تحولات بازار ارز و طلا

۱۳۹۸/۰۸/۱۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۶۳۳۷

گروه بانک و بیمه |

روز دوشنبه 13 آبان 98، در بازارهای جهانی نرخ اونس طلا بدون تغییر 1514 دلار قیمت‌گذاری شد. همچنین با اعلام نرخ دلار در بازار آزاد و معاملات نقدی به قیمت 11310 تومان، نرخ طلا و سکه نیز نسبت به روز یک‌شنبه کاهشی شد. مظنه یک مثقال طلای آب شده 17 عیار با کاهش سه هزار تومانی نسبت به روز یک‌شنبه یک میلیون و 774 هزار تومان، هر گرم طلا 18 عیار 409 هزار و 600 تومان، سکه طرح جدید با کاهش 13 هزار تومانی 4 میلیون تومان، طرح قدیم 3 میلیون و 990 هزار تومان، نیم سکه 2 میلیون و 80 هزار تومان، ربع سکه یک میلیون و 280 هزار تومان و سکه یک گرمی 840 هزار تومان معامله شد. به گزارش تعادل، صرافی‌های مجاز بانک مرکزی قیمت خرید دلار را ۱۱ هزار و 200 تومان و قیمت فروش آن را ۱۱ هزار و 300 تومان اعلام کرده‌اند. این صرافی‌ها هر یورو را به قیمت ۱۲ هزار و 500 تومان می‌خرند و ۱۲ هزار و 600 تومان می‌فروشند.  در سامانه سنا نیز نرخ لحظه‌ای دلار 11300 و نرخ یورو 12600 تومان اعلام شد. سامانه سنا نرخ میانگین ارز در دوشنبه 13 آبان 98 را برای دلار 11 هزار و 191 تومان، یورو 12 هزار و 487 تومان، پوند انگلیس 14 هزار و 189 تومان، درهم امارات 3 هزار و 78 تومان، لیر ترکیه 2 هزار و 31 تومان و یوآن چین یک هزار و 674 تومان اعلام کرد.

در بازار ارز رسمی نیز بانک مرکزی نرخ ۴۷ ارز را اعلام کرد که بر اساس آن نرخ ۲۳ ارز مانند یورو و پوند نسبت به روز یک‌شنبه افزایش و قیمت ۹ واحد پولی دیگر کاهش یافت؛ نرخ دلار و ۱۴ ارز دیگر نیز ثابت ماند. بر اساس اعلام بانک مرکزی هر دلار امریکا برای روز دوشنبه 13 آبان ماه ۹۸ بدون تغییر نسبت به روز یک‌شنبه ۴۲ هزار ریال قیمت خورد. همچنین هر پوند انگلیس با ۱۵ ریال افزایش ۵۴ هزار و ۳۴۵ ریال و هر یورو نیز با ۲۰ ریال افزایش نسبت به روز یک‌شنبه ۴۶ هزار و ۹۱۶ ریال ارزش‌گذاری شد.

