هشدار همتی درباره سرمایه‌گذاری در بازار ارز

۱۳۹۸/۰۸/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۷۰۳۵
هشدار همتی درباره سرمایه‌گذاری در بازار ارز

رییس کانون صرافان: افزایش ۲ درصدی قیمت دلار نگران‌کننده نیست

گروه بانک و بیمه|

رییس کل بانک مرکزی نسبت به رشد قیمت دلار واکنش نشان داد و گفت: همان‌گونه که پیش‌تر نیز مشاهده شده بود، بازار ارز شاهد نوسانات محدودی در مقایسه با روند چند ماه اخیر بود. اما از نظر بانک مرکزی تغییر خاصی در متغیر‌های کلیدی بازار نیفتاده است. به گزارش «تعادل»، همتی افزود: بانک مرکزی چه در بخش حواله و چه در بخش اسکناس در چند هفته اخیر، به‌طور خالص خریدار بوده است لذا، تامین ارز به‌صورت آرام و منطقی انجام می‌گیرد. به دلیل شرایط خاص تحریمی، برخی عوامل سیاسی و بین‌المللی در مقاطعی ممکن است زمینه تلاش برخی نوسان‌گیران را (که از ثبات بازار ارز متضرر شده‌اند) برای القای انتظارات منفی، به‌وجود آورد. بانک مرکزی با اقتدار به عنوان بازارساز در بازار ارز حضور فعال دارد. مجدداً تاکید می‌کنم که ارز ابزار مناسبی برای سرمایه‌گذاری نیست و ریسک‌های جدی خود را دارد.

  افزایش ۲ درصدی قیمت دلار نگران‌کننده نیست

 همچنین رییس کانون صرافان با تأکید براینکه افزایش ۲ درصدی قیمت دلار نگران‌کننده نیست، گفت: مردم اشتیاقی برای خرید دلار و سایر ارزها ندارند. سلطانی‌زاده در گفت‌وگو با تسنیم در خصوص وضعیت بازار ارز طی روزهای اخیر، اظهار داشت: افزایش مصارف ارزی در نیم سال دوم طبیعی است و هر سال از نیمه دوم سال تقاضای شرکت‌ها برای خرید ارز افزایش می‌یابد و این یکی از دلایل رشد قیمت دلار است. وی عامل مهم دیگر تاثیرگذار در بازار ارز را جو سیاسی کشور دانست و تصریح کرد: البته با توجه به افزایش تقاضای فصلی و شرایط سیاسی کشور، افزایش 2 درصدی قیمت دلار خیلی نباید نگران‌کننده تلقی شود. رییس کانون صرافان با بیان اینکه شرکت‌ها و فعالان اقتصادی در نیمه دوم سال نیاز ارزی بیشتری دارند، ‌افزود: به همین دلیل خریدار اصلی در بازار ارز شرکت‌ها هستند که از طریق سامانه نیما نیاز خود را تامین می‌کنند. این فعال در بازار ارز تأکید کرد که مردم دیگر مانند قبل اشتیاقی برای خرید دلار و سایر ارزها به‌عنوان سرمایه‌گذاری ندارند و گفت: مردم این روزها خریدار ارز نیستند. سلطانی‌زاده افزود: بانک مرکزی به راحتی توان مدیریت بازار ارز را دارد و می‌تواند مانند ماه‌های قبل ثبات را به بازار برگرداند؛ ضمن اینکه عرضه و تقاضا نیز هم‌اکنون در بازار کنترل شده است.

