ثبات نسبی پایدار ناشی از تعادل عرضه و تقاضای ارز

۱۳۹۸/۰۹/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۸۶۰۵
ثبات نسبی پایدار ناشی از تعادل عرضه و تقاضای ارز

مثقال طلا در مرز 2 میلیون تومان

گروه بانک و بیمه |

روز‌های پنجشنبه و جمعه 15 آذر 98 در بازارهای جهانی نرخ اونس طلای جهانی 1474 دلار قیمت‌گذاری شد و قیمت دلار در بازار آزاد نیز 13220 تومان نرخ‌گذاری شد. در نتیجه با افزایش نرخ دلار در روزهای اخیر، قیمت طلا و سکه نیز افزایش یافته و برخی خبرگزاری‌ها از حضور و کنترل بانک مرکزی و نهادهای نظارتی در بازار ارز خبر داده‌اند. براین اساس به نظر می‌رسد که با انتقال نرخ دلار به کانال 13 هزار تومانی، در روزهای آینده شاهد کنترل و نظارت بیشتری از سوی نهادهای نظارتی و بانک مرکزی در بازار باشیم.

به گزارش «تعادل»، روز جمعه با اعلام نرخ اونس طلای جهانی و ورود دلار به کانال 13 هزار تومانی در بازار آزاد، طلا و سکه به روند افزایش قیمت خود ادامه دادند، بر این اساس مظنه یک مثقال طلای آب شده 17 عیار یک میلیون و 996 هزار تومان، هر گرم طلا 18 عیار 460 هزار و 800 تومان، سکه طرح جدید 4 میلیون و 610 هزار تومان، طرح قدیم 4 میلیون و 500 هزار تومان، نیم سکه 2 میلیون و 410 هزار تومان، ربع سکه یک میلیون و 560 هزار تومان و سکه گرمی نیز 920 هزار تومان معامله شد

در بازار ارز روز پنجشنبه نیز نرخ دلار 13070 تومان، یورو 14500 تومان، پوند 17233 تومان، یوآن 1868، درهم 3560، لیر ترکیه 2280 تومان معامله شد. سامانه سنا نیز نرخ میانگین ارز برای روز چهارشنبه 13 آذر 98 را برای دلار 12 هزار و 680 تومان، یورو 13 هزار و 979 تومان، پوند انگلیس 15 هزار و 397 تومان، درهم امارات 3 هزار و 448 تومان، لیر ترکیه 2 هزار و 278 تومان و یوآن چین یک هزار و 912 تومان اعلام کرد.

    پایداری ثبات در بازار ارز

همچنین صمد کریمی، مدیر اداره صادرات بانک مرکزی از برقرای ثبات نسبی پایدار در بازار ارز کشور خبر داد و افزود: بازار ارز کشور با توجه به تأمین به موقع نیازهای ارزی کالاهای اساسی و دارو و مواد اولیه، کالاهای واسطه‌ای، سرمایه‌ای و مصرفی نهایی از یک سو و بهبود شاخص‌های عملکرد بازگشت ارز حاصل از صادرات از سوی دیگر از ثبات نسبی پایدار ناشی از تعادل عرضه و تقاضای ارز برخوردار است.

صمد کریمی، افزود: فقط طی دو هفته اخیر حدود یک میلیارد دلار در سامانه نیما به فروش رسیده و معادل ۸۰۰ میلیون دلار حواله ارزی توسط واردکنندگان جهت واردات کالا خریداری شده است.

وی تاکید کرد: صرافی‌های مجاز کشور در کنار بانک‌های عامل، نقش پررنگی در ایجاد تعادل در بازار ارز کشور با انجام و تسهیل نقل و انتقالات و تبدیلات ارزی، خرید به موقع ارز صادرکنندگان و متعاقباً تامین نیازهای ارزی واردکنندگان و همچنین پوشش تقاضای ارز به‌صورت اسکناس، به ویژه تقاضای ارزخدماتی شامل ارز مسافرتی داشته‌اند.

