آغاز فروش ارز اربعین در صرافی‌ها

۱۳۹۸/۰۷/۰۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۳۵۵۹
آغاز فروش ارز اربعین در صرافی‌ها

گروه بانک و بیمه|

رییس شورای عالی کانون صرافان توضیحاتی پیرامون اطلاعیه بانک مرکزی درباره ارز زائران اربعین حسینی ارایه کرد و گفت: گزینه‌ای در سامانه سنا با نام «ارز زیارتی» باز شده که هر شخص می‌تواند با مراجعه به صرافی‌های مجاز و ارایه مدارک لازم، ۱۰۰ یورو یا معادل آن دلار و دینار خریداری کند.  این ۱۰۰ یورو در نظر گرفته شده برای هر نفر، سرفصلی جداگانه از دو هزار یورو ارزی است که صرافی‌های مجاز می‌توانند در یک سال به هر فرد پرداخت کنند. کامران سلطانی‌زاده افزود: به نظر من بانک مرکزی درباره پرداخت ارز اربعین به زوار تصمیم درستی را اتخاذ کرد زیرا ارجاع دادن زوار به صرافی‌های مجاز موجب می‌شود تا با رفع اختلاف قیمتی بین بازار آزاد و سهمیه بانک مرکزی تقاضای کاذب رفع شود. این عضو کانون صرافان، با اشاره به اینکه این مبلغ در نظر گرفته شده برای سفر زوار کفایت می‌کند، گفت: البته آنطور که شواهد نشان می‌دهد این ۱۰۰ یورو در نظر گرفته شده برای هر نفر، سرفصلی جداگانه از دو هزار یورو ارزی است که صرافی‌های مجاز می‌توانند در یک سال به هر فرد پرداخت کنند.

یکی از مهم‌ترین رویدادها در سال‌های اخیر را می‌توان سفر زوار حسینی در ایام محرم و نزدیک روز اربعین دانست. رویدادی که سال گذشته به دلیل برخی بدعهدی‌ها موجب شد تا با انتقال توزیع ارز به داخل کشور عراق، شاهد ایجاد مشکلاتی از جمله قطعی مکرر اینترنت و بسته شدن باجه‌های توزیع ارز در عراق، محدودیت باجه‌ها و... باشیم. تا زمانی که توزیع ارز در داخل کشور صورت گرفت، مشکلی در کار نبود، اما سال گذشته این روند به داخل کشور عراق منتقل و باعث ایجاد مشکلات عدیده‌ای برای زوار و همچنین سیستم بانکی ایران شد و بنا بر اعلام بانک مرکزی، ذخایر دیناری این بانک در بانک عراقی توسط بانک مرکزی عراق مسدود شد و حتی بانک مرکزی پس از آزاد شدن منابع، قصد انتقال اسکناس به داخل کشور را داشت، اما به دلیل مقررات بانک مرکزی عراق انتقال آن مقدور نشد و تنها راه باقی مانده تحویل دینار در داخل عراق بود که بانک ملی ایران مسوولیت توزیع آن را به عهده گرفت. تمامی این مشکلات موجب شد تا بانک مرکزی برای رویداد اربعین سال جاری اطلاعیه‌ای مبنی بر اینکه در راستای تسهیل شرایط سفر زائران عتبات عالیات در ایام منتهی به اربعین حسینی و با توجه به هماهنگی‌های به‌ عمل آمده با بانک‌های منتخب ملی، ملت، تجارت، سپه، صادرات و پارسیان و نیز صرافی‌های مجاز ارز زائران پرداخت خواهد شد و زائران در صورت نیاز می‌توانند قبل از عزیمت به کشور عراق و در شهر خود نسبت به خرید حداکثر مبلغ ۱۰۰ یورو یا معادل آن به سایر اسعار به نرخ بازار ثانویه ارز، از بانک‌های منتخب و صرافی‌های مجاز به‌ منظور پوشش برخی از هزینه‌های این سفر اقدام کنند. روز اول مهر 98، بازار ارز و طلا فصل پاییز و نیمه دوم سال را با ادامه روند با ثبات خود طی کرده و نرخ‌ها نسبت به روز قبل اندکی کاهش یافته است.

صرافی‌های مجاز بانکی نیز نرخ فروش دلار را 113500 و نرخ خرید دلار را 11300 تومان، نرخ فروش یورو را 12700 و نرخ خرید یورو را 12600 تومان اعلام کردند.

