حباب سکه طلا صفر شد

۱۳۹۸/۰۸/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۶۶۰۷
حباب سکه طلا صفر شد

گروه بانک و بیمه|

روز شنبه 18 آبان 98، در بازارهای جهانی نرخ اونس طلا به روند کاهشی قیمت خود ادامه داد و با 8 دلار کاهش نسبت به روز جمعه 1460 دلار قیمت‌گذاری شد. همچنین با اعلام نرخ دلار در بازار آزاد و معاملات نقدی به قیمت 11375 تومان، نرخ طلا و سکه نیز نسبت به هفته گذشته کاهشی شد. مظنه یک مثقال طلای آب شده 17 عیار یک میلیون و 740 هزار تومان، هر گرم طلا 18 عیار 401 هزار و 700 تومان، سکه طرح جدید 3 میلیون و 937 هزار تومان، طرح قدیم 3 میلیون و 930 هزار تومان، نیم سکه 2 میلیون و 60 هزار تومان، ربع سکه یک میلیون و 260 هزار تومان و سکه یک گرمی 820 هزار تومان معامله شد. به گزارش «تعادل»، صرافی‌های مجاز بانک مرکزی قیمت خرید دلار را ۱۱ هزار و 250 تومان و قیمت فروش آن را ۱۱ هزار و 350 تومان اعلام کرده‌اند. این صرافی‌ها هر یورو را به قیمت ۱۲ هزار و 550 تومان می‌خرند و ۱۲ هزار و 650 تومان می‌فروشند.  در سامانه سنا نیز نرخ لحظه‌ای دلار 11350 و نرخ یورو 12650 تومان اعلام شد. سامانه سنا نرخ میانگین ارز برای پنج شنبه 16 آبان 98 را برای دلار 11 هزار و 345 تومان، یورو 12 هزار و 602 تومان، پوند انگلیس 14 هزار و 341 تومان، درهم امارات 3 هزار و 81 تومان، لیر ترکیه 2 هزار و 57 تومان و یوآن چین یک هزار و 695 تومان اعلام کرد.

در بازار ارز رسمی نیز بانک مرکزی نرخ ۴۷ ارز را برای روز شنبه اعلام کرد که بر اساس آن نرخ ۱۸ ارز مانند یورو و پوند نسبت به روز پنج‌شنبه هفته گذشته کاهش و قیمت ۱۸ واحد پولی دیگر افزایش یافت؛ نرخ دلار و۱۰ ارز دیگر نیز ثابت ماند. بر اساس اعلام بانک مرکزی هر دلار امریکا برای روز شنبه 18 آبان ماه ۹۸ بدون تغییر نسبت به روز پنج‌شنبه گذشته ۴۲ هزار ریال قیمت خورد. همچنین هر پوند انگلیس با یک هزار و ۲۷۲ ریال کاهش نسبت به روز پنج‌شنبه ۵۳ هزار و ۶۵۸ ریال و هر یورو نیز با ۱۷۰ ریال افت نسبت به روز پنج‌شنبه ۴۶ هزار و ۲۸۱ ریال ارزش‌گذاری شد.

بانک‌ها روز شنبه 18 آبان قیمت خرید دلار از مردم را ۱۱ هزار و ۵۰ تومان اعلام کرده‌اند. همچنین شعب ارزی بانک‌ها هر یورو را ۱۲ هزار و ۱۵۵ تومان می‌خرند.همچنین نرخ خرید هر پوند انگلیس از مردم ۱۴ هزار و ۱۰۰ تومان از سوی بانک‌ها اعلام شده است. شعب ارزی بانک‌ها نیز نرخ فروش هر یورو را به عنوان ارز مسافرتی و با احتساب کارمزد، ۱۲ هزار و ۵۸۰ تومان می‌فروشند.

  حباب سکه صفر شد

از سوی دیگر، محمد کشتی‌آرای عضو اتحادیه طلا و جواهر با اشاره به کاهش قیمت طلا و سکه در بازار از صفر شدن حباب سکه خبر داد و افزود: در هفته اخیر قیمت انس جهانی طلا به‌شدت کاهش یافته و هر انس طلا نسبت به هفته گذشته ۵۶ دلار کاهش یافته است.

وی افزود: افزایش اندک قیمت ارز در هفته گذشته و همچنین کاهش قیمت انس جهانی، بر نرخ طلا و سکه داخلی تاثیر داشته و سکه تمام بهار آزادی که هفته گذشته ۴ میلیون تومان بود به ۳ میلیون و ۹۵۰ هزار تومان رسیده و پیش بینی کاهش بیشتر قیمت‌ها هم وجود دارد.

عضو اتحادیه طلا و جواهر، ادامه داد: در حال حاضر قیمت سکه هیچ حبابی ندارد و قیمت هر گرم طلا ۱۸ عیار که چهارشنبه هفته گذشته ۴۱۰ هزار تومان بود به ۴۰۳ هزار تومان رسیده و معاملات با توجه به نوسانات قیمت ارز و نوسانات قیمت جهانی در حال انجام است.کشتی‌آرای درباره افزایش تقاضا در بازار با توجه به پایان ایام سوگواری، گفت: افزایش تقاضا معقول بوده و مقدار تقاضا با عرضه همخوانی دارد و موجب شده تا در بازار حباب وجود نداشته باشد.