کریمی با اشاره به نقش صرافی‌های مجاز و بانک‌های عامل در تعادل بازار ارز گفت: این موارد حاکی از آن است که مدیریت و تنظیم بازار ارز کشور باوجود تحریم‌های بین‌المللی عمدتاً به پشتوانه منابع ارزی صادرکنندگان غیرنفتی با هدف ایجاد ثبات در بخش‌های واقعی و مالی اقتصاد توسط این بانک در حال انجام است و تکانه‌های غیرمتعارف مقطعی بازار غیررسمی ارز، از پایداری لازم با عنایت به عوامل بنیادین موثر بر نرخ ارز، عمق بالای بازار ارز رسمی و افزایش فروش ارز توسط صادرکنندگان در ماه‌های پایانی سال، برخوردار نخواهد بود.

    پیش‌بینی وضعیت دلار در سال آینده

در خبری دیگر نتایج نظرسنجی رویترز نشان می‌دهد دلار در سال آینده نیز در موضعی نیرومند باقی خواهد ماند.

به گزارش رویترز، جنگ تجاری بین چین و امریکا که اکنون بیش از یک سال است روند معاملات ارزی در بازارهای جهانی را تحت تاثیر قرار داده است، احتمالا تا سال بعد نیز ادامه خواهد یافت و با توجه به اینکه رشد اقتصادی بسیاری از کشورها نیز در همین زمان کاهش پیدا کرده است، تقاضا برای خرید دلار به عنوان یک ارز محبوب در سطح جهان باقی بالا خواهد ماند.

جین فولی، مدیر استراتژی ارزی در بانک «روبو بانک» گفت: با توجه به نیاز بالا به نقدینگی و اطمینان خاطر از تقلیل ریسک ارزی در بین معامله گران، دلار از نظر تحلیل بنیادین در موقعیت نیرومندی باقی خواهد ماند و احتمالا در صورت تداوم شرایط فعلی باید انتظار بازدهی بیشتری از دلار و اوراق دلاری در مقایسه با یورو داشت، به ویژه حالا که شرایط اقتصادی آلمان به عنوان بزرگ‌ترین اقتصاد اروپا چندان مساعد نیست.

چیزی که بیش از پیش احتمال کشیده شدن جنگ تجاری امریکا و چین را به سال بعدی محتمل کرده است، اظهارات دونالد ترامپ، رییس‌جمهور امریکا در حاشیه اجلاس سران کشورهای ناتو بود که گفت برای رسیدن به توافق عجله‌ای ندارد و ممکن است رسیدن به فاز نخست توافق به بعد از انتخابات ریاست‌جمهوری سال‌ آینده امریکا کشیده شود. طرف چینی نیز به نوبه خود هیچ سیگنال مثبتی از حل و فصل زودهنگام اختلافات مخابره نکرده است.

تیم ریدل، کارشناس اقتصاد کلان در موسسه «وست پاک» گفت: احساس ما این است که حتی اگر فاز نخست توافق امضا شود، فاز دوم و فازهای بعدی کماکان دور از دسترس هستند و بازار انتظار ندارد که به این زودی‌ها یک توافق جامع بر سر جزییات به امضای طرفین برسد.

امسال ارزش یورو و دلار در برابر یکدیگر دچار نوسانات زیادی شد که از زمان رکود بزرگ سال ۲۰۰۹ مساله‌ای کم سابقه بوده است. سال گذشته ارزش دلار در برابر شش ارز مهم جهانی حدود چهار درصد افزایش یافت که این رقم در یازده ماه اول امسال به تنهایی دو درصد کاهش پیدا کرده است.

در نظرسنجی رویترز از ۶۲ کارشناس و معامله‌گر ارزی مشخص شد که تنها ۲۶ نفر انتظار کاهش ارزش دلار در سال‌آینده در مقایسه با سال جاری را دارند. نرخ برابری یورو در مقابل دلار برای سال بعد در بازه ۱.۱۲ تا ۱.۱۵ دلار پیش‌بینی شده است.

