آخر آبان با کاهش قیمت دلار و طلا

۱۳۹۸/۰۹/۰۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۷۵۶۳
آخر آبان با کاهش قیمت دلار و طلا

گروه بانک و بیمه |

 روز پنجشنبه ۳۰ آبان 98 قیمت دلار و یورو در صرافی‌های مجاز بانکی کاهش یافت؛ به‌طوری‌که هر دلار امریکا در این صرافی‌ها ۱۱ هزار و ۷۰۰ تومان خریداری و ۱۱ هزار و ۸۰۰ تومان فروخته می‌شود. بر همین اساس قیمت یورو نیز در این صرافی‌ها کاهش یافته و قیمت خرید هر یورو ۱۲ هزار و ۹۰۰ تومان و قیمت فروش آن به ۱۳ هزار تومان رسیده است. به گزارش «تعادل»، سامانه سنا نیز نرخ میانگین معاملات ارز روز چهارشنبه را برای دلار 11711، لیر ترکیه 2137، یورو 13101، درهم 3258، یوآن 1790و  پوند 15201 تومان اعلام کرده است.

 قیمت دلار در اوایل هفته گذشته روند افزایشی به خود گرفت اما اواخر هفته بار دیگر کاهش یافت ودر کانال 11 هزار تومان قرار گرفت، به‌طوری‌که قیمت دلار که قبلا تا حدود ۱۱ هزار و ۱۵۰ تومان نیز کاهش یافته بود، به بالای 12 هزار و 400 تومان و سپس به ۱۱ هزار و ۹۰۰ تومان رسید، و در اواخر هفته و روزهای چهارشنبه و پنجشنبه، بار دیگر کاهش یافت و از بالای 12 هزار تومان به کانال 11 هزار تومان رسید.

صرافی‌های مجاز بانک مرکزی، در نخستین روز هفته هر دلار امریکا را ۱۱ هزار و ۶۰۰ تومان خریده و ۱۱ هزار و ۸۰۰ تومان می‌فروختند که فاصله بین خرید و فروش دلار افزایش یافته بود. اما از روز یکشنبه اختلاف قیمت خرید و فروش دلار به همان ۱۰۰ تومان بازگشت، اما قیمت دلار نیز افزایش یافت و به ۱۱ هزار و ۹۰۰ تومان رسید که در همین زمان قیمت خرید دلار ۱۱ هزار و ۸۰۰ تومان بود. این نرخ تا روز چهارشنبه در صرافی‌های مجاز بانک مرکزی ثابت بود و تغییری نداشت و قیمت خرید و فروش یورو نیز به ترتیب ۱۳ هزار تومان و ۱۳ هزار و ۱۰۰ تومان بود.

همچنین در بازار طلا با اعلام نرخ دلار با 300 تومان افت وقیمت 12 هزار تومان و اونس طلا به قیمت 1470 دلار، سکه طرح جدید با 42 هزار تومان کاهش به 4 میلیون و 156 هزار تومان رسید. طرح قدیم 4 میلیون و 135 هزار، نیم سکه 2 میلیون و 173 هزار، ربع سکه 1 میلیون و 362 هزار، سکه گرمی 861 هزار تومان و هر گرم 18 عیار 422 هزار تومان اعلام شد. از سوی دیگر، یورو در بازار آزاد 13200 و درهم 3376 تومان معامله شده است. این موضوع نشان می‌دهد که روزهای چهارشنبه و پنج شنبه همه قیمت‌های ارز و طلا با روند کاهشی همراه شد.

    حجم ارزهای خانگی رو به کاهش است

از سوی دیگر، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، با مثبت ارزیابی کردن روند ساماندهی بازار ارز گفت: با اقدامات بانک مرکزی کاهش حجم ارزهای خانگی نیز رخ داده است.

