ثبات بازار طلا و ارز

۱۳۹۸/۰۷/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۳۹۰۹
ثبات بازار طلا و ارز

گروه بانک و بیمه|

روز شنبه 6 مهر98، قیمت اونس جهانی طلا همچنان زیر مرز 1500 حرکت می‌کند، و نشان‌دهنده واکنش مثبت بازار جهانی به پیگیری سیاست‌های مذاکره توسط قدرت‌ها و رهبران جهان در مسائل تجاری و سیاسی است، نرخ دلار نقدی در بازار آزاد تهران نیز همچنان حول و حوش نرخ 11440 تومان هفته گذشته است و تغییر چندانی ندارد. همچنین صرافی‌های مجاز بانکی و ملی نرخ خرید یورو را 12600 و فروش یورو را 12700، نرخ خرید دلار را 11350 و فروش دلار را 11450 تومان اعلام کرده‌اند.

به گزارش«تعادل»، در بازار آزاد و معاملات نقدی نیز در خیابان فردوسی خرید دلار 11400 و فروش آن 11500 تومان، خرید یورو 12550 و فروش آن 12680 تومان معامله می‌شود و در نتیجه بازار طلا و ارز در ایران هفته جاری را در ادامه هفته قبل در ثبات و آرامش به سر می‌برد. در سامانه سنا نیز نرخ لحظه‌ای دلار به 11450 و یورو به 12700 تومان رسید. سامانه سنا نرخ میانگین ارزهای معامله شده روز پنج‌شنبه را برای دلار 11344 و لیر ترکیه 2080، یورو 12492، درهم 3100، یوآن 1680 و پوند انگلیس 14035 تومان اعلام کرده است. در بازار طلا با اعلام اونس جهانی 1497 دلار و دلار به قیمت 11440 تومان، قیمت سکه تمام بهار آزادی طرح جدید به چهار میلیون و 5 هزار تومان رسید همچنین هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز 408 هزار تومان قیمت دارد. مظنه مثقال 17 عیار یا طلای آبشده نیز به 1 میلیون و 769 هزار تومان رسید. سکه طرح قدیم با قیمتی معادل چهار میلیون تومان داد و ستد می‌شود . قیمت نیم‌سکه دو میلیون و 6۰ هزار تومان بود ربع سکه هم با 1 میلیون و 250 هزار تومان داد و ستد شد. اما سکه گرمی نیز ۸4۰ هزار تومان معامله می‌شود.

 پیش بینی روند بازار

بازار سکه و ارز که چندهفته پیاپی روندی نزولی را طی می‌کردند، هفته گذشته برای نخستین‌بار این روند را قطع کردند تا بازار با اندکی افزایش قیمت مواجه شود. ولی مجددا در آغاز این هفته قیمت‌ها با کاهش قابل توجه معادل چند ده هزار تومان برای سکه بازار طلا و سکه را تحت تاثیر خود قرار داد.نتیجه نظرسنجی این هفته کیتکو درباره تغییرات قیمت طلا در هفته پیش رو نشان می‌دهد که تحلیلگران نظر خاصی درباره جهت حرکت قیمت‌ها ندارند در حالی که سرمایه‌گذاران نسبت به رشد قیمت‌ها خوشبین هستند. همچنین مقایسه عملکرد بازارهای سهام، ارز و سکه بیانگر این است که تا پایان هفته قبل، بازار سهام در این مدت با ۶۴.۶۵ درصد رشد، بیشترین سود را نسبت به بازارهای ارز و سکه نصیب خود کرده است. این در حالی است که در این مدت بازار ارز (دلار) با افت ۱۲.۵ درصدی و بازار سکه با کاهش ۱۲.۶ درصدی مواجه بوده‌اند. این در حالی است که در هفته‌ای که گذشت نیز بازار سرمایه افت ۱.۹درصدی، بازار ارز (دلار) رشد یک درصدی و بازار سکه کاهش ۰.۱ درصدی را نصیب سرمایه فعالان خود کرده‌اند. قیمت سکه تمام بهار آزادی طرح جدید به چهار میلیون و ۱۰ هزار تومان رسیده و هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز ۴۰۸ هزار و ۶۰۰ تومان قیمت دارد.سکه طرح قدیم با قیمتی معادل چهار میلیون تومان داد و ستد می‌شود. این در حالی است که قیمت نیم‌سکه دو میلیون و ۵۰ هزار تومان، ربع سکه یک میلیون و ۲۵۰هزار تومان و سکه گرمی ۸۴۰ هزار تومان است.همچنین در بازارهای جهانی، آخرین قیمت هر اونس طلای جهانی به ۱۴۹۷ دلار رسیده است.اما از سوی دیگر در بازار ارز، قیمت ارز نسبت به روزهای گذشته با اندکی افزایش همراه شد. قیمت دلار که با در روزهای گذشته با ثبات همراه بود، افزایش اندکی یافته که بر همین اساس بانک‌ها ششم مهرماه هر دلار امریکا را ۱۱ هزار و ۳۷۲ تومان و هر یورو را به قیمت ۱۲ هزار و ۵۶۷ تومان می‌خرند. قیمت خرید هر پوند انگلیس در بانک‌ها نیز ۱۴ هزار و ۱۳۸ تومان است.قیمت ارز مسافرتی در بانک‌ها همچنان از قیمت فروش آن در بازار بالاتر است؛ به‌طوری که قیمت فروش ارز مسافرتی در بانک‌ها ۱۲ هزار و ۷۴۱ تومان اعلام شده که با احتساب کارمزد به حدود ۱۳ هزار تومان می‌رسد.اما صرافی‌های مجاز بانک مرکزی نیز قیمت خرید دلار را ۱۱ هزار و ۳۵۰ تومان و قیمت فروش آن را ۱۱ هزار و ۴۵۰ تومان اعلام کرده‌اند که نسبت به هفته گذشته ۱۰۰ تومان افزایش قیمت داشته است.این صرافی‌ها هر یورو را به قیمت ۱۲ هزار و ۶۰۰ تومان می‌خرند و ۱۲ هزار و ۷۰۰ تومان می‌فروشند.

