سکه چهار میلیونی شد

۱۳۹۸/۰۸/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۶۲۴۳
سکه چهار میلیونی شد

گروه بانک و بیمه |

روز یکشنبه 12 آبان 98، در بازارهای جهانی نرخ اونس طلا به دلیل تعطیلی بازارهای جهانی بدون تغییر نسبت به روز شنبه 1514 دلار باقی ماند اما این نرخ نسبت به قیمت زیر 1490 دلار هفته گذشته نشانه افزایش قیمت جهانی طلا و اثر آن بر رشد قیمت سکه و طلا در ایران است. همچنین با اعلام نرخ دلار در بازار آزاد و معاملات نقدی به قیمت 11360 تومان، نرخ طلا و سکه با افزایش اندک قیمت مواجه شد و مظنه یک مثقال طلای آب شده 17 عیار با 4 هزار تومان افزایش نسبت به روز شنبه یک میلیون و 777 هزار تومان، هر گرم طلای 18 عیار 410 هزار و 300 تومان، سکه طرح جدید با افزایش 14 هزار تومانی 4 میلیون و 13 هزار تومان، طرح قدیم 4 میلیون و 5 هزار تومان، نیم سکه با افزایش 10 هزار تومانی نسبت به روز شنبه 2 میلیون و 80 هزار تومان، ربع سکه یک میلیون و 280 هزار تومان و سکه یک گرمی 840 هزار تومان معامله شد.

به گزارش «تعادل»، صرافی‌های مجاز بانک مرکزی قیمت خرید دلار را ۱۱ هزار و 150 تومان و قیمت فروش آن را ۱۱ هزار و 300 تومان اعلام کرده‌اند. این صرافی‌ها هر یورو را به قیمت ۱۲ هزار و 450 تومان می‌خرند و ۱۲ هزار و 600 تومان می‌فروشند.

در سامانه سنا نیز نرخ لحظه‌ای دلار به 11300 و نرخ یورو به 12600 تومان رسید. سامانه سنا نرخ میانگین ارز برای یکشنبه 12 آبان 98 را برای دلار 11 هزار و 169 تومان، یورو 12 هزار و 444 تومان، پوند انگلیس 14 هزار و 142 تومان، درهم امارات 3 هزار و 53 تومان، لیر ترکیه 2 هزار و 28 تومان و یوآن چین یک هزار و 672 تومان اعلام کرد.  در بازار ارز رسمی نیز بانک مرکزی نرخ ۴۷ ارز را برای روز یکشنبه اعلام کرد که بر اساس آن نرخ تمام ارزها بدون تغییر نسبت به روز شنبه ثابت ماند. بر اساس اعلام بانک مرکزی هر دلار امریکا برای روز یکشنبه 12 آبان ماه ۹۸ بدون تغییر نسبت به روز شنبه ۴۲ هزار ریال قیمت خورد. همچنین هر پوند انگلیس ۵۴ هزار و ۳۳۰ ریال و هر یورو نیز بدون تغییر نسبت به روز شنبه ۴۶ هزار و ۸۹۶ ریال ارزش‌گذاری شد. همچنین قیمت ارز مسافرتی در بانک‌ها همچنان از قیمت فروش آن در بازار بالاتر است؛ بطوری که قیمت فروش ارز مسافرتی در بانک‌ها ۱۲ هزار و ۶۰۲ تومان اعلام شده که با احتساب کارمزد به حدود ۱۳ هزار تومان می‌رسد که نسبت به روزهای قبل کاهش یافته است.

  افزایش فاصله نرخ خرید و فروش دلار

اختلاف بین قیمت خرید و فروش دلار و یورو در صرافی‌های مجاز بانک مرکزی از ۱۰۰ تومان به ۱۵۰ تومان افزایش یافته است. پس از یک دوره کاهش قیمت‌ها در بازار ارز، نرخ ارز این روزها روند افزایشی به خود گرفته و بر همین اساس بانک‌ها 12 آبان‌ماه هر دلار امریکا را ۱۱ هزار و ۲۹۴ تومان و هر یورو را به قیمت ۱۲ هزار و ۴۵۱ تومان می‌خرند. قیمت خرید هر پوند انگلیس در بانک‌ها نیز ۱۳ هزار و ۹۰۴ تومان اعلام شده است که نسبت به روز قبل تفاوتی ندارد.

