افزایش نرخ خرید ارز در بانک ها

۱۳۹۸/۱۰/۰۱ - ۰۰:۱۸:۳۳
کد خبر: ۱۵۹۷۱۱
افزایش نرخ خرید ارز در بانک ها

گروه بانک و بیمه|

روز شنبه 30 آذر 98 در بازارهای جهانی نرخ اونس طلا 1479 دلار اعلام شد و قیمت دلار در بازار آزاد نیز به 13220 تومان افزایش یافت و در نتیجه قیمت طلا و سکه نیز در بازار رو به افزایش گذاشته است. همچنین نرخ خرید هر دلار در تابلوی صرافی‌های بانکی ۱۲ هزار و ۸۴۰ تومان و فروش ۱۲ هزار و ۹۴۰ تومان درج شد. نرخ خرید هر یورو نیز ۱۴ هزار و ۱۵۰ تومان و نرخ فروش آن ۱۴ هزار و ۲۵۰ تومان شد.

به گزارش «تعادل»، در سامانه سنا نرخ لحظه‌ای قیمت خرید دلار به 12 هزار و 840 تومان و قیمت فروش آن به 12 هزار و 940 تومان رسید. همچنین نرخ لحظه‌ای هر یورو به قیمت 14 هزار و 150 تومان خریداری و به قیمت 14 هزار و 250 تومان به فروش رسیده است. سامانه سنا نیز نرخ میانگین ارز برای روز پنجشنبه 28 آذر 98 را برای دلار 12 هزار و 790 تومان، یورو 14 هزار و 106 تومان، پوند انگلیس 16 هزار و 514 تومان، درهم امارات 3 هزار و 519 تومان، لیر ترکیه 2 هزار و 271 تومان و یوآن چین یک هزار و 914 تومان اعلام کرد.

روز شنبه با اعلام نرخ اونس طلای جهانی 1479 دلار و دلار آزاد به قیمت 13 هزار و 220 تومان در بازار آزاد، قیمت طلا و سکه افزایش یافت. بر این اساس مظنه یک مثقال طلای آب شده 17 عیار 2 میلیون و 10 هزار تومان، هر گرم طلا 18 عیار 464 هزار و 100 تومان، سکه طرح جدید 4 میلیون و 575 هزار تومان، طرح قدیم 4 میلیون و 520 هزار تومان، نیم سکه 2 میلیون و 340 هزار تومان، ربع سکه یک میلیون و 440 هزار تومان و سکه گرمی نیز 910 هزار تومان معامله شد.

در بازار ارز رسمی نیز بانک مرکزی نرخ ۴۷ ارز را برای روز شنبه اعلام کرد که بر اساس آن نرخ ۱۷ ارز مانند یورو و پوند کاهش و قیمت ۲۲ واحد پولی دیگر افزایش یافت؛ نرخ دلار و ۷ ارز دیگر نیز ثابت ماند، بر اساس اعلام بانک مرکزی هر دلار امریکا برای روز «شنبه سی‌ام آذر ماه ۹۸» ۴۲ هزار ریال قیمت خورد. پوند انگلیس ۵۴ هزار و ۶۰۰ ریال و هر یورو نیز ۴۶ هزار و ۵۲۵ ریال ارزش‌گذاری شد.

  امید بازار طلا به افزایش قیمت تا پایان ۲۰۱۹

از سوی دیگر، در نظرسنجی هفتگی کیتکونیوز کارشناسان وال‌استریت پیش بینی کردند قیمت طلا در طول معاملات آرام کریسمس بالا رفته یا ثابت می‌ماند در حالی که سرمایه‌گذاران به رشد قیمت این فلز ارزشمند خوش‌بین بودند.

به گزارش ایسنا، در نظرسنجی هفته جاری کیتکونیوز از تحلیلگران وال استریت، ۱۷ نفر شرکت کردند که از میان آنها ۹ نفر معادل ۵۳ درصد افزایش قیمت طلا و هفت نفر معادل ۴۱ درصد کاهش قیمت را پیش بینی کردند و به همین تعداد نظری درباره روند قیمت طلا نداشتند.