  طلا امیدی به افزایش قیمت ندارد

از سوی دیگر، نظرسنجی هفتگی کیتکونیوز نشان داد تحلیلگران وال استریت و سرمایه‌گذاران باور ندارند که فشار فروش در بازار طلا هفته جاری تمام خواهد شد. طلا هفته گذشته را با عملکرد نه چندان مطلوبی به پایان برد و بازار طلا با فشار فروش فنی روبرو شد زیرا ریسک‌پذیری سرمایه‌گذاران بهبود پیدا کرد و این موضوع باعث کاهش سه درصدی قیمت طلا در هفته گذشته شد که بزرگ‌ترین کاهش هفتگی در دو سال و نیم اخیر بود.

دارین نیوسام، رییس شرکت «دارین نیوسام آنالایز» اظهار کرد اگرچه بازار طلا روند نزولی پیدا کرده است اما به نظر نمی‌رسد دچار بیش فروش شده باشد و سطح حمایت مهم بعدی طلا حدود ۱۴۰۷ دلار خواهد بود. در نظرسنجی هفته جاری کیتکونیوز از تحلیلگران وال استریت، ۱۳ نفر شرکت کردند که از میان آنها چهار نفر یا ۳۱ درصد افزایش قیمت طلا و هشت نفت یا ۶۱ درصد کاهش قیمت طلا در هفته جاری را پیش بینی کردند. یک نفر یا معادل هشت درصد نیز نظری نداشت.در این بین، ۹۹۱ نفر در نظرسنجی آنلاین کیتکونیوز از سرمایه‌گذاران شرکت کردند که از میان آنها، ۴۸۲ نفر یا ۴۹ درصد افزایش و ۳۳۱ نفر یا ۳۳ درصد کاهش قیمت طلا را پیش‌بینی کردند و ۱۷۷ نفر یا ۱۸ درصد هم نظری نداشتند. اگرچه اکثر سرمایه‌گذاران در این نظرسنجی هنوز نسبت به افزایش قیمت طلا خوش‌بین بودند اما برای نخستین‌بار از ماه مه میزان خوش‌بینی آنها به پایین ۵۰ درصد کاهش پیدا کرد. مشارکت در این نظرسنجی آنلاین به بالاترین سطح خود از اواخر سپتامبر رسید.

در نظرسنجی کیتکونیوز برای هفته گذشته تحلیلگران وال استریت و سرمایه‌گذاران پیش بینی اشتباهی داشتند. بهای هر اونس طلا برای تحویل در دسامبر در معاملات روز جمعه بازار امریکا سه دلار و ۵۰ سنت یا ۰.۲ درصد کاهش یافت و در ۱۴۶۲ دلار و ۹۰ سنت بسته شد و برای کل هفته ۳.۲ درصد کاهش نشان داد.درصد درستی پیش بینی تحلیلگران وال استریت و سرمایه‌گذاران از ابتدای امسال تاکنون ۵۲ درصد بوده است.

چارلی ندوس، استراتژیست ارشد بازار در شرکت «لاسال فیوچرز گروپ» اظهار کرد فشار فروش فنی صدمه فنی قابل توجهی به روند صعودی طلا زد. وی اکنون منتظر است تا ببیند آیا طلا حمایت در سطح ۱۴۰۵ دلار را که میانگین قیمت ۲۰۰ روزه است، تست خواهد کرد. ندوس به کیتکونیوز گفت با توجه به وضعیت بازارهای سهام که به رکورد بالایی صعود کرده‌اند، افزایش قیمت برای طلا دشوار خواهد بود.

کوین گریدی، رییس شرکت فونیکس فیوچرز هم قیمت‌های پایینتر برای طلا در کوتاه‌مدت پیش بینی و فروش در صورت افزایش قیمت به ۱۴۸۰ دلار را توصیه کرد. با وجود همه اخبار منفی که در فضای طلا وجود دارد، برخی از سرمایه‌گذاران آماده نیستند از این فلز ارزشمند دست بکشند. برخی از تحلیلگران اظهار می‌کنند که بازارها درباره پیش بینی پایان جنگ تجاری میان امریکا و چین، بیش از حد خوش‌بین هستند. قیمت طلا از ابتدای سال میلادی جاری تاکنون تحت تاثیر پیامدهای جنگ تجاری امریکا و چین بر اقتصاد و تجارت جهان، بیش از ۱۴ درصد رشد کرده است.

دونالد ترامپ، رییس‌جمهور امریکا روز جمعه پس از اینکه احتمال لغو برخی از تعرفه‌ها روی واردات کالاهای چینی را رد کرد، ابهامات جدیدی را در فضای بازار نسبت به دورنمای توافق تجاری دو ابرقدرت اقتصادی به وجود آورد. افشین نوابی، مدیر معاملات شرکت بازرگانی «ام‌کی‌اس» اظهار کرد که اگرچه طلا هفته دشواری را سپری کرد اما بدبینی کاملا به این فلز زرد با درنظر گرفتن ابهاماتی که در بازار وجود دارد، به این سادگی نخواهد بود.

