افزایش قیمت خرید دلار در صرافی‌ها

۱۳۹۸/۰۹/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۷۸۳۹
افزایش قیمت خرید دلار در صرافی‌ها

طلای جهانی ارزان شد

گروه بانک و بیمه |

روز دوشنبه 4 آذر 98 در بازارهای جهانی نرخ اونس طلا 1458 دلار قیمت‌گذاری شد و قیمت دلار در بازار آزاد نیز 12370 تومان نرخ‌گذاری شد. در سامانه سنا نرخ لحظه‌ای قیمت خرید دلار به 11 هزار و 850 تومان و قیمت فروش آن به 11 هزار و 950 تومان رسید. همچنین هر یورو به قیمت 13 هزار و 100 تومان خریداری و به قیمت 13 هزار و 200 تومان به فروش رسیده است.

به گزارش «تعادل»، در بازار طلا نیز قیمت‌ها با افزایش اندکی مواجه شدند. بر این اساس مظنه یک مثقال طلای آب شده 17 عیار با 3 هزار تومان افزایش نسبت به روز یکشنبه به یک میلیون و 851 هزار تومان، هر گرم طلای 18 عیار 427 هزار و 400 تومان، سکه طرح جدید با افزایش 45 هزار تومانی نسبت به روز یکشنبه 4 میلیون و 295 هزار تومان، طرح قدیم 4 میلیون و 250 هزار تومان، نیم سکه با افزایش 30 هزار تومانی 2 میلیون و 240 هزار تومان، ربع سکه یک میلیون و 440 هزار تومان و سکه گرمی نیز 870 هزار تومان معامله شد.سامانه سنا نرخ میانگین ارز برای روز یکشنبه 3 آذر 98 را برای دلار 11 هزار و 787 تومان، یورو 13 هزار و 35 تومان، پوند انگلیس 14 هزار و 976 تومان، درهم امارات 3 هزار و 238 تومان، لیر ترکیه 2 هزار و 136 تومان و یوآن چین یک هزار و 785 تومان اعلام کرد.در بازار ارز رسمی بانک مرکزی بانک مرکزی نرخ ۴۷ ارز را برای روز دوشنبه اعلام کرد که بر اساس آن نرخ ۱۹ ارز مانند یورو و پوند نسبت به روز یکشنبه افزایش و قیمت ۱۳ واحد پولی دیگر کاهش یافت؛ نرخ دلار و ۱۴ ارز دیگر نیز ثابت ماند.بر اساس اعلام بانک مرکزی هر دلار امریکا برای روز «دوشنبه چهارم آذر ماه ۹۸» بدون تغییر نسبت به روز یکشنبه ۴۲ هزار ریال قیمت خورد. همچنین هر پوند انگلیس نیز با ۶۰ ریال افزایش ۵۳ هزار و ۹۶۰ ریال و هر یورو نیز با ۶۳ ریال رشد نسبت به روز یکشنبه ۴۶ هزار و ۲۲۶ ریال ارزش‌گذاری شد.

 دلار چند؟

همچنین قیمت دلار با افزایش ۱۵۰ تومانی نسبت به روز یکشنبه وارد کانال ۱۲ هزار تومان شد.

به گزارش ایسنا، بازار ارز که در روزهای اخیر شاهد ثبات قیمت ارزهای مختلف بود، روز دوشنبه روند صعودی به خود گرفت و بر همین اساس، قیمت خرید دلار در صرافی‌های مجاز بانکی نسبت به روز یکشنبه با افزایش ۱۵۰ تومانی همراه شد، به‌طوری‌که قیمت خرید هر دلار ۱۱ هزار و ۹۵۰ تومان و قیمت فروش آن نیز ۱۲ هزار و ۵۰ تومان بود.همچنین هر یورو در این صرافی‌ها ۱۳ هزار و ۲۰۰ تومان خریداری و ۱۳ هزار و ۳۰۰ تومان فروخته که قیمت این ارز نیز ۲۰۰ تومان افزایش یافته است. اما در بانک‌ها نیز قیمت خرید دلار و یورو افزایش داشت و هر دلار ۱۱ هزار و ۷۴۱ تومان و هر یورو ۱۲ هزار و ۹۹۵ تومان از مشتریان خریداری شده است. قیمت ارز مسافرتی نسبت به روز یکشنبه ۲۰۰ تومان افزایش یافت و هر یورو مسافرتی حدود ۱۳ هزار و ۵۰۰ تومان برای مسافران قیمت‌گذاری شده که بالاتر از نرخ صرافی‌هاست.