    دلار بازهم عقب نشست

در معاملات روز پنج شنبه بازارهای ارز، فضای معاملات بار دیگر کاملا تحت تاثیر اخبار مربوط به جنگ تجاری امریکا و چین قرار گرفت و شاخص دلار در کمترین سطح یک ماه اخیر خود باقی ماند.

همچنین به گزارش رویترز، در معاملات روز پنجشنبه بازارهای ارز، فضای معاملات بار دیگر کاملا تحت تاثیر اخبار مربوط به جنگ تجاری امریکا و چین قرار گرفت. دونالد ترامپ، رییس‌جمهور امریکا که پیش‌تر گفته بود عجله‌ای برای امضای توافق تجاری با چین ندارد؛ در جدیدترین اظهارات خود مدعی شد که مذاکرات برای حل و فصل جنگ تجاری «زیانبار» با چین به خوبی پیش می‌رود. با این حال از طرف چین هیچ مقامی حاضر به تایید این مساله نشده است. مت سیمپسون، تحلیل‌گر ارشد بازار ارز در موسسه «گین کپیتال» گفت: هنوز خیلی زود است که بگوییم توافق خواهد شد. من با دیده تردید به این مساله نگاه می‌کنم.

چین و امریکا درگیر یک جنگ تجاری طولانی مدت بوده‌اند که اکنون وارد هفدهمین ماه خود شده است و از آن به عنوان یکی از اصلی‌ترین دلایل کاهش رشد اقتصادی جهان نام برده می‌شود تا جایی که بانک جهانی، زیان این جنگ برای اقتصاد جهانی طی دو سال‌ آینده را حدود ۷۰۰ میلیارد دلار برآورد کرده است. دو طرف طیف گسترده‌ای از محصولات وارداتی یکدیگر را مشمول تعرفه‌های اضافی کرده‌اند.

شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، با ۰.۱ درصد کاهش و در سطح ۹۷.۵۵۱ واحد بسته شد. نرخ برابری هر فرانک سوییس معادل ۱.۰۱۱۵ دلار اعلام شد.

در حوزه برگزیت نیز بوریس جانوسن، رهبر حزب محافظه‌کار که کماکان از رقیب اصلی خود یعنی حزب کارگر در نظرسنجی‌ها پیش است وعده داده که در صورت پیروزی، پرونده برگزیت را به سرعت خواهد بست. از سوی دیگر اما جرمی کوربین، رهبر حزب کارگر وعده داده است در صورت پیروزی در انتخابات، رفراندوم برگزیت را برای بار دوم برگزار خواهد کرد اما افزوده که در جریان این همه پرسی موضعی بی‌طرف اتخاذ خواهد کرد. رهبر حزب لیبرال دموکرات انگلیس که طرفدار باقی ماندن در اتحادیه اروپا است، پیشنهاد همکاری با حزب کارگر را در صورت قبول خواسته‌های آنها مطرح کرده است.

در آخرین دور از معاملات، پوند با ۰.۱۵ درصد افزایش قیمت نسبت به روز چهارشنبه و به ازای ۱.۳۱۳۵ دلار مبادله شد. هر یورو نیز با ۰.۱ درصد افزایش به ۱.۱۰۸۴ دلار افزایش یافت. همچنین هر دلار امریکا به ۱.۳۱۸۳ دلار کانادا کاهش یافت. در برابر همتای سنگاپوری، هر دلار به ازای ۱.۳۶۱۵ دلار سنگاپور مبادله شد. ری آتریل، استراتژیست ارزی در بانک ملی استرایلا گفت: بازارها به مانند توپ پینگ‌پنگ در حال رفت و برگشت هستند و شواهد نشان می‌دهد که این روند ادامه خواهد داشت.

