حرکت سینوسی بازار به هیجانات بنزینی

۱۳۹۸/۰۸/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۷۱۱۷
حرکت سینوسی بازار به هیجانات بنزینی

گروه بانک و بیمه|

دیروز و در اولین روز کاری پس از سهمیه‌بندی کردن بنزین و افزایش قیمت آن بازار طلا و ارز واکنش خود را نشان داد . به گزارش «تعادل»، روز شنبه 25 آبان 98، در بازارهای جهانی نرخ انس طلا 1468 دلار قیمت‌گذاری شد. همچنین با اعلام نرخ دلار در بازار آزاد و معاملات نقدی به قیمت 12130 تومان، نرخ طلا و سکه افزایش یافت. مظنه یک مثقال طلای آب شده 17 یک میلیون و 815 هزار تومان، هر گرم طلا 18 عیار 149 هزار و 100 تومان، سکه طرح جدید 4 میلیون و 140 هزار تومان، طرح قدیم 4 میلیون و 110 هزار تومان، نیم سکه 2 میلیون و 150 هزار تومان، ربع سکه یک میلیون و 350 هزار تومان و سکه یک گرمی 860 هزار تومان معامله شد. سامانه سنا نرخ میانگین ارز برای روز پنج شنبه 23 آبان 98 را برای دلار 11 هزار و 495 تومان، یورو 12 هزار و 708 تومان، پوند انگلیس 14 هزار و 492 تومان، درهم امارات 3 هزار و 172 تومان، لیر ترکیه 2 هزار و 96 تومان و یوآن چین یک هزار و 718 تومان اعلام کرد. صرافی‌های مجاز بانک مرکزی قیمت خرید دلار را ۱۱ هزار و 800 تومان و قیمت فروش آن را ۱۱ هزار و 900 تومان اعلام کرده‌اند. این صرافی‌ها هر یورو را به قیمت 13 هزار تومان می‌خرند و 13 هزار و 100 تومان می‌فروشند.

در بازار ارز رسمی نیز بانک مرکزی نرخ ۴۷ ارز را برای روز شنبه اعلام کرد که بر اساس آن نرخ ۳۰ ارز مانند یورو و پوند نسبت به روز پنج‌شنبه افزایش و قیمت ۷ واحد پولی دیگر کاهش یافت؛ نرخ دلار و ۹ ارز دیگر نیز ثابت ماند.

بر اساس اعلام بانک مرکزی هر دلار امریکا برای روز شنبه بیست و پنجم آبان ماه ۹۸ بدون تغییر نسبت به روز پنج‌شنبه ۴۲ هزار ریال قیمت خورد. همچنین هر پوند انگلیس با ۲۶۳ ریال افزایش نسبت به روز پنج شنبه ۵۴ هزار و ۱۹۶ ریال و هر یورو نیز با ۲۱۴ ریال افزایش نسبت به روز پنج شنبه ۴۶ هزار و ۴۳۰ ریال ارزش‌گذاری شد.

  دلار در بازارهای جهانی عقب نشست

همچنین امیدوار ماندن معامله‌گران به حصول توافق تجاری بین امریکا و چین باعث کاهش شاخص دلار شد.

به گزارش رویترز، در معاملات آخرین روز هفته بازارهای ارز، فضای معاملات بار دیگر کاملا تحت تاثیر اخبار مربوط به جنگ تجاری امریکا و چین قرار گرفت. در شرایطی که معامله‌گران امیدوار به موافقت طرف امریکایی با درخواست طرف چینی برای برداشته شدن متقابل تعرفه‌های اضافی بر روی محصولات وارداتی از یکدیگر در فاز نخست توافق تجاری هستند، ویلبر راس - وزیر بازرگانی امریکا- در اظهاراتی که بار دیگر باعث تقویت خوش‌بینی‌ها شد، مدعی شد که چین و امریکا به حصول توافق اولیه بسیار نزدیک شده‌اند، هر چند که جزییات زیادی باقی مانده است که طرفین بر سر آنها با یکدیگر اختلاف نظر دارند. کیوسوکه سوزوکی، مدیر ارشد ارزی در بانک “سوسیه جنرال “ گفت: مساله جنگ تجاری امریکا و چین در صدر توجهات معامله‌گران قرار دارد و بازار در حال حاضر نسبت به نزدیک‌تر شدن مواضع طرفین واکنش از خود نشان داده است. چین و امریکا درگیر یک جنگ تجاری طولانی مدت بوده‌اند که اکنون وارد شانزدهمین ماه خود شده است و از آن به عنوان یکی از اصلی‌ترین دلایل کاهش رشد اقتصادی جهان نام برده می‌شود تا جایی که بانک جهانی، زیان این جنگ برای اقتصاد جهانی طی دو سال‌ آینده را حدود ۷۰۰ میلیارد دلار برآورد کرده است. دو طرف طیف گسترده‌ای از محصولات وارداتی یکدیگر را مشمول تعرفه‌های اضافی کرده‌اند.

شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، با ۰.۲۸ درصد کاهش در مقایسه با روز جمعه و در سطح ۹۷.۸۵۷ واحد بسته شد. نرخ برابری هر فرانک سویس معادل ۱.۰۱۰۴ دلار اعلام شد.

