سند راهبردی فلزات گرانبها تدوین می‌شود

۱۳۹۸/۰۸/۰۲ - ۰۰:۴۸:۵۶
کد خبر: ۱۵۵۷۳۲
سند راهبردی فلزات گرانبها تدوین می‌شود

گروه بانک و بیمه|

روز چهارشنبه یکم آبان 98، قیمت جهانی اونس طلا به 1492 دلار در بازار جهانی رسید. همچنین با اعلام نرخ دلار در بازار آزاد و معاملات نقدی به قیمت 11215 تومان، بازار ارز و طلا در داخل نیز با کاهش قیمت مواجه شد. مظنه یک مثقال طلای آب شده 17 عیار با 17 هزار تومان کاهش نسبت به روز سه‌شنبه یک میلیون و 717 هزار تومان، هر گرم طلا 18 عیار 396 هزار و 400 تومان، سکه طرح جدید با کاهش 50 هزار تومانی به 3 میلیون تومان و 890 هزار، طرح قدیم 3 میلیون و 880 هزار تومان، نیم سکه 2 میلیون تومان، ربع سکه یک میلیون و 210 هزار تومان و سکه یک گرمی 830 هزار تومان معامله شد.

به گزارش «تعادل»، قیمت دلار با کاهش 100 تومانی و یورو با کاهش 50 تومانی نسبت به روز سه‌شنبه در صرافی‌های مجاز بانک مرکزی معامله شد.در صرافی‌های مجاز بانک مرکزی قیمت خرید دلار را ۱۱ هزار و 250 تومان و قیمت فروش آن را ۱۱ هزار و 350 تومان اعلام کرده‌اند. این صرافی‌ها هر یورو را به قیمت ۱۲ هزار و 500 تومان می‌خرند و ۱۲ هزار و 600 تومان می‌فروشند. در سامانه سنا نیز نرخ لحظه‌ای دلار به 11250 و نرخ یورو به 12550 تومان رسید، همچنین سامانه سنا نرخ میانگین ارز برای روز سه‌شنبه 29 آبان 98 را برای دلار 11 هزار و 277 تومان، یورو 12 هزار و 508 تومان، پوند انگلیس 14 هزار و 163 تومان، درهم امارات 3 هزار و 82 تومان، لیر ترکیه 2 هزار و 10 تومان و یوآن چین یک هزار و 673 تومان اعلام کرد.

در بازار رسمی ارز نیز، ‌بانک مرکزی نرخ ۴۷ ارز را برای روز چهارشنبه اعلام کرد که بر اساس آن نرخ ۲۵ ارز مانند یورو و پوند نسبت به روز سه‌شنبه کاهش و قیمت ۷ واحد پولی دیگر افزایش یافت؛ نرخ دلار و ۱۴ ارز دیگر نیز ثابت ماند. بر اساس اعلام بانک مرکزی هر دلار امریکا برای روز چهارشنبه یکم آبان ماه ۹۸ بدون تغییر نسبت به روز سه شنبه ۴۲ هزار ریال قیمت خورد. همچنین هر پوند انگلیس با ۴۸۳ ریال کاهش ۵۴ هزار و ۳۷ ریال و هر یورو نیز با ۱۳۰ ریال افت نسبت به روز سه شنبه ۴۶ هزار و ۷۱۱ ریال ارزش‌گذاری شد.

قیمت ارز مسافرتی در بانک‌ها همچنان از قیمت فروش آن در بازار بالاتر است؛ بطوری که قیمت فروش ارز مسافرتی در بانک‌ها ۱۲ هزار و ۵۹۴ تومان اعلام شده که با احتساب کارمزد به حدود ۱۲ هزار و ۹۰۰ تومان می‌رسد که نسبت به روزهای قبل ثابت مانده است.

   تدوین سند راهبردی طلا و سنگ‌های قیمتی

همچنین رییس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلا، جواهر، نقره و سنگ‌های قیمتی ایران از تدوین سند راهبردی فلزات گرانبها و سنگ‌های قیمتی با همکاری بخش خصوصی، دانشگاه‌ها و وزارت صمت خبر داد.