 یورو در لاک دفاعی

 از سوی دیگر، چشم‌انداز تیره اقتصادهای اروپایی باعث عقب‌نشینی مجدد یورو شد. به گزارش رویترز، با تداوم روند کاهشی رشد اقتصادی کشورهای اروپایی و در پیش بودن مساله برگزیت، یورو بیش از هر زمان دیگری در هفته‌های اخیر تحت فشار قرار گرفته است تا جایی که ارزش آن در برابر دلار حتی به پایین‌ترین سطح دو سال اخیر نیز رسید اما ورود جریان حمایتی برای تثبیت یورو مانع از ریزش بیشتر آن شد.یورو در معاملات تا ۱.۰۹۰۳ دلار نیز عقب نشست که از مه‌۲۰۱۷ تاکنون بی‌سابقه بوده است اما

در نهایت کمی بالاتر رفت و به ازای ۱.۰۹۳۸ دلار مبادله شد. همچنین پس از آنکه میشل ساندرز، از مدیران بانک مرکزی انگلیس گفت که خروج بدون توافق انگلیس از اتحادیه اروپا باعث مشکلات زیادی برای بانک مرکزی خواهد شد، ارزش پوند در برابر دلار به ۱.۲۲۹۱ دلار عقب نشست.در معاملات آخرین روز از معاملات هفتگی بازارهای ارزی جهانی هر دلار به ۱۰۷.۹۳۴۲ ین رسید. در برابر همتای استرالیایی، هر دلار امریکا به ازای ۱.۴۷۸۲ دلار مبادله شد تا ارزش دلار استرالیا در یکی از کمترین سطوح سه هفته اخیر باقی بماند. شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد ۰.۰۰۲ درصد افزایش یافت و به ۹۸.۷۶۷ واحد رسید.

مازن عیسی، استراتژیست ارشد ارزی در موسسه “ تی دی سکیوریتیز “ گفت: انتظار ریزش بیشتری را در یورو داریم چرا که با توجه به وجود ریسک‌های متعدد بر سر راه اقتصاد کشورهای اروپایی انظتار نمی‌رود اوضاع خیلی بهتر شود.دلار در برابر یوان چین نیز صعودی بود و با ۰.۳۱ درصد افزایش نسبت به روز قبل به ازای ۷.۱۴۵۱ یوان معامله شد.لان انگویان، تحلیل‌گر بانک “ کومرتس بانک “ گفت: با توجه به آمارهای ضعیف مربوط به منطقه یورو احتمالا شاهد تضعیف موقعیت ارز اروپایی در برابر همتای امریکایی‌اش خواهیم بود.در برابر سایر ارزها، نرخ برابری هر دلار امریکا معادل ۷۰.۶۵۹۷ روپیه هند، ۱.۳۲۴۴ دلار کانادا، ۱.۳۸۱۶ دلار سنگاپور و ۰.۹۹۰۹ فرانک سوییس اعلام شد.

 هفته‌ای آرام برای دلار

 همچنین قیمت دلار در هفته جاری با وجود تحولات سیاسی مختلف تغییر بسیار کمی داشت و به عبارت دیگر، این بازار اکنون به آرامش رسیده است. قیمت دلار که در ماه‌های گذشته عمدتا با نوسانات زیادی همراه بود، این روزها به آرامش رسیده و عملا ثبات نسبی بر این بازار حاکم شده است؛ به‌طوری‌که در طول هفته جاری قیمت دلار تنها ۱۰۰ تومان تغییر داشت.دلار نخستین روز هفته جاری را در صرافی‌های مجاز بانک مرکزی با قیمت ۱۱ هزار و ۳۵۰ تومان برای خرید و ۱۱ هزار و ۴۵۰ تومان برای فروش آغاز کرد و این نرخ در روز بعد اندکی کاهش یافت.یک‌شنبه (۳۱ شهریور ماه) قیمت خرید و فروش دلار در صرافی‌های مجاز بانک مرکزی ۵۰ تومان کاهش یافت و به این ترتیب، قیمت خرید دلار به ۱۱ هزار و ۳۰۰ تومان و فروش آن به

 ۱۱ هزار و ۴۰۰ تومان رسید.صبح روز دوشنبه نیز دلار با همین قیمت‌ها در بازار معامله شد تا اینکه در عصر این روز باز هم قیمت دلار با کاهش ۵۰ تومانی روبرو شد و قیمت خرید دلار در عصر روز دوشنبه به ۱۱ هزار و ۲۵۰ تومان و قیمت فروش آن به ۱۱ هزار و ۳۵۰ تومان رسید.

اما ثبات بازار ارز همزمان با افزایش تحولات سیاسی از جمله مجمع عمومی سازمان ملل نشان داد که تقریبا بازار ارز ایران تاثیرپذیری خود از اتفاقات سیاسی را کاهش داده و به ثباتی رسیده که می‌تواند شرایط اقتصادی را بهبود بخشد.قیمت دلار در ادامه روزهای هفته در همین قیمت ۱۱ هزار و ۲۵۰ تومان برای خرید و ۱۱ هزار و ۳۵۰ تومان برای فروش باقی ماند تا طی چهار روز گذشته هیچ تغییری در قیمت ارز ایجاد نشود.

 

ارسال نظر