تلاش برای مبادلات بانکی بدون سوئیفت و دلار

۱۳۹۸/۰۶/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۳۲۰۵
تلاش برای مبادلات بانکی بدون سوئیفت و دلار

گروه بانک و بیمه|

رییس کل بانک مرکزی با اشاره به تلاش برای مبادلات بانکی بدون سوئیفت و دلار، گفت: اکنون بخش مهمی از مبادلات ایران با روسیه، ترکیه و عراق با پول ملی انجام می‌شود.

به گزارش «تعادل»، عبدالناصر همتی اظهار داشت: تلاش دولت امریکا برای وضع محدودیت‌ها و تحریم‌های متعدد به حذف تدریجی دلار از صحنه مبادلات بین‌المللی کمک کرده است. وی افزود: در مذاکراتی که با مسوولان روسیه و ترکیه با هدایت رییس‌جمهور انجام شد به این نتیجه رسیدیم که دو کشور به دنبال آن هستند که از سوئیفت و مبادله با دلار اجتناب کنند.در حال حرکت به این سمت هستیم که اولا مبادلات دو کشور براساس پیام‌رسان‌های مالی بانک‌های دو کشور انجام شود و دوم اینکه براساس پول ملی مبادلات خود را انجام دهیم. اکنون بخش مهمی از مبادلات با روسیه و ترکیه با پول ملی انجام می‌شود و مبادلات با عراق نیز بر مبنای پول ملی است.

همتی افزود: پوتین پیشنهاد مبادله با اوراسیا از طریق سامانه مبادلات بانکی را پذیرفت . به رییس‌جمهور روسیه پیشنهاد دادیم که امور تجاری و بانکی با ۶ کشور عضو اتحادیه اوراسیا از طریق سامانه مبادلات بانکی انجام شود که این پیشنهاد پذیرفته شد.نتیجه تلاش‌های دولت امریکا و اعمال تحریم‌ها و فشارها این است که دلار از صحنه مبادلات بین الملی حذف شود، ما به دنبال دور زدن سوئیفت و اینکه انجام مبادلات از طریق پیام‌رسان‌های مالی بانک‌های دو کشور انجام شود، هستیم . شرایط جدیدی در روابط بانکی کشورهای منطقه در حال شکل‌گیری است که درصدد تقویت آن هستیم و به تدریج مبالات پول ملی از طریق پیام‌رسان‌های داخلی انجام شده و سوئیفت در آن نقشی نخواهد داشت. وی گفت: در این مذاکرات بحث اصلی این بود که این دو کشور تلاش دارند تا از مبادله از طریق سوئیفت و دلار اجتناب کنند و مبادلات براساس بانک‌های دو کشور انجام شده و سوئیفت دور زده شود. اکنون بخش قابل توجهی از مبادلات با روسیه و ترکیه از طریق پول ملی است. مبادلات با عراق نیز از طریق پول ملی انجام می‌شود. این روند را می‌توانیم توسعه دهیم. همتی درباره آخرین وضعیت اجرای اینستکس تصریح کرد: در زمینه اینستکس کار مهمی اتفاق نیفتاده و به آن امیدی نداریم. ما برای اینکه اعلام کنیم که آماده تجارت با اروپا هستیم، پیشنهاد اینستکس را پذیرفتیم و نهاد آن را هم در ایران ایجاد کردیم . مسوولان این نهاد به ایران می‌آیند، ولی اتفاقی رخ نمی‌دهد. خیلی روی اینستکس حساب نمی‌کنیم و برنامه‌هایمان را براساس توانمندی خود طراحی کرده‌ایم. اگر اینستکس نتیجه داد از آن استفاده می‌کنیم و اگر جواب نداد علاقه نداریم فشار وارد کنیم تا اینستکس اجرایی شود. در همین رابطه، رییس‌جمهوری نیز با اشاره به برقراری روابط بانکی بدون سوئیفت با برخی از کشورها گفت: رابطه با پول ملی را در ترکیه، روسیه و کشورهایی مثل عراق شروع کردیم.خوشحالیم که امروز روابط بانکی ما با برخی از کشورها بدون سوئیفت انجام می‌شود. زمانی کشورهای غربی فکر می‌کردند رابطه بانکی یعنی سوئیفت و اگر ما را از آن محروم کنند، روابط و تسهیلات بانکی از بین می‌رود اما امروز جایگزین سوئیفت فعال شده و روابط بانکی با روسیه و در آینده با کشورهای اوراسیا و سایر کشورهای منطقه را می‌توانیم از این طریق انجام دهیم. رابطه با پول ملی را در ترکیه، روسیه و کشورهایی مثل عراق شروع کردیم و با این اقدام می‌توانیم بسیاری از مشکلات را پشت سر بگذاریم. روحانی خاطرنشان کرد: یک مبارزه جدی با دلار دنیا آغاز شده و اگر این روند کمی ادامه پیدا کند، سلطه امریکا بر بازارهای پولی و مالی دنیا و بر سیستم بانکی تضعیف شده و از بین خواهد رفت.

