فعالیت ۶۸۶ صرافی مجاز در شهریور ۹۸

۱۳۹۸/۰۶/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۳۰۳۶

گروه بانک و بیمه|

آیت محمدولی رییس اتحادیه طلا و جواهر دلایل کاهش قیمت‌ها در بازار طلا و جواهر را پس از یک هفته تعطیلی تشریح کرد و درباره وضعیت بازار طلا و سکه کشور با توجه به تعطیلی یک هفته‌ای این بازار و آغاز ماه محرم و صفر، اظهار داشت: با توجه به شروع ماه محرم و در پیش داشتن ماه صفر، مردم مشغول عزاداری هستند، طبیعتا مراسم‌ها و جشن‌های طی این دوماه نیز تعطیل است و بالطبع تقاضا در بازار به روال سال‌های گذشته کمتر خواهد شد.

به گزارش «تعادل»، وی با اشاره به اینکه این ایام تاثیر ملموسی بر داد و ستدها در بازار طلا و سکه دارد، گفت: اما دلیل وضعیت رکود در بازار صرفا به خاطر ایام عزاداری نیست. همه ساله در 10 روز اول محرم داد و ستدها به صفر می‌رسد.پس از دهه اول محرم نسبتا به‌تدریج مردم داد و ستد را در بازار آغاز می‌کنند و از ابتدای هفته شاهد آغاز این داد و ستدها هستیم، اما نه طبق انتظارها و ما همچنان منتظر روزهای رونق خرید و فروش در بازار هستیم. محمدولی در پایان درباره دلایل کاهش قیمت‌ها در بازار روزهای اخیر، تاکید کرد: کاهش قیمت‌ها در بازار طی این روزها به دلیل رصد صحیح بازار ارز و تامین نیازهای مردم در این بازار و همچنین نوسانات اونس جهانی است.

    686 صرافی مجاز

از سوی دیگر، بر اساس آمار بانک مرکزی ۶۸۶ صرافی مجاز درسراسر کشور در حال فعالیت هستند این تعداد در اردیبهشت ماه ۶۹۲ مورد بوده که طی چهار ماه فعالیت ۶ صرافی متوقف شده است. بررسی جدیدترین به‌روزرسانی فهرست صرافی‌های دارای مجوز از بانک مرکزی نشان می‌دهد در حالی تعداد صرافی‌های دارای مجوز در شهریور ماه سال جاری با کاهش مواجه شده که تعداد صرافی‌های دارای مجوز در سراسر کشور در اردیبهشت ماه با اضافه شدن ۵۲ صرافی جدید، به ۶۹۲ مورد رسیده بود.  این آمار در حالی است که در سال ۹۶ تعداد صرافی‌های مجاز ۴۱۹ مورد بوده است که نشان از روند رو به رشد تاسیس صرافی‌ها در کشور در این سال نسبت به سال‌های قبل از آن دارد. از این تعداد صرافی، ۳۴۱ مورد در تهران مشغول به کار هستند که بیشتر آنها در محدوده خیابان فردوسی فعالیت دارند و ما بقی نیز در سایر شهرستان‌ها فعال هستند.  در حال حاضر براساس قوانین بانک مرکزی، خرید و فروش ارز حاصل از صادرات به صورت حواله‌های ارزی در چارچوب مقررات ارزی بر مبنای نرخ بازار صرفا از طریق «سامانه نظام یکپارچه‌ معاملات ارزی (نیما)» مجاز است. همچنین صرافی‌های مجاز معتبر موظفند حواله‌های ارزی خریداری شده از صادرکنندگان را در سامانه نیما راسا یا به واسطه سایر صرافی‌های معتبر و بانک‌های عامل حداکثر ظرف مدت سه روز کاری به‌فروش برساند. نرخ فروش ارز صرافی‌های مجاز معتبر حداکثر یک درصد بالای نرخ خرید مندرج در سامانه «نیما» و «سنا» خواهد بود. با توجه به قوانین جدید خرید و فروش ارز به صورت اسکناس (معاملات جزیی بر مبنای مقررات ناظر بر عملیات ارزی صرافی‌ها) توسط صرافی‌های مجاز معتبر صرفا با ثبت در «سامانه نظارت ارز (سنا) » امکان‌پذیر است و همه صرافی‌های مجاز معتبر می‌توانند نسبت به خرید ارز به صورت اسکناس با رعایت مقررات ارزی و مقررات مبارزه با پولشویی اقدام کنند. براین اساس فروش ارز به صورت اسکناس توسط صرافی‌های مجاز معتبر بابت مصارف ارزی خدماتی با رعایت مقررات ارزی و مقررات مبارزه با پولشویی مجاز است و صرافی‌های مجاز معتبر می‌توانند حداکثر پنج درصد از حواله‌های ارزی خریداری شده را تبدیل به ارز کرده و به صورت اسکناس برای مصارف خدماتی به فروش  برسانند. همچنین همه هزینه‌های نقل و انتقالات و تبدیلات ارزی به عهده مشتری خواهد بود.