در حوزه برگزیت نیز حزب محافظه‌کار کماکان از رقیب اصلی خود یعنی حزب کارگر در نظرسنجی‌ها پیش است. حزب برگزیت که با توجه به تعداد کرسی‌هایش برای تشکیل دولت ائتلافی اهمیت دارد گفته است بیشتر روی پایگاه‌های رای حزب کارگر تمرکز خواهد کرد اما تعداد نمایندگان کافی برای مسوول باقی نگه داشتن دولت محافظه‌کار را حفظ خواهد کرد.

در آخرین دور از معاملات، پوند با ۰.۱۸ درصد افزایش قیمت نسبت به روز قبل خود و به ازای ۱.۲۹۰۳ دلار مبادله شد. هر یورو نیز با ۰.۲۸ درصد افزایش به ۱.۱۰۵۴ دلار افزایش یافت. همچنین هر دلار امریکا به ۱.۳۲۲۸ دلار کانادا کاهش یافت. در برابر همتای سنگاپوری، هر دلار به ازای ۱.۳۶۰۳ دلار سنگاپور مبادله شد.در معاملات بازارهای ارزی جهانی، همچنین هر دلار با ۰.۱۷ درصد کاهش نسبت به روز جمعه به ۱۰۸.۸۴۴۳ ین رسید. در برابر همتای استرالیایی، هر دلار امریکا به ازای ۱.۴۶۶۵ دلار مبادله شد. همچنین نرخ برابری دلار معادل ۷.۰۰۸۱ یوان چین اعلام شد.برایان دینگرفلد- استراتژیست ارزی در موسسه «نت‌وست مارکتس»- گفت: ما گزارشات فراوانی از روند مذاکرات تجاری چین و امریکا داشته‌ایم، به ویژه بر سر اختلافات تعرفه‌ای. بنابراین چیزی که در حال حاضر رهبری جریانات بازار را برعهده دارد این است که تلاش‌ها برای رسیدن به یک توافق تا چه حد می‌تواند طرفین را حاضر به کنار گذاشتن اختلاف‌هایشان کند.

  تردید بازار درباره روند قیمت طلا

از سوی دیگر نظرسنجی هفتگی کیتکونیوز نشان داد در حالی که کارشناسان وال‌استریت درباره روند قیمت طلا به اکثریت نرسیدند، سرمایه‌گذاران همچنان به رشد قیمت طلا در هفته جاری بسیار خوش‌بین هستند.

به گزارش ایسنا، هفته گذشته طلا اوقات دشواری را سپری کرد و در حالی که موفق نشد مقاومت در سطح ۱۴۷۵ دلار را بشکند، توانست با وجود صعود بازارهای سهام امریکا و دلار، در بالای ۱۴۵۰ دلار بماند.در نظرسنجی هفته جاری کیتکونیوز از تحلیلگران وال استریت، ۱۵ نفر شرکت کردند که از میان آنها شش نفر یا ۳۷.۵ درصد افزایش قیمت طلا را پیش بینی کردند و جالب است که به همین تعداد نیز نظری نداشتند و چهار نفر یا ۲۵ درصد نیز انتظار داشتند قیمت طلا در هفته جاری کاهش پیدا کند.

در این بین، ۴۷۳ نفر در نظرسنجی آنلاین کیتکونیوز از سرمایه‌گذاران شرکت کردند که از میان آنها، ۲۹۰ نفر یا ۶۱.۳ درصد افزایش و ۱۰۴ نفر یا ۲۲ درصد کاهش قیمت طلا را پیش بینی کردند و ۷۹ نفر یا ۱۶.۷ درصد هم نظری نداشتند. در نظرسنجی کیتکونیوز برای هفته گذشته تحلیلگران وال استریت کاهش قیمت طلا و سرمایه‌گذاران افزایش قیمت طلا را پیش بینی کرده بودند. بهای هر انس طلا برای تحویل در دسامبر در معاملات روز جمعه بازار امریکا چهار دلار و ۹۰ سنت یا ۰.۳ درصد کاهش یافت و در ۱۴۶۸ دلار و ۹۰ سنت بسته شد و رشد هفتگی خود را به ۰.۴ درصد محدود کرد.ریچارد بیکر، دبیر نشریه “اورکا ماینر ریپورت “ به کیتکونیوز گفت: خوش‌بینی رو به رشدی نسبت به فاز اول توافق تجاری امریکا و چین ایجاد شد که شاخص اس‌اند پی ۵۰۰ را به رکورد بالایی رساند و بازار داراییهای امنی مانند طلا را تحت فشار قرار داد. طلا در ۱۴۵۰ دلار کف قیمت پیدا کرده با این حال قیمت این فلز پایین‌تر خواهد رفت. برخی از تحلیلگران می‌گویند پتانسیل صعودی طلا فعلا در پایین مرز ۱۵۰۰ دلار محدود شده است.کالین سیژینسکی، استراتژیست بازار در شرکت مدیریت دارایی SIA، جریان اخبار آهسته شده و طلا می‌تواند اندکی بهبود پیدا کند و شاید به محدوده ۱۴۸۰ تا ۱۵۰۰ دلار برگردد اما برای عبور از مرز ۱۵۰۰ دلار اوقات دشواری خواهد داشت.ر شمار بالای رای خنثی برای نظرسنجی هفته جاری نشان می‌دهد که طلا ممکن است تغییر چندانی پیدا کند مگر اینکه عامل جدیدی روند قیمت طلا را تغییر دهد

 

ارسال نظر