همچنین صرافی‌های مجاز بانک مرکزی نیز قیمت خرید دلار را ۱۱ هزار و ۱۵۰ تومان و قیمت فروش آن را ۱۱ هزار و ۳۰۰ تومان اعلام کرده‌اند که قیمت خرید ارز تغییری نکرده، اما قیمت فروش آن ۵۰ تومان افزایش یافته است. این صرافی‌ها هر یورو را به قیمت ۱۲ هزار و ۴۵۰ تومان می‌خرند و ۱۲ هزار و ۶۰۰ تومان می‌فروشند.این در حالی است که پیش از این فاصله نرخ خرید و فروش دلار و یورو ۱۰۰ تومان بود.

  سکه ۴ میلیونی شد

یک فعال بازار طلا نیز گفت: بازار ارز و طلا روند افزایشی را در پیش گرفتند که البته این روند در بازار طلا و سکه پررنگ‌تر بود؛ به‌طوری‌که سکه تمام طرح جدید و قدیم که مدتی بود به زیر سه میلیون بازگشته بود، دوباره به چهار میلیون رسید. قیمت سکه تمام با ۲۰ هزار تومان افزایش، به چهار میلیون رسیده است و سکه طرح قدیم نیز با افزایش ۲۵ هزار تومانی، چهار میلیون و ۵۰۰۰ تومان قیمت دارد. قیمت نیم‌سکه دو میلیون و ۸۰ هزار تومان است که ۱۰ هزار تومان افزایش قیمت را تجربه می‌کند. ربع سکه هم با افزایش ۱۰ هزار تومانی قیمت، یک میلیون و ۲۸۰ هزار تومان معامله می‌شود. در این میان سکه یک گرمی بیشترین افزایش قیمت (۳۰ هزار تومان) را داشته و ۸۴۰ هزار تومان عرضه می‌شود. همچنین هر گرم طلای ۱۸ عیار در طلافروشی‌ها با ۳۰۰۰ تومان افزایش قیمت به ۴۰۹ هزار تومان رسیده است. در بازارهای جهانی نیز قیمت‌ها صعودی بوده و هر اونس طلا ۱۵۱۴ دلار و ۸۰ سنت معامله می‌شود.

فعالان بازار طلا و سکه معتقدند حباب قیمت سکه تمام و نیم‌سکه با توجه به نبود تقاضا در بازار، به صفر رسیده است؛ آن‌طور که محمد کشتی‌آرای می‌گوید: چند هفته‌ای است که تقاضایی برای خرید سکه در بازار وجود ندارد و هم‌اکنون این بازار در رکود شدید است.

در عین حال در بازار ارز نیز تقاضا برای ارز کم شده و فقط خریداران واقعی در این بازار هستند. بازاری‌ها می‌گویند: تقاضای کاذب دیگر برای دلار نداریم و با توجه به افت و خیزهایی که در سال قبل داشت و آرامش نسبی ماه‌های اخیر دیگر کسی به‌نیت سرمایه‌گذاری وارد این بازار نمی‌شود. فعالان بازار ارز معتقدند: خروج بازیگران بزرگ از بازار ارز، فروشنده شدن بازیگران خرد، رفتارهای موثر بازارساز، افزایش عرضه و کاهش تقاضا و راه‌اندازی بازار متشکل ارزی از مهم‌ترین دلایل کاهش شدید قیمت ارز در روزهای گذشته به‌حساب می‌آید.

  کاهش قیمت سکه در شهریور نسبت به ماه قبل

به گزارش ایبِنا، براساس آمار بانک مرکزی، متوسط قیمت فروش یک سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم در بازار آزاد شهر تهران در شهریورماه سال جاری ۴ میلیون و ۴۰ هزار تومان بود که در مقایسه با ماه قبل ۱.۷ درصد کاهش و نسبت به ماه مشابه سال قبل ۲.۸ درصد افزایش نشان می‌دهد. همچنین حداقل و حداکثر نرخ فروش سکه مذکور در ماه یاد شده به ترتیب ۳ میلیون و ۹۵۷ هزار تومان و ۴ میلیون و ۱۲۱ هزار تومان بوده است. متوسط قیمت فروش یک سکه تمام بهار آزادی طرح جدید در شهریورماه ١٣٩٨ در بازار آزاد شهر تهران ۴ میلیون و ۹۴ هزار و ۹۰۰ تومان بود که در مقایسه با ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب ۲.۶ درصد و ۵.۴ درصد کاهش نشان می‌دهد. همچنین حداقل و حداکثر نرخ فروش سکه مذکور در ماه یاد شده به ترتیب ۴ میلیون و ۱۱ هزار تومان و ۴ میلیون و ۱۹۰ هزار تومان بوده است.