نرخ لحظه‌ای دلار در سامانه سنا به 11350 و یورو به 12650 تومان رسید. بازار سنا نرخ میانگین ارزهای معامله شده در تاریخ 31 شهریور را برای دلار 11342، یورو 12627، درهم 3107، یوآن 1714، پوند 140022، لیر ترکیه 2080 تومان اعلام کرده است.

در بازار آزاد و معاملات نقدی نیز نرخ دلار به 11370 تومان رسیده و با اعلام نرخ اونس جهانی طلا 1518 دلاری، قیمت طلا و سکه تقریبا روند با ثبات قبلی را طی کرد و نرخ‌ها اندکی کاهش داشت.

مظنه مثقال طلای 17 عیار یا طلای آب‌شده به 1میلیون و 763 هزار، هرگرم طلای 18 عیار معادل 407 هزار تومان، سکه امامی 4 میلیون و 20 هزار، سکه طرح قدیم3 میلیون و 990 هزار، نیم سکه 2 میلیون و 50 هزار، ربع سکه 1 میلیون و 250 هزار و سکه گرمی 880 هزار تومان معامله شد.  در بازار رسمی ارز نیز، بانک مرکزی نرخ ۴۷ ارز را اعلام کرد که بر اساس آن نرخ ۱۸ ارز مانند یورو و پوند نسبت به روز یکشنبه افزایش و قیمت ۱۶ واحد پولی دیگر کاهش یافت. نرخ دلار و ۱۲ ارز دیگر نیز ثابت ماند. بر اساس اعلام بانک مرکزی هر دلار امریکا برای روز «دوشنبه یکم مهر ماه ۹۸» بدون تغییر ۴۲ هزار ریال قیمت خورد.  همچنین در روز جاری هر پوند انگلیس با ۸ ریال افزایش ۵۲ هزار و ۴۳۲ ریال و هر یورو نیز با ۳۶ ریال رشد ۴۶ هزار و ۲۹۰ریال ارزش‌گذاری شد. یک فعال بازار ارز در مورد تحولات روز اول پاییز گفت: قیمت سکه و طلا با کاهش قیمت مواجه بود؛ قیمت ارز نیز کاهشی بود؛ به‌طوریکه قیمت دلار و یورو با کاهش ۵۰ تومانی همراه بودند.

قیمت سکه تمام بهار آزادی طرح جدید در بازار روز (دوشنبه) به چهار میلیون و ۱۸ هزار تومان که ۳۷ هزار تومان کاهش داشته است، همچنین هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز ۴۰۷ هزار و ۴۵۰ تومان قیمت دارد. سکه طرح قدیم با قیمتی معادل سه میلیون و ۹۹۰ هزار تومان داد و ستد می‌شود که ۴۰ هزار تومان کاهش داشته است.

قیمت نیم‌سکه دو میلیون و ۴۰ هزار تومان بود که ۴۰ هزار تومان کاهش قیمت را تجربه کرده و ربع سکه یک میلیون و ۲۴۰ هزار تومان با کاهش ۲۰ هزار تومانی مواجه شده است، اما سکه گرمی نیز با ۵۰ هزار تومان کاهش ۸۴۰ هزار تومان داد و ستد شد.

 همچنین در بازارهای جهانی، آخرین قیمت هر اونس طلای جهانی به ۱۵۱۹ دلار رسیده است. تحریم‌های جدید امریکا نه تنها بر بازار ارز ایران تاثیر هیجانی و منفی نگذاشته، بلکه قیمت‌ها در سه روز گذشته کاهش هم یافته است که بر همین اساس بانک‌ها (یکم مهرماه) هر دلار امریکا را ۱۱ هزار و ۲۳۵ تومان و هر یورو را به قیمت ۱۲ هزار و ۴۴۲ تومان می‌خرند.قیمت خرید هر پوند انگلیس در بانک‌ها نیز ۱۴ هزار و ۳ تومان است. قیمت ارز مسافرتی در بانک‌ها همچنان از قیمت فروش آن در بازار بالاتر است.  به‌طوری که قیمت فروش ارز مسافرتی در بانک‌ها ۱۲ هزار و ۶۱۲ تومان اعلام شده که با احتساب کارمزد به حدود ۱۲ هزار و ۹۰۰ تومان می‌رسد. اما صرافی‌های مجاز بانک مرکزی نیز قیمت خرید دلار را ۱۱ هزار و ۲۵۰ تومان و قیمت فروش آن را ۱۱ هزار و ۳۵۰ تومان اعلام کرده‌اند که نسبت به روز گذشته با کاهش ۵۰ تومانی همراه بوده است. این صرافی‌ها هر یورو را به قیمت ۱۲ هزار و ۵۵۰ تومان می‌خرند و ۱۲ هزار و ۶۵۰ تومان می‌فروشند.