حمیده زرآبادی در گفت‌وگو با ایبِنا با اشاره به عملکرد بانک مرکزی در حوزه ساماندهی بازار ارز، اظهار داشت: بانک مرکزی سیاست‌های مناسبی را در خصوص ساماندهی و ثبات نرخ ارز اتخاذ کرده است.نماینده مردم قزوین در مجلس با بیان اینکه داشتن سقف و محدود کردن برداشت از کارت‌های بانکی نخستین اقدام در مسیر ساماندهی ارزی بوده است، افزود: موضوع دیگری که از تلاطم‌های ارزی کاست بحث تجمیع کارت‌های بانکی بود.وی با تاکید بر اینکه موضوع دیگری که توانست نوسانات ارزی را به حداقل برساند بحث جابه‌جایی پول و واریز آن روز بعد به حساب افراد بود، تصریح کرد: این اقدامات توانست جلوی خرید و فروش ارز مجازی و غیر واقعی که پولی در این میان جابه‌جا نمی‌شود را بگیرد.زرآبادی با بیان اینکه نرخ ارز در آبان سال گذشته به ۲۰ هزار تومان هم رسید، گفت: در اوج تلاطم‌های ارزی خرید و فروش‌های غیر واقعی بر نابسامانی‌ها افزود.وی با بیان اینکه جو روانی حاصل از خرید و فروش‌های کاذب با اقدامات به موقع بانک مرکزی از بین رفته است، افزود: این حجم از معاملات غیر رسمی که فقط روی کاغذ نوشته می‌شود و هیچ ظهور و بروزی در واقعیت ندارد، خوشبختانه اکنون از بین رفته و در نهایت ثبات ارزی رخ داده است. این نماینده مردم در مجلس دهم با تاکید بر اینکه سرو سامان دهی به بحث‌های صادراتی و بیمه‌ای نیز از کارهایی بوده که در روند کاهش و تثبیت نرخ ارز موثر بوده است، افزود: در پی انجام این نوع اقدامات ارزهای خانگی نیز وارد بازار شده و تعادلی در نرخ‌ها در نتیجه آن ایجاد شد.وی با بیان اینکه باید در خصوص اینکه این اقدامات مقطعی بوده یا در دراز مدت نیز پاسخگویی کافی دارد بحث شود، تصریح کرد: اگر به صورت ریشه‌ای در بحث ساماندهی ارزی عمل شود اقدامات بانک مرکزی در این بخش قابل تقدیر است.این نماینده مردم در مجلس دهم ادامه داد: باید برنامه مداری در بحث نرخ ارز داشته باشیم تا با اتفاقات هیجانی و رشد تقاضا در آینده نیز ثبات ارزی دچار تزلزل نشود.عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی یادآور شد: اکنون تقاضا روند کاهشی داشته و کنترل شده از این رو باید با برنامه‌ریزی بلندمدت و سیاست‌گذاری صحیح روند کنون ادامه یابد.

    دلار اندکی عقب رفت

 همچنین ارزش دلار در برابر سبدی از ارزهای جهانی کمی کاهش یافت و در معاملات روز جمعه بازارهای ارز، فضای معاملات بار دیگر کاملا تحت تاثیر اخبار مربوط به جنگ تجاری امریکا و چین قرار گرفت. در شرایطی که معامله‌گران امیدوار به موافقت طرف امریکایی با درخواست طرف چینی برای برداشته شدن متقابل تعرفه‌های اضافی  روی محصولات وارداتی از یکدیگر در فاز نخست توافق تجاری بودند، مجلس سنای امریکا در اقدامی که به نگرانی‌ها از تشدید مجدد اختلافات دامن زد، با تصویب قطعنامه‌ای از تظاهرات داخلی هنگ کنگ حمایت کرد.