  دلیل افزایش قیمت سکه  و طلا

به گفته نایب‌رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران، در هفته اخیر با توجه به اینکه  اونس جهانی طلا نوسان ناچیزی داشته است، قیمت سکه و طلا به دلیل افزایش نرخ ارز در روزهای پایانی هفته بالا رفت. محمد کشتی‌آرای در گفت‌وگو با ایسنا، در رابطه با وضعیت بازار طلا و جواهر در هفته‌ای که گذشت، اظهار کرد: در مجموع در بازار هفته‌ای که گذشت افزایش قیمت طلا و سکه به دلیل افزایش قیمت ارز ایجاد شد؛ به‌طوری‌که قیمت هر قطعه سکه به‌طور متوسط ۶۰ هزار تومان افزایش یافت. نایب‌رییس اتحادیه صنف فروشندگان و سازندگان طلا، جواهر، نقره و سکه تهران ادامه داد: این در حالی است که قیمت انس جهانی طلا حدود 6 دلار نوسان داشته است؛ بنابراین این افزایش یا کاهش 6  دلاری تاثیری چندانی در قیمت‌های بازار داخلی ما نداشته است. وی با بیان اینکه همچنین عرضه و تقاضا باهم تناسب داشته و تقاضای مازادی در بازار وجود نداشته است افزود: لذا همچنان حبابی هم روی سکه ایجاد نشده است. به گفته کشتی‌آرای، در هفته اخیر اونس جهانی بین ۱۴۶۰ تا ۱۴۶۹ دلار در نوسان بوده و در حال حاضر قیمت آن ۱۴۷۴ دلار است. به گزارش ایسنا، سکه تمام بهار آزادی طرح جدید، هفته را در روز شنبه با سه میلیون و ۹۶۰ هزار تومان آغاز و در روز چهارشنبه با افزایش ۶۵ هزار تومانی به قیمت چهار میلیون و ۲۵ هزار تومان به پایان رساند. سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز در ابتدای هفته سه میلیون و ۹۳۰ هزار تومان قیمت داشت که در آخرین روز هفته به چهار میلیون و ۲۰ هزار تومان رسید. هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز با حدود 7 هزار تومان افزایش از ۴۰۲ هزار و ۶۰۰ تومان به ۴۰۹ هزار ۲۹۰ تومان رسید. همچنین سکه گرمی از ۸۳۰ هزار تومان در روز شنبه به ۸۵۰ هزار تومان در روز چهارشنبه رسید.

  نرخ‌ها در بازار

روز جمعه 24 آبان 98 به دنبال نوسانات نرخ ارز در چند روز اخیر، قیمت دلار به 11950 تومان افزایش یافت و در برخی ساعات به مرز 12 هزار تومان نزدیک شد. در بازارهای جهانی نرخ اونس طلا 1465 دلار قیمت‌گذاری شد. همچنین با اعلام نرخ دلار در بازار آزاد و معاملات نقدی به قیمت 11950 تومان، نرخ طلا و سکه افزایش یافت. مظنه یک مثقال طلای آب شده 17 یک میلیون و 796 هزار تومان، هر گرم طلا 18 عیار 414 هزار و 100 تومان، سکه طرح جدید 4 میلیون و 85 هزار تومان، طرح قدیم 4 میلیون و 50 هزار تومان، نیم سکه 2 میلیون و 120 هزار تومان، ربع سکه یک میلیون و 320 هزار تومان و سکه یک گرمی 850 هزار تومان معامله شد. سامانه سنا نرخ میانگین ارز برای روز چهارشنبه 22 آبان 98 را برای دلار 11 هزار و 392 تومان، یورو 12 هزار و 651 تومان، پوند انگلیس 14 هزار و 296 تومان، درهم امارات 3 هزار و 136 تومان، لیر ترکیه 2 هزار و 70 تومان و یوآن چین یک هزار و 705 تومان اعلام کرد.

در بازار ارز رسمی نیز بانک مرکزی نرخ ۴۷ ارز را برای روز پنج شنبه اعلام کرد که بر اساس آن نرخ ۲۱ ارز مانند یورو و پوند نسبت به روز چهارشنبه کاهش و قیمت ۱۴ واحد پولی دیگر افزایش یافت؛ نرخ دلار و ۱۱ ارز دیگر نیز ثابت ماند.

بر اساس اعلام بانک مرکزی هر دلار امریکا برای روز پنجشنبه بیست و سوم آبان ماه ۹۸ بدون تغییر نسبت به روز چهارشنبه ۴۲ هزار ریال قیمت خورد. همچنین هر پوند انگلیس با ۳۲ ریال و ۵۳ هزار و ۹۳۳ ریال و هر یورو نیز با ۴۴ ریال افت نسبت به روز چهارشنبه ۴۶ هزار و ۲۱۶ ریال ارزش‌گذاری شد.

  اونس و دلار نرخ سکه را بالا برد

همچنین طلا و سکه در سایه افزایش قیمت اونس در بازارهای جهانی و رشد قیمت دلار، اندکی بالا رفت و هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید در بازار آزاد تهران روز پنجشنبه به قیمت چهار میلیون و ۵۵ هزار تومان فروخته شد. به گزارش ایرنا، نرخ سکه تمام بهار آزادی، روز پنج شنبه حدود ۲۵ هزار تومان نسبت به روز چهارشنبه رشد داشته است. افزایش قیمت اونس در بازارهای جهانی و رشد نرخ دلار از مهم‌ترین عوامل بالارفتن قیمت سکه و طلا در بازارهای داخلی است.هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم در بازار آزاد تهران نیز روز پنج شنبه به قیمت چهارمیلیون و ۴۰ هزار تومان ارزش‌گذاری شد.