    نرخ‌ها در بازار

از سوی دیگر، نرخ‌های طلا و ارز و سکه در بازار روز دوشنبه 25 شهریور 98 نشان می‌دهد که نرخ لحظه‌ای دلار در سامانه سنا به 11350 و یورو به 12650 تومان رسیده که اندکی افزایش داشته است. نرخ دلار در بازار آزاد و معاملات نقدی نیز به 11450 تومان معامله شده است. در صرافی‌های مجاز بانکی نیز نرخ فروش دلار 11250 تومان و نرخ خرید دلار 11150 تومان، نرخ فروش یورو 12600 و نرخ خرید یورو 12500 تومان اعلام شده است.  در بازار طلا و سکه نیز با افزایش اونس جهانی طلا به 1504 دلار، و افزایش نرخ دلار به 11450 تومان، نرخ سکه طرح جدید بار دیگر به بالای 4 میلیون تومان رسید و 4 میلیون و 50 هزار تومان معامله شد. نیم سکه 2 میلیون و 60 هزار، ربع سکه 1 میلیون و 260 هزار، سکه گرمی 860 هزار تومان دادو ستد شد. هر گرم طلای 18 عیار نیز به 408 هزار تومان، مظنه مثقال 17 عیار یا طلای آبشده نیز 1 میلیون و 767 هزار تومان، معامله شده است. در ساعات اولیه معاملات، قیمت سکه تمام بهار آزادی طرح جدید در بازار دوشنبه با ۵۵ هزار تومان افزایش، به چهار میلیون و ۳۵ هزار تومان رسید. همچنین سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم چهار میلیون تومان قیمت دارد که ۵۰ هزار تومان نسبت به دیروز گران شده است.نیم‌سکه نیز ۲۰ هزار تومان افزایش قیمت را تجربه کرده و دو میلیون و ۶۰ هزار تومان قیمت دارد. ربع سکه هم یک میلیون و ۲۵۰ هزار تومان قیمت دارد که ۱۰ هزار تومان گران شده است. سکه یک گرمی نیز ۸۵۰ هزار تومان است که ۱۰ هزار تومان افزایش قیمت داشته است. هر گرم طلای ۱۸ عیار هم با افزایش۳۰۰۰ تومانی، در طلافروشی‌ها ۴۰۶ هزار و ۶۰۰ تومان معامله می‌شود. بررسی تغییر قیمت ارز در معاملات دوشنبه نشان می‌دهد که بانک‌ها هر دلار را ۱۱ هزار و ۲۵۰ تومان و هر یورو را ۱۲ هزار و ۴۵۰ تومان خریداری کردند.ارز مسافرتی نیز حدود ۱۲ هزار و ۶۵۰ تومان بود که حدود ۲۵۰ تومانی کاهش داشته است که با این وجود همچنان قیمتی بالاتر از بازار آزاد دارد. همچنین صرافی‌های بانکی برای دلار ۱۱ هزار و ۳۵۰ و یورو ۱۲ هزار و ۶۵۰ تومان قیمت‌گذاری کردند که آن هم تفاوت قابل توجهی ندارد.

 

ارسال نظر