کاهش نرخ ارز و طلا در بازار

۱۳۹۸/۰۹/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۹۵۳۶
کاهش نرخ ارز و طلا در بازار

گروه بانک و بیمه|

روز چهارشنبه 27 آذر 98 در بازارهای جهانی نرخ اونس طلای جهانی 1479 دلار اعلام شد و قیمت دلار در بازار آزاد نیز بار دیگر به کانال 12 هزار تومان کاهش یافته و در بازار به نرخ 12870 تومان معامله شد، نرخ دلار در صرافی‌های بانکی روز چهارشنبه با رشد ۱۰۰ تومانی قیمت نسبت به روز معاملاتی گذشته به رقم ۱۲ هزار و ۹۰۰ تومان رسید. در سامانه سنا نرخ لحظه‌ای قیمت خرید دلار به 12 هزار و 800 تومان و قیمت فروش آن به 12 هزار و 900 تومان رسید. همچنین نرخ لحظه‌ای هر یورو به قیمت 14 هزار و 100 تومان خریداری و به قیمت 14 هزار و 200 تومان به فروش رسیده است. نرخ خرید هر دلار در تابلوی صرافی‌های بانکی ۱۲ هزار و ۸۰۰ تومان و فروش ۱۲ هزار و ۹۰۰ تومان درج شد. نرخ خرید هر یورو نیز ۱۴ هزار و ۱۰۰ تومان و نرخ فروش آن ۱۴ هزار و ۲۰۰ تومان داد و ستد شد.

به گزارش «تعادل»، روز چهارشنبه با اعلام نرخ اونس طلای جهانی و دلار آزاد به قیمت 12 هزار و 870 تومان در بازار آزاد، قیمت طلا و سکه کاهش یافت. بر این اساس مظنه یک مثقال طلای آب شده 17 عیار یک میلیون و 948 هزار تومان، هر گرم طلا 18 عیار 449 هزار و 800 تومان، سکه طرح جدید 4 میلیون و 420 هزار تومان، طرح قدیم 4 میلیون و 410 هزار تومان، نیم سکه 2 میلیون و 350 هزار تومان، ربع سکه یک میلیون و 460 هزار تومان و سکه گرمی نیز 910 هزار تومان معامله شد

سامانه سنا نیز نرخ میانگین ارز برای روز سه شنبه 26 آذر 98 را برای دلار 12 هزار و 713 تومان، یورو 14 هزار و 4 تومان، پوند انگلیس 16 هزار و 493 تومان، درهم امارات 3 هزار و 497 تومان، لیر ترکیه 2 هزار و 275 تومان و یوآن چین یک هزار و 976 تومان اعلام کرد.

در بازار ارز رسمی نیز بانک مرکزی نرخ ۴۷ ارز را برای روز چهارشنبه اعلام کرد که بر اساس آن نرخ ۲۸ ارز مانند یورو و پوند کاهش و قیمت ۷ واحد پولی دیگر افزایش یافت؛ نرخ دلار و ۱۱ ارز دیگر نیز ثابت ماند. بر اساس اعلام بانک مرکزی هر دلار امریکا برای روز «چهارشنبه بیست و هفتم آذر ماه ۹۸» ۴۲ هزار ریال قیمت خورد. همچنین هر پوند انگلیس ۵۵ هزار و ۳۱ریال و هر یورو نیز ۴۶ هزار و ۷۶۳ ریال ارزش‌گذاری شد.

  عوامل سرنوشت‌ساز قیمت دلار در ۳ ماه آخر سال

شبکه خبری یورونیوز در گزارشی عوامل سرنوشت‌ساز بر قیمت دلار در ایران در سه ماه آخر سال را تشریح کرد.

در گزارش شبکه خبری یورونیوز در خصوص بازار ارز ایران اعلام شده، شرایط حاکم بر بازار ایران در طول دو هفته گذشته مانع از بازگشت نرخ رسمی دلار به پایین‌تر از ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان شده، رخدادی که خط مقاومت فرضی جدیدی را به بازار ارز ایران القا کرده است.

بر همین اساس نرخ فروش دلار در بازار آزاد همچنان به نوسان خود حول نرخ ۱۳ هزار تومان ادامه می‌دهد.

