افزایش نرخ خرید ارز در بانک‌ها

۱۳۹۸/۰۹/۲۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۹۴۵۰
افزایش نرخ خرید ارز در بانک‌ها

گروه بانک و بیمه |

روز سه‌شنبه 26 آذر 98 در بازارهای جهانی نرخ اونس طلا 1478 دلار اعلام شد و قیمت دلار در بازار آزاد نیز به 13050 تومان افزایش یافت. همچنین قیمت خرید هر دلار امریکا در صرافی‌های مجاز ۱۲ هزار و ۷۰۰ تومان و قیمت فروش آن ۱۲ هزار و ۸۰۰ تومان است و قیمت‌ها حاکی از افزایش ۱۰۰ تومانی قیمت خرید و فروش دلار نسبت به روز دوشنبه است، در این صرافی‌ها همچنین نرخ خرید هر یورو ۱۴ هزار تومان اعلام شد که نسبت به روز دوشنبه ۲۰۰ تومان بیشتر شده است. همچنین نرخ فروش هر یورو ۱۴ هزار و ۱۰۰ تومان است.

به گزارش «تعادل»، نرخ فروش هر یورو ارز مسافرتی با احتساب کارمزد ۱۴ هزار و ۲۰۰ تومان است که از روز دوشنبه ۲۰۰ تومان بیشتر شده است. در بانک‌ها نیز نرخ خرید دلار ۱۲ هزار و ۵۹۱ تومان و یورو ۱۳ هزار و ۸۴۵ تومان اعلام شد که از روز دوشنبه گران‌تر شده است.

در سامانه سنا نرخ لحظه‌ای قیمت خرید دلار به 12 هزار و 700 تومان و قیمت فروش آن به 12 هزار و 800 تومان رسید. همچنین نرخ لحظه‌ای هر یورو به قیمت 14 هزار تومان خریداری و به قیمت 14 هزار و 100 تومان به فروش رسیده است. سامانه سنا نیز نرخ میانگین ارز برای روز دوشنبه 25 آذر 98 را برای دلار 12 هزار و 651 تومان، یورو 13 هزار و 877 تومان، پوند انگلیس 16 هزار و 417 تومان، درهم امارات 3 هزار و 478 تومان، لیر ترکیه 2 هزار و 236 تومان و یوآن چین یک هزار و 692 تومان اعلام کرد.

روز سه شنبه با اعلام نرخ اونس طلای جهانی 1478 دلار و دلار آزاد به قیمت 13 هزار و 50 تومان در بازار آزاد، قیمت طلا و سکه افزایش یافت. بر این اساس مظنه یک مثقال طلای آب شده 17 عیار یک میلیون و 973 هزار تومان، هر گرم طلا 18 عیار 455 هزار و 500 تومان، سکه طرح جدید 4 میلیون و 490 هزار تومان، طرح قدیم 4 میلیون و 460 هزار تومان، نیم سکه 2 میلیون و 350 هزار تومان، ربع سکه یک میلیون و 450 هزار تومان و سکه گرمی نیز 910 هزار تومان معامله شد

در بازار ارز رسمی نیز بانک مرکزی نرخ ۴۷ ارز را برای روز سه شنبه اعلام کرد که بر اساس آن نرخ ۲۱ ارز مانند یورو افزایش و قیمت ۱۶ واحد پولی دیگر مانند پوند کاهش یافت؛ نرخ دلار و ۹ ارز دیگر نیز

ثابت ماند. بر اساس اعلام بانک مرکزی هر دلار امریکا برای روز «سه‌شنبه بیست و ششم آذر ماه ۹۸» ۴۲ هزار ریال قیمت خورد. هر پوند انگلیس ۵۵ هزار و ۸۵۰ ریال و هر یورو نیز ۴۶ هزار و ۸۲۰ ریال ارزش‌گذاری شد.

