اخبار

۱۳۹۸/۰۸/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۶۲۴۶

١٧هزار میلیارد تومان وام ازدواج برای ۵۵۰ هزارنفر

در راستای اجرای بند (الف) تبصره ۱۶ قانون بودجه سال جاری کشور مبنی بر اعطای تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج به زوج‌ها، ۱۷۱ هزار و ۹۰۶ میلیارد ریال در قالب ۵۴۹ هزار و ۷۶۰ فقره وام قرض‌الحسنه ازدواج از ابتدای سال جاری تا پایان مهر ماه توسط نظام بانکی به متقاضیان پرداخت شده است.

به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، در این مدت تعداد ۲۵ هزار و ۴۹۴ فقره تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج به ایثارگران با سقف فردی ۶۰۰ میلیون ریال پرداخت شده است. گفتنی است در سال جاری با توجه به مفاد بند (الف) تبصره ۱۶ قانون بودجه کل کشور، به منظور حمایت از ازدواج جوانان، از محل منابع پس‌انداز و جاری قرض‌الحسنه نظام بانکی، تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج به زوج‌هایی که تاریخ عقد آنها بعد از یک فروردین ۱۳۹۶ است و تاکنون وام ازدواج دریافت نکرده‌اند، پرداخت می‌شود.

تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج برای هریک از زوج‌ها در سال ۱۳۹۸ 30 میلیون تومان با دوره بازپرداخت پنج ساله با اخذ یک ضامن معتبر و سفته است. بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی می‌توانند یارانه پرداختی به اشخاص را به عنوان تضمین در این زمینه بپذیرند.

فین ‌تک‌ها پیشران رشد صنعت بانکی هستند

معاون توسعه مدیریت و جذب سرمایه معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری گفت: کسب و کارهای سنتی باید فناوری‌های جدید و کسب و کارهای نوینی که بر بستر این فناوری‌ها شکل گرفته‌اند را به عنوان یک واقعیت بپذیرند و با تعامل بتوانند از ظرفیت‌های جدید موجود برای رشد استفاده کنند؛ بانک‌های کشور تا به امروز نسبت به سایر بخش‌ها اقدامات چشمگیری داشته‌اند که همین موضوع باعث شده تا در نهادهای پولی کشور اتفاقی متحول‌کننده و بزرگ رخ دهد.

علیرضا دلیری در گفت‌وگو با ایبِنا با اشاره به اقدامات بانک‌های کشور در زمینه بهره‌گیری از فناوری‌های جدید و تعامل با کسب و کارهای نوین افزود: بانک‌ها با ایجاد ظرفیت‌های لازم در زمینه همکاری با کسب و کارهای نوین از جمله فین تک‌ها، استفاده از فناوری‌های جدید و تحقیقات و ارایه مدل‌های آزمایشی محصولات پولی و بانکی مبتنی بر فناوری‌های جدید توانسته‌اند تا تحولاتی ایجاد کنند که البته باید زودتر از زمان فعلی رقم می‌خورد اما پیشرفت‌های انجام شده باعث شده تا بانکداری الکترونیک رشد داشته باشد و به معیارهای جهانی نزدیک شویم.

وی ادامه داد: کسب و کارهای نوین به خصوص فین‌تک‌ها‌ یکی از مهم‌ترین بازیگران آینده صنعت خدمات مالی و بانکی خواهند بود و هم‌اکنون نیز توانسته‌اند تا سهم بازار خوبی از ارایه خدمات مالی و بانکی را همچون بیمه دریافت کنند.

دلیری با اشاره به مدل همکاری فین تک‌ها و شبکه بانکی خاطرنشان کرد: اعتقاد دارم که فین‌تک‌ها پیشران رشد صنعت بانکی هستند و باید بانک‌ها کسب و کارهای نوین را جدی بگیرند و با تغییراتی در مدل کسب و کار نسبت به تعامل با آنها اقدام کنند.

اثرانگشت و تلفن همراه جایگزین کارت بانکی می‌شود

یک مسوول نظام بانکی با اشاره به گسترش پرداخت‌های مبتنی بر تلفن همراه و اثرانگشت به‌جای کارت بانکی، گفت: در صورت افزایش کارمزد بانکی، میزان استفاده از پرداخت با تلفن همراه به دلیل هزینه کمتر بین ۲۰ تا ۳۰ درصد افزایش می‌یابد. به گزارش ایرنا، محمد مهدی صادق روز یکشنبه در نشست خبری با اشاره به گسترش نظام بانکداری نوین و گسترش نظام‌های پرداخت غیرکارتی، گفت: پرداخت با استفاده از روش‌های بیومتریک (مانند اثر انگشت) در دست طراحی قرار دارد که در آینده، اجرایی خواهد شد. وی با اشاره به آغاز به کار سامانه پرداخت و خرید بدون نیاز به کارت بانکی (کیو. آر- QR)، اظهار داشت: با استفاده از بارکدهای ۲ بعدی، نیازی به همراه داشتن کارت بانکی برای پرداخت نیست.بر اساس این امکان، با نصب نرم افزار و اپلیکیشن در تلفن همراه می‌توان پرداخت را انجام داد. وی با بیان اینکه این ابزار برای پرداخت‌های خرد استفاده می‌شود، ادامه داد: در این سامانه، علاوه بر پرداخت آنلاین امکان پرداخت با کیف پول الکترونیکی وجود دارد.در حال حاضر حدودا  برای پنج درصد پذیرنده‌های فروشگاهی، این ابزار جدید فعال شده است که تا پایان امسال به ۲۰ درصد افزایش می‌یابد. صادق به احتمال تغییر کارمزد خدمات بانکی اشاره کرد و گفت: در صورت تصویب تغییر کارمزدها و افزایش آن، میزان گرایش به پرداخت با تلفن همراه به دلیل کارمزد پایین، افزایش خواهد یافت.برآورد می‌شود در صورت تغییر نظام کارمزد بانکی، بین ۲۰ تا ۳۰ درصد به حجم استفاده از پرداخت با تلفن همراه افزوده شود. بحث تغییر کارمزد مدت‌هاست مطرح شده اما به دلیل فرآیند پیچیده، تاکنون نهایی نشده است. وی با اشاره به روند رو به گسترش پرداخت با تلفن همراه در کشورهای مختلف گفت: در کشورهایی مانند چین تا ۲۰ درصد پرداخت‌ها از طریق تلفن همراه انجام می‌شود. البته در کشورهایی مانند ایران و مناطق توسعه‌یافته که در طی سال‌های گذشته زیرساخت‌های پرداخت کارتخوان فراهم شده، میزان استفاده از کارتخوان در مقایسه با تلفن همراه بیشتر است.

 

ارسال نظر