بازار ارز به سمت ثبات رفت

۱۳۹۸/۰۶/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۱۸۹۵
بازار ارز به سمت ثبات رفت

بازار ارز هفته اول شهریور را با ثبات به پایان برد

گروه بانک و بیمه |

در حالی که در سال‌های 96 و 97 از مرداد ماه تا پایان نیمه دوم سال شاهد نوسان قیمت‌های ارز در بازار بوده‌ایم اما هفته اول شهریور سال 98 نیز بدون نوسان و همچنان با روندی با ثبات که در 5 ماه ابتدای 98 همراه بوده، به پایان رسید.

روز پنج شنبه 7 شهریور 98، نرخ دلار در سامانه نیما به 11030 تومان، یورو به 12440، درهم 3131، یوان 1575، پوند 13582، لیرترکیه 2040 تومان رسید. دلار در بازار آزاد و معاملات نقدی نیز به 11250 تومان معامله شد. صرافی‌های مجاز بانک مرکزی قیمت دلار را نسبت به روز سه شنبه ۱۵۰ تومان افزایش دادند؛ بطوری که قیمت خرید دلار در این صرافی‌ها ۱۱ هزار و ۱۰۰ تومان و قیمت فروش آن ۱۱ هزار و ۲۰۰ تومان است. صرافی‌ها هر یورو را به قیمت ۱۲ هزار و ۳۵۰ تومان می‌خرند و ۱۲ هزار و ۴۵۰ تومان می‌فروشند.

به گزارش «تعادل»، در بازار طلا نیز بار دیگر نرخ اونس جهانی طلا افزایش یافته و به قیمت 1545 دلار رسیده و در نتیجه با افزایش همزمان نرخ دلار به 11250 در بازار آزاد و نقدی، و قیمت اونس جهانی طلا، قیمت طلا و سکه نیز در بازار ایران اندکی افزایش یافته است. عصر جمعه نیز نرخ اونس جهانی طلا به 1524 دلار رسید که انتظار می‌رود بازار ارز هفته جاری را با کاهش قیمت نسبت به هفته گذشته آغاز کند.

روز پنج شنبه مظنه مثقال 17 عیار یا طلای آبشده 1 میلیون و 771 هزار، گرم 18 عیار 409 هزار، سکه امامی طرح جدید 4 میلیون و 70 هزار تومان، نیم سکه 2 میلیون و 90 هزار، ربع سکه 1 میلیون و 290 هزار و سکه گرمی 920 هزار تومان معامله شد.

بانک‌ها نیز هر دلار امریکا را ۱۰ هزار و ۸۷۷ تومان می‌خرند که با افزایش حدود ۲۰۰ تومانی همراه بوده است. همچنین هر یورو در بانک‌ها به قیمت ۱۲ هزار و ۵۹ تومان خریداری می‌شود که قیمت این ارز نیز حدود ۲۰۰ تومان، افزایش یافته است. قیمت خرید هر پوند انگلیس در بانک‌ها نیز ۱۳ هزار و ۳۴۷ تومان است.قیمت ارز مسافرتی در بانک‌ها همچنان از قیمت فروش آن در بازار بالاتر است؛ بطوری که قیمت فروش ارز مسافرتی در بانک‌ها ۱۲ هزار و ۶۶۶ تومان اعلام شده که با احتساب کارمزد به حدود ۱۳ هزار تومان می‌رسد. در بازار رسمی ارز نیز، بانک مرکزی نرخ ۴۷ ارز را اعلام کرد که بر اساس آن نرخ ۲۱ ارز مانند یورو کاهش و قیمت ۱۴ واحد پولی دیگر مانند پوند افزایش یافت. نرخ دلار و ۱۱ ارز دیگر نیز ثابت ماند. هر دلار بدون تغییر ۴۲ هزار ریال قیمت خورد. هر پوند انگلیس با ۲۵۱ ریال افزایش ۵۱ هزار و ۵۴۵ ریال و هر یورو نیز با ۶۵ ریال کاهش ۴۶ هزار و ۵۶۶ ریال ارزش‌گذاری شد.

   بزرگ‌ترین رشد ماهانه طلا در ۲۰ ماه گذشته

قیمت طلا در معاملات روز جمعه بازار جهانی به روند کاهشی ادامه داد و در مسیر ثبت نخستین کاهش هفتگی در پنج هفته اخیر قرار گرفت اما این فلز ارزشمند با بزرگ‌ترین رشد ماهانه از ژانویه سال ۲۰۱۸ تاکنون روبروست.

