اخبار

۱۳۹۸/۰۶/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۳۲۰۷

دو انتصاب در بانک مرکزی

گروه بانک و بیمه | معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی با حکم رییس کل بانک مرکزی منصوب شد. طی حکمی از سوی عبدالناصر همتی رییس کل بانک مرکزی، مهران محرمیان به سمت معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی جایگزین ناصر حکیمی شد و ناصر حکیمی نیز به عنوان مشاور رییس کل بانک مرکزی منصوب شد.  به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، در بخشی از این حکم آمده است: با توجه به اهمیت تقویت، به‌روزرسانی و کارآمدسازی سامانه‌های نظارتی بانک مرکزی و ایجاد شفافیت لازم اقتصادی بر اساس سیستم‌های فناوری اطلاعات در حوزه‌های ارزی و ریالی و نظارت و کنترل جدی بر شرکت‌های حوزه پرداخت الکترونیکی ضروری است برنامه‌ریزی لازم در افق‌های کوتاه‌مدت، میان مدت و بلندمدت برای پیشبرد امور فوق‌الذکر انجام گیرد. همچنین عبدالناصر همتی طی حکمی ناصر حکیمی را به سمت مشاور رییس کل بانک مرکزی منصوب کرد. پیش از این حکیمی معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی بود.

سیاست‌ یکپارچه بیمه برای صدور الحاقیه

یک کارشناس بیمه قیمت خودرو را تنها عامل موثر در تعیین ارزش بیمه‌نامه بدنه خودرو ندانست و خواستار اتخاذ سیاست‌های یکپارچه برای انضباط بخشیدن در زمینه صدور الحاقیه برای این بیمه‌نامه شد. مهدی سامری در گفت‌وگو با ایبِنا درباره اینکه آیا لازم است شرکت‌های بیمه با توجه به ثبات نسبی نرخ ارز در ماه‌های گذشته از بیمه‌گذاران خود درخواست کنند تا براساس ماده ۱۰ نسبت به دریافت الحاقیه به ویژه برای بیمه بدنه خودرو اقدام کنند؟ گفت: ماده ۱۰ قانون بیمه درباره کسر ارزش موضوع بیمه در زمان پرداخت خسارت صراحت دارد. درباره بیمه بدنه خودرو نیز نباید نگاه تک بعدی و تنها به ارزش خودرو داشت. ماده ۱۰ قانون بیمه می‌گوید در صورتی که مالی کمتر از قیمت واقعی بیمه شده باشد، بیمه‌گر فقط به تناسب مبلغ بیمه‌شده نسبت به قیمت واقعی مال، مسوول و متعهد به پرداخت خسارت خواهد بود.

وی ادامه داد: در ماه‌های گذشته و با وجود ثبات نرخ خودرو و ارز، میزان دستمزد و قطعات یدکی افزایش یافته است. در سال‌های گذشته دستمزد و قطعات متناسب با قیمت خودرو رشد نکرده بود و در زمان بیمه بدنه خودرو، شرکت‌ها و بیمه‌گذاران باید تمامی گزینه‌ها و مولفه‌ها در این زمینه را مورد بررسی قرار دهند. وی خاطرنشان کرد: تنها در یک تا دو درصد حوادث و تصادفات، شرکت‌های بیمه ناچار به جایگزینی خودرو هستند و در سایر موارد خودرو تعمیرشدنی است. عضو کمیسیون تخصصی شورای عالی بیمه خواستار در نظر گرفتن شرایط خاص اقتصادی کشور در دو سال اخیر شد و افزود: بیمه‌گذاران باید شرایط اثرگذار در دریافت خسارت کافی را در نظر گرفته و تنها قیمت خودرو را ملاک قیمت بیمه‌نامه ندانند، بلکه مولفه‌های اثرگذار دیگری هم در این زمینه وجود دارد. سامری توضیح داد که بیش از ۹۰ درصد از خسارت‌ها براساس ارزش قطعات خودرو تعیین می‌شود و همچنین شرکت‌های بیمه نیز برای جبران خسارت‌ها باید انتفاع داشته باشند زیرا در غیر اینصورت، ارزیابی خسارت‌ها به شکل سلیقه‌ای درخواهد آمد. وی خواستار اجرای سیاست‌های یکپارچه برای انضباط بخشیدن به شرکت‌ها شد و گفت: مدیران عامل شرکت‌های بیمه می‌توانند در سندیکای بیمه‌گران با توجه به میانگین ارزیابی خسارت‌ها به ویژه در ماه‌های شهریور و مهرماه جاری که بازار ارز و شرایط اقتصادی کشور به ثبات نسبی رسیده درباره این موضوع تصمیم‌گیری کنند. عضو هیات‌مدیره بیمه تجارت‌نو تصریح کرد: در ماه‌های اردیبهشت و خرداد امسال نیز شاهد جهش نرخ ارز بودیم و دستکم نیاز به دو ماه زمان داریم تا این موضوع اثر خود را در بازار نشان دهد ولی در ماه‌های جاری بازار به نقطه تعادل خواهد رسید.

عملکرد ۶ ماهه تسهیلات اشتغال روستایی

بانک‌های توسعه تعاون، کشاورزی، پست بانک و صندوق کارآفرینی امید تا ۲۳ شهریور ماه سال جاری ۸۲ هزار و ۱۴۰ میلیارد ریال براساس برنامه اشتغال پایدار در مناطق روستایی تسهیلات پرداخت کردند. به گزارش ایبِنا، براساس آخرین گزارش وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از وضعیت برنامه اشتغال پایدار در مناطق روستایی در شهریور ماه ۹۸، وضعیت طرح‌های نهادهای حمایتی و دستگاه‌های اجرایی در موسسات عامل روستایی به گونه‌ای است که مجموع ۱۳۷۰۹۴ طرح به بانک‌ها به ارزش ۱۶۷۹۶۹ میلیارد ریال ابلاغ شده که در مجموع ۹۲۲۸۴ طرح به ارزش ۸۲۱۴۰ میلیارد ریال به مرحله پرداخت تسهیلات رسیده است. از این میزان ۲۵۵۵۸ طرح به ارزش ۲۹۴۲۵ میلیارد ریال مربوط به بانک توسعه تعاون، ۵۷۶۳۴ طرح به ارزش ۸۴۷۲۹ میلیارد ریال بانک کشاورزی، ۲۲۸۰۷ طرح به ارزش ۲۸۹۴۶ میلیارد ریال پست بانک و ۳۱۰۹۵ طرح هم به ارزش ۲۴۸۷۰ میلیارد ریال به صندوق کارآفرینی امید مربوط است.

همچنین از این میزان، ۱۶۳۷۰ طرح از سوی بانک توسعه تعاون به ارزش ۱۴۲۳۳ میلیارد ریال به پرداخت تسهیلات منجر شد و از سوی بانک کشاورزی نیز ۳۳۸۵۳ طرح، ۴۰۱۵۵ میلیارد ریال و پست بانک ۱۶۰۵۹ طرح، ۱۳۱۴۸ میلیارد ریال و در آخر صندوق کارآفرینی امید به ۲۶۰۰۲ طرح ۱۴۶۰۴ میلیارد ریال پرداخت شده است.

 

ارسال نظر