  دلالی در بازار ارز به حداقل رسید

 از سوی دیگر، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با تایید سیاست‌های بانک مرکزی در ساماندهی ارزی، گفت: دلالی در بازار ارز به حداقل ممکن رسیده است.

احمد انارکی محمدی در گفت‌وگو با ایبِنا با تایید عملکرد بانک مرکزی در ساماندهی بازار ارز و سکه، گفت: مدیریت مناسب بانک مرکزی و سیاست‌گذاری‌های صحیح توانسته بازار را به ثبات قیمتی نزدیک کند. نماینده مردم رفسنجان در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه نگهداشتن ثبات قیمتی در بازار سکه و ارز مهم‌ترین اصل در شرایط فعلی است، افزود: اینکه در شرایط کنونی بازار از تلاطم‌ها به دور باشد می‌تواند قیمت در بازارهای مختلف را به ثبات نزدیک کند. وی با تاکید بر اینکه قیمت ارز باید کاهش یابد، تصریح کرد: اقدامی که بانک مرکزی در ماه‌های اخیر در خصوص کاهش نرخ ارز و ایجاد ثبات قیمتی انجام داده این انتظار را ایجاد می‌کند که روند کاهش نرخ‌ها ادامه یابد. این نماینده مردم در مجلس دهم، با بیان اینکه سیاست‌های جدید بانک مرکزی توانسته دلالی‌ها در بحث خرید و فروش ارز را به حداقل ممکن برساند، گفت: وقتی دلالی در حوزه ارزی به صفر برسد بطور حتم تقاضای واقعی بر بازار حاکم شده و تلاطم قیمتی به حداقل ممکن می‌رسد.

انارکی محمدی ادامه داد: با مشخص شدن تقاضای واقعی در بازار ارز قیمت‌ها به سمت واقعی شدن حرکت خواهد کرد و به این ترتیب حباب نرخ ارز خواهد ترکید.

روز چهار شنبه 27 شهریور 98 و چند روز پس از تحولات سیاسی منطقه و عربستان، با وجود آنکه شاخص بورس کاهش 8 هزار واحدی داشته، اما بازار ارز و طلا و سکه همچنان با ثبات است. قیمت ارز اگرچه نسبت به روزهای گذشته اندکی با افزایش همراه بوده اما همچنان همان روند آرام و بدون التهاب و نوسان را طی می‌کند. صرافی‌های مجاز بانک مرکزی نیز قیمت خرید دلار را ۱۱ هزار و ۳۰۰ تومان و قیمت فروش آن را ۱۱ هزار و ۴۰۰ تومان، قیمت خرید هر یورو را به قیمت ۱۲ هزار و ۶۰۰ تومان و فروش یورو را ۱۲ هزار و ۷۰۰ تومان اعلام کردند. در بازار آزاد نیز دلار 11430 تومان معامله شد.

به گزارش «تعادل»، در سامانه سنا نیز نرخ لحظه‌ای دلار به 11400 تومان و یورو به 12700 تومان رسید. سامانه سنا میانگین نرخ‌های معامله شده در روز سه شنبه را نیز برای دلار 11316، یورو 12630، درهم 2992، یوآن 1721، پوند 14052، لیر ترکیه 2082 تومان اعلام کرده است.

