اخبار

۱۳۹۸/۰۷/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۳۷۴۲

هماهنگی خدمات‌رسانی نظام بانکی به زوار اربعین

 جلسه هماهنگی نظام بانکی به منظور خدمت‌رسانی به زوار حسینی با حضور نمایندگان بانک‌های دولتی و خصوصی و نماینده ستاد اربعین حسینی در بانک مرکزی تشکیل شد. به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، در این جلسه دبیرکل بانک مرکزی با اشاره به اینکه همکاران نظام بانکی خدمت به زوار اربعین را برای خود توفیق می‌دانند و طی سال‌های اخیر نقش ارزنده‌ای در خدمت‌رسانی به زوار اربعین انجام داده‌اند، گفت: انتظار می‌رود با تجربیات سال‌های گذشته کاستی‌ها رفع و کیفیت خدمات ارتقا یابد.

وی ارایه خدمات بانکی به زوار را نیازمند تلاش شبانه‌روزی دانست و گفت: نظام بانکی برای ارایه خدمات بهتر نیازمند همکاری نهادهای استانی و محلی است و این همکاری سطح ارایه خدمات بانکی را ارتقا خواهد داد. طالبی در ادامه با اشاره به تصمیم جدید بانک مرکزی در خصوص نحوه تامین ارز مورد نیاز زوار اربعین به میزان ۱۰۰ یورو یا معادل آن با توجه به ازدحام جمعیت در زمان برگزاری اربعین توصیه کرد زوار قبل از ورود به مرزهای غربی و در شهرهای مبدا ارز مورد نیاز خود را تهیه کنند. وی در خصوص نظارت بانک مرکزی بر عملکرد بانک‌ها در زمان برگزاری اربعین گفت: بانک مرکزی امسال با همکاری ناظران بانک‌ها بر خدمات رسانی در مبادی خروجی نظارت خواهد کرد. در ادامه جلسه ضمن بحث و بررسی، هماهنگی و برنامه‌ریزی لازم برای ارایه خدمات بانکی در مرزهای خروجی در سه استان کرمانشاه، ایلام و خوزستان و مسیرهای حرکت زوار انجام شد.  گفتنی است در این جلسه، مدیران مربوطه در بانک مرکزی از تامین نقدینگی ریالی به میزان لازم برای زوار اربعین، آمادگی خودپردازهای سیار و ایجاد خزانه محلی در استان‌های غربی خبر دادند.

مزایای شبکه مالی جایگزین سوییفت و حذف دلار

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، گفت: راه‌اندازی کانال مالی میان ایران و روسیه برای جایگزینی با سوییفت اقدام مناسبی برای رشد مراودات و کاهش هر چه بیشتر نوسانات ارزی است.

نادر قاضی پور در گفت‌وگو با ایبِنا با اشاره به تدابیر اتخاذ شده اخیر دولت به ویژه بانک مرکزی در ساماندهی وضعیت بازار، گفت: خوشبختانه در ماه‌های اخیر تدابیر مناسبی اتخاذ شده و توانسته آرامش نسبی را بر بازار حاکم کند. نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر اینکه راه‌اندازی کانال مالی میان ایران و روسیه برای جایگزینی با سوییفت اقدام مناسبی برای رشد مراودات است، افزود: اینچنین شبکه‌های مالی باید میان ایران و سایر کشورهای منطقه نیز پیگیری شود تا اثر تحریم‌ها هر روز کمرنگ‌تر شود. وی با بیان اینکه حذف دلار از مراودات بانکی و مالی یکی از مهم‌ترین راهکارها در ایجاد بازار با ثبات است، تصریح کرد: باید با اتخاذ تدابیری مناسب سعی شود تا با کمرنگ‌تر کردن دلار در مراودات بازاری با ثبات و متاثر از مولفه‌های داخلی بسازیم.

این نماینده مردم در مجلس دهم، با اشاره به فواید ایجاد شبکه مالی جایگزین سوئیفت، گفت: با ایجاد چنین کانالی صادرات قوت گرفته و رشد اقتصادی را شاهد خواهیم بود. قاضی پور با بیان اینکه در جریان برقراری کانال‌های مالی با کشورهای مختلف باید بتوانیم پیمان‌های دو یا چند جانبه را نیز به سرانجام برسانیم، افزود: بسیاری از کشورها با چنین پیمان‌های پولی دو یا چند جانبه توانسته‌اند اقتصادی پُر رونق برای خود رقم بزنند. عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی یادآور شد: مجلس با هر نوع پیمان مالی دو یا چندجانبه که جزییات آن مورد بررسی کارشناسانه قرار گرفته باشد موافق است، زیرا باید به سمت اقتصادی پویا و مولد گام‌برداریم

تحریم بانک مرکزی محدودیت بیشتری ندارد

یک کارشناس اقتصادی گفت: تحریم دوباره بانک مرکزی با توجه به اعمال محدودیت‌های قبلی، تاثیر چندانی بر بازارهای مختلف نخواهد داشت و محدودیت بیشتری را بر ایران اعمال نمی‌کند. عباس آرگون در گفت‌وگو با ایبِنا درباره تاثیر تحریم دوباره بانک مرکزی بر بازارهای مختلف با بیان این مطلب افزود: من فکر می‌کنم تحریم‌های قبلی تاثیر خود را گذاشته و تحریم‌های جدید نمی‌تواند تاثیرات تحریم‌ها و محدودیت‌ها را بیشتر کند. وی ادامه داد: امریکایی‌ها تلاش کرده‌اند تا در ماه‌های گذشته هر بار نهادهای مختلف را در قالب طبقه‌بندی‌های مختلف از جمله تروریسم، موشکی یا پولشویی تحت تحریم قرار دهند ولی می‌بینیم که دیگر این موضوع بر بازارها تاثیر قابل توجهی ندارند.تحریم‌های قبلی تا بیشترین حد ممکن محدودیت بر ایران اعمال کرده بودند و با اعمال هر تحریم و ممنوعیت جدیدی، اتفاق خاصی رخ نخواهد داد و تحریم‌ها آثار خود را تاکنون نشان داده‌اند. آرگون با بیان اینکه اعمال تحریم‌های دوباره علیه بانک مرکزی جنبه تبلیغاتی و روانی دارد، افزود: پیش از این نیز بانک‌های خارجی روابط کارگزاری با بانک‌های ایرانی یا بانک مرکزی نداشتند و اعتبارات اسنادی بین آنها رد و بدل نمی‌شد. تحریم مجدد بانک مرکزی نیز در قیاس با تحریم‌های قبلی تاثیر قابل توجهی نخواهد داشت.

وی درباره تاثیر این تحریم جدید بر فعالیت سازوکار تسهیل تجارت ایران و اروپا (اینستکس) نیز اظهار داشت: هنوز این سازوکار شکل جدی و واقعی به خود نگرفته و نمی‌دانیم که اساسا تا چه اندازه‌ای ظرفیت دارد. باید ابتدا به سمتی برویم که اینستکس ظرفیت خود را افزایش داده و تنها برای غذا و دارو نباشد همچنین بتوان پول نفت ایران را از طریق آن مبادله کرد. در این صورت اینستکس از حالت شعاری خارج شده و شکل اجرایی به خود خواهد گرفت.

 

ارسال نظر