 بازار ارز پس از فروکش نوسانات

همچنین عامر کعبی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: آرامش کنونی بازار ارز مدیون سیاست‌های سنجیده بانک مرکزی است، با تصمیمات کارشناسی بانک مرکزی، بازار ارز و سکه در مسیر نظم‌گیری بوده و این ثبات به سایر بخش‌ها نیز سرایت خواهد کرد.

وی در گفت‌وگو با ایبِنا گفت: ساماندهی بازار اقدام مهمی است که علاوه بر بانک مرکزی سایر دستگاه‌ها نیز باید همکاری داشته باشند، انتظار می‌رود در خصوص ساماندهی نرخ‌های مختلف در بازار تیم اقتصادی دولت از الگوی ثبیت نرخ ارز استفاده کنند، ساماندهی عملکرد بانک‌ها نیز موضوع مهم دیگری است که بانک مرکزی باید به آن ورود کند، در حوزه نظارت بیشتر بر بانک‌ها از حیث نحوه ارایه تسهیلات و همچنین نرخ سودهای بانکی موضوعی است که باید یک بار برای همیشه تعیین تکلیف شود.وی با تاکید بر اینکه سیاست‌گذاری‌های مقطعی و حتی بلندمدت لازمه ساماندهی وضعیت اقتصادی کشور است، گفت: در شرایط فعلی نسخه‌های کوتاه‌مدت بازار را ساماندهی کرده، اما باید برای مواقعی که تقاضاهای هیجانی نیز رخ می‌دهد برنامه مداری صورت بگیرد، تداوم اختصاص ارز دولتی برای تامین مایحتاج ضروری مردم لازم است، در شرایط فعلی باید مسیر ساماندهی اقتصادی با توجه به نیازهای معیشتی مردم در دستور باشد تا رضایتمندی از سیاست‌گذاری‌ها افزایش یابد.نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه جلوگیری از تنش قیمتی در بازار نیازمند همکاری همه دستگاه‌ها از جمله اتاق اصناف، فرمانداران و استانداران است، گفت: یک دستگاه به تنهایی نمی‌تواند اقتصاد کشور را از تلاطم‌های فعلی برهاند، از این‌رو همکاری و تعامل همه سازمان‌ها را می‌طلبد، مجلس نیز به عنوان دستگاه قانونگذار آماده همراهی تیم اقتصادی دولت برای بهبود شرایط است.

 دلار سر جای خود ماند

 از سوی دیگر نبود خبر خاصی از جنگ تجاری و برگزیت باعث برقراری آرامش نسبی در بازارهای ارزی شد.به گزارش رویترز، پس از آنکه روسای جمهور چین و امریکا در سخنانی دوپهلو از آمادگی برای توافق و همچنین آمادگی برای اقدامات تعرفه‌ای جدید در صورت نرسیدن به توافق سخن گفتند، بسیاری از معامله گران منتظر روشن‌تر شدن ابعاد مذاکرات دو اقتصاد نخست جهان هستند.دونالد ترامپ- رییس‌جمهور امریکا- در جمع مقامات کاخ سفید گفته است که چین و امریکا در حال حرکت به سمت حصول توافق تجاری هستند. با این حال وی تهدید کرده است که اگر دو طرف به توافق نرسند، تعرفه‌ها روی محصولات وارداتی امریکا از چین را به میزان قابل توجهی افزایش خواهد داد.

