هشدار به خریداران طلا و سکه در فضای مجازی

۱۳۹۸/۰۶/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۲۷۷۹

گروه بانک و بیمه|احسان شمشیری|

قیمت طلا و سکه و ارز روز پنج شنبه 21 شهریور 98 نسبت به روزهای قبل همان روند با ثبات را حفظ کرده است. صرافی‌های مجاز بانک مرکزی قیمت ارز را اندکی افزایش دادندو خرید دلار را ۱۱ هزار و 400 تومان و قیمت فروش آن ۱۱ هزار و 5۰۰ تومان اعلام کردند. همچنین این صرافی‌ها هر یورو را به قیمت ۱۲ هزار و 650 تومان می‌خرند و ۱۲ هزار و 750 تومان می‌فروشند. به گزارش «تعادل»، در بازار آزاد و معاملات نقدی نیز نرخ دلار به 11420 تومان کاهش یافت. سامانه سنا نیز میانگین نرخ ارز در روز چهار شنبه 20 شهریور 98 را برای دلار 11398، یورو 12824، درهم 3170، یوآن 1699، پوند 14262 و لیر ترکیه 2127 تومان اعلام کرد. نرخ میانگین حواله ارزی در بازار نیما نیز برای دلار 10953، یورو 12001، درهم 323 و یوآن 1509 تومان اعلام شد. در بازار طلا نیز آخرین قیمت هر اونس طلای جهانی به ۱۵۰6 دلار رسیده و با اعلام هر دلار 11420 تومان در بازار آزاد و معاملات نقدی، قیمت سکه تمام بهار آزادی طرح جدید به چهار میلیون و 80 هزار تومان رسیده و هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز ۴۱0 هزار تومان قیمت دارد سکه طرح قدیم با قیمتی معادل چهار میلیون و 20هزار تومان داد و ستد می‌شود. این در حالی است که قیمت نیم‌سکه دو میلیون و 9۰ هزار تومان، ربع سکه یک میلیون و ۲۹۰ هزار تومان و سکه گرمی ۹0۰ هزار تومان معامله شد.

 نرخ به شاخص‌ها نزدیک شود

 از سوی دیگر، مهدی مفتح عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات با بیان اینکه، سیاست‌های اقتصادی بانک مرکزی موجب آرامش بازار ارز شد، گفت: باید نرخ‌ ارز به قیمت واقعی و منطبق بر شاخص‌های اقتصادی نزدیک شود.محمدمهدی مفتح، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسابات مجلس شورای اسلامی، درباره ثبات در بازار ارز، گفت: نرخ ارز هنوز بالاتر از قیمتی است که شاخص‌های اقتصادی مانند تورم و... تعیین می‌کنند.نماینده مردم تویسرکان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در حال حاضر تلاطم‌های بازار ارز کاهش پیدا کرده است، افزود: سیاست‌های کلی کشور، قدرت دفاعی و نظامی، روحیه بالا و اعتماد مردم و سیاست‌های اقتصادی بانک مرکزی موجب تزریق آرامش به بازار ارز شد. باید با اتخاذ روش‌های ویژه و تداوم به کارگیری سیاست‌های مذکور، نرخ‌ ارز به قیمت واقعی و منطبق بر شاخص‌های اقتصادی نزدیک شود.این نماینده مردم در مجلس دهم در گفت‌وگو با خانه ملت با بیان اینکه نرخ دلار و یورو شاخص مهمی در تعیین قیمت‌های بازار است، ادامه داد: نرخ ارز بر سطح عمومی قیمت‌ها در روستاها و معیشت تمامی دهک‌ها موثر است.هرچه نرخ دلار و یورو کاهش پیدا کند، سطح عمومی قیمت‌ها نیز کم شده، در نتیجه زندگی مردم بهتر می‌شود.

از سوی دیگر، رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران با بیان اینکه معاملات طلا و سکه در فضای مجازی فاقد مجوز است، گفت: امکان رسیدگی به تخلفات رخ داده در این بخش وجود ندارد.«ابراهیم محمدولی» در گفت‌وگو با ایرنا درباره فروش طلا و سکه در فضای مجازی، افزود: نامه‌نگاری‌هایی گسترده‌ با نهادهای ذیربط انجام داده و اعلام کردیم که به دلایل فنی هنوز زیرساخت‌ها و بستر خرید و فروش طلا در فضای مجازی فراهم نیست.

رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران خاطرنشان کرد: فضای مجازی دارای مزیت‌های فراوانی برای مبادلات اقتصادی است اما شرایط مناسبی برای معاملات طلا در آن، آماده نشده است زیرا خرید و فروش طلا و مصنوعات طلا به الزامات خاصی نیاز دارد. محمدولی اضافه کرد: خریداران طلا تمایل دارند که از نزدیک مصنوعات طلا را مشاهده و آن را امتحان کنند، اما در فضای مجازی این امکان وجود ندارد. وی تصریح کرد: در حال حاضر معاملات طلا و سکه در فضای مجازی از طرف نهاد خاصی رصد نمی‌شود، بنابراین امکان رسیدگی به تخلفات وجود ندارد. رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران ادامه داد: مسائلی مانند عیار طلا، وزن و نحوه تحویل در دادوستد اینترنتی و مجازی طلا و سکه مطرح بوده که سازوکاری برای آنها شکل نگرفته است.محمدولی به برخی تخلفات رخ داده در این بخش اشاره کرد و اظهار داشت: در برخی پرونده‌ها، افرادی در فضای مجازی اقدام به کلاهبرداری تحت عنوان فروش طلا و سکه کرده‌اند. وی گفت: هشدارهایی که اتحادیه طلا برای خرید و فروش طلا و سکه در فضای مجازی داده، توسط برخی مردم مورد بی‌توجهی قرار گرفته و جالب این است که پس از بروز مشکل، افراد خسارت دیده به اتحادیه طلا اعتراض می‌کنند در حالی که ما نسبت به این نوع معاملات هشدارهای لازم را داده‌ایم. رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران افزود: تاکنون به ۲ هزار و ۹۰۰ واحد طلا فروش در شهر تهران پروانه کار صادر شده و یک هزار و ۵۰۰ پرونده نیز در مرحله رسیدگی قرار دارد، اما تاکنون هیچ مجوزی برای معاملات طلا در فضای مجازی صادر نشده است. از شناخته شده‌ترین و معروف‌ترین کلاهبرداری‌ها در فضای مجازی و اینترنت در بازار طلا، پرونده معروف به «سکه ثامن» بود.در پرونده «سکه ثامن» از هزاران نفر به اسم معاملات سکه و طلای آبشده کلاهبرداری شد. ارزش کلاهبرداری صورت گرفته در این پرونده تا ۱۵ هزار میلیارد تومان نیز برآورد شد.

 

ارسال نظر