در این بین، ۶۷۷ نفر در نظرسنجی آنلاین کیتکونیوز از سرمایه‌گذاران شرکت کردند که از میان آنها، ۳۸۳ نفر معادل ۵۷ درصد افزایش و ۱۵۶ نفر معادل ۲۳ درصد کاهش قیمت طلا را پیش بینی کردند و ۱۳۸ نفر معادل ۲۰ درصد هم نظری نداشتند.

برای هفته گذشته تحلیلگران وال استریت درباره روند قیمت طلا به اکثریت نرسیدند اما اکثر سرمایه‌گذاران انتظار افزایش قیمتها را داشتند. بهای هر اونس طلا در معاملات روز جمعه بازار آتی امریکا سه دلار و ۵۰ سنت معادل ۰.۲ درصد کاهش یافت و در ۱۴۸۰ دلار و ۹۰ سنت بسته شد و برای کل هفته ۰.۸ درصد افزایش به ثبت رساند. رشد قیمت طلا از ابتدای سال ۲۰۱۹ تاکنون به ۱۲.۶ درصد محدود شده است.

رشد قیمت طلا که در شرایط بی‌ثباتی اقتصادی و سیاسی به پناهگاه مطمئن سرمایه تبدیل می‌شود از ابتدای امسال تاکنون عمدتا تحت تاثیر جنگ تجاری امریکا و چین و تاثیر منفی آن بر رشد اقتصاد جهانی بوده اما عامل اصلی تاثیرگذار بر بازارهای طلا، کاهش ریسک جنگ تجاری با اعلام فاز اول توافق تجاری میان این دو کشور بوده است.

جان ویر، یکی از مدیران شرکت والش تردینگ به کیتکونیوز گفت: من اندکی به افزایش قیمت طلا خوش‌بین هستم زیرا احتمال دارد بازارهای سهام در روزهای پایانی سال با سودگیری معامله‌گران روبرو شوند و این اتفاق از قیمت طلا پشتیبانی خواهد کرد.

آدریان دی، مدیرعامل شرکت مدیریت دارایی آدریان دی پیش بینی کرد طلا بالا می‌رود اما در هفته پیش رو روند افزایشی طلا اندک خواهد بود.باب هابرکورن، کارگزار ارشد کالا در شرکت «آر جی او فیوچرز» اظهار کرد که طلا به کمک دلار ضعیف رشد می‌کند اما طلا بر مبنای روند فصلی تمایل دارد در فاصله اکنون تا پایان ژانویه رشد کند. جیم ویکاف، تحلیلگر فنی ارشد کیتکونیوز گفت: طلا بالاتر خواهد رفت و اگرچه در عرصه ژئوپلیتیکی فعلا اوضاع آرام است اما این وضعیت طولانی نخواهد شد.

فیلیپ فلاین، تحلیلگر ارشد بازار در گروه پرایس فیوچرز در میان کسانی بود که ثابت ماندن قیمتها را پیش بینی کرد و در این باره گفت: طلا در نقره در ایام تعطیلات در بازه محدودی نوسان خواهند شد. چارلی ندوس، استراتژیست ارشد بازار در گروه لاسال فیوچرز هم با اشاره به اینکه میانگین قیمت ۵۰ روزه معاملات آتی طلا حدود ۱۴۸۴ دلار و میانگین قیمت ۲۰ روزه ۱۴۷۳ دلار است و این فلز در پنج روز گذشته بین این دو محدوده نوسان داشته است، پیش بینی کرد قیمت طلا ثابت خواهد ماند.