  اولین صعود دلار جهانی پس از سه ریزش

 از سوی دیگر شاخص دلار جهانی پس از سه افت متوالی سرانجام صعودی شد. به گزارش رویترز، کماکان وقایع بازارهای ارز تحت تاثیر دو اتفاق قرار دارد: خروج همراه با توافق انگلیس از اتحادیه اروپا بیش از هر زمان دیگری محتمل به نظر می‌رسد و در حوزه جنگ تجاری نیز دونالد ترامپ، رییس‌جمهور امریکا اعلام کرده است که چین و امریکا پس از ۱۷ ماه اختلاف بر سر مسائل تجاری به فاز نخست توافق دست یافته‌اند. قرار است امریکا از برنامه قبلی خود برای افزایش تعرفه بر واردات محصولاتی به ارزش ۱۵۶ میلیارد دلار از چین صرف‌نظر کند و در طرف مقابل، چین میزان افزایش خرید محصولات کشاورزی از امریکا را افزایش دهد.توافق اولیه امریکا و چین بر سر مسائل تجاری می‌تواند تا حد زیادی به نگرانی‌ها از یک جنگ تجاری تمام‌عیار خاتمه دهد. طبق گفته رابرت لایت‌هایزر، وزیر بازرگانی امریکا قرار است تا طبق مفاد فاز نخست توافق تجاری، امریکا میزان صادرات خود به چین را دو برابر کند. کسری بزرگ تراز حساب تجاری با چین یکی از اصلی‌ترین دلایل امریکایی‌ها برای شروع جنگ تجاری با چین بود. شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، با ۰.۱۲ درصد افزایش در مقایسه با روز قبل و در سطح ۹۶.۶۹۷ واحد بسته شد. نرخ برابری هر فرانک سوییس معادل ۱.۰۱۶۸ دلار اعلام شد.جاین دویل، قائم مقام بخش تجارت در موسسه «تمپوس این» گفت: بازارها با اخبار مهم متعددی روبرو شدند و احتمالا تا مدت‌ها شاهد جنگ تعرفه‌ای بین چین و امریکا نخواهیم بود. در نتیجه به یک پایان شگفت‌انگیز رسیده‌ایم هرچند که کمبود جزییات توافق باعث شده است تا برخی معامله‌گران هنوز به دیده تردید به مساله توافق نگاه کنند.موضوع مهم دیگر در بازارهای مالی در حوزه برگزیت اتفاق افتاد: پس از آنکه حزب حاکم محافظه‌کار به رهبری بوریس جانسون به پیروزی قاطعی در برابر رقبای خود دست یافته که از زمان نخست وزیری مارگارت تاچر تاکنون بی‌سابقه بوده است، اکنون برخی از منابع خبری از احتمال اتخاذ رویکرد سرسختانه‌تر توسط دولت انگلیس در مذاکرات با اتحادیه اروپا خبر می‌دهند.

ماسافومی یاماموتو، استراتژیست ارشد بازارهای ارز در موسسه «میزوهو سکیوریتیز » گفت: ممکن است رسیدن به توافق تجاری بین دو طرف کانال (مانش) بیش از یک سال به طول بینجامد و اکنون این احتمال مطرح است که دوره گذار مجددا تمدید شود. کسب اکثریت قاطع حزب محافظه‌کار احتمالا بوریس جانسون را قادر خواهد ساخت تا موضعی سرسختانه اتخاذ کند، هر چند که بازارها خیلی این رویکرد را نخواهند پسندید.فاز بعدی مذاکرات برگزیت در صورت تصویب احتمالی موافقت اولیه در مجلس، میزان و چگونگی روابط دو طرف در دوران گذار خواهد بود. این دوره دست کم تا سال ۲۰۲۰ طول خواهد کشید و طی آن روابط بین انگلیس و اتحادیه اروپا به مانند قبل باقی خواهد ماند تا زیرساخت‌های لازم تجاری، بانکی، مالی و گمرکی برای آغاز دور جدید روابط فراهم شود.