با این حال سخنگوی وزارت بازرگانی چین با ابراز تاسف نسبت به این مساله گفت که چین تمام تلاش خود را برای حل و فصل اختلافات تجاری با امریکا به کار خواهد بست.امره اشپایتسر، تحلیل‌گر معاملات ارزی در موسسه «وست پاک فارکس» گفت: شاهد یک روز پرریسک بودیم و سیگنال‌های متضاد زیادی از محل جنگ تجاری دریافت کردیم. به نظر می‌رسد اثرگذاری وقایع جنگ تجاری بر بازارهای جهانی کماکان در سطح بالایی قرار دارد.چین و امریکا درگیر یک جنگ تجاری طولانی مدت بوده‌اند که اکنون وارد شانزدهمین ماه خود شده است و از آن به عنوان یکی از اصلی‌ترین دلایل کاهش رشد اقتصادی جهان نام برده می‌شود تا جایی که بانک جهانی، زیان این جنگ برای اقتصاد جهانی طی دو سال‌ آینده را حدود ۷۰۰ میلیارد دلار برآورد کرده است. دو طرف طیف گسترده‌ای از محصولات وارداتی یکدیگر را مشمول تعرفه‌های اضافی کرده‌اند. ری آتریل- تحلیل‌گر معاملات ارزی در بانک ملی استرالیا- گفت: اخبار متضاد باعث شده تا بازار حدس‌های مختلفی بزند و کسی نمی‌داند که قرار است در نهایت چه اتفاقی بیفتد.شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، با ۰.۰۸ درصد کاهش در مقایسه با روز گذشته و در سطح ۹۷.۸۲۲ واحد بسته شد. نرخ برابری هر فرانک سوییس معادل ۱.۰۰۶۴ دلار اعلام شد. دونالد ترامپ- رییس‌جمهور امریکا- در جمع مقامات کاخ سفید گفته است که چین و امریکا در حال حرکت به سمت حصول توافق تجاری هستند. با این حال وی تهدید کرده است که اگر دو طرف به توافق نرسند، تعرفه‌ها  روی محصولات وارداتی امریکا از چین را به میزان قابل توجهی افزایش خواهد داد. در حوزه برگزیت نیز حزب محافظه‌کار کماکان از رقیب اصلی خود یعنی حزب کارگر در نظرسنجی‌ها پیش است. حزب برگزیت که با توجه به تعداد کرسی‌هایش برای تشکیل دولت ائتلافی اهمیت دارد، گفته است بیشتر روی پایگاه‌های رای حزب کارگر تمرکز خواهد کرد اما تعداد نمایندگان کافی برای مسوول باقی نگه داشتن دولت محافظه‌کار را حفظ خواهد کرد.در آخرین دور از معاملات، پوند با ۰.۰۵ درصد افزایش قیمت نسبت به روز قبل خود و به ازای ۱.۲۹۲۵ دلار مبادله شد.

هر یورو نیز با ۰.۰۰۷ درصد کاهش به ۱.۱۰۶۸ دلار کاهش یافت. همچنین هر دلار امریکا به ۱.۳۲۸۵ دلار کانادا افزایش یافت. در برابر همتای سنگاپوری، هر دلار به‌ازای ۱.۳۶۲۷ دلار سنگاپور مبادله شد.در معاملات بازارهای ارزی جهانی، همچنین هر دلار به ۱۰۸.۶۲۶۷ ین رسید. در برابر همتای استرالیایی، هر دلار امریکا به ازای ۱.۴۷۳۳ دلار مبادله شد. همچنین نرخ برابری دلار معادل ۷.۰۳۶۵ یوان چین اعلام شد.میشل مک کارتنی- استراتژیست ارزی در موسسه « سی‌ام سی مارکتس»- گفت: مساله نگران‌کننده در مقطع فعلی این است که تا پایان سال رشد اقتصادی در سطح جهان کاهشی خواهد بود و این مساله تاثیر مستقیمی بر نرخ‌های برابری ارزهای اروپایی در مقابل دلار خواهد داشت.

    چقدر طلا تاکنون  در دنیا  استخراج  شده است؟

اگر همه طلاهایی را که تا به حال در دنیا استخراج شده است را ذوب کنیم، می‌توان مکعبی با اضلاع ۲۱ متری ساخت.