تحلیلگران بازار ارز ایران معتقدند تعیین تکلیف لایحه بودجه دولت، تصمیم نهایی ایران برای الحاق به کنوانسیون‌های بین‌المللی نهاد ویژه اقدام مالی (FATF) برای مقابله با پولشویی و تامین مالی تروریسم، نحوه تامین کسری بودجه دولت در ماه‌های پایانی سال خورشیدی، تاثیرگذاری بحران عراق بر مبادلات تجاری و مالی ایران، سرنوشت انتخابات اسفندماه مجلس، نتایج سفر حسن روحانی به ژاپن و افت و خیز مستمر بحران‌های اقتصادی و سیاسی جامعه ایران مجموعه عواملی است که سرنوشت نرخ ارز را تاپایان سال جاری خورشیدی رقم خواهد زد.افزون بر اینها موافقت بانک مرکزی ایران با لغو محدودیت خرید سهمیه ارز خدماتی که پیشتر به یک بار در سال کاهش یافته بود، تقاضای خرید را تحریک کرده است.

قیمت یورو نیز طی مبادلات روز سه‌شنبه بازار آزاد تهران به بیش از ۱۴ هزار و ۴۶۰ تومان رسید که ۳۶۰ تومان بالاتر از نرخ رسمی بانک مرکزی بود. همچنین قیمت هر قطعه تمام سکه طلا هم در نرخ ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان تثبیت شد و هر گرم طلای ۱۸ عیار بیش از ۴۵۶ هزار تومان معامله شد.

  نوسان بازار ارز موقتی است

همچنین یک عضو هیات رییسه مجلس گفت: مدیریت صحیح حاکم بر بازار و تجربه‌های پیشین نشان داده که نوسان موقتی بوده و به زودی آرامش بر فعالیت‌های ارزی حاکم خواهد شد.

اسدالله عباسی در گفت‌وگو با ایبِنا، با اشاره به نوسان اخیر نرخ ارز و طلا در بازار پس از اصلاح نرخ سوخت، گفت: تجربه نشان داده قیمت ارز و طلا به کانال واقعی خود بازگردانده خواهد شد.

نماینده مردم رودسر در مجلس، با بیان اینکه روند نزولی فعلی نرخ ارز و طلا تاییدی بر مدیریت مناسب شکل گرفته در بانک مرکزی است، افزود: خوشبختانه وضعیت بازار نشان می‌دهد که حباب شکل گرفته نیز کاذب بوده و خود به خود در حال تخلیه است.

وی با تاکید بر اینکه عطشی در تقاضا ارز و سکه وجود ندارد، تصریح کرد: با توجه به عرضه کافی ارز و سکه در بازار دلیلی برای نوسان و در نهایت حبابی شدن نرخ‌ها در بازار وجود ندارد. عباسی از بازگشت قیمت دلار به کانال واقعی خود خبر داد و گفت: مدیریت صحیح حاکم بر بازار و تجربه‌های پیشین نشان داده که نوسان موقتی بوده و به زودی آرامش بر فعالیت‌های ارزی حاکم خواهد شد.

این نماینده مردم در مجلس دهم، با بیان اینکه مردم نباید به نوسان موقتی اعتماد کنند، افزود: ورود مردم به چنین خرید و فروش‌هایی به‌طور حتم ضرر آنها را در پی خواهد داشت. مردم با وارد نشدن در حوزه به خرید و فروش‌های کاذب ارز می‌توانند در آرامش بازار دخیل شوند.

وی با بیان اینکه تجربه نشان داده که مدیریت فعلی بانک مرکزی بر هر نوسانی فائق خواهد آمد گفت: خوشبختانه وضعیت بازار نشان می‌دهد که حباب شکل گرفته در بازار ارز کاذب بوده ودر حال تخلیه است.

