7 میلیون دستگاه در ناوگان کارتخوان‌های کشور

۱۳۹۸/۰۶/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۲۹۵۶
7 میلیون دستگاه در ناوگان کارتخوان‌های کشور

گروه بانک و بیمه|

بر اساس آمار منتشره از سوی بانک مرکزی بالغ بر ۶ میلیون و ۳۷۰ هزار دستگاه کارتخوان فعال در شبکه پرداخت الکترونیک وجود دارد که تهران با سهم بیش از یک پنجم صاحب بیشترین تعداد پایانه فروش در کشور است.

به گزارش تعادل، اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی بر اساس گزارشات اعلامی از سوی شرکت شاپرک (شبکه الکترونیکی پرداخت کارت) گزارش تعداد پایانه‌های فروش و تعداد تراکنش‌های انجام شده از طریق این ابزار پرداخت را به تفکیک تا پایان مرداد ماه ۹۸ اعلام کرد؛ در این گزارش عملکرد 5ماهه ابتدایی سال جاری در بخش‌های کارتخوان در دو قسمت استان تهران و سایر استان‌ها منتشر شده که بر اساس آن بالغ بر ۶ میلیون و ۳۷۰ هزار و ۷۴۹ دستگاه کارتخوان در سراسر کشور تا پایان مرداد ماه فعال بوده است.

تهران صاحب یک پنجم از پایانه‌های فروش تراکنش‌دار کشور است. بر اساس گزارش منتشر شده از سوی اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی تا پایان مرداد ماه سال جاری بالغ بر ۶ میلیون و ۳۷۰ هزار و ۷۴۹ دستگاه کارتخوان در سراسر کشور فعال بوده است و به صورت ماهانه حداقل تراکنش را داشته و در بخش کارتخوان‌های دارای تراکنش و فعال قرار گرفته است و کارتخوان‌های فاقد تراکنش و غیر فعال در این گزارش محاسبه نشده که با در نظر گرفتن این دسته از پایانه‌های فروش می‌توان انتظار داشت تا ناوگان کارتخوان‌های کشور بیش از ۷میلیون دستگاه باشد. آمارهای مرداد ماه سال جاری نشان می‌دهد که استان تهران به عنوان پایتخت کشور با تعداد یک میلیون و ۲۴۴هزار و ۵۰۲ دستگاه کارتخوان بیش از یک پنجم از دستگاه‌های پایانه فروش فعال را به خود اختصاص داده و سهم ۳۰ استان دیگر ایران تعداد ۵میلیون و ۱۲۶ هزار و ۲۴۷ دستگاه کارتخوان فعال بوده است؛ بررسی گزارش منتشره نشان می‌دهد که از ابتدای سال جاری تا پایان مرداد ماه بیش از ۳۰۴هزار دستگاه پایانه فروش به دستگاه‌های فعال در سراسر کشور افزوده شده است.

مقایسه آمار اعلامی از سوی بانک مرکزی در مقایسه با سال گذشته نشان می‌دهد که تعداد کارتخوان‌های فعال در مرداد ماه سال جاری نسبت به سال گذشته در سراسر کشور بالغ بر ۳۰۸ هزار دستگاه افزایش یافته است که نشان از توسعه ظرفیت پرداخت الکترونیکی و دسترسی به خدمات پرداخت الکترونیک دارد؛ همچنین مقایسه آمار در مدت مشابه در خصوص کارتخوان‌های فعال در تهران نشان از رشد بالغ بر ۲۰ هزار و ۵۵۰ دستگاهی کارتخوان‌های دارای تراکنش در استان تهران دارد.

بر اساس گزارش شاپرک تا پایان مرداد ماه سال جاری استان‌های تهران با یک میلیون و ۲۴۴ هزار دستگاه، خراسان رضوی با ۴۸۹ هزار دستگاه، اصفهان با ۴۵۸ هزار پایانه، فارس با ۳۸۷ هزار دستگاه و خوزستان با ۳۲۳ هزار پایانه به ترتیب بیشترین تعداد کارتخوان دارای تراکنش در کشور را به خود اختصاص داده‌اند.

از سویی دیگر استان‌های ایلام با ۴۶ هزار پایانه، کهگیلویه و بویراحمد با ۵۰ هزار دستگاه و خراسان جنوبی با ۶۲ هزار پایانه به ترتیب کمترین سهم از تعداد کارتخوان‌های فعال در میان استان‌های کشور را داشته‌اند.