سیدحجت شفایی در گفت‌وگو با ایبِنا با اعلام این خبر افزود: با حمایت علی آقامحمدی مشاور اقتصادی و نماینده ویژه رهبر معظم انقلاب و حضور وی در وزارت صمت، با برنامه‌ریزهای به عمل آمده جهت تدوین این سند بعد از کار کارشناسی بخش خصوصی و با همکاری دانشگاه‌هایی که در زمینه تدوین اسناد راهبردی تخصص دارند، این مهم انجام خواهد پذیرفت.

وی افزود: تاکنون چند جلسه در وزارت صمت در این زمینه برگزار شده و تا یک ماه آینده نیز قرار است پیش نویس این سند را ارایه کنیم تا به تصویب برسد. رییس اتحادیه تولیدکنندگان طلا، جواهر، نقره و سنگ‌های قیمتی ایران ابراز امیدواری کرد تا با تدوین این سند راهبردی، موانع و مشکلات موجود چه در زمینه تولید و چه در زمینه صادرات فلزات گران‌بها، طلا و جواهر برداشته شود و بتوانیم چشم‌انداز روشنی از آینده این صنعت داشته باشیم.

شفایی ایران را از جمله هفت کشور اول دنیا در زمینه تولید طلا و جواهر نامید و گفت: ما همچنین یکی از مهم‌ترین مصرف‌کنندگان مصنوعات طلا در دنیا هستیم. امیدوار هستیم تدوین این سند راهبردی که با حمایت نماینده ویژه رهبر معظم انقلاب، رضا رحمانی وزیر صمت، مهدی صادقی نیارکی معاون صنایع و عباس هاشمی مدیرکل فلزات وزارت صمت در حال تدوین است، بتواند ایران را به جایگاه واقعی خود در صنعت طلا و جواهر و سنگ‌های قیمتی برساند.

وی با بیان اینکه اتحادیه تولیدکنندگان وصادرکنندگان به نمایندگی مستقیم از رییس اتاق بازرگانی ایران مهندس شافعی در نشست‌های تدوین این سند با همراهی اعضای هیات‌مدیره حضور دارد، گفت: پنج اتحادیه شهرستانی طلای اصفهان، تهران، تبریز، یزد و مشهد و همچنین نماینده اتاق اصناف و تعاون نیز در این زمینه همکاری دارند. رییس اتحادیه تولیدکنندگان وصادرکنندگان طلا، جواهر، نقره و سنگ‌های قیمتی ایران ابراز امیدواری کرد که با تدوین این سند، جایگاه واقعی صنعت طلا دراشتغال، تولید، صادرات و ارزآوری مشخص شود.

   برخورد با مجرمان ارزی و سکه

درخبری دیگر مدیرکل تعزیرات حکومتی البرز از اجرای حکم مربوط به سه پرونده ارزی به مبلغ ۲۰۱ میلیارد ریال خبر داد. وی خاطرنشان کرد: بنابراین این افراد به دلیل عدم ایفای تعهد وارد‌کنندگان در قبال دریافت ارز و خدمات دولتی علاوه بر استرداد عین ارز دولتی به مبلغ ۱۱ میلیون و ۳۷۶ هزار لیر ترکیه، ۱۹ میلیون و ۴۲۴ هزار یوآن چین و ۱۱ میلیون و ۳۷۶ هزار لیر ترکیه، به پرداخت ۲۰۱ میلیارد و ۴۰۴ میلیون و ۹۵۹ هزار ریال به سیستم بانکی کشور نیز محکوم شدند که به دلیل عجز از پرداخت روانه زندان شدند.همچنین رییس پلیس امنیت اقتصادی پایتخت از دستگیری یکی از دلالان سکه و ارز با گردش حساب بانکی ۱۲تریلیون و ۵۵۲ میلیارد ریالی خبر داد.به گزارش ایسنا، سرهنگ نعمت‌الله علیپور در این باره گفت: پس از دستگیری سلطان سکه، شناسایی همدستان وی نیز در دستور کار قرار گرفت و در این راستا شخصی به هویت ج. ح مورد شناسایی واقع و در تحقیقات تکمیلی مشخص شد که این فرد با همکاری «وحید مظلومین» معروف به «سلطان سکه»، سکه و ارزها را از بازار جمع‌آوری کرده و موجب افزایش قیمت سکه شده بود.علیپور با اشاره به اینکه این فرد مالک یک باب مغازه طلافروشی در بازار تهران بود، گفت: این فرد در زمان آشفتگی بازار تحت پوشش خرید و فروش طلا، اقدام به معاملات طلای آب شده کرده بود و مجموع گردش حساب‌های بانکی این فرد در بازه زمانی سال‌های ۹۳ تا ۹۷ بالغ بر ۱۲ تریلیون ریال بوده است.