ری آتریل- تحلیلگر معاملات ارزی در بانک ملی استرالیا- گفت: اخبار متضاد باعث شده است تا بازار حدس‌های مختلفی بزند و کسی نمی‌داند که قرار است در نهایت چه اتفاقی بیفتد.شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، نسبتا بدون تغییر در مقایسه با روز یکشنبه و در سطح ۹۸.۲۵۸ واحد بسته شد. نرخ برابری هر فرانک سوییس معادل ۱.۰۰۲۷ دلار اعلام شد.در حوزه برگزیت نیز حزب محافظه‌کار کماکان از رقیب اصلی خود یعنی حزب کارگر در نظرسنجی‌ها پیش است. جرمی کوربین- رهبر حزب کارگر- وعده داده است در صورت پیروزی در انتخابات، رفراندوم برگزیت را برای بار دوم برگزار خواهد کرد اما افزوده که در جریان این همه‌پرسی موضعی بی‌طرف اتخاذ خواهد کرد. از سوی دیگر اما بوریس جانسون- نخست‌وزیر فعلی- وعده داده است که در صورت پیروزی، انگلیس را سی و یکم ژانویه از اتحادیه اروپا خارج خواهد کرد.در آخرین دور از معاملات، پوند با ۰.۱ درصد کاهش قیمت نسبت به روز قبل خود و به ازای ۱.۲۸۴۶ دلار مبادله شد. هر یورو بدون تغییر در مقایسه با دور قبلی معاملات و در سطح ۱.۱۰۲۷ دلار باقی ماند. همچنین هر دلار امریکا به ۱.۳۲۹۴ دلار کانادا کاهش یافت. در برابر همتای سنگاپوری، هر دلار به ازای ۱.۳۶۳۹ دلار سنگاپور مبادله شد.سین مک‌لین-استراتژیست بازار در موسسه «پپر استون» – گفت: بازارها بی‌تحرک بودند

چرا که چیزی وجود نداشت که آنها را به طرف جلو سوق دهد.در معاملات بازارهای ارزی جهانی، همچنین هر دلار به ۱۰۸.۸۶۰۶ ین رسید. در برابر همتای استرالیایی، هر دلار امریکا به ازای ۱.۴۷۱۸ دلار مبادله شد. همچنین نرخ برابری دلار معادل ۷.۰۳۵۳ یوآن چین اعلام شد.

 طلا ارزان شد

همچنین قیمت طلا در معاملات روز دوشنبه بازار جهانی تحت تاثیر ابراز تمایل امریکا و چین برای امضای یک توافق مقدماتی تا پایان سال که تقاضا برای دارایی‌های امن را تضعیف کرد، به پایین‌ترین حد خود در یک هفته گذشته کاهش یافت.

به گزارش ایسنا، هر اونس طلا برای تحویل فوری در معاملات روز جاری بازار سنگاپور ۰.۱ درصد کاهش یافت و به ۱۴۶۰ دلار و ۸۵ سنت رسید در حالی که اوایل معاملات به پایین‌ترین حد خود در یک هفته گذشته سقوط کرده بود، در بازار معاملات آتی امریکا، هر اونس طلا با ۰.۲ درصد کاهش، به ۱۴۶۰ دلار و ۸۰ سنت رسید.به گفته مارگارت یانگ یان، استراتژیست ارشد شرکت «سی‌ام سی مارکتس»، خوش‌بینی تجاری باعث صعود بازارهای سهام جهانی شده و سرمایه از دارایی‌های امن به سوی دارایی‌های پرریسک حرکت کرده است. همچنین آمار اقتصادی مطلوب اخیر امریکا نشان داده کندی رشد اقتصاد جهانی در سه ماهه اول سال میلادی آینده به پایان رسیده و روند احیا آغاز خواهد شد.خوش‌بینی نسبت به توافق تجاری میان امریکا و چین کمک کرد بازارهای سهام آسیایی روند صعودی پیدا کنند و دلار در برابر سبدی از ارزهای بزرگ صعود کرد و طلا را برای خریداران غیرامریکایی گرانتر ساخت. ارز امریکا روز جمعه پس از گزارشی که نشان داد فعالیت بخش تولید امریکا در نوامبر شتاب پیدا کرده و فعالیت خدمات بیش از حد انتظار رشد کرده است، بهبود چشمگیری پیدا کرده بود.قیمت طلا که در شرایط بی‌ثباتی اقتصادی و سیاسی به پناهگاه مطمئن سرمایه تبدیل می‌شود از ابتدای امسال تاکنون بیش از ۱۳ درصد رشد کرده که عمدتا تحت تاثیر جنگ تجاری امریکا و چین بوده است. بر اساس گزارش رویترز، با این حال عاملی که روند افت قیمت طلا را محدود کرد، احتیاط سرمایه‌گذاران بود زیرا مقامات پکن اعلام کرده‌اند فاز دوم توافق چندان محتمل به نظر نمی‌رسد. به گفته وانگ تائو، تحلیلگر فنی رویترز هر اونس طلا برای تحویل فوری ممکن است حمایت در سطح ۱۴۵۵ دلار را تست کند و اگر پایین این سطح شکسته شود، ممکن است تا مرز ۱۴۴۰ دلار سقوط کند.در بازار سایر فلزات ارزشمند، هر اونس نقره برای تحویل فوری با ۰.۳ درصد کاهش، به ۱۶ دلار و ۹۵ سنت رسید. هر اونس پلاتین برای تحویل فوری با ۰.۵ درصد افزایش، ۸۹۵ دلار و ۳۹ سنت بود. هر اونس پالادیم برای تحویل فوری ۰.۷ درصد افزایش یافت و به ۱۷۸۷ دلار و ۳۶ سنت رسید.