همچنین نیم سکه نیز ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان، ربع سکه یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان و هر قطعه سکه گرمی ۸۵۰ هزار تومان داد و ستد شد. علاوه براین در بازار آزاد تهران هر گرم طلای خام ۱۸ عیار ۴۱۰ هزار تومان و هر مثقال طلا نیز یک میلیون و ۷۸۰ هزار تومان به فروش رسید. نرخ اونس طلا در بازارهای جهانی نیز روزپنج شنبه به رقم یک هزار و ۴۶۸ دلار صعود کرد.قیمت دلار در روزهای اخیر حدود ۳۰۰ تومان افزایش یافته و به بهای ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان رسیده است.  بنا به گزارش‌های ثبت شده در مبادلات، هر گرم طلای 18 عیار در حال جاضر با نرخ 4,116,000 ریال در حال معامله است. بر این اساس هر گرم طلای 24 عیار نیز با رقم 5,488,000 ریال در بازار معامله شد. مشاهدات به ثبت رسیده گویای این نکته است که در اوج نوسانات روزانهبرای طلای 18 عیار، رقم 4,123,000 ریال به عنوان سقف و رقم 4,096,000 ریال به عنوان پایین‌ترین نرخ و کف معاملاتی ثبت شد که این رقم در طول روزجاری برای طلای 24 عیار برابر با 5,498,000 ریال به عنوان بالاترین و 5,461,000 ریال به عنوان پایین‌ترین بوده است.

  معاملات مثقال و آب شده

در معاملات روزانه آبشده نیز هر مثقال طلا با قیمت 17,810,000 ریال معامله گردید همچنین مثقال طلا در نوسانات، سقف 17,860,000 ریالی و کف 17,740,000 ریالی را به ثبت رساند. آبشده نقدی نیز که شاهد کاهش 20,000 ریالی بود به رقم 17,820,000 رسید که این قیمت در اوج معاملات برابر با 17,850,000 ریال به عنوان بالاترین و در پایین‌ترین سطح معاملات نیز 17,750,000 ریال مشاهده گردید. بررسی قیمت طلا در ماه‌های اخیر گویای این است که هر گرم طلای 18 عیار در روزهای مشابهی از سال گذشته یعنی در تاریخ پنجشنبه 24 آبان 1397 با رقم 3,439,900 ریال داد و ستد شده بود که مقایسه این دو نرخ، بیانگر افزایش 19.65 درصدی یا 676,100 ریالی طلا نسبت به سال گذشته است. نگاهی به نوسانات 6 ماهه و 3 ماهه طلا نیز مبین نوسانات به میزان 44,000 ریال برای دوره سه ماهه و 462,000 ریال برای دوره 6 ماهه است. در ادامه این بررسی، مقایسه عملکرد یک ماهه طلای 18 عیار نیز نشان‌دهنده افزایش 1.35 درصدی فلز زرد به میزان 55,000 ریال در دوره یک ماهه اخیر است.

  انتشار ارز مجازی در چین تا 3 ماه آینده

از سوی دیگر چین زیرساخت‌های لازم برای عرضه ارز مجازی توسط بانک مرکزی این کشور را فراهم کرده و احتمالا طی دو، سه ماه آینده این ارز منتشر خواهد شد.

به گزارش راشاتودی، پکن زیرساخت‌ لازم موسوم به پرداخت الکترونیک ارز دیجیتال را که به بانک مرکزی این کشور این امکان را می‌دهد تا ارز مجازی ایجاد کرده و به بانک‌های این کشور عرضه کند را فراهم کرده و قرار است ارز مجازی چین توسط شبکه‌هایی به نام الی‌پی و ویچت‌پی توسط اشخاص حقیقی و حقوقی جابه‌جا شود.

