۴۵ درصد تراکنش‌های موبایلی، کمتر از ۲ هزار تومان

۱۳۹۸/۰۷/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۳۸۲۱
۴۵ درصد تراکنش‌های موبایلی، کمتر از ۲ هزار تومان

گروه بانک و بیمه |

آمار منتشر‌شده از سوی شرکت شاپرک نشان می‌دهد که ۴۵ درصد تراکنش‌های انجام شده با ابزار پذیرش موبایلی در مرداد ماه سال جاری کمتر از دو هزار تومان بوده است.

به گزارش تعادل، شرکت شاپرک گزارش وضعیت دامنه مبلغی تراکنش‌های ابزارهای پرداخت یعنی کارتخوان فروشگاهی، ابزار پذیرش موبایلی و ابزار پذیرش اینترنتی در مرداد ماه را منتشر کرده است؛ وضعیت دامنه مبلغی تراکنش‌های کارتخوان‌های فروشگاهی در گزارشی بر حسب کارمزد بررسی شد و در این گزارش به دامنه مبلغی تراکنش‌های ابزار پذیرش اینترنتی و موبایلی در مرداد ماه ۹۸ نگاهی داریم.

  ۵ تا ۱۵ هزار تومان

در مرداد ماه سال جاری بالغ بر دو میلیارد و ۳۵۵ میلیون و ۹۷۷ تراکنش به ارزش ۲ هزار و ۶۱۶ میلیارد ریال در شبکه شاپرک انجام شده است که در سهم ابزارهای پذیرش، ابزار پذیرش اینترنتی با تعداد ۹۷۹ هزار پایانه در حدود ۱۳۶ میلیون و ۶۰۰ هزار تراکنش را به خود اختصاص داده و سهمی ۵.۸۰ درصدی از تمام تراکنش‌های شبکه پرداخت داشته است. آمار اعلام شده از دامنه مبلغی تراکنش‌های ابزار پذیرش اینترنتی نشان می‌دهد که بیشترین تراکنش با سهمی بالغ بر ۳۵.۴۴ درصدی از کل تراکنش‌های با استفاده از درگاه اینترنتی در کشور دارای مبالغی در بازده بیشتر از پنج هزار تومان تا ۱۵ هزار تومان بوده است؛ همچنین در حدود ۷۸.۵۸ درصد از کل تراکنش‌های انجام شده با استفاده از ابزار پذیرش اینترنتی دارای مبلغی کمتر از ۲۵ هزار تومان بوده است که نشان از استفاده گسترده از درگاه‌های پرداخت برای خریدهای خرد دارد.

  کمتر از ۲ هزار تومان

بررسی نمودارهای منتشر شده از سوی شاپرک نشان از وضعیت متفاوت تراکنش ابزار پذیرش موبایلی با کارتخوان فروشگاهی و ابزار پذیرش اینترنتی دارد؛ در واقع بالغ بر ۴۵.۵۹ درصد از مجموع تراکنش‌های ابزار پذیرش موبایلی دارای مبلغ کمتر از ۲ هزار تومان بوده است و ۶۸.۸۶ درصد تراکنش‌ها دارای مبلغ کمتر از ۵ هزار تومان بوده است که نشان از استفاده عموم شهروندان به صورت گسترده از ابزار پذیرش موبایلی برای تهیه کارت شارژهای کمتر از ۵ هزار تومان دارد.

  62 درصد تراکنش کارتخوان‌ها

زیر25هزار تومان

گزارش شبکه الکترونیکی پرداخت کارت نشان می‌دهد که از دو میلیارد و ۷۶ میلیون تراکنش ابزار کارتخوان (با احتساب تراکنش‌های عملیات مانده‌گیری)، در حدود یک میلیارد و ۲۹۶ میلیون تراکنش ابزار کارتخوان فروشگاهی دارای مبلغ تا ۲۵ هزار تومان بوده است. همچنین آمار منتشر شده نشان می‌دهد که بیش از ۹۰ درصد از تراکنش‌های ابزار کارتخوان در مرداد ماه دارای مبلغی کمتر از پنج میلیون ریال (۵۰۰ هزار تومان) بوده است.