قیمت ارز که طی روزهای گذشته با افزایش همراه بود، روز دوشنبه به ثبات نسبی رسید و بر همین اساس بانک‌ها روز دوشنبه هر دلار امریکا را ۱۱ هزار و ۲۸۷ تومان و هر یورو را به قیمت ۱۲ هزار و ۴۴۴ تومان می‌خرند. قیمت خرید هر پوند انگلیس در بانک‌ها نیز ۱۳ هزار و ۸۹۸ تومان اعلام شده است که نسبت به روز یک‌شنبه تفاوتی ندارد. قیمت ارز مسافرتی در بانک‌ها همچنان از قیمت فروش آن در بازار بالاتر است؛ به‌طوری که قیمت فروش ارز مسافرتی در بانک‌ها ۱۲ هزار و ۵۹۴ تومان اعلام شده که با احتساب کارمزد به حدود ۱۳ هزار تومان می‌رسد که نسبت به روزهای قبل کاهش یافته است. از سوی دیگر قیمت طلا تحت تاثیر پیشرفت مذاکرات تجاری امریکا و چین و آمار اشتغال مطلوب امریکا که تقاضا برای خرید این فلز ارزشمند را محدود کرد، در معاملات روز دوشنبه بازار جهانی کاهش یافت. به گزارش ایسنا، هر اونس طلا برای تحویل فوری در معاملات روز جاری بازار سنگاپور ۰.۱ درصد کاهش پیدا کرد و به ۱۵۱۱ دلار و ۴۲ سنت رسید. در بازار معاملات آتی امریکا، هر اونس طلا ۰.۱ درصد کاهش یافت و به ۱۵۱۳ دلار و ۹۰ سنت رسید. امریکا و چین روز جمعه اعلام کردند در پایان دادن به جنگ تجاری ۱۶ ماه‌های که به اقتصاد جهانی آسیب زده است، پیشرفت کرده‌اند و مقامات امریکایی اعلام کردند ماه جاری ممکن است توافقی امضا شود.

بازارها همچنین از آمار اقتصادی مثبتی که هفته گذشته منتشر شد و نگرانی‌ها نسبت به کندی رشد اقتصادی را تا حدودی تخفیف داد، دلگرم شدند. گزارش وزارت کار امریکا نشان داد اقتصاد این کشور در اکتبر ۱۲۸ هزار شغل ایجاد کرده که بالاتر از برآورد ۷۵ هزار شغل جدید از سوی اقتصاددانان بود اما نرخ بیکاری همان‌طور که پیش بینی شده بود، به ۳.۶ درصد رشد کرد. به گفته مارگارت یانگ یان، تحلیلگر بازار شرکت “سی‌ام سی مارکتس “، جو بازار در کوتاه‌مدت بهتر از آن است که سرمایه‌گذاران بخواهند به طلا توجه کنند و البته افت ارزش دلار، کاهش قیمت طلا را محدودتر کرده است. اما در بلندمدت فضا برای افزایش قیمت طلا وجود دارد زیرا انتظار می‌رود بانک مرکزی امریکا سال میلادی آینده نرخ‌های بهره را برای تحکیم اقتصاد و بهبود اعتماد بازار، کاهش دهد. بانک مرکزی امریکا هفته گذشته نرخ‌های بهره را برای سومین بار در سال میلادی جاری کاهش داد اما اعلام کرد تا زمانی که نشانه‌ای از وخامت بیشتر اوضاع مشاهده نکند، کاهش بیشتری در نرخ‌های بهره صورت نخواهد داد.

نرخ‌های بهره پایین‌تر با کاهش هزینه نگهداری طلا که دارایی بدون بازدهی است، سرمایه‌گذاری در این فلز ارزشمند را جذاب‌تر می‌کند. دلار روز جمعه پس از انتشار گزارش اشتغال مثبت امریکا، تلاش کرد صعود کند اما نظرسنجی نه چندان مطلوب از بخش تولید مانع از بهبود ارزش این ارز شد. دلار در برابر سبدی از ارزهای رقیب در ۹۷.۲۱۸ واحد ایستاد در حالی که روز جمعه به ۹۷.۱۰۷ واحد سقوط کرده بود که پایین‌ترین حد در سه ماه اخیر به شمار رفت. بر اساس گزارش رویترز، بازارهای سهام آسیا روز دوشنبه تحت تاثیر خوش‌بینی به مذاکرات تجاری امریکا و چین و آمار اشتغال مثبت امریکا به بالاترین حد در ۱۴ ماه گذشته صعود کردند. طبق تحلیل فنی رویترز، هر اونس طلا برای تحویل فوری ممکن است مقاومت در سطح ۱۵۱۹ دلار را بشکند و شکستن این قیمت زمینه را برای پیشروی این فلز تا سطح ۱۵۳۴ دلار فراهم می‌کند.

 

ارسال نظر