اخبار

۱۳۹۸/۰۹/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۷۷۴۴

مانده تسهیلات بانکی ۲۰ درصد افزایش یافت

آمارهای بانک مرکزی از افزایش ۲۷.۴ درصدی مانده سپرده‌ها و ۲۰.۲ درصدی مانده تسهیلات بانکی در پایان مرداد ۹۸ نسبت به مقطع مشابه سال قبل حکایت دارد. به گزارش ایبِنا، گزارش بانک مرکزی از وضعیت کل مانده سپرده‌ها و تسهیلات ریالی و ارزی بانک‌ها و موسسات اعتباری در پایان مردادماه سال ۱۳۹۸ حاکی از آن است که مانده کل سپرده‌ها بالغ بر ۲۲۶۳۰.۷ هزار میلیارد ریال شده که نسبت به مقطع مشابه سال قبل ۴۸۶۹.۳ هزار میلیارد ریال (۲۷.۴ درصد) و نسبت به پایان سال قبل معادل ۱۹۵۷.۴ هزار میلیارد ریال (۹.۵ درصد) افزایش نشان می‌دهد. بیشترین مبلغ سپرده‌ها مربوط به استان تهران با مانده ۱۲۲۲۲.۷ هزار میلیارد ریال و کمترین مبلغ مربوط به استان کهگیلویه و بویر احمد معادل ۶۰.۷ هزار میلیارد ریال است. مانده کل تسهیلات بالغ بر ۱۶۰۸۹.۳ هزار میلیارد ریال است که نسبت به مقطع مشابه سال قبل ۲۷۰۰ هزار میلیارد ریال (۲۰.۲ درصد) و نسبت به پایان سال قبل ۹۹۹.۱ هزار میلیارد ریال (۶.۶ درصد) افزایش داشته است. بیشترین مبلغ تسهیلات مربوط به استان تهران با مانده ۱۰۳۰۸.۶ هزار میلیارد ریال و کمترین مبلغ مربوط به استان کهگیلویه و بویر احمد معادل ۵۶.۸ هزار میلیارد ریال است. شایان ذکر است نسبت تسهیلات به سپرده‌ها بعد از کسر سپرده قانونی ۷۹.۳ درصد است که نسبت به پایان مرداد ماه ۱۳۹۷ و پایان اسفند ۱۳۹۷، به‌ترتیب ۴.۹ و ۲ واحد درصد کاهش نشان می‌دهد. نسبت مذکور در استان تهران ۹۳.۲ درصد و در استان کهگیلویه و بویراحمد ۱۰۵.۵ درصد است.

فرهنگ‌سازی در استفاده از کارت‌ در فضای مجازی

فرهنگ‌سازی در زمینه استفاده از کارت‌های بانکی در فضای واقعی و مجازی و خریدهای اینترنتی مساله‌ای ملی بوده و نیازمند سرمایه‌گذاری از سوی تمامی ذی‌نفعان است.

شهاب جوانمردی در گفت‌وگو با ایبِنا درباره اجرای طرح رمز دوم پویا و تاثیر آن بر کاهش فیشینگ در تراکنش‌های اینترنتی اظهار داشت: متاسفانه شاهد هستیم که حتی برخی از افراد مسوول نیز صحبت از هک شدن سیستم بانکی می‌کنند در حالی که به‌طور عملی شاهد هک شدن سیستم‌های بانکی نبوده‌ایم.

وی بر ضرورت فرهنگ‌سازی برای خرید و فروش‌های اینترنتی تاکید کرد و افزود: از سوی دیگر به واسطه فرهنگ غلطی که در استفاده کارت‌های بانکی در فضای واقعی و در فضای مجازی وجود دارد، اطلاعات کارت افراد لو می‌رود و منجر به سوءاستفاده می‌شود.

مدیرعامل هلدینگ فناپ تصریح کرد: در فضای واقعی می‌بینیم که حتی برخی از فروشندگان کالا و خدمات در زمان تراکنش از اینکه مشتری خود قصد وارد کردن رمز کارت بانکی‌اش را دارد هم ناراحت می‌شوند، این در حالی است که اگر اطلاعات کارت کپی شود و رمز آن را هم داشته باشند، منجر به برداشت از حساب بانکی خواهد شد. همچنین به دلیل آموزش ناکافی افراد درباره خرید و فروش‌های اینترنتی و تراکنش در فضای مجازی، مردم به بسیاری از سایت‌ها اعتماد کرده و اطلاعات کارت خود را وارد می‌کنند و این موضوع باعث برداشت از حساب بانکی آنها می‌شود. جوانمردی گفت: قدم اول در خصوص کاهش فیشینگ و جلوگیری از سوءاستفاده از کارت‌های بانکی، فرهنگ‌سازی و آموزش مردم است. این موضوع نیازمند هزینه و سرمایه‌گذاری جدی نه فقط از سوی بانک‌ها یا بانک مرکزی بلکه از سوی تمامی ذی‌نفعان آن است زیرا که یک مساله عمومی و ملی است. وی درباره اجرای طرح رمز دوم پویا و یک‌بار مصرف نیز اظهار داشت: در این موضوع باید به چند نکته از جمله آماده بودن زیرساخت‌های شبکه بانکی و نسبت افرادی که دارای گوشی هوشمند بوده یا اینکه از USSD می‌خواهند استفاده کرده و خرید خود را سریع و به موقع انجام دهند، اطلاع داشت.

طرح وام مستاجران دوباره تهیه شد

طرح تسهیلات اجاره‌بها به مستاجران که پیش از این ایراداتی از سوی بانک مرکزی به آن وارد شده بود، بار دیگر تهیه‌ شده و پس از تایید نهایی به بانک مرکزی ارسال خواهد شد. به گزارش ایسنا،  شبکه بانکی حدود 6 ماه پیش از طرحی برای ارائه تسهیلات به مستاجران برای تامین ودیعه مسکن خبر داد که در گزارش این بانک دو شیوه برای اجرای آن در نظر گرفته شده بود که قرار بود با بررسی نهایی، ساز و کار اصلی این طرح مشخص شود. راه‌اندازی صندوق حمایت از مستأجران به عنوان یکی از روش‌های اجرای این طرح بود که منابع این صندوق بدون اتکا به منابع دولتی و از محل پس‌اندازهای مردمی تأمین خواهد شد و اعطای تسهیلات برای پرداخت تمام یا بخشی از ودیعه (مبلغ رهن) واحدهای مسکونی به مستأجران واجد شرایط و سپرده‌گذاران این صندوق انجام خواهد شد.

روش دیگری که مورد بررسی و مطالعه قرار گرفت، افتتاح حساب برای متقاضیان به منظور استفاده از امکاناتی همچون دریافت سود سپرده‌گذاری با هدف توانمندسازی مالی به منظور افزایش توان پرداخت در بازار اجاره بود؛ به این معنا که مستأجران بتوانند با پس‌انداز کردن مبالغی در بانک و دریافت سود، توانمندی مالی بیشتری برای حضور در بازار اجاره کسب کنند. این طرح آماده شده و به بانک مرکزی رفته، اما بانک مرکزی ایراداتی را به آن وارد کرده و به بانک مسکن بازگردانده تا این ایرادات برطرف شود. به گفته وی، یکی از مشکلات اصلی این پیش‌نویس نوع عقد در نظر گرفته شده برای تسهیلات بوده که بانک مسکن عقد مرابحه را در نظر گرفته، اما بانک مرکزی با آن مخالفت کرده است.

 

ارسال نظر