اخبار

۱۳۹۸/۰۷/۲۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۵۰۲۷

فعالیت ۱۰ میلیون ابزار پذیرش در شبکه پرداخت

تعداد ابزارهای پذیرش فعال از جمله کارتخوان، ابزار پذیرش موبایلی و اینترنتی در شبکه پرداخت الکترونیک تا پایان تابستان به ۹ میلیون و ۹۰۰ هزار ابزار رسیده است. به گزارش تعادل، بر اساس گزارش اقتصادی شهریورماه شاپرک، در ماه گذشته بالغ بر دو میلیارد و ۳۰۰ میلیون تراکنش در شبکه پرداخت الکترونیک به ارزش دو هزار و ۵۰۵ میلیارد ریال انجام شده که البته نسبت به مردادماه سال جاری کاهش و نسبت به شهریورماه سال گذشته دچار رشدی ۲۴.۸۷ درصدی در تعداد و ۲.۳۴ درصدی در ارزش تراکنش شده است؛ این گزارش حاکی از آن است که کارتخوان فروشگاهی همچنان در میان ابزارهای پذیرش بیشترین سهم بازار از تعداد و مبلغ تراکنش‌های شبکه پرداخت الکترونیک کشور را به خود اختصاص داده است اما این سهم از ابتدای سال جاری با افزایش رشد سهم ابزارهای پذیرش اینترنتی و موبایلی در حال کاهش است. این گزارش نشان می‌دهد که تعداد ابزارهای پذیرش فعال در شبکه پرداخت الکترونیک از جمله ابزار پذیرش اینترنتی، ابزار پذیرش موبایلی و کارتخوان فروشگاهی در شهریورماه نسبت به مرداد ماه از رشد خوبی برخوردار بوده تا جایی که تعداد مجموع ابزارهای فعال به ۹ میلیون و ۹۱۱ هزار ابزار رسیده است.در شهریورماه سال جاری تعداد ابزارهای پذیرش اینترنتی (درگاه پرداخت اینترنتی) با ۵.۹۲ درصد رشد به بیش از یک میلیون ابزار رسیده است؛ از سویی دیگر تعداد ابزارهای پذیرش موبایلی با ۱.۸۵ درصد رشد نسبت به ماه گذشته به تعداد یک میلیون و ۲۲۵ هزار ابزار رسیده است. همچنین تعداد ابزار کارتخوان به عنوان بزرگ‌ترین بازیگر شبکه پرداخت الکترونیک کشور با ۱.۰۲ درصد همچنان رشد دارد و تعداد آن به بالغ بر ۷ میلیون و ۶۴۹ هزار دستگاه رسیده که بر این اساس می‌توان گفت تعداد ابزار کارتخوان حدود هفت برابر سایر ابزارهای پذیرش است. گزارش شاپرک حاکی از آن است که سهم بازار ابزار پذیرش اینترنتی در شهریورماه نسبت به مرداد ماه رشد بزرگی داشته و از سویی کارتخوان فروشگاهی با کاهش سهم روبرو بوده است؛ جدول منتشره از سهم تعداد هر یک از ابزارهای پذیرش فعال سیستمی از کل ابزارهای بازار نشان از آن دارد که کارتخوان فروشگاهی در میان ابزارها سهمی ۷۷.۱۸ درصدی دارد و بیشترین گستردگی ابزار در شبکه پرداخت را به خود اختصاص داده و ابزار پذیرش موبایلی و اینترنتی به ترتیب سهمی ۱۲.۳۶ درصدی و ۱۰.۴۶ درصدی کسب کرده‌اند.

راه‌اندازی افزونه‌ای برای مقابله با فیشینگ‌های بانکی

برای حل معضل فیشینگ اخیرا مرکز ماهر یک سامانه ضدفیشینگ را ایجاد کرده که به‌صورت افزونه روی مرورگر نصب شده و به کاربر هشدار لازم را ارایه می‌دهد.

به گزارش ایسنا، یکی از اقدامات کلاهبرداران این است که با راه‌اندازی سایت‌های جعلی که شبیه به سایت‌های اصلی است، به ربودن اطلاعات افراد، اغلب برای سوءاستفاده‌های مالی اقدام می‌کنند؛ در این شیوه که اصطلاحاً به فیشینگ معروف است، از طریق اطلاعات واردشده توسط کاربران در صفحات جعلی حساب‌های بانکی قربانیان خالی می‌شود. افزونه ضدفیشینگ درگاه بانکی، توسط مرکز آپا دانشگاه سمنان با حمایت مرکز ماهر (مدیریت امداد و هماهنگی رخدادهای رایانه‌ای)، با هدف شناسایی و آگاه ساختن سرویس‌گیرنده وب از درگاه‌های جعلی پرداخت اینترنتی ساخته شده است. با فعال بودن این افزونه و هنگام هدایت کاربر به صفحات پرداخت اینترنتی در یک سایت، به صورت خودکار اصل بودن یا فیشینگ بودن آن صفحه تشخیص داده شده و پیام مناسبی به کاربر نمایش داده می‌شود. با استفاده از این افزونه، با رفتن به درگاه بانکی سایت‌ها در صورتی که صفحه پرداخت اصل باشد، پیامی مبنی بر اصل بودن آن نمایش داده می‌شود و شما می‌توانید با خیال آسوده پرداخت اینترنتی خود را انجام دهید. در صورت جعلی بودن نیز یک پیام هشدار نمایش داده شده و برای بررسی بیشتر به صفحه وب افزونه هدایت می‌شوید. در این هنگام پرداخت خود را انجام نداده و آدرس سایتی که توسط آن به درگاه جعلی هدایت شده‌اید را در قسمت گزارش مردمی ارسال کنید. از آنجا که بررسی‌ها نشان می‌دهد اغلب قربانیان فیشینگ از طریق گوشی همراه گرفتار این دام می‌شوند، برای حفظ امنیت پرداخت الکترونیک و جلوگیری از سرقت کارت‌های بانکی خود توصیه می‌شود مرورگر یاندکس یا فایرفاکس اندروید را روی گوشی همراه خود نصب کرده و با نصب افزونه ضد فیشینگ روی آن، پرداخت اینترنتی مطمئنی داشته باشید. این افزونه آدرس درگاه پرداخت جعلی را برای بررسی بیشتر به سرور ارسال می‌کند. با کلیک روی دکمه فعال‌سازی، شما با این مورد موافقت می‌کنید. در غیر این صورت، با کلیک روی دکمه انصراف، افزونه غیرفعال خواهد ماند. با کلیک روی آیکون افزونه در کنار نوار آدرس و خواندن خط مشی رازداری، روی گزینه فعال‌سازی کلیک کنید تا افزونه فعال شود. با فعال بودن افزونه، در صورت تشخیص درگاه جعلی پرداخت اینترنتی یک هشدار برای شما نمایش داده شده و برای بررسی بیشتر URL آن به سرور ارسال خواهد شد و فقط درگاه‌هایی امن هستند که افزونه پیام اصالت آن را به شما نشان دهد، در غیر این صورت درگاه جعلی است.

 

ارسال نظر