به گزارش ایسنا، هر اونس طلا برای تحویل فوری در معاملات روز جاری بازار سنگاپور ۰.۲ درصد افت کرد و به ۱۵۲۴ دلار و ۴۳ سنت رسید. بهای معاملات این بازار روز گذشته یک درصد کاهش داشت و از ابتدای هفته جاری تاکنون حدود ۰.۱ درصد کاهش نشان می‌دهد.

در بازار معاملات آتی امریکا، هر اونس طلا با ۰.۲ درصد کاهش، به ۱۵۳۳ دلار و ۵۰ سنت رسید.

به گفته کایل رودا، تحلیلگر شرکت «آی جی مارکتس »، اخبار شب گذشته پیرامون جنگ تجاری امریکا و چین باعث رشد بازارهای سهام شد و بازده اوراق قرضه شب گذشته اندکی رشد کرد و این مساله باعث بهبود ریسک‌پذیری و کاهش قیمت طلا شد.

دونالد ترامپ، رییس‌جمهور امریکا اعلام کرد مذاکراتی در روز پنج شنبه انجام گرفته و مذاکرات بیشتری برنامه‌ریزی شده است.

بر اساس گزارش رویترز، وزارت بازرگانی چین نیز اعلام کرد دور مذاکرات سپتامبر از سوی دو طرف مورد بحث قرار گرفته اما لازم است که واشنگتن افزایش تعرفه‌ها را لغو کند.

با این حال نگرانی‌ها نسبت به کندی رشد اقتصاد جهانی و تسهیل سیاست پولی از سوی بانک‌های مرکزی سراسر جهان، کمک کرد طلا در مسیر ثبت رشد ماهانه قرار بگیرد. قیمت طلا دوشنبه هفته جاری به رکورد ۱۵۵۴ دلار و ۵۶ سنت صعود کرد که بالاترین قیمت در بیش از شش سال گذشته بود و در ماه اوت حدود هشت درصد رشد داشته است.

در بازار سایر فلزات ارزشمند، هر اونس نقره برای تحویل فوری با ۰.۱ درصد افزایش، به ۱۸ دلار و ۲۵ سنت رسید. هر اونس پلاتین برای تحویل فوری ثابت بود و ۹۱۶ دلار معامله شد. هر اونس پالادیم برای تحویل فوری ۰.۶ درصد رشد کرد و به ۱۴۸۳ دلار رسید.

در این زمینه یک کارشناس بازار ارز و طلا و سکه گفت: با فرارسیدن ماه محرم، تقاضا برای طلا کاهش پیدا خواهد کرد و انتظار می‌رود که قیمت‌ها متناسب با نرخ دلار و قیمت اونس جهانی، تغییر کند و تقاضای کمی در بازار داشته باشیم.با شروع به کار بازار متشکل ارزی و مذاکره با اروپا، انتظار می‌رود که قیمت دلار کاهش یابد و پایین‌تر از نرخهای فعلی، وارد کانال ۸۰۰۰ تومان نیز شود. دولت توانسته یک آرامش نسبی را به بازار بازگرداند و این مساله قطعا اتفاقی مثبت است اما اینکه در آینده این بازار چه سرنوشتی داشته باشد، مساله‌ای است که باید با در کنار هم قرار دادن عوامل مختلف آن را بررسی کنیم.

وی ادامه داد: اگر دولت بخواهد با توجه به نامشخص بودن شرایط بین‌المللی اقدامات لازم را انجام دهد، مدیریت نرخ برای تامین نیازهای سال‌های پیش رو بسیار مهم خواهد بود. در ماه‌های گذشته صادرات غیر نفتی کشور، توانسته بخشی از فشارها بر اقتصاد ایران را مدیریت کند، در شرایطی که با فشار تحریم‌ها، بخشی از کالاهای ایرانی نتوانستند بازار خود را حفظ کنند، ما دیدیم که دیگر کالاها توانستند جایگاه خود را مستحکم کرده و حضور خود را حفظ کنند.

وی گفت: در این مسیر حمایت از تولید داخلی توانست به بهبود شرایط فعالان اقتصادی کمک کند و اگر می‌بینیم صادرات غیر نفتی ما در ماه‌های گذشته حفظ شده‌اند، به دلیل فراهم آمدن مقدمات لازم برای حضور در عرصه‌های بین‌المللی است. اقتصاد ما در سال‌های گذشته با مشکلاتی مواجه بوده و بخش خصوصی بارها اعلام کرده در صورت برطرف شدن این دغدغه‌ها، قطعا بستر بهتری برای افزایش تولیدات و صادرات فراهم خواهد شد. در این فضا اگر ثبات فعلی حفظ شده و اثرات منفی برخی تصمیم‌ها مدیریت شود، می‌توان انتظار داشت روند صادرات غیرنفتی کشور به همین شکل ادامه داشته باشد و در ادامه آمارهای مثبت بیشتری به دست آید.

