اخبار

۱۳۹۸/۰۸/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۶۴۲۹

بررسی لایحه یک فوریتی قانون پولی و بانکی کشور

سخنگوی کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس از بررسی رسیدگی به لایحه یک فوریتی قانون پولی و بانکی کشور خبر داد. سخنگوی کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس در تشریح نشست کمیسیون متبوع خود، به حضور معاون بانک مرکزی، مسوولان سازمان برنامه و بودجه، نمایندگان مرکز پژوهش‌ها، دیوان محاسبات و اتاق اصناف در این جلسه اشاره کرد. نماینده مردم الیگودرز در مجلس شورای اسلامی به خبرگزاری خانه ملت گفت: بررسی لایحه یک فوریتی قانون پولی و بانکی کشور دستورکار کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس بود. وی در تشریح مزایا و معایب لایحه یک فوریتی قانون پولی و بانکی کشور، بیان کرد: تسهیل نقل و انتقال پول و کاهش مخاطرات، اثرات مثبت روانی و سادگی در مبادلات از جمله مزیت‌های این طرح است. خدابخشی همچنین به معایب لایحه یک فوریتی قانون پولی و بانکی کشور اشاره و اظهارداشت: هزینه‌های سنگینی به دلیل جایگزین شدن اسکناس‌های جدید به کشور تحمیل می‌شود. در واقع باید به مدت ۱۰ سال حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیارد تومان سالانه، برای تغییر واحد پولی هزینه شود. این نماینده مردم در مجلس دهم با بیان اینکه حذف ۴ صفر از پول ملی در شاخص‌های اقتصادی مانند نرخ بیکاری، نرخ مشارکت اقتصادی، تورم و تولید تاثیر مثبتی ندارد، اضافه کرد: لایحه یک‌فوریتی قانون پولی و بانکی کشور موجب افزایش سطح عمومی قیمت‌ها شده و گروه‌های سنی بالا نیز زمینه پذیرش آن را ندارند. سخنگوی کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس ادامه داد: حذف ۴ صفر باید زمانی اجرایی شود که کشور به ثبات اقتصادی رسیده باشد که در حال حاضر زمان مناسبی برای ایجاد این تغییر نیست زیرا ممکن است در سال‌های آینده ناچار شویم مجدد چند صفر از واحد پول ملی حذف کنیم.

بارگذاری ایران‌چک جدید در خودپردازها

پیرو انتشار برخی اخبار در مورد عدم امکان بارگذاری ایران‌چک جدید در دستگاه‌های خودپرداز، در حال حاضر ایران چک‌های یاد شده، در بسیاری از خودپردازهای بانک‌های کشور در استان‌های مختلف بارگذاری شده است.  به گزارش «تعادل»، روابط عمومی بانک مرکزی اعلام کرد: طبیعتا فرآیند تنظیم و تطبیق کاسِت دستگاه‌های خودپرداز با نوع اسکناس مورد نظر، پیش‌نیاز بارگذاری هر نوع اسکناس و ایران چک جدید است. لذا به منظور بارگذاری ایران چک جدید، ضرورت دارد آن دسته از شعب بانک‌ها که تنظیمات مذکور را اعمال ننموده‌اند، نسبت به تطبیق خودپردازهای خود اقدام لازم به عمل آورند.  خاطرنشان می‌سازد این فرآیند، همواره در مورد تمام اقطاع جدید اسکناس، از جمله اسکناس‌های یکصد هزار ریالی و پنجاه هزار ریالی و نیز نسخه اول ایران چک بانک مرکزی ج.ا.ا که ابعادی بزرگ‌تر از ایران چک جدید دارند نیز انجام گرفته است.

جلسه رییس کل بانک مرکزی با مدیران عامل بانک‌ها

جلسه دوره‌ای رییس‌کل بانک مرکزی با مدیران عامل بانک‌ها و موسسات اعتباری در محل بانک مرکزی برگزار شد؛ در این جلسه دکتر همتی با اشاره به اقدامات بانک مرکزی برای اصلاح نظام بانکی از روند بهبود عملکرد بانک‌ها درخصوص سود بانکی، تسهیلات و اجتناب از اضافه‌برداشت و نیز آرامش بازار پول که به همت عمده بانک‌ها محقق شده است، از تلاش مدیریت و کارکنان نظام بانکی تشکر کرد.

به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، دکتر همتی با اشاره به اینکه بانک مهم‌ترین نهاد برای جذب پس‌اندازهای مردم است و سپرده‌گذاران عمده آن صندوق‌های بازنشستگی و بیمه‌ها، صندوق‌های سرمایه‌گذاری و امثالهم هستند و سهم سپرده‌گذاری مردمی در سپرده‌ها را بسیار قابل ملاحظه دانست و ارتقا و استحکام بانک‌ها را در راستای اقتصاد کلان کشور قلمداد کرد. رییس‌کل بانک مرکزی ضمن تشکر از اقداماتی که بانک‌ها در خروج از بنگاهداری انجام می‌دهند بر تداوم روند این واگذاری‌ها تاکید کرد. وی همچنین بر اهمیت نقش بانک‌ها در تامین مالی طرح‌های بزرگ اشاره و با توجه به شرایط اقتصادی کشور اهمیت پشتیبانی از تولید را مورد تاکید قرار داد. رییس‌کل بانک مرکزی با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری بر رونق تولید و با توجه به نیازهای واحدهای تولیدی به سرمایه در گردش پیشنهاد کرد بانک‌ها گروه‌های ویژه‌ای زیرنظر مدیرعامل تشکیل داده و واحدهای نیازمند نقدینگی را شناسایی و تامین کنند. گفتنی است، موضوعات مختلفی در این جلسه از سوی مدیران عامل بانک‌ها مطرح و مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

فین‌تک ‌و فروش برخط باعث حذف نماینده بیمه نمی‌شود

همچنین علیرضا یزدان دوست کارشناس بیمه می‌گوید حضور فین‌تک‌ها در صنعت بیمه و فروش بر خط بیمه‌نامه‌ها منجر به از دست رفتن فرصت‌های شغلی نمایندگان و کارگزاران بیمه نخواهد شد.

علیرضا یزدان‌دوست در گفت‌وگو با ایبِنا درباره اینکه حضور فین‌تک‌ها و استارت‌آپ‌ها در صنعت بیمه منجر به از دست رفتن فرصت‌های شغلی کنونی این صنعت برای نمایندگان فروش و کارگزاری‌ها خواهد شد، گفت: اتفاقا من تصور می‌کنم که با حضور فین‌تک‌ها و فروش برخط بیمه‌نامه‌ها نیز نمایندگان بیمه حذف نخواهند شد. باید توجه داشت که بسیاری از ایده‌های مناسب برای فروش از سوی نمایندگان بیمه مطرح می‌شود.

 

ارسال نظر