اخبار

۱۳۹۸/۰۹/۲۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۹۴۵۳

امکان اقاله اموال تملیکی در قالب تسهیلات جدید

کمیسیون هماهنگی حقوقی بانک‌ها اعلام کرد: اقاله نقدی و اقساطی اموال مسکونی و غیرمسکونی به صاحبان آنها در قالب تسهیلات جدید امکان‌پذیر است.به گزارش ایبِنا، کمیسیون حقوقی بانک‌ها طی نامه‌ای اعلام کرد که اقاله نقدی و اقساطی اموال مسکونی و غیر مسکونی به صاحبان آنها در قالب تسهیلات جدید امکان‌پذیر است. بر این اساس در صورتی که مشتری به استناد تبصره ۲ ماده ۸ آیین نامه نحوه واگذاری دارایی‌های غیرضرور و اماکن رفاهی بانک‌ها کل مطالبات بانک (اصل، سود و جرایم مترتبه) را بپردازد اقاله نقدی ملک به مشتری میسر خواهد بود.همچنین بانک‌ها اختیار دارند ملک تملیکی را به موجب تسهیلات جدید در قالب فروش اقساطی به مشتری واگذار کنند.

کلیات طرح بانکداری به تصویب رسید

نمایندگان مجلس کلیات طرح بانکداری را به تصویب رساندند و نمایندگان در نشست علنی روز سه شنبه، ۲۶ آذرماه مجلس با ۱۳۲ رأی موافق، ۴۴ رأی مخالف و ۶ رأی ممتنع از ۲۰۱ نماینده حاضر در جلسه با کلیات طرح بانکداری موافقت کردند.

سیدتقی کبیری در ارایه متن گزارش طرح بانکداری که از سوی کمیسیون اقتصادی تدوین شده گفت: طرح بانکداری به شماره چاپ ۱۸۷ طرح بانک مرکزی به شماره چاپ ۶۶۹ طرح تأسیس بانک توسعه به شماره چاپ ۱۰۱۶، طرح عملیات بانکی بدون ربا به شماره چاپ ۱۶۵ و لایحه اصلاح قانون پولی و بانکی کشور به شماره چاپ ۶۲۸ در جلسات متعدد با حضور مسوولان ذیربط، کارشناسان مرکز پژوهش‌های مجلس و دیوان محاسبات کشور مورد بحث و بررسی قرار گرفت و به استناد تبصره ۱ ماده ۱۴۳ آیین‌نامه داخلی مجلس به دلیل تشابه موضوع طرح‌ها و لایحه مذکور با هم ادغام و نهایتاً در جلسه سه شنبه ۲۱ آبان ماه ۹۸ با اصلاحاتی در عنوان و متن به شرح پیوست با اکثریت آرا به تصویب رسید. اینک گزارش آن در اجرای ماده ۱۴۳ قانون آیین‌نامه داخلی به مجلس تقدیم می‌شود ضمناً گزارش کمیسیون‌های فرعی امنیت ملی و سیاست خارجی، قضایی و حقوقی، عمران، بهداشت و درمان ویژه حمایت از تولید ملی و نظارت بر سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی، امور داخلی کشور و شوراها، اجتماعی، صنایع و معادن و فرهنگی تا این تاریخ واصل نشده است.

درخواست پیامک رمز پویا در صفحات پرداخت اینترنتی

معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی از اضافه شدن دکمه جدیدی به صفحات پرداخت اینترنتی از ابتدای دی‌ماه به منظور درخواست پیامکی رمز دوم پویا خبر داد. به گزارش ایبِنا، مهران محرمیان معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی در توییتر با اشاره به راه‌اندازی سامانه هریم از ابتدای دی ماه و ارسال پیامکی رمز دوم پویا گفت: برای ارتقای تجربه کاربری و امکان دریافت رمز دوم پویا با پیامک، از ابتدای دی ماه یک دکمه جدید به صفحات پرداخت اینترنتی اضافه خواهد شد و مشتریانی که شماره خود را به بانک اعلام کرده‌اند با فشردن این دکمه رمز دوم پویا را از طریق پیامک دریافت خواهند کرد.

راه‌اندازی رمز دوم یک‌بار مصرف رایگان است

مسعود پشم‌چی کارشناس بانکی در گفت‌وگو با ایبِنا درباره برخی ابهامات ایجاد شده در خصوص اجرای طرح رمز یک‌بار مصرف، اظهار داشت: راه‌اندازی رمز دوم یک‌بار مصرف رایگان است. با توجه به اینکه مشتریان سیستم بانکی تا پیش از اجرای طرح رمز دوم یک‌بار مصرف، با روشی آسان‌تر و مشخص تراکنش‌های اینترنتی خود را انجام می‌دادند، به‌طور حتم اجرای این طرح که برای افزایش امنیت حساب‌های مردم ایجاد شده، تا حدودی نسبت به قبل سخت‌تر و پیچیده‌تر شده که کاملا طبیعی است، اما مردم نسبت به اهمیت و حساسیت این موضوع علی‌رغم اطلاع‌رسانی‌های بسیاری که شده توجه لازم را نداشتند. وی افزود: بانک مرکزی و بانک‌ها در یکماه اخیر تلاش بسیاری برای فرهنگ‌سازی در این زمینه داشته‌اند و تمامی بانک‌ها از طریق شبکه‌های اجتماعی، پیامک، شعب و ... برای اطلاع‌رسانی به مردم اقدام کرده‌اند. به عنوان مثال بانک پارسیان با پیامک به همه مشتریان بانک، نسبت به جزییات این طرح و اجرای آن از ابتدای دی ماه اطلاع‌رسانی کرده است. وی درباره راهکار اندیشیده شده برای افرادی که تلفن همراه هوشمند ندارند، گفت: با توجه به راه‌اندازی سامانه هریم (هدایت رمز دوم یک‌بار مصرف) ارسال پیامک برای دریافت رمز دوم یک‌بار مصرف، دیگر بحث تلفن همراه هوشمند و غیرهوشمند مطرح نیست و این دغدغه با راه‌اندازی این سامانه برطرف شده است. به گفته پشمچی، پس از فعال شدن رمز یک‌بار مصرف از ابتدا دی ماه، تمام مشتریان سیستم بانکی، می‌توانند با استفاده از سامانه هریم، به راحتی رمز دوم یک‌بار مصرف خود را دریافت کنند. البته موضوعی که مطرح شده عدم دسترسی به تلفن همراه است که باید به این نکته توجه داشت که هموطنان، زمانی به رمز دوم نیاز دارند که قصد تراکنش و خریدهای آنلاین دارند که در این شرایط، با دریافت رمز دوم یک‌بار مصرف به صورت پیامکی می‌توانند خرید خود را انجام دهند.

 

ارسال نظر