دلالان نگران کاهش قیمت دلار

۱۳۹۸/۰۸/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۷۲۸۹
دلالان نگران کاهش قیمت دلار

کاهش نرخ اونس طلا و ثبات در بازار ارز و سکه

گروه بانک و بیمه |

روز دوشنبه 27 آبان 98 در بازارهای جهانی نرخ اونس طلا به 1458 دلار کاهش یافت و نرخ دلار نیز ثابت ماند در نتیجه روز دوشنبه، بازار ارز و طلا با ثبات نسبی همراه بود. همچنین با اعلام نرخ دلار در بازار آزاد و معاملات نقدی به قیمت 12460 و اعلام نرخ دلار در صرافی‌ها در کانال 12 هزار تومان، نرخ سکه و طلا در بازار نسبت به روز یکشنبه ثابت بود اما نسبت به هفته قبل افزایش داشته و سکه در کانال 4 میلیون تومانی قرار دارد.

به گزارش «تعادل»، مظنه یک مثقال طلای آب شده

17 یک میلیون و 847 هزار تومان، هر گرم طلا 18 عیار 426 هزار و 400 تومان، سکه طرح جدید 4 میلیون و 196 هزار تومان، طرح قدیم 4 میلیون و 179 هزار تومان، نیم سکه 2 میلیون و 188 هزار تومان، ربع سکه یک میلیون و 389 هزار تومان معامله شد.

سامانه سنا نرخ میانگین ارز برای روز یکشنبه 26 آبان 98 را برای دلار 11 هزار و 974 تومان، یورو 13 هزار و 429 تومان، پوند انگلیس 15 هزار و 706 تومان، درهم امارات 3 هزار و 390 تومان، لیر ترکیه 2 هزار و 250 تومان و یوآن چین یک هزار و 870 تومان اعلام کرد.

در سامانه سنا نرخ لحظه‌ای قیمت خرید دلار به 12 هزار و 100 تومان و قیمت فروش آن به 12 هزار و 200 تومان رسید. همچنین نرخ لحظه‌ای هر یورو به قیمت 13 هزار و 300 تومان خریداری و به قیمت 13 هزار و 400 تومان به فروش رسیده است. صرافی‌های مجاز بانکی نیز خرید دلار را ۱۱ هزار و ۸۰۰ تومان و فروش این ارز را ۱۱ هزار و ۹۰۰ تومان را اعلام کردند .همچنین هر یورو در این صرافی‌ها ۱۳ هزار تومان خریداری و ۱۳ هزار و ۱۰۰ تومان فروخته می‌شود.

در بازار ارز رسمی بانک مرکزی نرخ ۴۷ ارز را اعلام کرد که بر اساس آن نرخ ۲۰ ارز مانند یورو و پوند نسبت به روز گذشته افزایش و قیمت ۱۵ واحد پولی دیگر کاهش یافت؛ نرخ دلار و ۱۱ ارز دیگر نیز ثابت ماند. بر اساس اعلام بانک مرکزی هر دلار امریکا برای روز دوشنبه بیست و هفتم آبان ماه ۹۸ بدون تغییر نسبت به روز یکشنبه ۴۲ هزار ریال قیمت خورد. پوند انگلیس با ۸۹ ریال ۵۴ هزار و ۲۸۵ ریال و هر یورو نیز با ۲۵ ریال افزایش نسبت به روز یکشنبه ۴۶ هزار و ۴۵۵ ریال ارزش‌گذاری شد.

   ارز ایستاد

قیمت ارز پس از چند روز افزایش، روز دوشنبه ثابت ماند. بازار ارز که در روزهای اخیر روند افزایشی به خود گرفته بود، روز دوشنبه ۲۷ آبان نیز به همین روند ادامه داد و قیمت‌ها اندکی بالا رفت. قیمت خرید دلار در صرافی‌های مجاز بانکی نسبت به روز یکشنبه ثابت بود و ۱۱ هزار و ۸۰۰ تومان است. قیمت فروش این ارز نیز ۱۱ هزار و ۹۰۰ تومان است.همچنین هر یورو در این صرافی‌ها ۱۳ هزار تومان خریداری و ۱۳ هزار و ۱۰۰ تومان فروخته می‌شود.