بیش از ۹۰ درصد تراکنش کارتخوان‌ها دارای مبلغی کمتر از ۵۰۰ هزار تومان است و بیشترین سهم در دامنه مبلغی به تراکنش‌های ۵ تا ۱۵ هزار تومان اختصاص دارد.

شرکت شاپرک گزارش وضعیت دامنه مبلغی تراکنش‌های ابزارهای پرداخت یعنی کارتخوان فروشگاهی، ابزار پذیرش موبایلی و ابزار پذیرش اینترنتی در مرداد ماه را منتشر کرده است که بر اساس آن دامنه مبلغی ابزار کارتخوان فروشگاهی با توجه به محاسبه کارمزد بانک پذیرنده در مبالغ کمتر از ۵۰ هزار ریال (پنج هزار تومان)، بین ۵۰.۰۰۱ ریال تا ۲۵۰.۰۰۰ ریال (بیشتر از ۵ هزار تومان تا ۲۵ هزار تومان) و بالاتر از ۲۵۰.۰۰۰ (بیشتر از ۲۵ هزار تومان) تقسیم شده است.

  بیشترین سهم ۵ تا ۱۵ هزار تومان

در مرداد ماه سال جاری بالغ بر دو میلیارد و ۳۵۵ میلیون و ۹۷۷ تراکنش به ارزش ۲ هزار و ۶۱۶ میلیارد ریال در شبکه شاپرک انجام شده است که در سهم ابزارهای پذیرش شبکه پرداخت الکترونیک همچنان بیشترین سهم به دستگاه‌های کارتخوان با سهمی بالغ بر ۸۸.۱۲ درصد اختصاص پیدا کرده است؛ ابزار کارتخوان فروشگاهی با تعداد بیش از ۷ میلیون و ۵۷۱ هزار پایانه فعال در مدت مشابه تعداد ۲ میلیارد و ۷۶ میلیون و ۱۵۹ هزار تراکنش را به خود اختصاص داده است. آمار اعلام شده از دامنه مبلغی تراکنش‌های شاپرکی نشان می‌دهد که بیشترین تراکنش با استفاده از دستگاه کارتخوان در مرداد ماه با سهم ۳۸.۹۷ درصدی دارای مبلغ بیشتر از ۵ هزار تومان تا ۱۵ هزار تومان بوده است؛ از سویی دیگر بالغ بر ۲۳.۴۶ درصد از تراکنش‌های کارتخوان‌ها در دامنه مبلغی کمتر از ۵ هزار تومان انجام شده که نشان از ادامه روند ضریب نفوذ گسترده کارتخوان برای خریدهای بسیار خرد و خرید شارژ دارد؛ با توجه به این گزارش، تعداد تراکنش‌های کمتر از ۵ هزار تومان برابر با ۴۸۶ میلیون و ۹۹۸ هزار تراکنش بود، این در حالی است که تعداد تراکنش‌های بیشتر از ۵ هزار تومان تا ۲۵ هزار تومان بالغ بر ۸۰۹ میلیون و ۹۶ هزار تراکنش بوده است.

  سهم ۵ درصدی مانده‌گیری

نمودار دامنه مبلغی ابزار کارتخوان فروشگاهی حاکی از آن ۳۲.۵۷ درصد تراکنش‌ها یعنی در حدود ۶۷۶ میلیون و ۱۶۴ هزار تراکنش با استفاده از این ابزار پذیرش شبکه پرداخت الکترونیک دارای مبلغ بیشتر از ۲۵ هزار تومان بوده است؛ همچنین عملیات مانده‌گیری سهمی ۵ درصدی از تراکنش‌های ابزار POS  را به خود اختصاص داده است.

 

ارسال نظر