  ثبت بهترین عملکرد هفتگی دو ماه اخیر دلار

شاخص دلار توانست بهترین عملکرد هفتگی خود از ماه نوامبر را به ثبت رساند.به گزارش رویترز، شاخص‌های کلان اقتصادی از وضعیت امریکا در بخش‌های مختلف نظیر مسکن، رشد اقتصادی و نرخ بیکاری نشان می‌دهد که با وجود کاهش شتاب رشد اقتصادی در بخش‌های مختلف، وضعیت اقتصادی به صورت کلی در سطح مطلوبی قرار دارد و این مساله همانطور که بسیاری از مدیران بانک مرکزی امریکا نیز بدان اشاره کرده‌اند احتمالا بدان معنا خواهد بود که نرخ بهره در آینده نزدیک بیش از سطح فعلی کاهش پیدا نخواهد کرد. از سوی دیگر با تصویب طرح استیضاح در مجلس نمایندگان، اکنون دونالد ترامپ به سومین رییس‌جمهور تاریخ این کشور تبدیل می‌شود که باید در سنا حضور یابد. بند نخست قطعنامه استیضاح با ۲۳۰ رای مثبت در برابر ۱۹۷ رای منفی و بند دوم با ۲۲۹ رای مثبت و ۱۹۸ رای منفی به تصویب نمایندگان کنگره رسید و در صورتی که دو سوم سناتورها نیز به استیضاح رای دهند، ترامپ عزل خواهد شد. رای‌گیری در این خصوص احتمالا در ماه ژانویه برگزار خواهد شد. کارشناسان اقتصادی بانک ملی نیوزلند در یادداشتی نوشتند: تقریبا غیرممکن است که سناتورهای جمهوری‌خواه با دست خود به عزل هم حزبی خود از ریاست‌جمهوری رای دهند. شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، با ۰.۳۴ درصد افزایش در مقایسه با روز قبل و در سطح ۹۷.۲۸ واحد بسته شد. نرخ برابری هر فرانک سوییس معادل ۱.۰۱۷۷ دلار اعلام شد.جرمی استرتچ، استراتژیست ارزی موسسه «کپیتال مارکتس » گفت: بهبود شاخص دلار احتمالا بدان معنا خواهد بود که سال نو میلادی با ادامه روند صعودی دلار آغاز خواهد شد. هر چند هنوز بسیاری از مدیران ارشد در امریکا خواهان کاهش ارزش اسکناس سبز هستند اما فاکتورهای مختلف، ما را به نتیجه دیگری می‌رساند.

از سوی دیگر به نظر می‌رسد که اروپا به جز برگزیت، اکنون باید نگران مساله دیگری باشد. رابرت لایت هایزر، وزیر بازرگانی امریکا گفته است که شاید این کشور تعرفه بر واردات محصولات اروپایی را افزایش دهد. در شرایطی که اقتصادهای اروپایی پیش از این نیز با بحران رشد اقتصادی مواجه شده و رشد اقتصادی کشورهای بزرگ مثل آلمان، انگلیس و ایتالیا در محدوده صفر درصد قرار گرفته است، یک جنگ تجاری آن هم در زمان برگزیت می‌تواند آخرین چیزی باشد که اروپایی‌ها خواستار آن هستند.

در آخرین دور از معاملات، پوند با کاهش محسوس ۰.۲ درصدی نسبت به روز قبل خود و به ازای ۱.۳ دلار مبادله شد. یورو نیز ۰.۱۷ درصد عقب نشست و به ۱.۱۰۷۷ دلار رسید. همچنین هر دلار امریکا به ۱.۳۱۵۹ دلار کانادا کاهش یافت. در برابر همتای سنگاپوری، هر دلار به ازای ۱.۳۵۵۱ دلار سنگاپور مبادله شد.

ری آتریل، استراتژیست ارزی در بانک ملی استرالیا گفت: شواهد نشان می‌دهد که آلمان در حال خروج تدریجی از رکود است اما نه به قدری که به تنهایی برای نجات منطقه یورو کافی باشد.

همچنین تحولات انگلیس نشان می‌دهد که احتمالا موضع لندن در برابر بروکسل به دنبال پیروزی تاریخی محافظه‌کاران در انتخابات سخت‌تر خواهد شد و انگلیس خواهان گرفتن امتیازات بیشتری از اتحادیه اروپا در خصوص توافقات تجاری، بانکی و گمرکی خواهد شد. مجلس جدید انگلیس با اکثریت قاطع آرا به لایحه دولت برای ترک اتحادیه اروپا تا سی و یکم ژانویه سال‌ آینده رای مثبت داد تا برگزیت یک گام بزرگ به سرانجام خود نزدیک شود.

