امریکا گفته است که شاید این کشور تعرفه بر واردات محصولات اروپایی را افزایش دهد. در شرایطی که اقتصادهای اروپایی پیش از این نیز با بحران رشد اقتصادی مواجه شده و رشد اقتصادی کشورهای بزرگ مثل آلمان، انگلیس و ایتالیا در محدوده صفر درصد قرار گرفته است، یک جنگ تجاری آن هم در زمان برگزیت می‌تواند آخرین چیزی باشد که اروپایی خواستار آن هستند.

ادوارد مویا، تحلیلگر ارشد بازار در موسسه “اواندا “ گفت: با توجه به احتمال بالای ثابت نگه داشتن نرخ بهره در امریکا توسط فدرال رزرو در سال‌آینده، وضعیت دلار به میزان زیادی به تصمیمات اروپا بستگی خواهد داشت و با کاهش تنش‌های تجاری بین امریکا و چین و افزایش تولیدات در آلمان و فرانسه، احتمالا یورو سال خوبی را در پیش خواهد داشت.

در آخرین دور از معاملات، پوند با کاهش اندک ۰.۰۵ درصدی نسبت به روز قبل خود و به ازای ۱.۲۹۴۳ دلار مبادله شد. یورو اما ۰.۶۲ درصد صعود کرد و به ۱.۱۰۸۸ دلار رسید. همچنین هر دلار امریکا به ۱.۳۱۵۴ دلار کانادا کاهش یافت. در برابر همتای سنگاپوری، هر دلار به ازای ۱.۳۵۶۱ دلار سنگاپور مبادله شد. مینوری اوچیدا، استراتژیست ارزی در بانک میتسوبیشی گفت: در حال حاضر به دلیل فرا رسیدن تعطیلات سال نو میلادی حجم معاملات بسیار اندک است و معامله‌گران منتظر هستند تا مسیر آینده مشخص‌تر شود.

همچنین تحولات انگلیس نشان می‌دهد که احتمالا موضع لندن در برابر بروکسل به دنبال پیروزی تاریخی محافظه‌کاران در انتخابات سخت‌تر خواهد شد و انگلیس خواهان گرفتن امتیازات بیشتری از اتحادیه اروپا در خصوص توافقات تجاری، بانکی و گمرکی خواهد شد. مجلس جدید انگلیس با اکثریت قاطع آرا به لایحه دولت برای ترک اتحادیه اروپا تا سی و یکم ژانویه سال‌ آینده رای مثبت داد تا برگزیت یک گام بزرگ به سرانجام خود نزدیک شود.

در معاملات بازارهای ارزی جهانی، همچنین هر دلار با ۰.۰۵ درصد کاهش به ۱۰۹ین رسید. در برابر همتای استرالیایی، هر دلار امریکا به ازای ۱.۴۴۵۹ دلار مبادله شد. همچنین نرخ برابری دلار معادل ۷ یوان چین اعلام شد.

    پوند در کمترین سطح سه هفته اخیر

همچنین، احتمال خروج سخت انگلیس از اتحادیه اروپا باعث ریزش ارز انگلیسی شد.

به گزارش رویترز، در معاملات روز سه‌شنبه بازارهای ارز، پوند بار دیگر تحت تاثیر وقایع برگزیت قرار گرفت و به کمترین سطح خود در طول سه هفته اخیر رسید. پوند که پیش از این نیز حدود دو درصد ارزش خود در برابر دلار را از دست داده بود امروز بار دیگر ۰.۶ درصد از ارزش خود را از دست داد و به ۱.۲۹۴۲ دلار رسید تا بیش از پیش از کانال ۱.۳۲ دلاری که در ابتدای هفته گذشته بدان دست یافته بود فاصله گیرد.

ارزش پوند پس از آن با ریزش متوالی مواجه شده است که برخی از خبرگزاری‌ها و نشریه‌های انگلیسی به نقل از منابع آگاه از دولت گزارش داده‌اند که بوریس جانسون، نخست‌وزیر و رهبر حزب محافظه‌کار به دنبال پیروزی قاطع خود در برابر حزب کارگر می‌خواهد موضع سرسختانه‌تری در قبال اتحادیه اروپا اتخاذ کند و این مساله باعث نگرانی از احتمال خروج سخت انگلیس از اتحادیه ازروپا شده است. پیش‌تر مجلس انگلیس با اکثریت آرا به خروج از اتحادیه اروپا تا سی و یکم ژانویه سال‌آینده (۳۷ روز دیگر) رای داده بود. پیش از آن دولت سه مرتبه با مخالفت مجلس در کسب رای موافق با توافق خروج مواجه شده بود. از سوی دیگر مارک کارنی، رییس بانک مرکزی انگلیس نیز پست خود را ترک کرده و آن را به یکی از معاونین سابق خود سپرده است. کارنی یکی از مخالفین سرسخت خروج انگلیس از اتحادیه اروپا بود و رفتنش از بانک مرکزی نگرانی معامله گران نسبت به احتمال خروج بدون توافق یا همراه با دوره گذار طولانی را بیشتر کرده است.

استفان گالو، استراتژیست ارزی در موسسه «بی‌ام او مارکتس» گفت: مسیر صعودی هفته گذشته با اخبار جدید کاملا معکوس شده است و معامله گران کاملا نسبت به نتایج مذاکرات با اتحادیه اروپا نگرانند. در برابر سایر ارزهای مهم جهانی نرخ برابری هر پوند معادل ۱.۱۶۷۲ یورو، ۱.۷۰۲۷ دلار کانادا، ۱.۲۷۱۳ فرانک سوییس و ۱۴۱ ین ژاپن اعلام شد.

 

ارسال نظر