متوسط قیمت فروش یک سکه تمام بهار آزادی در شش ماه اول سال ١٣٩٨ در بازار آزاد شهر تهران با طرح قدیم ۴ میلیون و ۳۹۷ هزار و ۹۰۰ تومان و با طرح جدید ۴ میلیون و ۵۳۳ هزار و ۹۰۰ تومان بود که نسبت به دوره مشابه سال ١٣٩٧ به ترتیب ۶۳.۴ درصد و ۵۸.۱ درصد افزایش یافته است. این در حالی است که نرخ سکه در شش ماه نخست سال جاری روند نزولی را طی کرده است. متوسط قیمت سکه طرح جدید در مرداد ماه ۴ میلیون و ۲۰۳ هزار و ۲۰۰ تومان، تیرماه ۴ میلیون و ۴۷۰ هزار و ۱۰۰ تومان، خرداد ماه ۴ میلیون و ۶۶۳ هزار و ۸۰۰ تومان، اردیبهشت ماه ۵ میلیون و ۷ هزار و ۴۰۰ تومان و در فروردین ماه ۴ میلیون و ۷۹۸ هزار و ۸۰۰ تومان بوده است.

 چرا دلار این روزها آرام است

یک استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی گفت: بهبود شرایط اقتصادی چیزی جز تولید بیشتر و ایجاد ارزش افزوده نیست، اقتصاد زمانی می‌تواند پیشرفت داشته باشد و ارزش پول خود را حفظ کند که تولید در آن به راحتی انجام و ارزش افزوده ایجاد شود.

دکتر غدیرمهدوی کلیشمی در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص ثبات نرخ ارز طی چند ماه اخیر گفت: واقعیت این است که طی سال‌های اخیر قیمت دلار در ایران بیش از آنکه تحت تأثیر مسائل اقتصادی باشد از شرایط سیاسی اثر پذیرفته است به این معنی که در دوره‌های زیادی قیمت ارز سرکوب شده و با حدوث یک شوک سیاسی یا ریسکی برونزا به یک‌باره قیمت ارز با شوک بزرگی افزایش یافته است.

مهدوی افزود: با در نظر گرفتن این موضوع می‌توان گفت که ثبات نسبی حاکم در بازار ارز که در مدت اخیر ایجاد شده ناشی از ثبات نسبی در وضعیت سیاسی کشور است.

مهدوی افزود: اگر بخواهیم ریشه‌های اقتصادی نوسانات دلار را در اقتصاد ایران بررسی کنیم باید به وضعیت نقدینگی و رشد اقتصادی و نسبت آن با قیمت روز ارز توجه داشته باشیم.

وی با بیان اینکه بر اساس پژوهشی میانگین رشد اقتصادی واقعی سالانه ایران پس از انقلاب یک تا یک و نیم درصد بوده است گفت: طی بررسی‌های صورت گرفته، حجم نقدینگی در اقتصاد ایران پس از انقلاب حدود ۳۵۰۰ برابر شده است، با توجه به میانگین رشد اقتصادی و قیمت هفت تومانی دلار در سال ۵۷، قیمت واقعی دلار در شرایط فعلی اگر بخواهد با این واقعیت‌ها تطابق داشته باشد ارقامی غیر از نرخ‌های فعلی است.

این عضو شورای شهر کرج با بیان اینکه قیمت برابری ارز در اقتصادهای توسعه یافته تا حد زیادی تحت تأثیر شرایط اقتصادی است، ادامه داد: زمانی که در ژاپن مشغول به تحصیل بودم وضعیت برابری دلار و ین را طی ۵۰ سال پس از جنگ جهانی دوم و احیای اقتصاد ژاپن مورد بررسی قرار دادم، حاصل این پژوهش این بود که نرخ برابری بطور کاملاً قانونمند براساس میزان تقاضا برای دلار و شرایط اقتصادی تغییر می‌کند.

وی افزود: به عنوان نمونه ژاپنی‌ها در ماه آگوست تعطیلاتی به نام «گلدن ویک» دارند که در این هفته به خاطر تعطیلات زیاد سفرهای خارجی افزایش زیادی پیدا می‌کند و بین سه تا چهار میلیون نفر از کشور خارج می‌شوند، بنابراین تقاضا برای دلار بالا می‌رود و نرخ دلار در برابر ین بین ۱۰ تا ۱۵ درصد افزایش می‌یابد، با اتمام سفرها دوباره این نرخ به حالت اولیه بازمی‌گردد.