 احتمال عرضه بی‌سابقه اوراق دلاری توسط چین

در خبری دیگر منابع آگاه از احتمال عرضه 6 میلیارد دلار اوراق قرضه دلاری توسط چین خبر دادند.

به گزارش بلومبرگ، برخی از منابع آگاه در وزارت دارایی چین اعلام کرده‌اند که این کشور در نظر دارد 6 میلیارد دلار اوراق مبتنی بر دلار را به بازار عرضه کند. این مساله که در صورت تحقق، یک رکورد جدید در عرضه این اوراق توسط چین خواهد بود، شامل همه اوراق قرضه میان مدت و بلندمدت یعنی اوراق سه ساله، پنج ساله و ۱۰ ساله خواهد بود. وزارت دارایی چین هنوز حاضر به اظهارنظر در این خصوص نشده است. این برای سومین سال متوالی خواهد بود که چین اوراق بدهی دلاری منتشر می‌کند.آن ژانگ، مدیر بخش درآمدهای ثابت منطقه آسیا در بانک «جی پی مورگان» گفت: این اقدام بار دیگر این فرض را تایید می‌کند که چین در حال توسعه یک بازار اوراق خارجی برای معامله گران است. به گفته این منابع، همچنین قرار است چین برای نخستین‌بار نسبت به صدور اوراق قرضه ۱۵ ساله مبتنی بر یورو اقدام کند. سال گذشته چین سه میلیارد دلار و سال ۲۰۱۷ این کشور دو میلیارد دلار اوراق قرضه دلاری منتشر کرده بود که 6 میلیارد دلار سال جاری یک رکورد جدید در این زمینه محسوب می‌شود.در حال حاضر بازار اوراق قرضه دلاری در چین ۷۴۰ میلیارد دلار ارزش دارد. در هفته‌های اخیر و به دنبال کاهش تنش‌های تجاری بین پکن و واشنگتن، بازده اوراق قرضه وزارت خزانه‌داری امریکا پایین‌تر آمده و ارزش یوآن در برابر دلار به ثبات نسبی رسیده و همین مساله شرایط را برای عرضه اوراق دلاری جدید توسط چین مساعد کرده است.در حال حاضر چین دومین بازار بزرگ اوراق قرضه جهان پس از امریکا است اما به گفته بکی لیو، مدیر بخش اقتصاد کلان چین در بانک «استاندارد چارترد» ابزارهای مالی در این کشور در مقایسه با امریکا بسیار کمتر توسعه داده شده‌اند. طبق اعلام سایت وزارت خزانه‌داری امریکا، روز دوشنبه بازدهی اوراق قرضه یک ساله ۱.۵۱ درصد، اوراق قرضه سه ساله ۱.۶۲ درصد و اوراق قرضه پنج ساله ۱.۷۱ درصد بوده است

 

 

ارسال نظر