 در بانک‌ها هم قیمت خرید دلار و یورو افزایش داشت و هر دلار ۱۱ هزار و ۵۸۵ و هر یورو ۱۲ هزار و ۷۹۸ تومان از مشتریان خریداری شده است. قیمت ارز مسافرتی نسبت به روز یکشنبه ثابت ماند و هر یورو حدود ۱۳ هزار و ۳۰۰ تومان برای مسافران قیمت‌گذاری شده که بالاتر از نرخ صرافی‌هاست.

   دلالان، نگران سقوط یک‌باره دلار

رشد یک‌باره بهای دلار در بازار ارز، فعالان این بازار را سردرگم و مردد کرده است بطوری که برخی دلالان معتقدند قیمت‌ها رشد بیشتری خواهد کرد، اما شماری دیگر از دلالان می‌گویند که به دلیل رشد بیش از حد نرخ دلار، احتمال افت قیمت‌ها و ضرر خریداران وجود دارد.

به گزارش ایرنا، بازار ارز در خیان فردوسی در روزهای اخیر و به ویژه از روز یکشنبه دچار هیجان شده و گشتی کوتاه در پیاده‌روهای این خیابان، از افزایش شمار افرادی حکایت دارد که یا برای خرید ارز یا برای اطلاع از قیمت‌ها روانه این محل شده‌اند.

بهای دلار روز یکشنبه در صرافی‌های بانکی ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان و در بازار آزاد و خیابان فردوسی در محدود ۱۱ هزار و ۷۰۰ تومان بود که این رشد قیمت، برخی را تشویق به خرید کرده است. افزون بر افزایش حضور دلالان در فردوسی، آنچه که جلب‌توجه می‌کند، سردرگمی و تردید خریداران است؛ بطوری که در خرید ارز در قیمت‌های کنونی دچار تردید هستند. آنها از یکسو امیدوار به رشد بیشتر قیمت‌ها هستند اما از سوی دیگر نگرانند که مبادا قیمت‌ها به یک‌باره سقوط کرده و سوداها و اهداف بلندپروازانه‌شان بر باد برود.

   بازگشت آرام دلالان به منوچهری

تقاطع منوچهری و فردوسی بطور سنتی محل تجمع دلالان ارز به شمار می‌رفته است، آنها در گذشته در این مکان جمع شده و با فریادهای خود قیمت‌ها را تعیین می‌کردند.

البته در ماه‌های گذشته به دلیل برخورد نهادهای نظارتی و افزایش کنترل بانک مرکزی، نقش این محل برای کنترل قیمت‌ها کمرنگ شده است و کمتر شاهد تجمع دلالان در این مکان بوده‌ایم. اما روز یکشنبه، وضعیت تقاطع منوچهری و فردوسی از ازدحام دوباره دلالان در این مکان حکایت داشت، هر چند که شمار دلالان مانند گذشته نبوده و از فریاد کشیدن و جر و بحث درباره قیمت‌ها نیز خبری نبود. در حواشی خیابان فردوسی نیز شمار خریداران دلار و ارزهای عمده در بازار نسبت به روزهای قبل بیشتر شده است که البته بسیاری از آنها فقط اوضاع را رصد کرده و در حال ارزیابی شرایط برای ورود به معاملات هستند.

   افزایش تقاضا برای خرید ارز

برخی از فروشندگان که در روزهای قبل آماده فروش دلار بوده و حتی حاضر به کوتاه آمدن بر سر قیمت بودند، در حال حاضر از فروش خودداری می‌کنند و با گفتن این جمله که دلارشان تمام شده، فقط اقدام به خرید می‌کنند. مسوول یک صرافی دارای مجوز به ایرنا گفت: میزان فروش دلار در روزهای اخیر افزایش یافته و حتی روز شنبه به ۱۰ برابر حجم فروش یک روز معمولی در ابتدای آبان ماه رسید. بخش قابل توجهی از مشتریان در حال حاضر با هدف سرمایه‌گذاری و به امید افزایش قیمت‌ها اقدام به خرید کرده‌اند. بانک مرکزی باید برای کنترل بازار ارز، حضور پررنگ‌تری در بازار داشته و با تزریق ارز، نگرانی مربوط به کمبود ارز را برطرف کند.