به گزارش ایبنا، شورای جهانی طلا با اعلام این مساله، افزود: حجم طلای استخراج شده در جهان تا آخر سال ۲۰۱۷ میلادی در مجموع ۱۹۰ هزار و ۴۰ تن بوده که با احتساب همه آثار تاریخی باستانی ساخته شده از طلا است. میزان روزانه استخراج طلا ۲.۵ تا ۳ تن است.طبق محاسبات شورای جهانی طلا، دوسوم استخراج طلا در دوره آغاز شده از سال ۱۹۵۰ میلادی صورت گرفته است. ۴۷.۷ درصد طلای استخراج شده در جهان در روی زمین در صنعت جواهر‌سازی مورد استفاده قرار می‌گیرد.میزان ذخایر معادن زیرزمینی طلا ۵۴ هزار تن است. در سال‌های اخیر استخراج طلا افزایش یافته است اما کارشناسان پیش بینی می‌کنند نرخ رشد استخراج طلا طی 8 تا ۱۰ سال آینده کاهش یابد.این اولین‌بار نیست که حجم طلای استخراج شده در جهان محاسبه می‌شود.وارن بافت، سرمایه‌دار امریکایی در سال ۲۰۱۲ گفته بود اگر همه طلاهایی را که (تا آن زمان) در دنیا استخراج شده، ذوب شود می‌توانمکعبی با اضلاع ۲۰ متری ساخت. امریکا فعلا برای عرضه ارز دیجیتالی برنامه ندارد.

 

    امریکا برنامه‌ای برای ارز دیجیتالی ندارد

به گزارش وال استریت ژورنال، جروم پاول- مدیر بانک مرکزی امریکا- با اذعان به سخت بودن مسیر انطباق فعالیت‌های ارزهای دیجیتالی با نظام مالی و بانکی فعلی اعلام کرد این کشور فعلا قصد ندارد در آینده‌ای نزدیک نسبت به راه‌اندازی ارزهای دیجیتالی اقدام کند. به گفته آقای پاول، فدرال رزرو از نزدیک روند عرضه ارزهای دیجیتالی توسط نهادهای بزرگ و معتبر مالی را زیرنظر دارد اما بانک مرکزی امریکا فعلا روی توسعه اینگونه رمز ارزها متمرکز نشده است.

مسوولان امریکایی در مقایسه با مقامات سایر کشورها رویکرد سرسختانه‌تری را درباره ارزهای دیجیتالی اتخاذ کرده‌اند و در شرایطی که بانک مرکزی چین رسما اعلام کرده که کار راه‌اندازی ارز دیجیتالی این کشور در مراحل پایانی قرار دارد، جروم پاول گفته که از نظر وی نظام پرداخت در امریکا بسیار رقابت‌پذیر و نوآور است و با توجه به فراهم بودن انتخاب‌های گسترده روش‌های پرداختی در پیش روی مشتریان، راه‌اندازی یک ارز دیجیتالی در مقطع فعلی یک نیاز فوری نیست.در حال حاضر برخی از بانک‌های بزرگ امریکایی اقدام به راه‌اندازی شبکه‌های داخلی پرداخت بر اساس پلت‌فرم بلاک چین کرده‌اند با این حال این شبکه‌ها در حال حاضر تنها قابلیت استفاده درون شبکه خود بانک‌های عامل را دارند و برای استفاده عمومی عرضه نشده‌اند.روز گذشته بانک مرکزی سوئد اعلام کرد که می‌خواهد ارز دیجیتالی ملی این کشور موسوم به «کرون الکترونیکی» را در زمان مناسب راه‌اندازی کند. طبق اعلام بانک مرکزی سوئد، ارز دیجیتالی جدید باعث دسترسی بیشتر جامعه به سیستم‌های نوین پرداختی، کاهش نیاز به وجه نقد و بهبود زنجیره تولید ارزش افزوده خواهد شد. علاوه بر سوئد و چین، کشورهای دیگری از جمله ترکیه، فرانسه، آلمان و سوییس اعلام کرده‌اند که به‌دنبال راه‌اندازی ارزهای دیجیتالی به عنوان یکی از ابزارهای پرداختی در کنار پول‌های سنتی هستند.

 

ارسال نظر