اخبار

۱۳۹۸/۰۷/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۳۸۲۳

بی‌خبری بانک‌ها از مسدود کردن حساب‌های میلیاردی

شایعه‌ای در فضای مجازی مطرح شده مبنی بر اینکه قرار است حساب‌های بانکی بالای یک میلیارد تومان مسدود شده و از صاحبان حساب خواسته شود تا منبع تامین این پول را مشخص کنند.بر اساس این ادعا که در روزهای اخیر مطرح شده، مسدود شدن حساب این افراد با هدف مقابله با پول‌شویی و جلوگیری از نقل و انتقال پول‌های مشکوک انجام می‌شود. به گزارش ایرنا، انتشار این خبر، باعث نگرانی دارندگان حساب‌های بانکی عمده شده است.حتی برخی نیز در واکنش به این موضوع، اعلام کردند احتمال دارد که صاحبان حساب‌های بزرگ اقدام به خارج کردن پول‌های خود از بانک و تبدیل آن به طلا، سکه، دلار و ... کنند.  با وجود گستردگی انتشار این خبر، اما پیگیری ایرنا نشان داد که این ادعا، تنها یک شایعه ساخته شده در فضای مجازی بوده و صحت ندارد. پیگیری ایرنا از بانک‌ها نشان می‌دهد موضوع مسدود کردن حساب‌های بانکی بالای یک میلیارد تومان در بانک‌ها رخ نداده و آنها از وجود بخشنامه‌ای درباره مسدود کردن حساب‌های یک میلیارد تومانی بی‌اطلاع هستند. مسوولان بانک تجارت در این باره به ایرنا گفتند: نه تنها حسابی به علت دارابودن موجودی بالای یک میلیارد تومان مسدود نشده، بلکه هیچ بخشنامه‌ای تاکنون در این باره به آنها ابلاغ نشده است. پیگیری از بانک ملی نیز از نادرست بودن این ادعا حکایت داشت. بررسی‌ها نشان می‌دهد که در بانک ملت نیز چنین اقدامی صورت نگرفته و هیچ بخشنامه‌ای به آنها ابلاغ نشده است. میثم امیری رییس مرکز اطلاعات مالی وزارت امور اقتصادی و دارایی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا با تکذیب این ادعا، گفت: هیچ بخشنامه‌ای درباره مسدود کردن حساب‌های بانکی بالای یک میلیارد تومان وجود نداشته و به بانک‌ها اعلام نشده است. مرکز اطلاعات مالی وزارت امور اقتصادی و دارایی در زمینه بررسی معاملات و عملیات مشکوک به پولشویی و تامین مالی تروریسم، ردیابی جریان وجوه انتقال اموال و بررسی و ارزیابی نحوه تحصیل و مشروعیت دارایی‌ها و عملیات مشکوک اشخاص در گزارش‌های واصله و ارسال آنها برای رسیدگی به مراجع ذیصلاح را بر عهده دارد. البته بررسی‌ها نشان می‌دهد که دستورالعمل‌هایی توسط نهادهای مسوول به بانک‌ها ابلاغ شده است تا تراکنش‌های مشکوک رصد و شناسایی شده و در صورت لزوم منشأ پول‌ها مشخص شود که شماری از این دستورالعمل‌ها جنبه محرمانه دارند. اما وجود بخشنامه‌ای مبنی بر مسدود کردن حساب‌های بانکی بالای سقف یک میلیارد تومان یا سوال از صاحبان آن حساب‌ها برای شفاف کردن منشأ پول، واقعیت خارجی ندارد.

رایزنی با نمایندگان مجلس برای معافیت مالیاتی بیمه

رییس کل بیمه مرکزی کشور گفت: با نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای معافیت صنعت بیمه از مالیات بر ارزش افزوده رایزنی کرده‌ایم. غلامرضا سلیمانی درحاشیه نشست با اعضای شورای هماهنگی شرکت‌های بیمه استان قم در گفت‌وگو با ایرنا و صدا و سیما افزود: درلایحه اصلاحیه قانون مالیات بر ارزش افزوده، دولت با معافیت مالیاتی صنعت بیمه موافقت کرده بود، اما این بند درکمیسیون اقتصادی حذف شده، اما برای این معافیت، رایزنی لازم را انجام داده‌ایم. وی با بیان اینکه در کشورهای پیشرفته سهم بیمه زندگی بیش از ۶۰ درصد بوده اما در کشورمان حدود ۱۴.۴ درصد است، اظهار داشت: بیمه زندگی یا عمر و سرمایه‌گذاری به درستی برای مردم تبیین نشده است و ما مردم را به استفاده از این نوع بیمه که پس انداز پول‌های خرد برای هنگام مورد نیاز است، تشویق و ترغیب می‌کنیم.

تحریم دوباره بانک مرکزی  با هدف خودنمایی امریکا

سید‌کمال سید‌علی معاون ارزی اسبق بانک مرکزی تحریم دوباره بانک مرکزی ایران را صرفا خودنمایی امریکا دانست. به گزارش ایبِنا، پس از پیروزی انقلاب اسلامی، کشور ایران بارها و بارها از سوی کشورهای غربی مورد انواع تحریم‌ها قرار گرفته اما هردفعه با دستیابی به راه‌های جایگزین توانسته با اتکا بر توان داخلی از پس این تحریم‌ها برآید. اما اخیرا شاهد تحریم دوباره بانک مرکزی ایران از سوی کشور امریکا هستیم که به اعتقاد کارشناسان این تحریم جز بازی باخته‌ای برای امریکا دستاورد دیگری ندارد. آنطور که رییس کل بانک مرکزی می‌گوید، تحریم مجدد این بانک توسط دولت امریکا نشان می‌دهد که دست آنها برای پیدا کردن اهرم فشار علیه ایران تاچه حدی خالی است. در همین راستا سیدکمال سیدعلی، معاون ارزی اسبق بانک مرکزی در گفت‌وگو با ایبِنا، اظهار داشت: بانک مرکزی در دوره قبل هم که مورد تحریم قرار گرفت فعالان حقوقی و بین‌المللی از این تحریم بسیار متعجب شدند. دلیل این موضوع هم این بود که بانک مرکزی وظیفه حفظ ارزش پول ملی، کنترل نقدینگی و اجرای سیاست‌های پولی را برعهده دارد و به همین دلیل هیچ وابستگی به هیچ دولتی ندارد و مستقیم با زندگی مردم در ارتباط است. وی افزود: اما ما شاهد این هستیم که با توجه به جو سیاسی حاکم، دولت امریکا تصمیماتی را اتخاذ می‌کند که نشان دهد قصد افزایش فشار و ایجاد مشکلات حداکثری برای ایران را دارد. این صاحب نظر حوزه پولی، با اشاره به تحریم صندوق توسعه ملی نیز گفت: تحریم صندوق توسعه ملی هم به همین شکل است، این صندوق تراکنش مالی ندارد و از طریق بانک‌های عامل فعالیت می‌کند اما ما شاهد تحریم این صندوق از سوی امریکا هستیم.

 

ارسال نظر