 افزایش نرخ دلار

از سوی دیگر، تشدید اختلافات پکن و چین بر سر مسائل تجاری، دلار را به قله سه هفته اخیر رساند و رییس‌جمهور امریکا مدعی شد که با درخواست چین برای لغو بخشی از تعرفه‌های وارداتی موافقت نکرده است.

به گزارش رویترز، در آخرین روز از معاملات هفتگی بازارهای ارز، فضای معاملات بار دیگر کاملا تحت تاثیر اخبار مربوط به جنگ تجاری امریکا و چین قرار گرفت. در شرایطی که برخی رسانه‌ها خبر موافقت طرف امریکایی با درخواست طرف چینی برای برداشته شدن متقابل تعرفه‌های اضافی بر روی محصولات وارداتی از یکدیگر را در فاز نخست توافق تجاری منتشر کرده بودند، دونالد ترامپ- رییس‌جمهور امریکا- در اظهاراتی که بار دیگر به نگرانی‌ها از سرانجام این اختلافات دامن زد مدعی شد که با درخواست چینی‌ها برای برداشته شدن تعرفه‌ها موافقت نکرده است.

کیوسوکه سوزوکی، مدیر ارشد ارزی در بانک «سوسیه جنرال» گفت: مساله جنگ تجاری امریکا و چین در صدر توجهات معامله گران قرار دارد و بازار در حال حاضر نسبت به نزدیک‌تر شدن مواضع طرفین واکنش از خود نشان داده است.

چین و امریکا درگیر یک جنگ تجاری طولانی مدت بوده‌اند که اکنون وارد شانزدهمین ماه خود شده است و از آن به عنوان یکی از اصلی‌ترین دلایل کاهش رشد اقتصادی جهان نام برده می‌شود تا جایی که بانک جهانی زیان این جنگ برای اقتصاد جهانی طی دو سال‌ آینده حدود ۷۰۰ میلیارد دلار برآورد کرده است. دو طرف طیف گسترده‌ای از محصولات وارداتی یکدیگر را مشمول تعرفه‌های اضافی کرده‌اند.

شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، با ۰.۲ درصد افزایش در مقایسه با روز گذشته و در سطح ۹۸.۳۲۹ واحد بسته شد که بالاترین سطح آن در سه هفته اخیر به شمار می‌رود. نرخ برابری هر فرانک سویس معادل ۱.۰۰۲۹ دلار اعلام شد. در حوزه برگزیت نیز پس از مدت‌ها کش و قوس، مجلس این کشور سرانجام با خواسته دولت برای برگزاری انتخابات زودهنگام موافقت کرده است. انتخابات پارلمانی دوازدهم دسامبر که نخستین انتخابات مجلس انگلیس در ماه دسامبر طی یک قرن اخیر نیز محسوب می‌شود، احتمالا به سه سال جنجال بر سر مساله برگزیت خاتمه خواهد داد با این حال هنوز حزب حاکم محافظه‌کار با حزب برگزیت به ائتلاف دست نیافته است و رهبر حزب کارگر نیز وعده داده است که درصورت پیروزی در انتخابات، رفراندوم مجددی در خصوص برگزیت برگزار خواهد کرد. اتحادیه اروپا پیش‌تر با ارسال نامه‌ای به بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس اعلام کرد که تصمیم گرفته است مهلت خروج انگلیس از اتحادیه اروپا را تا پایان ماه ژانویه سال آینده میلادی تمدید کند.

در آخرین دور از معاملات، پوند با ۰.۲ کاهش قیمت نسبت به روز قبل خود و به ازای ۱.۲۷۷۶ دلار مبادله شد. همچنین هر یورو با ۰.۲ درصد ریزش به ۱.۱۰۱۹ دلار کاهش یافت. همچنین هر دلار امریکا با ۰.۵ درصد افزایش به ۱.۳۲۰۴ دلار کانادا افزایش یافت. در برابر همتای سنگاپوری، هر دلار به ازای ۱.۳۵۹۵ دلار سنگاپور مبادله شد. در معاملات بازارهای ارزی جهانی، هر دلار با ۰.۱ درصد افزایش نسبت به روز گذشته به ۱۰۹.۲۲۰۷ ین رسید. در برابر همتای استرالیایی، هر دلار امریکا به ازای ۱.۴۵۷۹ دلار مبادله شد. همچنین نرخ برابری دلار معادل ۶.۹۹۶۳ یوان چین اعلام شد.

برایان دینگرفلد- استراتژیست ارزی در موسسه «نت وست مارکتس» گفت: ما گزارشات فراوانی از روند مذاکرات تجاری چین و امریکا داشته‌ایم به ویژه بر سر اختلافات تعرفه‌ای. بنابراین چیزی که در حال حاضر رهبری جریانات بازار را بر عهده دارد این است که تلاش‌ها برای رسیدن به یک توافق تا چه حد می‌تواند طرفین را حاضر به کنار گذاشتن اختلاف‌هایشان کند.

 

ارسال نظر