  تراکنش ۱۰۱ میلیون کارت بانکی

در مرداد ماه

آمار منتشره از سوی شاپرک نشان می‌دهد که در مرداد ماه سال جاری بالغ بر ۱۰۱ میلیون کارت از جمله کارت‌های اعتباری، برداشت و هدیه و بُن کارت حداقل یک تراکنش داشته‌اند.

به گزارش «تعادل»، بررسی آمارهای گزارش اقتصادی مرداد ماه ۱۳۹۸ شبکه الکترونیکی پرداخت کارت (شاپرک) نشان می‌دهد که در مرداد ماه سال جاری بالغ بر ۱۰۱ میلیون و ۲۲۶ هزار و ۵۵۸ کارت بانکی از جمله کارت‌های اعتباری، برداشت و هدیه و بُن کارت حداقل یک تراکنش را داشتند؛ از سویی دیگر بررسی‌ها نشان می‌دهد که در تیر ماه سال جاری، تعداد ۱۰۱ میلیون و ۲۵۳ هزار و ۱۷۵ کارت بانکی تراکنش داشتند که نشان از کاهش ۰.۰۳ درصدی تعداد کارت‌های بانکی دارای حداقل یک تراکنش در مرداد ماه دارد.

با توجه به بررسی گزارش‌های منتشره از ابتدای سال ۱۳۹۸ تا مرداد ماه می‌توان گفت که در هر ماه به صورت معمول حدود ۱۰۰ میلیون کارت بانکی حداقل یک تراکنش را دارند که میزان این کارت‌ها از جمعیت فعلی کشور بیشتر است.

بر اساس گزارش شاپرک، در مرداد ماه حدود ۹۶ میلیون و ۶۶۷ هزار کارت بانکی از نوع برداشت حداقل یک تراکنش را داشتند که در مقایسه با آمار تعداد کارت‌های بانکی برداشت دارای حداقل یک تراکنش در سوییچ شاپرک رشد منفی ۰.۱۷ درصدی داشته است؛ همچنین بالغ بر ۴ میلیون و ۴۳۸ هزار کارت بانکی از نوع هدیه و بُن کارت و ۱۱۹ هزار کارت از نوع کارت اعتباری در مرداد ماه حداقل یک تراکنش را داشته‌اند که به ترتیب نسبت به آمار تیر ماه رشدی ۳.۰۶ و ۳ درصدی را تجربه کرده‌اند.

گزارش شاپرک نشان می‌دهد که کارت‌های بانکی از نوع برداشت بالغ بر ۹۵.۵۰ درصد از سهم کارت‌های بانکی تراکنش‌دار در مرداد ماه را به خود اختصاص داده‌اند؛ همچنین کارت‌های هدیه و بن کارت صادره از سوی شبکه بانکی سهمی ۴.۳۹ درصدی از تمام کارت‌های بانکی تراکنش‌دار مرداد ماه سال جاری داشته‌اند و کارت‌های اعتباری صرفا ۰.۱۲ درصد از سهم از انوع کارت بانکی را به خود اختصاص دادند.

نمودار سهم بانک‌های صادر‌کننده از تعداد کارت‌های بانکی تراکنش‌دار در شبکه شاپرک در مرداد ماه نشان می‌دهد که بانک‌ ملی ایران با سهم ۲۲.۱۹ درصدی بیشترین سهم از کارت‌های بانکی تراکنش‌دار را در میان شبکه بانکی کشور در اختیار دارد و در ادامه بانک‌های ملت، صادرات ایران و کشاورزی به ترتیب جایگاه دوم تا چهارم بیشترین سهم از کارت‌های بانکی تراکنش‌دار مرداد ماه را به خود اختصاص داده‌اند. بانک ملی با22.19 درصد، بانک ملت با 11.39 درصد، بانک صادرات با 11.26 درصد، بانک کشاورزی 7.45 درصد، بانک سپه 6.81 درصد، بانک تجارت 6.48 درصد، بانک رفاه 6.65 درصد، بانک مسکن 3.15 درصد، بانک انصار 2.84 درصد، و بقیه بانک‌ها با 21.8 درصد از کارت‌های بانکی در شبکه پرداخت‌های الکترونیکی بانک‌ها حضور دارند.

 

ارسال نظر