  پوند و یورو در لاک دفاعی رفتند

از سوی دیگر، کماکان وقایع بازارهای ارز تحت تاثیر دو اتفاق قرار دارد: خروج همراه با توافق انگلیس از اتحادیه اروپا بیش از هر زمان دیگری محتمل به نظر می‌رسد و در حوزه جنگ تجاری نیز دونالد ترامپ، رییس‌جمهور امریکا اعلام کرده است که چین و امریکا پس از ۱۷ ماه اختلاف بر سر مسائل تجاری به فاز نخست توافق دست یافته‌اند.

به گزارش رویترز، قرار است امریکا از برنامه قبلی خود برای افزایش تعرفه روی واردات محصولاتی به ارزش ۱۵۶ میلیارد دلار از چین صرف‌نظر کند و در طرف مقابل، چین میزان خرید محصولات کشاورزی از امریکا را افزایش دهد.

توافق اولیه امریکا و چین بر سر مسائل تجاری می‌تواند تا حد زیادی به نگرانی‌ها از یک جنگ تجاری تمام‌عیار خاتمه دهد. طبق گفته رابرت لایت هایزر، وزیر بازرگانی امریکا قرار است تا طبق مفاد فاز نخست توافق تجاری، امریکا میزان صادرات خود به چین را دو برابر کند.

کسری بزرگ تراز حساب تجاری با چین یکی از اصلی‌ترین دلایل امریکایی‌ها برای شروع جنگ تجاری با چین بود. شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، با ۰.۱ درصد افزایش در مقایسه با روز قبل و در سطح ۹۶.۸۵۷ واحد بسته شد. نرخ برابری هر فرانک سویس معادل ۱.۰۱۹۱ دلار اعلام شد.

ری آتریل، مدیر بخش استراتژی ارزی در بانک ملی استرالیا گفت: به صورت کلی تمایل خریداران برای دلار نسبتا بیشتر شده است البته فکر نمی‌کنم یک تحلیل بنیادین پشت انگیزه خریداران برای دلار قرار داشته باشد.

واقع مهم دیگر در بازارهای مالی در حوزه برگزیت اتفاق افتاد: پس از آنکه حزب حاکم محافظه‌کار به رهبری بوریس جانسون به پیروزی قاطعی در برابر رقبای خود دست یافته که از زمان نخست وزیری مارگارت تاچر تاکنون بی‌سابقه بوده است، اکنون برخی از منابع خبری از احتمال اتخاذ رویکرد سرسختانه‌تر توسط دولت انگلیس در مذاکرات با اتحادیه اروپا خبر می‌دهند.

ماسافومی یاماموتو، استراتژیست ارشد بازارهای ارز در موسسه “میزوهو سکیوریتیز “ گفت: ممکن است رسیدن به توافق تجاری بین دو طرف کانال (مانش) بیش از یک سال به طول بیانجامد و اکنون این احتمال مطرح است که دوره گذار مجددا تمدید شود. کسب اکثریت قاطع حزب محافظه‌کار احتمالا بوریس جانسون را قادر خواهد ساخت تا موضعی سرسختانه اتخاذ کند، هر چند که بازارها خیلی این رویکرد را نخواهند پسندید.

فاز بعدی مذاکرات برگزیت در صورت تصویب احتمالی موافقت اولیه در مجلس، میزان و چگونگی روابط دو طرف در دوران گذار خواهد بود. این دوره دست کم تا سال ۲۰۲۰ طول خواهد کشید و طی آن روابط بین انگلیس و اتحادیه اروپا به مانند قبل باقی خواهد ماند تا زیرساخت‌های لازم تجاری، بانکی، مالی و گمرکی برای آغاز دور جدید روابط فراهم شود. در آخرین دور از معاملات، پوند با کاهش محسوس ۰.۱۲ درصدی نسبت به روز قبل خود و به ازای ۱.۳۱۱۲ دلار مبادله شد. یورو نیز ۰.۱ درصد عقب نشست و به ۱.۱۱۳۴ دلار رسید. همچنین هر دلار امریکا به ۱.۳۱۶۵ دلار کانادا کاهش یافت. در برابر همتای سنگاپوری، هر دلار به ازای ۱.۳۵۵۴ دلار سنگاپور مبادله شد.