جک لی، مدیر موسسه HCM کپیتال با اعلام این خبر گفت: بنابراین پکن تمام بستر و شبکه مورد نیاز را دارد. من فکر می‌کنم که خیلی زود شاید طی دو تا سه ماه آینده شاهد عرضه ارز مجازی توسط پکن باشیم.  وی تاکید کرد: عرضه این ارز می‌تواند به شکل آزمایشی شروع شده و قرار نیست به‌طور کامل جای پول فیزیکی را در مبادلات مالی بگیرد.  دنی‌‌یلا استوفل، یکی از اعضای کابینه سوییس می‌گوید: عرضه احتمالی یک ارز مجازی توسط چین می‌تواند دولت‌های دیگر کشورها در سراسر جهان را بر آن دارد که نسبت به نحوه استفاده و قانونمند کردن فناوری بلاکچین تصمیم‌گیری کنند. وی تاکید کرد: اگر دولت‌ها متوجه بشوند که این مساله به‌طور کاملا واقعی در حال رخ دادن است و بفهمند که سوالات و چالش‌های مربوط به ارزهای الکترونیکی کاملا حقیقی هستند، من امیدوارم که این مساله باعث شود شاهد ورود دولت‌ها در سراسر جهان به این مساله باشیم.  شی جی پینگ، رییس‌جمهور چین، اخیرا خواستار بالا بردن سطح سرمایه‌گذاری و تحقیقات در زمینه ارز مجازی در این کشور شده است.

  مشکل انتقال ارز در لبنان

بانک‌های لبنان همچنان هم درهایشان بسته مانده است. این در حالی است که گروه‌های سیاسی سعی دارند دولت جدید را تشکیل دهند. به گزارش ایبِنا، لبنان پس از اعتراضات در هفته‌های اخیر با بدترین بحران اقتصادی پس از جنگ داخلی که بین سال‌های ۱۹۷۵ تا ۱۹۹۰ به‌طول انجامید، روبه‌رو شده است.

شعبات بانک‌ها از میانه‌های ماه اکتبر، نزدیک به یکماه، تعطیل هستند. دلیل بسته بودن آنها مسائل امنیتی عنوان شده است. خواسته اصلی معترضان در لبنان تغییرات اساسی در ساختار سیاسی، پایان فساد، گرانی و تورم در این کشور است. همچنین بانک‌ها اجازه برداشت و انتقال ارزهای خارجی ازجمله دلار و یورو را به مشتری‌ها نمی‌دهند. دلیل آن واهمه از خروج سرمایه از کشور عنوان شده است.

جورج الحاج، نماینده سندیکای بانکداران لبنان می‌گوید: روسای بانک‌ها سه شنبه در نشستی مشترک برای حل بحران‌های جاری و گشایش بانک‌ها در صورت حفظ امنیت کارمندان شرکت کردند. سندیکای بانکداران لبنان اعلام کرد که با ادامه اعتصاب کارمندان، بانک‌های این کشور روز چهارشنبه بیست و دوم آبان ماه نیز تعطیل خواهندبود. بانک مرکزی لبنان دوشنبه اعلام کرد که سپرده‌های بانکی امن بوده و ارزش پول ملی کاهش نخواهدیافت. ریاض سلامه، رییس بانک مرکزی به رسانه‌ها گفت: اجازه نمی‌دهیم که کشور با کاهش ارزش سپرده‌ها روبرو شود.

در بسیاری از کشورهای پیشرفته نرخ بهره به صفر درصد یا سطح منفی رسیده که می‌تواند روی بازار ارز و طلا اثرگذار باشد. به گزارش تریدینگ اکونومیکس، کاهش رشد اقتصادی، باقی ماندن نرخ تورم در سطوح پایین و افزایش ریسک‌های موجود بر سر راه نظام مالی باعث شده که بسیاری از بانک‌های مرکزی در سراسر جهان نرخ بهره خود را کاهش دهند. بانک مرکزی امریکا چهارشنبه هفته گذشته با کاهش ۰.۲۵ درصدی نرخ بهره و قرار گرفتن این نرخ در سطح ۱.۵ تا ۱.۷۵ درصدی موافقت کرد تا بدین‌ترتیب سومین کاهش متوالی نرخ بهره در سال جاری به ثبت برسد. بانک مرکزی اروپا نیز نرخ بهره را به منفی ۰.۵ درصد رسانده است که پایین‌ترین نرخ بهره ثبت شده در طول تاریخ این منطقه قرار گیرد. با این حال در شرایطی که برخی از بانک‌های مرکزی در نقاط مختلف جهان از جمله در اروپا و ژاپن نرخ بهره را به سطح منفی رسانده‌اند، بسیاری از بانکداران ارشد در امریکا از فدرال رزرو خواسته‌اند تا به این جریان نپیوندد.

 

 

ارسال نظر