در بازار طلا و سکه نیز با اعلام قیمت اونس جهانی به نرخ 1502 دلار، مظنه مثقال 17 عیار یا طلای آبشده به 1 میلیون و 765 هزار، طلای 18 عیار به 407 هزار تومان، قیمت سکه طرح جدید نیز 4 میلیون و 32 هزار، نیم سکه 2 میلیون و 60 هزار، ربع سکه 1 میلیون و 260 هزار، سکه گرمی 890 هزار تومان معامله شده است.

در بازار ارز رسمی نیز بانک مرکزی نرخ ۴۷ ارز را اعلام کرد که بر اساس آن نرخ ۲۰ ارز مانند یورو و پوند نسبت به روز گذشته افزایش و قیمت ۱۳ واحد پولی دیگر کاهش یافت. نرخ دلار و ۱۳ ارز دیگر نیز ثابت ماند.هر دلار امریکا برای چهارشنبه ۲۷ شهریورماه ۹۸ بدون تغییر ۴۲ هزار ریال قیمت خورد. همچنین هر پوند انگلیس با ۳۱۷ ریال افزایش ۵۲ هزار و ۴۵۲ ریال و هر یورو نیز با ۲۴۰ ریال رشد ۴۶ هزار و ۲۳۸ ریال ارزش‌گذاری شد

   قیمت طلا منتظر علامت بانک مرکزی امریکا

قیمت طلا در معاملات روز چهارشنبه بازار جهانی که سرمایه‌گذاران منتظر معلوم شدن موضع سیاست پولی بانک مرکزی امریکا بودند، تغییری نداشت و ثابت ماند.

به گزارش ایسنا، بهای هر اونس طلا برای تحویل فوری در معاملات روز جاری بازار سنگاپور ثابت بود و در ۱۵۰۲ دلار و ۷۰ سنت ایستاد.در بازار معاملات آتی امریکا، هر اونس طلا با ۰.۲ درصد کاهش، به ۱۵۱۰ دلار و ۷۰ سنت رسید.

کاهش شدید قیمت نفت نیز تقاضا برای طلا به عنوان دارایی مطمئن را ضعیف کرد. عربستان سعودی پس از حملات روز شنبه به تاسیسات نفتی این کشور به بازارها اطمینان داد تولیدش را تا پایان ماه جاری احیا خواهد کرد. طلا در شرایط بی‌ثباتی اقتصادی و سیاسی به پناهگاه امنی برای سرمایه تبدیل شده و با افزایش تقاضا روبرو می‌شود.

با این حال سرمایه‌گذاران نگران ماندند که این خبر ممکن است بانک مرکزی امریکا را از کاهش بیشتر نرخ‌های بهتر منصرف کند. اقتصاددانان و تحلیلگران انتظار دارند بانک مرکزی امریکا تحت تاثیر ریسک‌های ناشی از جنگ تجاری امریکا و چین، کاهش ۲۵ واحدی نرخ‌های بهره را اعلام کند که دومین دور کاهش نرخ‌ها پس از اقدام سیاست‌گذاران امریکایی در ژوییه خواهد بود. کنفرانس مطبوعاتی جروم پاول، رییس بانک مرکزی امریکا پس از پایان این نشست برگزار می‌شود. بر اساس گزارش رویترز، شاخص‌ام اس سی‌ای بازارهای سهام آسیا اقیانوسیه به جز ژاپن ۰.۱۳ درصد رشد کرد و دلار در برابر سبدی از ارزهای رقیب ثابت ماند و در ۹۸.۲۸ واحد ایستاد.

به گفته وانگ تائو، تحلیلگر فنی رویترز، هر اونس طلا برای تحویل فوری در محدوده ۱۴۸۸ تا ۱۵۲۳ دلار خنثی مانده است و خروج از این محدوده به قیمت طلا جهت حرکت مشخصی خواهد داد. در بازار سایر فلزات ارزشمند، هر اونس پلاتین برای تحویل فوری با ۰.۶ درصد کاهش، به ۹۳۷ دلار و ۶۲ سنت رسید. هر اونس نقره برای تحویل فوری ۰.۴ درصد کاهش پیدا کرد و به ۱۷ دلار و ۹۵ سنت رسید. هر اونس پالادیم برای تحویل فوری با ۰.۴ درصد کاهش، ۱۵۹۰ دلار و ۶۵ سنت معامله شد.با وجود صعود در برابر بسیاری از ارزها، ارزش دلار در برابر یورو و پوند کاهش یافت.

 

ارسال نظر