آدام کول، کارشناس ارشد مسائل ارزی در موسسه «آر‌بی‌سی کپیتال مارکتس» گفت: هنوز نا اطمینانی‌های زیادی در خصوص آینده روابط انگلیس و اتحادیه اروپا وجود دارد و نمی‌توان با قطعیت پیش‌بینی کرد که چه اتفاقی در نهایت رخ خواهد داد. بازارها از اول هم امید زیادی به حل و فصل سریع پرونده برگزیت پس از پیروزی حزب حاکم نداشتند.در معاملات بازارهای ارزی جهانی، همچنین هر دلار با ۰.۱۴ درصد کاهش به ۱۰۹.۳۶۸۵ ین رسید. در برابر همتای استرالیایی، هر دلار امریکا به ازای۱.۴۴۹۴ دلار مبادله شد. همچنین نرخ برابری دلار معادل ۷.۰۰۶۶ یوان چین اعلام شد. از سوی دیگر، کشورهای عضو پیمان مشترک پولی آفریقا به دنبال اصلاحات ساختاری این منطقه هستند.

به گزارش ایسنا، تقاضا برای اصلاحات ساختاری پیمان پولی آفریقای مرکزی و غربی توسط رهبران آفریقایی بیش از هر زمان دیگری مطرح شده است. طبق این پیمان پولی، ۱۴ کشور عضو از پول مشترک «فرانک آفریقا»  استفاده می‌کنند و ارزش این واحد پولی به یورو پیوند زده شده است. بر این اساس کشورهای آفریقایی عضو این پیمان پولی ۵۰ درصد ذخایر ارزی خود را نزد بانک مرکزی فرانسه به امانت گذاشته‌اند و در طرف مقابل نیز فرانسه متعهد شده است تا یورو کافی برای تامین نیازهای وارداتی این کشورها را در اختیارشان بگذارد. به گزارش سی‌ان‌بی‌سی، در شرایطی که بیش از نیم قرن از استقلال این کشورها از فرانسه می‌گذرد، وابستگی آنها به فرانسه در حوزه پول و ارز برای آنها مشکلات زیادی را به همراه آورده است. امانوئل ماکرون، رییس‌جمهور فرانسه گفته است که کشورش برای کمک به کشورهای آفریقایی در پیشبرد اصلاحات پولی این منطقه آمادگی دارد.

از سوی دیگر اما برخی کارشناسان نسبت به استقلال پولی از فرانسه هشدار داده و احتمال کاهش شدید ارزش پول را مطرح کرده‌اند. در حال حاضر نرخ هر یورو ۶۵۵.۹۶ فرانک آفریقایی تعیین شده است و از زمان پیوند به یورو تاکنون تنها یک بار ارزش این ارز کاهش پیدا کرده است. آن فروهاف، مدیر موسسه  «تنئو سنیور وایس »  گفت: اگر رفرم پولی انجام شود ممکن است سرمایه‌گذاران خارجی را نسبت به ثبات در حوزه کلان دچار تردید کند.پاتریس تالون، رهبر بنین در ماه نوامبر گفته بود که هشت کشور از اعضای پیمان پولی خواهان بیرون کشیدن ذخایر طلای خود از فرانسه هستند با این حال چنین اقدامی تاکنون عملیاتی نشده است.

با توجه به اهمیت سرمایه‌گذاری و کمک نظامی فرانسه به کشورهای آفریقایی، رهبران آفریقایی کار سختی برای استقلال مالی از این کشور و اقناع افکار عمومی خود دارند که تا حد زیادی فرانسه را عامل برخی مشکلات اقتصادی خود می‌دانند.

از پیوند زدن فرانک آفریقا به سبدی از ارزهای جهانی به جای یورو، اتخاذ نظام شناور ارزی آزاد و ایجاد یک ارز جدید به عنوان محتمل‌ترین گزینه‌های جانشینی نظام فعلی نام برده می‌شود. منطقه پولی آفریقای مرکزی و غربی شامل کشورهای: بنین، بورکینافاسو، گینه بیسائو، ساحل عاج، مالی، نیجر، سنگال، توگو، کامرون، جمهوری آفریقای مرکزی، کنگو، چاد، گینه استوایی و گابن است که از فرانک آفریقا به عنوان واحد پولی خود استفاده می‌کنند.

 

ارسال نظر