یک دلال بازار ارز که خود را محمدعلی معرفی کرد، گفت: قیمت‌ها روندی افزایشی دارد و بالاتر می‌رود. اما زمانی که از وی خواسته شد، سقف رشد قیمت دلار را بگوید، نتوانست رقم مشخصی را تخمین بزند. دلال دیگری نیز که معتقد به افزایش قیمت دلار بود، گفت: قیمت‌ها رشد می‌کند و تا ۱۳ هزار تومان بالا می‌رود.

 نخرید، قیمت‌ها زیادی بالا رفته

 با وجود تاکید و جوسازی برخی دلالان مبنی بر افزایش قیمت دلار و سایر ارزها، شماری از دلالان و فروشندگان نظر دیگری داشته و می‌گویند: بعید است که قیمت دلار بتواند از این مرحله به بعد، رشد زیادی داشته باشد. «سجاد» فروشنده‌ای که بطور غیررسمی مشغول خرید و فروش دلار است به ایرنا گفت: الان فرصت خرید نیست، قیمت‌ها به یک‌باره از ۱۱ هزار و ۲۰۰ تومان تا ۱۲ هزار و ۷۰۰ تومان بالا کشیده که بازار، کشش آن را ندارد. قیمت دلار به سرعت بالا رفته و بعید است که خیلی از این رقم، بتواند بالاتر برود. تجربه ماه‌های گذشته نشان داده هر زمان که قیمت دلار، به یک‌باره رشد زیادی کند، به همان سرعت نیز افت می‌کند.

وی با اشاره به احتمال ورود قوی بانک مرکزی و دولت به بازار را در آینده نزدیک، گفت: اگر هفته قبل، دلار خریده بودید تا الان سود خوبی کرده بودید، اما خرید در رقم فعلی (۱۲ هزار و ۷۰۰ تومان) ریسک زیادی دارد و در صورت افت قیمت‌ها، فروشندگان ضرر زیادی خواهند کرد.

   نگرانی دلالان از ورود بانک مرکزی به بازار

آنچه در صحبت با دلالان جلب‌توجه می‌کرد، نگرانی آنها از ورود پرقدرت بانک مرکزی برای کنترل بازار ارز بود بطوری می‌گفتند در صورتی که بانک مرکزی به صورت غیرمستقیم، ارز زیادی را به بازار تزریق کند، قیمت‌ها سقوط خواهد کرد. یک صراف که تمایلی به درج نامش نداشت گفت: در روزهای اخیر سود خیلی خوبی کرده و میزان تقاضای ارز بالا رفته است، اما هر لحظه امکان دارد که قیمت‌ها ریزش کند. در زمان اوج‌گیری قیمت‌ها در گذشته نیز بانک مرکزی به یک‌باره اقدام به مداخله غیرمستقیم در بازار کرده و بساط دلالان را جمع کرده است. به همین دلیل با وجود افزایش شمار دلالان در بازار ارز، آنها محتاط و نگران هستند.در این راستا و با هدف نظارت بر بازار ارز، رییس کل بانک مرکزی از صرافی‌های میدان فردوسی تهران بطور سرزده بازدید کرد و نسبت به تأمین نیازهای ارزی مردم، اطمینان خاطر داد.«عبدالناصر همتی» همچنین اعلام کرده است: مجموعه ذخایر بانک این اجازه را می‌دهد که با رصد تحرکات بازار ارز، هرگونه تلاش برای سفته‌بازی را خنثی کرده و همزمان اجازه دهد که روند عادی عرضه و تقاضای ارز، نرخ آن را تعیین کند. وی با توصیه به مردم گفت: روند گذشته و منطقی در بازار ادامه پیدا خواهد کرد، مردم مراقب سرمایه‌های خود باشند تا از ناحیه سودجویان و سفته بازان آسیب نبینند. با توجه به تجربه‌های گذشته، اکنون فعالان و خریداران و فروشندگان دلار، منتظر تحرکات جدید بانک مرکزی هستند. آنها منتظرند که روند تحولات را مشاهده کنند تا بعد تصمیم بگیرند که آیا در بازار سیاه و غیررسمی ارز بمانند یا بروند؟