مهدوی خاطرنشان کرد: این تغییر نرخ برابری در شرایطی که دولت تصمیم به سرمایه‌گذاری خارجی می‌گیرد هم به وجود می‌آید، نتیجه اینکه قیمت ارز در چنین اقتصادهایی بطور نظام‌مند تحت تأثیر شرایط اقتصادی است، اما در ایران چنین شرایطی وجود ندارد و در بسیاری از سال‌ها نرخ ارز به صورت برون‌زا تعیین می‌شود و زمانی که شوک سیاسی اتفاق می‌افتد؛ به یک‌باره قیمت ارز چند برابر می‌شود. به عنوان مثال زمانی که ترامپ صحبت‌هایی علیه ایران مطرح کرد و احتمال وقوع جنگ می‌رفت نرخ ارز حتی تا ۲۰ هزار تومان هم بالا رفت اما اکنون که شرایط سیاسی آرام و لحن سخنرانی‌ها آرامتر شده نرخ ارز پایین آمده است.

وی ادامه داد: بطور کلی در ثبات اخیر نرخ ارز اگرچه نظارت‌ها اثر داشته اما این اثرات حاشیه‌ای است. واقعیت این است که بهبود شرایط اقتصادی چیزی جز تولید بیشتر و ایجاد ارزش افزوده نیست، اقتصاد زمانی می‌تواند پیشرفت داشته باشد و ارزش پول خود را حفظ کند که تولید در آن به راحتی انجام و ارزش افزوده ایجاد شود. اما اقتصادی که انواع موانع را پیش روی تولید دارد و با محدودیت‌های زیادی در سرمایه‌گذاری، بوروکراسی، تکنولوژی، تأمین مواد اولیه و ریسک‌های متنوع و ... مواجه است‌، قادر به پاسخگویی به نیازها و تقاضای کل اقتصاد نیست و در چنین شرایطی تورم ایجاد شده و پول ملی تا حد زیادی ضعیف خواهد شد.

  اتخاذ تدبیر ارزی برای استفاده از ظرفیت اتحادیه اوراسیا

از سوی دیگر، حسن فروزان‌فرد کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با ایبِنا درباره عضویت ایران در اتحادیه اوراسیا و برداشتن شدن تعرفه‌ها برای بیش از ۸۰۰ قلم کالا اظهار داشت: در شرایط سخت اقتصادی به هر حال مفری به نام اتحادیه اروسیا برای کشور ایجاد شده که موارد جالب توجهی به حوزه در حوزه صنایع غذایی و کشاورزی در آن دیده می‌شود.

وی افزود: به عنوان نمونه در حوزه انواع و اقسام ماهی‌های خوراکی که در ایران بستر مناسبی برای تولید آن وجود دارد یا ظرفیت خالی برای تولید داریم، تعرفه‌های ترجیحی وضع شده است. البته تمامی تعرفه‌ها صفر نخواهد شد اما تعرفه ترجیحی خوبی وضع شده است.

رییس کمیسیون حمایت قضایی و مبارزه با فساد در عین حال تصریح کرد: کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا، فاصله نزدیکی با ایران دارد و رفت‌ و آمد به آنها با توجه به شرایط سختی که در تعاملات بین‌المللی برای ایران ایجاد کرده‌اند، کار دشواری نیست. نکته مهم درباره عضویت ایران در اتحادیه اوراسیا آن است که باید راهکاری جدی و عملیاتی برای مبادله ارز با کشورهای این اتحادیه پیدا کنیم. به نظر می‌رسد که هم بانک مرکزی، هم اتاق بازرگانی و هم فعالان اقتصادی باید برای یافتن مکانیزم ارزی مناسب با یکدیگر همکاری کنند تا بتوان از این ظرفیت به خوبی استفاده کرد.

فروزان‌فرد در عین حال تصریح کرد که باید تشکل‌های تخصصی با همکاری اتاق بازرگانی و وزارت صنعت، معدن و تجارت مطالعات فشرده‌ای را برای مشخص کردن تعرفه‌های ترجیحی با اتحادیه اوراسیا آغاز کنند تا بتوان از آن در ظرفیت‌سازی کشور استفاده کرد.

 

 

ارسال نظر