آدام کول، کارشناس ارشد مسائل ارزی در موسسه “ آر بی‌سی کپیتال مارکتس “ گفت: هنوز نا اطمینانی‌هایی زیادی در خصوص آینده روابط انگلیس و اتحادیه اروپا وجود دارد و نمی‌توان با قطعیت پیش‌بینی کرد که چه اتفاقی در نهایت رخ خواهد داد.

در معاملات بازارهای ارزی جهانی، همچنین هر دلار با ۰.۱۱ درصد کاهش به ۱۰۹.۴۱۲۱ ین رسید. در برابر همتای استرالیایی، هر دلار امریکا به ازای۱.۴۶۰۵ دلار مبادله شد. همچنین نرخ برابری دلار معادل ۶.۹۹۷۴ یوان چین اعلام شد.

  طلا حبس شد!

در خبری دیگر، قیمت طلا در معاملات روز چهارشنبه بازار جهانی که سرمایه‌گذاران منتظر روشن شدن جزییات مربوط به فاز اول پیمان تجاری امریکا و چین بودند، تغییر چندانی نداشت.

به گزارش ایسنا، هر اونس طلا برای تحویل فوری در معاملات روز جاری بازار سنگاپور تغییر چندانی نداشت و در ۱۴۷۶ دلار و ۵۵ سنت ایستاد. در بازار معاملات آتی امریکا، هر اونس طلا ثابت بود و ۱۴۸۰ دلار و ۸۰ سنت معامله شد.

به گفته وارن پاترسون، تحلیلگر شرکت ING، طلا در یک محدوده ثابت مانده و یکی از دلایل اصلی آن این است که تصویر اقتصاد کلان در پی اعلام توافق تجاری امریکا و چین مثبت شده و این امر روند رشد قیمت طلا را محدود کرده است. اما مساله اصلی این است که امریکا و چین حرف قابل توجهی نزده‌اند و جزییات این توافق هنوز اعلام نشده که مایه ابهام بوده است. رابرت لایتیزر، نماینده تجاری امریکا روز سه شنبه اظهار کرد: جزییات خرید چین در بخش‌های مختلف امریکا، در فاز اول توافق تجاری به صورت مکتوب شرح داده خواهد شد اما به جزییات بیشتر سند این توافق اشاره‌ای نکرد. روند صعودی طلا به دلیل آمار اقتصادی مثبت امریکا که از ارزش دلار و بازارهای سهام پشتیبانی کرده است، محدود مانده است. شاخص دلار در برابر سبدی از ارزهای رقیب نزدیک به بالاترین حد خود در یک هفته اخیر قرار گرفت و طلا را برای خریداران غیرامریکایی گران‌تر کرد. بازارهای سهام آسیایی برای پنجمین روز صعود کرده و در بالاترین حد ۱۸ ماه اخیر ایستادند.

آمار منتشره نشان داد فعالیت بخش تولید امریکا در نوامبر بهبود داشته و آمار مسکن فراتر از حد انتظار رشد کرد و مجوزهای ساخت خانه به دلیل نرخ پایینتر وام مسکن به پایین‌ترین حد در ۱۲ سال و نیم اخیر رسید. در این بین دو سیاست‌گذار فدرال روز سه شنبه از موضع بانک مرکزی امریکا در ثابت نگه داشتن نرخ‌های بهره حمایت کردند.

بر اساس گزارش رویترز، قیمت طلا که در شرایط بی‌ثباتی اقتصادی و سیاسی به پناهگاه مطمئن سرمایه تبدیل می‌شود از ابتدای امسال تاکنون حدود ۱۵ درصد رشد کرده که عمدتا تحت تاثیر جنگ تجاری امریکا و چین و تاثیر منفی آن بر رشد اقتصاد جهانی بوده است.

در بازار سایر فلزات ارزشمند، هر اونس پالادیم برای تحویل فوری با ۰.۸ درصد کاهش، به ۱۹۳۹ دلار و ۹۱ سنت رسید. هر اونس نقره برای تحویل فوری با ۰.۱ درصد افزایش، به ۱۷ دلار و دو سنت رسید. هر اونس پلاتین برای تحویل فوری ۰.۱ درصد کاهش پیدا کرد و به ۹۲۶ دلار و ۶۵ سنت رسید.

 

ارسال نظر