اخبار

۱۳۹۸/۰۹/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۹۱۰۶

اعتبار رمز دوم حداکثر ۱۲۰ ثانیه

مدیر طرح و برنامه شرکت کاشف از عدم تغییر در الزامات بانک مرکزی در زمینه رمز دوم یک‌بار مصرف خبر داد و گفت: بر اساس نسخه دوم سند رمز پویا، حداکثر اعتبار رمز دوم یک‌بار مصرف ۱۲۰ ثانیه است.

علیرضا اطهری فرد در گفت‌وگو با ایبِنا در خصوص انتشار اخباری مبنی بر تغییر در الزامات بانک مرکزی در حوزه رمز دوم پویا از جمله طول عمر این رمزها گفت: طرح رمز دوم پویا هیچ‌گونه تغییری نداشته و بر اساس الزامات اعلام شده از سوی بانک مرکزی به شبکه بانکی، طول عمر رمزهای دوم پویا (رمز یک‌بار مصرف) حداکثر می‌تواند ۱۲۰ ثانیه باشد؛ در حقیقت، بانک‌ها مجازند تا بر اساس اقتضائات کسب و کاری و با رویکردی مخاطره محور، طول عمر رمزهای دوم پویا را کمتر از ۱۲۰ ثانیه تعیین کنند. در همین راستا نیز برخی از بانک‌ها در نرم افزارهای رمزساز خود اعتبار رمز دوم پویا را ۶۰ ثانیه تعیین و پیاده‌سازی کرده‌اند که مدت زمان مطلوبی است. مدیر طرح و برنامه شرکت کاشف افزود: در نسخه اول سند الزامات رمزهای پویا در تراکنش‌های مبتنی بر کارت که از سوی بانک مرکزی منتشر شد، حداکثر زمان رمز دوم پویا ۶۰ ثانیه در نظرگرفته شده بود که با توجه به بررسی بازخوردهای دریافت شده و شرایط موجود در آغاز مسیر پویاسازی این رمزها، بانک مرکزی در نسخه دوم این سند، زمان اعتبار رمز دوم پویا را به حداکثر ۱۲۰ ثانیه افزایش داد. وی ادامه داد: حداقل طول عمر رمز دوم پویا اعلام نشده و حداکثر مدت زمان برای طول عمر این رمزها، طبق نسخه دوم از سند الزامات، بدون تغییر ۱۲۰ ثانیه است که بانک باید بر اساس ارزیابی مخاطرات مترتب به کسب و کار و مشتریان خود از بابت این موضوع، طول عمر رمزهای دوم پویای کارت‌های صادر شده خود را تعیین نماید؛ در صورتی که مخاطره ارزیابی شده بیشتر از حد قابل پذیرش بانک باشد در این صورت لازم است تا مدت زمانی کمتر از ۱۲۰ ثانیه که سطح محافظت لازم را از دارندگان کارت‌ها برآورده می‌سازد را انتخاب و ابزارهای خود را با این نیازمندی منطبق نمایند. این مقام آکاه تاکید کرد: مدیران شبکه بانکی و شهروندان باید توجه داشته باشند که طرح حذف رمز دوم ثابت و الزامات آن تغییراتی نداشته و این طرح از ابتدای دی ماه برای انواع تراکنش‌های بدون حضور کارت اجرایی خواهد شد.

شهروندان هر چه سریع‌تر رمز دوم را فعال کنند

سردار وحید مجید، رییس پلیس فتا ناجا با اشاره کاهش چشمگیر برداشت‌های غیرمجاز و فیشینگ با اجرای رمز دوم یک‌بار مصرف گفت: شهروندان هر چه سریع‌تر نسبت به فعال‌سازی رمز دوم پویا اقدام کنند.

به گزارش ایبِنا به نقل از پلیس فتا، سردار وحید مجید با توجه به اجرای رمز دوم یک‌بار مصرف گفت: شهروندان هرچه زودتر نسبت به فعال‌سازی رمز دوم یک‌بار مصرف حساب‌های اینترنتی خود اقدام کنند.

رییس پلیس فتا ناجا با اشاره به سهم ۶۵ درصدی جرایم حوزه فیشینگ از مجموع جرایم سایبری کشور، یکی از اولویت‌های ماموریتی پلیس فتا را راه‌اندازی رمز یک‌بار مصرف پویا بیان کرد و ضمن تشکر از همکاری‌های مجموعه بانکی و قوه قضاییه با اجرای طرح مذکور، ابراز امیدواری کرد: با مجهز شدن تمامی حساب‌های بانکی هموطنان به رمز پویا شاهد کاهش چشمگیر برداشت‌های غیرمجاز و فیشینگ خواهیم بود. وی افزود: دستیابی به امنیت نسبی و قابل قبول در فضای مجازی، به خصوص در راستای پیشگیری از جرایم حوزه سایبری و مالی نیازمند مشارکت تمامی دستگاه‌های اجرایی و هوشیاری کاربران است. این مقام ارشد انتظامی خاطرنشان کرد: هموطنان نسبت به تغییر دوره‌ای رمز اول کارت‌های بانکی خود اقدام کنند و همواره از واگذاری کارت عابربانک و شماره حساب‌های خود به سایر افراد جدا خودداری کنند.

الکترونیکی کردن آمار بیمه برای تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی

معاون اتکایی بیمه مرکزی با تاکید بر لزوم توجه به الکترونیکی کردن آمارها گفت: اطلاعات موجود در صنعت بیمه باید به محتواهای قابل ارایه برای اخذ تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی در زمان‌های مناسب تبدیل شود. به گزارش بیمه مرکزی، غلامعلی جهانگیری در چهارمین گردهمایی معاونین فنی و مدیران فناوری اطلاعات شرکت‌های بیمه با بیان این مطلب از کیفیت بالا و بهنگام‌سازی به عنوان مهم‌ترین ویژگی‌ها و کارکردهای آمار یاد کرد. بر اساس این گزارش، معاون اتکایی بیمه مرکزی با تبیین و تشریح جزییات سامانه آماری تهیه شده موسوم به داشبورد مدیریتی گفت: عملیاتی و اجرایی شدن فعالیت‌های بیمه‌ای بدون آمار و اطلاعات امکان‌پذیر نیست و دراین زمینه کیفیت آماردهی بسیار مهم است.

عضو هیات عامل بیمه مرکزی با اشاره به سالنامه‌های فصلی و سالانه که به شکل فیزیکی منتشر می‌شوند، گفت: در حال حاضر با توجه به سرعت تبادل اطلاعات نمی‌توان به این کتاب‌ها اتکا کرد چرا که تحلیل‌های مطلوب و مفید از اطلاعات بروز به دست می‌آید.

جهانگیری در ادامه سخنان خود گفت: افزایش اطلاعات و آمارهای تولیدی از صنعت بیمه در شاخص‌ها و متغیرهای گوناگون، تحلیل آنها را دشوار کرده و قطعا کنترل آنها از توان انسان خارج است و همین موضوع ایجاب می‌کند که بهره‌گیری از ابزارها و سامانه‌های الکترونیکی در دستور کار همه مدیران و کارشناسان قرار گیرد. وی از تجمیع اطلاعات و ایجاد سامانه‌های نظارتی آماری و هوشمند به عنوان چراغ راهی یاد کرد که می‌تواند به فعالان، صاحب نظران و مدیران صنعت بیمه کمک کند تا برنامه‌های آتی صنعت بیمه را بر اساس آن تنظیم کنند.

 

ارسال نظر