در معاملات بازارهای ارزی جهانی، همچنین هر دلار به ۱۰۸.۸۷۶۳ ین رسید. به دنبال کاهش شدید رشد اقتصادی سومین اقتصاد بزرگ جهان، دولت ژاپن اعلام کرده یک بسته محرک ۱۲۰ میلیارد دلاری را برای تقویت رشد اقتصادی این کشور به زودی عملیاتی خواهد کرد. در برابر همتای استرالیایی، هر دلار امریکا به ازای ۱.۴۶۱۰ دلار مبادله شد. همچنین نرخ برابری دلار معادل ۷.۰۴۸۸ یوان چین اعلام شد.

    روند افزایشی طلا قوت گرفت

از سوی دیگر قیمت طلا در معاملات روز پنج شنبه بازار جهانی تحت تاثیر سیگنال‌های متضاد امریکا و چین که ابهامات نسبت به انعقاد توافق تجاری میان این دو کشور را تداوم بخشید و تقاضا برای داراییهای امن را تقویت کرد، افزایش یافت.

به گزارش ایسنا، هر اونس طلا برای تحویل فوری در معاملات روز جاری بازار سنگاپور ۰.۱ درصد افزایش یافت و به ۱۴۷۵ دلار و ۱۸ سنت رسید. در بازار معاملات آتی امریکا، هر اونس طلا ثابت بود و در ۱۴۸۰ دلار و ۵۰ سنت ایستاد.

طلا روز چهارشنبه تا مرز ۱۴۸۴ دلار صعود کرده بود اما پس از اینکه دونالد ترامپ، رییس‌جمهور امریکا روند مذاکرات تجاری با چین را بسیار خوب توصیف کرد، در سطح قیمت پایین‌تری بسته شد. یک روز پیش از آن ترامپ گفته بود توافق با چین ممکن است به پس از انتخابات ریاست‌جمهوری در نوامبر سال ۲۰۲۰ موکول شود و به امیدها برای انعقاد سریع توافق تجاری محدود لطمه زده بود.

به گفته برایان لان، معامله‌گر شرکت گلد سیلور سنترال، ترامپ به رضایت خود برای انتظار یک ساله به منظور امضای توافق تجاری با چین اشاره کرده است و ما مطمئن نیستیم که آیا توافق مقدماتی امضا شده است یا خیر و همه به دنبال آن هستند. طلا همواره یک دارایی امن بوده و مردم هنگامی که نمی‌دانند چه اتفاقی خواهد بود، طلای خود را نگه می‌دارند. ارزش دلار امریکا اندکی ضعیف شده و این موضوع به بالا رفتن قیمت طلا کمک کرده است.

شاخص دلار در معاملات روز پنج شنبه به روند نزولی خود ادامه داد و در برابر سبدی از ارزهای بزرگ ۰.۱ درصد افت کرد و طلا را برای خریداران غیرامریکایی ارزان‌تر ساخت. با این حال رشد قیمت طلا به دلیل صعود بازارهای سهام محدود شد.

بر اساس گزارش رویترز، تعرفه ۱۵ درصدی روی ۱۵۶ میلیارد دلار واردات کالاهای چینی قرار است از ۱۵ دسامبر اجرایی شود. واشنگتن و پکن هنوز فاز اول توافق تجاری که امید می‌رفت از تنشها میان دو کشور بکاهد را امضا نکرده‌اند.

قیمت طلا که در شرایط بی‌ثباتی اقتصادی و سیاسی به پناهگاه مطمئن سرمایه تبدیل می‌شود از ابتدای امسال تاکنون بیش از ۱۵ درصد رشد کرده که عمدتا تحت تاثیر جنگ تجاری امریکا و چین و تاثیر منفی آن بر رشد اقتصاد جهانی بوده است.

در بازار سایر فلزات ارزشمند، هر اونس پالادیم برای تحویل فوری تغییری نداشت و ۱۸۶۹ دلار و ۵۹ سنت بود. هر اونس نقره برای تحویل فوری با ۰.۳ درصد افزایش، در ۱۶ دلار و ۸۷ سنت ایستاد. هر اونس پلاتین برای تحویل فوری با ۰.۵ درصد افزایش، به ۸۹۸ دلار و ۸۱ سنت رسید.

 

ارسال نظر