همچنین مقایسه عملکرد بازارهای سهام، ارز و سکه بیانگر این است که تا پایان هفته قبل، بازار سهام در این مدت با ۶۴.۶۵ درصد رشد، بیشترین سود را نسبت به بازارهای ارز و سکه نصیب خود کرده است.  این در حالی است که در این مدت بازار ارز (دلار) با افت ۱۲.۵ درصدی و بازار سکه با کاهش ۱۲.۶ درصدی مواجه بوده‌اند. این در حالی است که در هفته‌ای که گذشت نیز بازار سرمایه افت ۱.۹درصدی، بازار ارز (دلار) رشد یک درصدی و بازار سکه کاهش ۰.۱درصدی را نصیب سرمایه فعالان خود کرده‌اند.

   نگاهی به ارزش یورو در سال‌های اخیر

طی ۱۹ سال اخیر ارزش یورو دستخوش تغییرات زیادی شده است. به گزارش مرکز آمار اروپا، یورو به عنوان ارز واحد اروپایی اولین‌بار در یکم ژانویه ۱۹۹۹ معرفی شد، اما نخستین‌بار از یکم ژانویه سال ۲۰۰۲ اسکناس‌ها و سکه‌های یورو وارد چرخه گردش پولی کشورهای اروپایی شدند. در حال حاضر یورو واحد پولی ۲۳ کشور اروپایی است که ۱۹ کشور آن عضو منطقه یورو و کشورهای آندورا، موناکو، سن مارینو و واتیکان به عنوان کشورهایی هستند که خارج از این منطقه از یورو به عنوان واحد پولی خود استفاده می‌کنند. با این حال از زمان ورود یورو به چرخه پولی جهان، ارزش آن همواره مقدار ثابتی نبوده است. با در نظر گرفتن بازه زمانی ۲۰۰۲ تا ۲۰۱۸ در می‌یابیم که ارزش یورو طی این مدت در برابر همتایان مهم خود یعنی دلار امریکا و پوند انگلیس افزایش اما در برابر فرانک سوییس کاهش پیدا کرده است. در سال ۲۰۰۲ که یورو وارد چرخه پولی جهانی شد، هر یورو به‌طور متوسط به ازای ۰.۶۲۸۸ پوند انگلیس مبادله شده است اما تا پایان سال ۲۰۱۸ نرخ برابری یورو در برابر پوند به‌طور متوسط به ۰.۸۸۴۷ پوند کاهش پیدا کرده است و این مساله نشان می‌دهد ارزش یورو در برابر پوند طی ۱۹ سال اخیر بیش از ۴۰ درصد افزایش داشته است. در این بازه زمانی، بالاترین ارزش یورو در برابر پوند مربوط به سال ۲۰۰۹ و کمترین ارزش مربوط به سال ۲۰۰۲ بوده است که طی آنها هر یورو به ترتیب معادل ۰.۸۹۰۹ پوند و ۰.۶۲۸۸ پوند بوده است. در برابر دلار امریکا، ارزش یورو طی ۱۹ سال اخیر بیش از ۲۵ درصد افزایش داشته است. در این بازه زمانی، بالاترین ارزش یورو در برابر دلار مربوط به سال ۲۰۰۸ و کمترین ارزش مربوط به سال ۲۰۰۲ بوده است که طی آنها هر یورو به ترتیب معادل ۱.۴۷۰۸ دلار و ۰.۹۴۵۶ دلار بوده است.  از سوی دیگر اما ارزش یورو در برابر فرانک سوییس هفت درصد کاهش داشته است.

در حال حاضر منطقه یورو شامل ۱۹ کشور بلژیک، آلمان، استونی، ایرلند، یونان، اسپانیا، فرانسه، ایتالیا، قبرس، لتونی، لیتوانی، لوکزامبورگ، مالت، هلند، اتریش، پرتغال، اسلوونی، اسلواکی و فنلاند است که از یورو به عنوان واحد پولی خود استفاده می‌کنند.

 

ارسال نظر