   ضرر خریداران سکه و دلار

از سوی دیگر در میان بازارهای ارز و سکه که سرمایه‌گذاران خود را به کام ضرر کشاند، بازار سرمایه در نیمه نخست امسال سود ۶۷ درصدی را به سرمایه‌گذارانش داد.به گزارش ایسنا، مردم معمولا سرمایه‌های بلااستفاده خود را تبدیل به اموالی می‌کنند که بتواند سودی نصیب آنها کند. در این میان برخی دیگر نیز که از ریسک‌پذیری پایینی برخوردارند، سرمایه‌ خود را نزد بانک‌ها سپرده‌گذاری می‌کنند تا سود تضمینی مشخصی را دریافت کنند.با این حال افراد ریسک‌پذیر سرمایه خود را بسته به شرایط وارد یکی از بازارهای سرمایه، سکه، دلار، مسکن، خودرو و... می‌کنند تا بتوانند از نوسانات موجود در این بازارها استفاده کرده و سود خوبی به جیب بزنند.در حال حاضر وضعیت بازار خودرو و مسکن چندان جالب به نظر نمی‌رسد و این دو بازار رشد خود را کرده و بعید است که رشد قابل توجه دیگری داشته باشند؛ چراکه در حال حاضر نیز رکود بر بازار این دو کالا حکمفرما شده است.اما در همین شرایط بازارهای ارز، سکه و بورس کماکان مشتری خود را دارند و مردم در این بازارها سرمایه‌گذاری می‌کنند؛ بنابراین مهم است که بدانیم کدام یک از این بازارها برای سرمایه‌گذاران خود سودآورتر بوده است؟

بر اساس آمار بانک مرکزی، متوسط قیمت فروش دلار در فروردین ماه سال جاری ۱۳ هزار و ۵۵۴ تومان، در اردیبهشت ماه ۱۴ هزار و ۵۰۹ تومان و در خرداد ماه ۱۳ هزار و ۴۲۷ تومان بوده است. اما در ادامه قیمت ارز با کاهش همراه بود و در تیرماه سال جاری قیمت ارز ابتدا به حدود ۱۳ هزار تومان و سپس با کاهش زیاد به حدود ۱۲ هزار تومان رسید. در مردادماه نیز روال کاهش قیمت ادامه داشت و قیمت دلار به کمتر از ۱۲ هزار تومان کاهش یافت و در شهریور ماه نیز در مدت زمانی، قیمت این ارز به مرز ۱۱ هزار تومان هم نزدیک شد، اما در پایان شهریور، قیمت ارز در محدود ۱۱ تا ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان ثابت شد.به این ترتیب، افرادی که در سال جاری نسبت به سرمایه‌گذاری در این بازار اقدام کرده‌اند، طبیعتا متضرر شده‌اند و سایر بازارها برایشان سودآورتر بوده است.همچنین افرادی که در سال گذشته ارز را با قیمتی بالاتر از رقم فعلی خریده و تاکنون نگهداری کرده‌اند، مشمول ضرر شده‌اند.

 

ارسال نظر