   قیمت طلا پایین آمد

از سوی دیگر قیمت طلا در معاملات روز دوشنبه بازار جهانی تحت تاثیر خوش‌بینی بازار به بهبود روابط تجاری امریکا و چین کاهش یافت اما افت ارزش دلار، کاهش قیمت این فلز ارزشمند را محدود کرد.به گزارش ایسنا، هر اونس طلا برای تحویل فوری در معاملات روز جاری بازار سنگاپور ۰.۱ درصد کاهش پیدا کرد و به ۱۴۶۶ دلار و ۹ سنت رسید. در بازار معاملات آتی امریکا، هر اونس طلا با ۰.۱ درصد کاهش، در ۱۴۶۶ دلار و ۴۰ سنت ایستاد.خبرگزاری شینهوا در گزارشی اعلام کرد واشنگتن و پکن مکالمه تلفنی میان مقامات عالیرتبه داشته‌اند و دو طرف درباره مسائل اساسی یکدیگر برای فاز اول توافق تجاری گفت‌وگو کرده‌اند.مارگارت یانگ یان، تحلیلگر بازار در شرکت «سی‌ام‌سی مارکتس» در این باره گفت: بهبود ریسک‌پذیری در آسیا و خوش‌بینی محتاطانه سرمایه‌گذاران نسبت به امضای فاز اول توافق تجاری میان امریکا و چین پیش از کریسمس، قیمت طلا را تحت فشار کاهشی قرار داده اما ضعیف شدن دلار، افت طلا را محدود کرده است.بازارهای سهام آسیا پس از اقدام غیرمنتظره چین در کاهش نرخ بهره کلیدی برای نخستین‌بار از سال ۲۰۱۵ که گمانه زنی‌هایی را درباره در پیش بودن تدابیر محرک مالی بیشتر برانگیخت، صعود کردند.دلار در معاملات روز دوشنبه در برابر سبدی از ارزهای بزرگ کاهش داشت. جفری هالی، تحلیلگر ارشد بازار در شرکت OANDA در این باره گفت: تنها سناریویی که باعث پشتیبانی از رشد قیمت طلا در مقطع فعلی خواهد شد، شکست مذاکرات تجاری میان امریکا و چین خواهد بود.سرمایه‌گذاران همچنین به تحولات در هنگ‌کنگ چشم دوخته‌اند که همچنان با ادامه اعتراضات مردم، ناآرام مانده است. ریسک گریزی در بازار اغلب از قیمت طلا که در شرایط ناآرامی سیاسی و اقتصادی به پناهگاه مطمئن دارایی تبدیل می‌شود، حمایت می‌کند. بر اساس گزارش رویترز، فعالان بازار اکنون منتظر گزارش آخرین نشست سیاست‌گذاری بانک مرکزی امریکا برای ارزیابی روند سیاست پولی آتی این کشور هستند.طلا به‌شدت به نرخ‌های بهره حساس است و نرخ‌های بهره پایین‌تر، هزینه نگهداری این فلز که بازدهی ندارد را کمتر کرده و جذابیت سرمایه‌گذاری در آن را بیشتر می‌کند. به گفته وانگ تائو، تحلیلگر فنی رویترز، هر اونس طلا برای تحویل فوری در محدوده ۱۴۶۲ تا ۱۴۷۲ دلار خنثی مانده است اما اگر به بالای ۱۴۷۲ دلار صعود کند، ممکن است تا سطح ۱۴۸۰ دلار پیشروی کند.در بازار سایر فلزات ارزشمند، هر اونس نقره برای تحویل فوری با ۰.۲ درصد کاهش، به ۱۶ دلار و ۹۱ سنت رسید. هر اونس پلاتین برای تحویل فوری با ۰.۲ درصد افزایش، ۸۹۰ دلار و ۸۹ سنت معامله شد. هر اونس پالادیم برای تحویل فوری یک درصد افزایش یافت و به ۱۷۲۲ دلار رسید.

 

ارسال نظر