در آخرین دور از معاملات، پوند با کاهش محسوس ۰.۷ درصدی نسبت به روز قبل خود و به ازای ۱.۳۲۶ دلار مبادله شد. یورو برخلاف بسیاری از ارزهای دیگر در برابر نسبتا بدون تغییر بود و به ۱.۱۱۴۳ دلار رسید. همچنین هر دلار امریکا به ۱.۳۱۶۶ دلار کانادا افزایش یافت. در برابر همتای سنگاپوری، هر دلار به ازای ۱.۳۵۵۱ دلار سنگاپور مبادله شد.آدام کول، کارشناس ارشد مسائل ارزی در موسسه «آر بی‌سی کپیتال مارکتس» گفت: هنوز نا اطمینانی‌هایی زیادی در خصوص آینده روابط انگلیس و اتحادیه اروپا وجود دارد و نمی‌توان با قطعیت پیش‌بینی کرد که چه اتفاقی در نهایت رخ خواهد داد. در معاملات بازارهای ارزی جهانی، همچنین هر دلار با ۰.۰۵ درصد افزایش به ۱۰۹.۵۷۸۱ ین رسید. در برابر همتای استرالیایی، هر دلار امریکا به ازای ۱.۴۵۷۸ دلار مبادله شد. همچنین نرخ برابری دلار معادل ۷.۰۰۱۳ یوان چین اعلام شد.

   لیر در پایین‌ترین سطح

همچنین پس از آنکه اردوغان تهدید کرد پایگاه اینجرلیک را به روی نظامیان امریکایی خواهد بست، ارزش لیر ریزش کرد. به گزارش بلومبرگ، بالا گرفتن تنش‌های بین دو کشور عضو ناتو بر سر خرید سامانه دفاع موشکی از روسیه بار دیگر به بازارهای مالی کشیده شد. رجب طیب اردوغان، رییس‌جمهور ترکیه تهدید کرده است که اگر امریکا به دلیل خرید سامانه دفاع موشکی اس- ۴۰۰ از روسیه، ترکیه را تحریم کند؛ این کشور نیز دو پایگاه مهم ناتو در کشور خود از جمله پایگاه هوایی اینجرلیک را تعطیل خواهد کرد. اینجرلیک یکی از بزرگ‌ترین پایگاه‌های استقرار هواپیماهای امریکایی در منطقه است و از آن در جریان عملیات بر ضد داعش نیز استفاده گسترده‌ای شد.در معاملات بازارهای ارزی استانبول هر دلار با ۱.۵ درصد افزایش به ۵.۹۳۸ لیر و هر یورو به ۶.۵۲۵۳ لیر رسید. این ضعیف‌ترین سطح ثبت شده لیر در برابر دلار طی دو ماه اخیر محسوب می‌شود. همچنین هر پوند به ازای ۷.۷۷۶ لیر و هر فرانک سوییس به ازای ۵.۹۵۵۸ لیر مبادله شدند.هفته گذشته کنگره امریکا با تصویب قطعنامه‌ای به دولت این کشور اجازه داد تا بر ضد ترکیه تحریم وضع کند. ناتو خرید سامانه تسلیحاتی از روسیه توسط یک کشور عضو این سازمان را «غیر مسوولانه»

خوانده و خواهان توقف در اجرای قرارداد شده است. پیش‌تر مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه با هشدار نسبت به تحریم گفته بود که در صورت عملی شدن این تهدید، ترکیه چاره‌ای جز اقدام متقابل نخواهد داشت.سال گذشته نیز امریکا و ترکیه بر سر بازداشت یک تبعه امریکایی در این کشور به اتهام جاسوسی وارد دور فزاینده‌ای از تنش‌ها شدند که در نهات به تحریم چندین شخصیت ترک از جمله دو وزیر این کشور منتهی شد. در صورت عملی شدن تهدید امریکا به اعمال تحریم‌های جدید این امکان وجود دارد که بازار ارز و وضعیت نرخ تورم در ترکیه بار دیگر متشنج شود. بانک مرکزی ترکیه تاکنون چهار مرتبه نرخ بهره را کاهش داده و اکنون این احتمال مطرح است که لیر در برابر شوک جدیدی از جمله تحریم امریکا نتواند دیگر مقاومت کند.

 

ارسال نظر