انتظار اثر تحولات بازار ارز بر ثبات سایر دارایی‌ها

۱۳۹۸/۰۶/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۱۹۸۳

گروه بانک و بیمه |

 روز شنبه 9 شهریور 98، صرافی‌های مجاز بانکی نرخ دلار را 11250 برای فروش و 11200 تومان برای خرید اعلام کردند. صرافی‌ها همچنین نرخ خرید یورو را 12400 و نرخ فروش یورو را 12500 تومان اعلام کرده‌اند. اما در بازار آزاد و معاملات نقدی دلار به نرخ 11420 تومان معامله شد.

به گزارش تعادل، نرخ لحظه‌ای دلار در سامانه نیما به 11350 تومان و یورو به 12550 تومان افزایش یافت که نرخ دلار نسبت به روز پنج شنبه افزایش 320 تومانی داشته است. سامانه سنا برای روز پنج‌شنبه نیز میانگین نرخ‌های ارز معامله شده را برای دلار 11200 تومان، یورو  12453، درهم 3079، یوان 1654، پوند 13646، لیرترکیه 2051 تومان اعلام کرد.

دلار در بازار آزاد و معاملات نقدی نیز به 11420 تومان معامله شد که افزایش 170 تومانی نسبت به اواخر هفته گذشته داشته است. صرافی‌های مجاز بانک مرکزی قیمت دلار را نسبت به روز سه شنبه ۱۵۰ تومان افزایش دادند؛ بطوری که قیمت خرید دلار در این صرافی‌ها ۱۱ هزار و ۱۰۰ تومان و قیمت فروش آن ۱۱ هزار و ۲۰۰ تومان است. صرافی‌ها هر یورو را به قیمت ۱۲ هزار و ۳۵۰ تومان می‌خرند و ۱۲ هزار و ۴۵۰ تومان می‌فروشند.

به گزارش «تعادل»، در بازار طلا نیز بار دیگر نرخ اونس جهانی طلا به قیمت 1521 دلار رسیده و در نتیجه با افزایش همزمان نرخ دلار به 11420 در بازار آزاد و نقدی و قیمت اونس جهانی طلا، قیمت طلا و سکه نیز در بازار ایران اندکی افزایش یافته است.

روز شنبه مظنه مثقال 17 عیار یا طلای آبشده 1 میلیون و 782 هزار، گرم 18 عیار 411 هزار، سکه امامی طرح جدید 4 میلیون و 120 هزار تومان، نیم سکه 2 میلیون و 110 هزار، ربع سکه 1 میلیون و 300 هزار و سکه گرمی 930 هزار تومان معامله شد. در بازار ارز رسمی نیز، بانک مرکزی نرخ ۴۷ ارز را اعلام کرد که بر اساس آن نرخ ۱۸ ارز مانند یورو و پوند کاهش و قیمت ۱۸ واحد پولی دیگر افزایش یافت. نرخ دلار و ۱۰ ارز دیگر نیز ثابت ماند. بر اساس اعلام بانک مرکزی هر دلار امریکا برای روز «شنبه نهم شهریورماه ۹۸» بدون تغییر ۴۲ هزار ریال قیمت خورد. همچنین هر پوند انگلیس با ۱۸۳ ریال کاهش نسبت به روز پنج شنبه ۵۱ هزار و ۶۷ ریال و هر یورو نیز با ۳۲۷ ریال افت نسبت به روز پنج شنبه ۴۶ هزار و ۲۲۶ ریال ارزش‌گذاری شد.

کارشناسان با اشاره به بهبود شاخص‌های کلان اقتصادی از جمله ثبات بازار ارز معتقدند که این روند می‌تواند بر ثبات در بازار‌های دارایی از جمله مسکن، سهام، خودرو و سایر دارایی‌ها اثرگذار باشد. روند طلا و ارز در سال جاری متاثر از بهبود شاخص‌های اقتصادی، روندی با ثبات به خود گرفته است. در این زمینه رییس کل بانک مرکزی نیز با اعلام رضایت از روند حرکت بازارها معتقد است که بهبود شاخص‌های بازار ارز به تدریج با کنترل نقدینگی، موجبات شکل‌گیری انتظار کاهش قیمت مسکن را ایجاد کرده است و سایر دارایی‌ها نیز تحت تاثیر قرار خواهند گرفت. براین اساس می‌توان انتظار داشت که با بهبود روند شاخص‌های کلان، سایر بازارهای دارایی نیز با ثبات نسبی همراه باشند.

این کارشناسان می‌گویند که عبدالناصر همتی، به چند شاخص در این زمینه اشاره کرده و معتقد است: از نیمه دوم سال٩٧ روند شاخص‌های اقتصادی مطلوب شده و نرخ تورم و حرکت شتابنده آن کنترل شده اما هر وقت تورم منفی شد قیمت کالاها نیز کاهشی خواهد شد.افزایش قیمت‌هایی که ناشی از جهش نرخ ارز به وجود آمده بود، به سمت ثبات در حال حرکت است.

در تیر ماه سال جاری قیمت مسکن در تهران بعد از سه سال کاهنده شد، حجم معاملات نیز می‌تواند در تقلیل قیمت کمک کند.مسکن دیگر توان افزایش قیمت ندارد و امید داریم به سمت کاهش پیش برود.بودجه همچنان یکی از چالش های عمده است و اصلاح ساختار بودجه در دستور کار دولت قرار دارد. از سوی دیگر، بانک مرکزی، برنامه اصلاح ناترازی که برخی بانک‌ها دارند را در دستور کار قرار داده اما یک شبه قابل حل نیست و به برنامه کوتاه‌مدت و بلندمدت نیاز دارد که البته بانک مرکزی این برنامه را دارا است.

در شرایط تورم توانستیم نرخ سود و اضافه برداشت بانک‌ها را کنترل کنیم. اما انتظار این است که با کنترل تورم، به تدریج شاخص‌های بانکی نیز اصلاح شود. در این زمینه عملیات بازار باز یکی از اقدامات مهمی است که در دستور کار داریم و امیدواریم بتوانیم تا پایان شهریور ماه آن را اجرایی کنیم.

 

ارسال نظر