وی با بیان اینکه نرخ‌های بالا برای دلار حبابی بوده و غیرمنطقی هستند، تاکید کرد در شرایط کنونی نیز ماندگاری نرخ ارز اهمیت بالایی دارد. بارها درباره ارز تاکید شده که نرخ‌های بالا برای دلار امریکا حباب بوده و غیرمنطقی هستند. هر زمانی که صحبت از گفت‌وگو و مذاکره می‌شود بازار بطور هیجانی به سمت کاهش نرخ می‌رود و هر زمان برعکس مذاکره تکذیب می‌شود یا رویدادی سیاسی رخ می‌دهد، باز هم نرخ‌ها هیجانی افزایش می‌یابند که درست نیست.ماندگاری نرخ در یک کانال بستگی به عرضه و تقاضا دارد. به دلیل مدیریت واردات در ماه‌های گذشته، رکود ایجاد شده در بازار و همچنین کمبود نقدینگی حاکم بر بازارها باعث شده تا نرخ ارز بیش از نرخ‌های کنونی کشش نداشته باشد و اعدادی بالاتر برای دلار نیز تقاضایی نخواهند داشت.

   روزهای دلار به شماره افتاده است؟

از سوی دیگر، روند کاهش وابستگی به دلار به متحدان امریکا نیز رسیده است.

به گزارش مانی ویک، هنگامی که روسای بانک‌های مرکزی جهان هفته گذشته در وایومینگ امریکا گرد هم آمدند، همه نگاه‌ها به جروم پاول، رییس بانک مرکزی امریکا دوخته شده بود اما این مارک کارنی، رییس بانک مرکزی انگلیس بود که همه را غافلگیر کرد و با اظهارت بی‌سابقه‌اش باعث تعجب ناظران شد.

مارک کارنی از ضرورت اتحاد بانک‌های مرکزی جهان با یکدیگر برای تغییر ترکیب فعلی ذخایر ارزی سخن گفت و افزود: سلطه دلار بر نظام مالی جهان باعث افزایش آسیب‌پذیری کشورها در مقابل نرخ بهره پایین و رشد ضعیف امریکا شده است.

دلایل زیادی وجود دارد که یک سوم کشورها ارز خود را به دلار پیوند زده‌اند: دو سوم ذخایر ارزی جهان مبتنی بر دلار است و نیمی از تجارت جهانی بر حسب دلار صورت می‌گیرد. در واقع سهم دلار از تراکنش‌های مالی جهان بیش از سهم کل تولید ناخالص داخلی امریکا از اقتصاد جهانی است.

واقعیت این است که سلطه دلار بر بازارهای مالی جهان از زمان بحران سال ۲۰۰۸ افزایش پیدا کرده است. با این حال وابستگی به دلار خیلی هم بی‌هزینه نیست: وقتی نرخ بهره در امریکا افزایش پیدا می‌کند پول به سمت امریکا سرازیر می‌شود و کشورهای در حال توسعه دچار بحران‌های زیادی می‌شوند بدون آنکه در این واقعه تقصیری داشته باشند.

از دید کارنی، یوان چین بیشترین پتانسیل را برای جایگزین شدن با دلار دارد اما این اتفاق قطعا به سرعت نخواهد افتاد. یوان هنوز در مقایسه با دلار سهم بسیار ناچیزی از ذخایر ارزی بانک‌های مرکزی و تراکنش‌های مالی جهانی دارد. یورو نیز اگر چه جدی‌ترین رقیب فعلی دلار است اما منطقه یورو مشکلات جدی زیادی دارد.

آمارهای منتشر شده توسط بانک‌های مرکزی کشورها نشان می‌دهد که دربسیاری از کشورها سهم دلار از ذخایر ارزی رو به کاهش است اما سلطه دلار بر تراکنش‌های مالی بسیار بیشتر از سایر ارزها است و به نظر می‌رسد دست‌کم تا آینده‌ای محتمل حتی اگر سهم دلار از ذخایر ارزی کمتر از ارز دیگری شود، سلطه آن بر نظام پرداخت حفظ خواهد شد.

 

 

ارسال نظر